Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes 2016 - tur til Delfi og litt til

Started by Katherina, 20. Jan 17, 10:59:32

Previous topic - Next topic

Katherina

 :) Hei bengalow: Vi fikk inntrykk at det var en spesiell feiring eller en eller et eller annet som dro folk til byen den dagen.Det var smekk fullt og et herlig yrende liv overalt. Dette var i begynnelsen av mai og utenom gresk påske eller annen ferie. Ønsket egentlig bare å uttrykke litt av vår tanke om at det ikke alltid  går som man planlegger eller tror og da er det bare å finne på noe annet. Mens jeg skriver kommentaren til bildet av Botsaris tower, forstår jeg sammenhengen. Det var trolig i forbindelse med frigjøringen av byen fra tyrkerne, som nettopp fant sted 18. april. Vi var der søndag 17.april! :D

:winking: Vi ser litt mer på denne sjarmerende byen.






Fra den lille havna. Botsaris tower. Det vestlige tårnet ble bygget av venesianere i det 15.århundre og det østlige av tyrkere i det 16.århundre.
Det var først residens for den tyrkiske guvernøren i Nafpakto. Etter frigjøringen av byen 18.april 1829 kjøpte general Notis Botsaris tårnet.






Hvorfor statue av den spanske middelalderforfatteren Cervante her i Nafpakto? Han med Don Quixote. Cervante var 23 år da han tjenestegjorde i det spanske infanteriet og deltok i slaget ved Lepanto i 1571. Dette slaget førte til at at den tyrkiske flåten led nederlag.
Cervante ble syk og fikk høy feber mens han deltok i krigføringen. Han skal ha uttalt at han heller ville dø for konge og fedreland enn å gjemme seg under teppet. Under slaget ble han truffet av tre skudd. To i brystet og ett i venstre arm. Dette medførte at han måtte amputere armen. Cervante skal ha sagt at han mistet venstre arm, slik at han kunne gi ære til den høyre. Han tenkte da på sitt forfatterskap.






Nafpakto har lange strender på hver side. Om sommeren vrimler det nok av badende her. Det var enda litt tidlig for badesesongen.
Lengre ut kan vi skimte Rio brigde.





Ole

29. Jan 17, 22:36:18 #25 Last Edit: 29. Jan 17, 23:22:23 by Ole
Flott tråd, Katherina, som er spennende å følge med på! Når ble forresten Rio-broen bygget. Da vi var der i 1994 mener jeg at vi tok ferge over. Mulig det at det ikke var akkurat samme stedet.....

Katherina

 :D Angående Rio brigde, som virkelig er et fantastisk byggverk. Brua ble påbegynt i 1998 og åpnet 7.august 2004. en uke før sommer OL i Athen. Den første som krysset brua var fakkelbærer Otta Rehhagel. Brua er 2880 meter lang og er en av verdens lengste kabelbruer og den lengste hengebrua. Så dette er ikke en hvilken som helst bru. Det går også an å ta ferje over fortsatt. Hadde vært artig å se brua fra den vinkelen.  :)


Katherina

 :bye:Turen videre fortsatt i et vakkert og frodig landskap. Vi skimtet fjellene på Peloponnes siden og Rio brua ble fjernere og fjernere.














Katherina

 :sol:Med det samme vi kom inn i Galaxidi kjente vi at dette var et sted vi kunne trives. Byen ligger vakkert til nede ved Korintbukta. Vi hadde lest at det var en kystby med rik sjøfartshistorie. Selve byen ligger på en liten høyde med en havn på hver side. Vi kom inn der byens småbåthavn er anlagt. Små tavernaer og kaffebarer lå på rekke og rad og i havna la det noen seilbåter. På den andre siden av den lille havna stakk det ut en tange med pinjeskog. Et fint turområde så det ut til å være. Det var tydelig at dette var et populært turmål for lokalbefolkningen. Det var en deilig stemning. Rundt bordene på tavernaene gikk praten livlig, mens andre spaserte langs kaikanten eller nede ved den lille stranda. For oss var det kaffetid. Vi la merke til et skilt som fortalte at det var mulighet for overnatting her. Skulle vi bo her? Tja? Kanskje ikke akkurat det vi ønsket, men en mulighet. Vi ruslet litt rundt langs bukta og kom på baksiden av byen og ned til den andre havna. Vi fant fort et sted som passet. Et lite hotell med utsikt mot bukta og landskapet på den andre siden.  ;D
Når vi først var en tur i Galaxidi, måtte vi jo oss litt om. Først tangen med pinjeskogen. Vi kjørte så langt ut vi kunne komme. Det var nydelig her ute. Vi ruslet rundt. "Vi søkte skogens ro". Deilig natur og gode dufter av pinje og andre vekster. På en liten plass var det satt opp et monument av sjømannskonen og hennes barn. De skuer ut mot havet. "Kommer min kjære, kommer far snart hjem?" Det fikk oss til å tenke på et liknende som står i vårt hjemmeområde, Tjøme. Det er mange slike monumenter reist i takknemlighet til de sjøfarende og deres familier. Mange ble enker og farløse. Ja, de fortjener en varig takk og å bli æret for sin tapperhet og innsats.




















