Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes - september 2016 - Kalavryta og Spestes +++

Started by Katherina, 20. Mar 17, 13:41:47

Previous topic - Next topic

Katherina

 :)Ja, bilturene rundt omkring på Peloponnes betyr mye for oss og vi er veldig takknemlige for at vi har mulighet til det. Vi har beriket oss på mange måter. All den vakre naturen, landsbyene, større innsikt i gresk kultur og historie og alle menneskene vi har møtt. Vi forstår hverandre ikke alltid, men smilene, håndtrykkene og til og med små oppmerksomheter som takk for at vi har overnattet og som lykkebringing videre på reisen.  :) Jeg gleder meg over å kunne gi noe av dette videre.  :D Gleder meg også over det du, kaka og andre deler av sine inntrykk og opplevelser på sin måte. Slik kan vi inspirere hverandre og gi ideer til nye reisemål.

:D Så vandrer vi litt mer rundt i  Langadia.






Selfy






på tide med en forfriksning









filhellener

Jeg er kjempeimponert over alle de lange "utfluktene" alt vakkert dere finner, og formidler via flotte bilder og tekst🌹😍🤗

Men det blir jo mye "ekstra" kjøring til/fra Kardamili!
Det går mye bensin og det blir vel en del doble overnattinger og 🤑
Dere har ikke tenkt på å starte ferien med   "billuffing" til stedene lengst unna og bo i Kardamili etterpå da?😊
Kari

Katherina

 :) Du har så rett! Vi har vurdert tanken mer enn en gang. Men har funnet ut at vi unner oss dette. Vi er glade i å kjøre både lengre og kortere turer holder på med det hjemme også når anledningen byr seg. Kombinere bil og vandreturer det er oss. Også er vi jo glade i Kardamili og ønsker dager i ro der. Nysgjerrigheten og gleden av å oppleve nye steder ligger nok i bunn. Underveis finner vi rimelige bosteder. Vi synes det er godt å ha bil en del av ferien uansett. Vi er dessuten aldri mindre enn 3 uker av gangen i Kardamili og da blir det litt "kjedelig" å være helt i ro. Selvfølgelig har vi gode dager på stranda og til turer i fjellet og rolige dager hjemme på Pierides.
Lurer litt på om vi skal gjøre slik du foreslår til neste år og da blir det antagelig nord i Hellas. Får se om helsa holder.  :)


kari

Du verden for noen turer dere tar - og for en oversikt du har over steder, historien og øyne små og store fotoobjekter.
Æ e imponert  ;D
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Hellasfrelst

Æ e imponert æ å. :D Over alle turene dere tar, historien til stedene dere besøker, alle bildene som dere deler med oss. Jeg føler at jeg er med på hele reisen.Og som et ekstra pluss, de blomsterbildene du tar, de blir jeg helt bergtatt av. :kd66:
i zoi ine tora - livet er nå

Katherina

 :blomst3: :hjerte34: :kissand: Tusen takk for alle gode ord!  :45fjj:
Vi fortsetter med slappe av og vandre litt rundt i Langadia.








Kan ikke klage på utsikten. vi ser over til vein der vi kom


Legg merke til solcellepanelene på lyktestolpene








Katherina

 :sol: Turen videre over fjellet og ned mot kysten gikk i ett vakkert landskap og veiene var greie. Vi kom ned i Olympia og ned til Zacharo. Vi har kjørt mye i dette området og var enige om å prioritere middag og bading. Vi trives godt med å være i fjellet og vandre rundt i naturen og landsbyene der, men det er alltid godt å komme ned til kysten og stranda. Vi hadde overnattet i Zacharo for noen år siden og hadde gode minner fra det. Men nå var vi sultne og hadde lyst på ett godt måltid. Vi tråla området på utkanten av Zacharo ned mot kysten. Vi husket dette som et trivelig område, men nå bar det preg av stor slitasje og nærmest utdødd. Vi tolket det dit hen at området hadde vært et deilig feriested for grekere. Det var små, enkle hus i det som en gang hadde vært vakre hager, men som nå så ut til å stå tomme og bare forfalt. Lykkelig oppdaget vi skilting til ett par tavernaer. Men sukk: Tomt! De så ut til å bare å ha blitt på dagen. Vi kom til ei forholdsvis stor strand og med en stor og det som tidligere bar preg av å ha vært en fin taverna eller rettere restaurant. Her var det også noen mennesker og det hele så ut til å være betjent av en person. Vi øynet en mulighet, men etter å ha sittet der en god stund. Ja, vi hadde til og med fått både duk, meny og vann, men det var også alt. Fant vi ut at nei. Vi fikk fortsette ferden. Litt skuffede, for vi hadde så gode minner. Mest trist var det å se hvordan alt holdt på å forfalle. Reflekterte litt over tidligere tiders sorgløse feriedager i dette vakre området. Var det et tegn på grekernes skrantende økonomi? Tidligere generasjoners ferieparadis, som de yngre kanskje verken maktet eller ikke så interessen av å i vare ta?
:) Okke som. Vi døyvet den verste sulten med litt frukt og dro videre.  :D
Litt sør for Filiatra er det ei lita badestrand og med ett par tavernaer. Her fikk vi både i pose og sekk. Et deilig måltid og en god stund på stranda, før vi dro videre til Marathopoli. Herr hadde vi også overnattet tidligere og på "Faros Luxury Suites and Restaurant" fikk vi et bra rom med med en stor deilig terrasse og nydelig utsikt.  :) Et perfekt sted for å oppsummere dagen, senke skuldrene, la stillheten sige inn over oss til en vakker solnedgang.












"Faros Luxury Suites and Restaurant".


Sola blir mindre og mindre




Der forsvant den



Katherina

 :blomst3: " O, what a beautiful morning! O, what a beatiful day!" Ingen ting er bedre enn å våkne opp etter en god natt søvn og kjenne seg uthvilt. Sola stråler inn til oss og når gardinene trekkes for og ser vi ut mot et speilblankt hav. Nede i spisesalen venter en deilig frokost. Vi spiser oss gode og mette og tar oss god tid på den deilige terrassen. Hva nå? I dag er det tid for å vende nesa hjemover, men det tar bare 2 - 3 timer. Vi har vært mye i dette området og kjenner det godt. Så valget blir enkelt: STRANDA!  :ferie: Vi drar tilbake til der vi var dagen før.









Katherina

 :hfjjk: Vi har vært på flere turer til området på den andre siden av Taygetosfjellene i forhold til Kardamili. Det er et frodig og vakkert område med små og trivelige landsbyer. Første gangen vi kjørte her var for å besøke klosteret Moni Panagia Giatrissa. Noen åre før dette hadde vi gått en tur i utkanten av Milea og da la vi merke til et kloster høyt oppe på fjellet. Det var ikke dagen for å gå videre opp dit den gangen og vi ble også enige om at det antagelig var for krevende for meg. Så gleden var stor da vi oppdaget at vi kunne kjøre dit. Vi likte oss godt i området og har altså besøkt det flere ganger. Denne gangen valgte vi å kjøre litt lengre nord i retning Sparta å ta av inn i fjellet der. Målet var den lille landsbyen Arna.
8)  Arna er en vakker, grønn landsby i Lakonia. Den ligger på rundt 750 moh og i en fjellskråning til Taygetos. Den er kjent for sin frodighet og mange gode vekster. Her vokser det balant annet epletrær, valnøttrær, granatepletrær og alle type urter og for ikke å glemme at den er godt kjent for sine kastanjer. Den siste helgen i oktober er det en stor kastanjefestival. (Der skulle vi ha vørri!)
Rett utenfor landsbyen er det en grotte (Aghia Marina) som man kan gå inn i. Vi var ikke klar over dette da vi besøkte Arna, men man skal kunne gå inn til kilden. Oppkommet. Dette er en viktig kilde. Den gir grunnlag til vann til alle landsbyene i området og store deler av Mani.
Med det samme vi kom til Arna, la vi merke til det enorme platantreet på torget. Det skal være et av de største i hele Helals (noen sier det største). Det måler i overkant av 13 meter i diameter.


Legger ved et kart, så det er lettere å forstå hvor vi befinner oss.
Vi kjører sørover fra Kardamili og deretter i retning Gytheio, tar av rett før Gytheio mot Sparta, etter omtrent 20 minutters kjøring tar vi av inn i fjellet og kommer først til en liten landsby, Petrina, så er det bare å kjøre til vi kommer til Arna. Veiene er bra og naturen vakker.








Velkommen

















kari

Å som dere koser dere :D Utrolige mange flotte steder på Peloponnes. Gleder meg til å ta området i nærmere øyensyn.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Katherina

 :D vi rusler litt rundt i Arna. 8)





















Katherina

 :) Vi gikk litt ut av byen. Ved det siste huset stod ei dame og vasket bilen sin midt på stien. Vi hilste og gikk videre. I det vi hadde snudd rygget til henne, hørte vi bakfra et ves. (Tror det er den beste beskrivelsen av lyden). Vi snudde oss og så inn i et ansikt og to hender som knyttet seg og åpnet seg gang på gang mens hun fortsatte å vese. Vi ble skikkelig lattermilde. Hun ga seg ikke. Det var tydelig noe hun ville oss. Så forsvant hun og kom tilbake etter en liten stund. Gjorde det samme også kom det:"PIG!" Ja, naturligvis hun ville advare oss mot villsvin. Vi takket og gikk forsiktig litt videre. Hadde bare tenkt å ta ett par bilder av utsikten.


Det ble ett par bilder, men vi så heldigvis ingen villsvin


Vi kan så vidt skimte Profiti Elias - "Profeten"






Farvel Arna


En kort drikke pause i Petrina





Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...