Uten for hotellet vårt. Vi bodde i andre etasje. Det midtre rommet.






Katherina

 :45fjj:
Etter en rusle tur rundt i gater og smug og opp til toppen der kirka lå, kjente vi at det fikk være nok for denne dagen. Fra balkongen kunne vi se en liten taverna. Det fikk bli middagsstedet denne kvelden. Det viste seg å være et godt valg. Mens vi koste oss med en deilige maten, slo av en prat med den trivelige vertinnen, farget kveldssola på bygningene på den andre siden vakkert og etter hvert gikk dagslyset over til skumring og mørket senket seg.














Joda, vi koser oss!


filhellener

31. Jan 17, 13:36:34 #30 Last Edit: 31. Jan 17, 13:38:15 by filhellener
Tusen takk, Katherina😊
Veldig moro å få en forsmak på Galaxidi og Nafpaktos gjennom informative innlegg og flotte bilder😍
Vi gleder oss ikke m i n d r e nå👍

Faktisk så har vi booket samme bosted som dere og, Pension Xirolakas😊
Kari

Katherina

 :sol: Hei filhellener! Takk for koselig hilsen. Ja, dere kan glede dere til ferie i dette området og til å bo  Pension Xirolakas! I dagboka mi har jeg skrevet:"Også her fikk vi deilig hjemmelaget frokost av for det meste, egne produkter. Absolutt et sted vi kan bo på nytt." :)

Det begynte å kveldes og tid for å gå til ro. Vi var gledet oss til å kjøre videre og var spente på hva Delfi hadde å by på.  :)








Morgendagens rute studeres.






kalinychta - God natt!





Katherina

 :hello43: Etter en deilig frokost, var det tid for å pakke inn i bilen og starte på turen over mot Itea og opp i fjellet til Delfi. I dag skulle vi hilse på oraklet!  ;)

Jeg skulle gjerne ha lagt inn et kart som fortalte tydelig hvor vi kjørte og har søkt på nettet, men jeg fant ikke noe som jeg syntes var tydelig nok. Men jeg har lagt inn et lite utsnitt. Omtrent midt på kartet ser dere Galaxidi og Itea. Delfi ligger litt nord for Itea.

På vei mot Itea passerte vi et område med gruvedrift. Hele landskapet var farget brunt og beplantning og alt annet var dekket av et fint, brunt støv. På sjøen lå det et par skip. Hva var dette? Det viste seg å være bauxitegruve. Etter opplysninger jeg har funnet på nettet er dette en av de største bauxite produsentene i Hellas og Europa.

Til å være en liten by, er det mange hoteller i Itea og området rundt. Det har selvfølgelig sin forklaring i at mange turister som skal besøke Delfi overnatter her. Cruiseskip med turister til Delfi legger også til i havna her.

Vi forlot kysten og kom gradvis høyere. Utsikten var fantastisk. Her måtte vi stoppe. Bortsett fra en og annen passerende bil, var det stille rundt oss. En fin morgen. Fuglene sang og sannelig hørte vi gjøken også. Vi så ned mot ei stor slette, som var omkranset av vakre fjell. Vi så ned mot Itea og lengre bak kunne vi skimte Galaxidi. Enda lengre unna var fjellene på Peloponnes. Noen få topper var det fortsatt litt snø på.




Morgenstund i Galaxidi




















Kritios

Quote from: Katherina on 01. Feb 17, 22:39:38
:hello43: Etter en deilig frokost, var det tid for å pakke inn i bilen og starte på turen over mot Itea og opp i fjellet til Delfi. I dag skulle vi hilse på oraklet!  ;)

Jeg skulle gjerne ha lagt inn et kart som fortalte tydelig hvor vi kjørte og har søkt på nettet, men jeg fant ikke noe som jeg syntes var tydelig nok. Men jeg har lagt inn et lite utsnitt. Omtrent midt på kartet ser dere Galaxidi og Itea. Delfi ligger litt nord for Itea.

På vei mot Itea passerte vi et område med gruvedrift. Hele landskapet var farget brunt og beplantning og alt annet var dekket av et fint, brunt støv. På sjøen lå det et par skip. Hva var dette? Det viste seg å være bauxitegruve. Etter opplysninger jeg har funnet på nettet er dette en av de største bauxite produsentene i Hellas og Europa.

Til å være en liten by, er det mange hoteller i Itea og området rundt. Det har selvfølgelig sin forklaring i at mange turister som skal besøke Delfi overnatter her. Cruiseskip med turister til Delfi legger også til i havna her.

Vi forlot kysten og kom gradvis høyere. Utsikten var fantastisk. Her måtte vi stoppe. Bortsett fra en og annen passerende bil, var det stille rundt oss. En fin morgen. Fuglene sang og sannelig hørte vi gjøken også. Vi så ned mot ei stor slette, som var omkranset av vakre fjell. Vi så ned mot Itea og lengre bak kunne vi skimte Galaxidi. Enda lengre unna var fjellene på Peloponnes. Noen få topper var det fortsatt litt snø på.



Hyggelig gjensyn med dette området.
Det vi ser på det tredje bildet er "The Olive Ocean", et svært område med oliven som skal være det eldste olivenområdet i Europa.
Da vi var på vår lange bobiltur gjennom Europa i fjor sto vi på Delfi Camping og hadde nøyaktig samme utsikt som på det tredje bildet:
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Katherina

 :) Hei Kritios! Takk for hyggelig hilsen og artig opplysning om "The Olive Ocean", som skal være det eldste olivenområdet i Europa. Ikke en hvilken som helst utsikt, skjønner jeg. Det må ha vært en fantastisk opplevelse å reise gjennom Europa med bobil. Har ønsket det i mange år, men for oss må det nok bli med drømmen.  ::)

:)Så tilbake til Delfi. Delfi tok i mot oss med vakkert vær og vi ble straks det storslåtte. Både naturen og beliggenheten. Delfi ligger vakkert til ved foten av Parnassos fjellet. Utsikten var nydelig. Ja , de kunne vel ikke ha funnet et bedre sted å bygge et storslått tempel for å ære sin store gud, Apollo. I antikken ble Delfi betraktet som den kjente verdens sentrum. Her møttes Himmel og Jord. Man mente at ingen andre steder var mennesket så nære Gud som her.

For å få litt mer forståelse av hva Delfi var / er og hvilken betydning det hadde i antikken, må vi se litt på den greske mytologien.
I følge gresk mytologi skal Zeus ha sendt ut to ørner i hver sin retning og der de møttes ble det ansett at Jordens sentrum var og det skal altså være her i Delfi. Apollo (Ἀπόλλων - Apóllōn), som er sønn av Zeus og Leto og en av de mest betydningsfulle av de olympiske guder. Han finnes både i gresk og romersk mytologi. Han er også den guddommen som har flest guddommelige assosiasjoner knyttet til seg. Han blir betraktet som guden av lyset og solen, sannhet og profeti, bueskyting, medisin og helbredelse, musikk, poesi og mye mer.

:D Vi forbinder ofte Delfi med oraklet i Delfi. Der man kunne komme å få råd i forhold til viktige og vanskelige avgjørelser. Et orakel er, kort definert, en meddelelse fra en guddom gitt via et medium.

I antikken kontaktet man oraklet i Delfi for å få svar på viktige saker, enten det var på det personlige plan eller av offisiell karakter, for eksempel saker som angikk staten. Svaret ble stilt til Pythia eller en prestinne, som også meddelte svaret på vegne av Apollo. Jeg kommer mer tilbake til dette når vi kommer til Apollons tempel.

Når vi står på toppen av området, ved teateret, ser vi utover dalen og ned mot et annet tempelområde. Her lå Pronoia Athena, også kjent som Marmaria. Det er ofte denne bygningen vi ser avbildet i forbindelse med Delfi. Dette var et rundt tempel, noe som ikke var vanlig i Hellas.
Litt bortenfor er det rester fra et stort område for atletene som kom til Delfi i forbindelse med de pytiske leker. Her var det blant annet en stor gymnastikksal, hus for bryting, basseng og bad.

:)Etter å ha brukt god tid både på utgravningsområdet og i museet, kjente vi at vi både var mettet på inntrykk og var slitne. Dessuten tenkte vi på veien videre. Så nok fikk være nok. Så vi var enige om å sløyfe dette nedre området. Kanskje en annen gang? Kanskje i år? Vel, vi får se.  :D


slik man antar at Delfi så ut antikken












Pronoia Athena - Marmaria
































 

Kritios

Quote from: Katherina on 02. Feb 17, 13:06:53
:) Hei Kritios! Takk for hyggelig hilsen og artig opplysning om "The Olive Ocean", som skal være det eldste olivenområdet i Europa. Ikke en hvilken som helst utsikt, skjønner jeg. Det må ha vært en fantastisk opplevelse å reise gjennom Europa med bobil. Har ønsket det i mange år, men for oss må det nok bli med drømmen.  ::)



Olivenlunden er ikke bare det eldste, men også det største sammenhengende olivenområde i Hellas, med ca. 1,2 millioner trær:
https://greece.terrabook.com/phocis/page/olive-grove-amfissa
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...