Logg inn med Facebook eller Google!

Kopa og Ouzo

Started by IngeS, 06. Jun 11, 21:50:31

Previous topic - Next topic

IngeS

Med fare for at det kan bli for mye alkohol\"prat\" i forumet åpner jeg en ny tråd med det enkle spørsmålet: Drikker du kopa og Ouzo på gresk eller norsk vis?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Hva er kopa for noe da
Yamas til livet og til

stein

Og hva er gresk og norsk vis? Fortell !
Navigare necesse est, vivere non est necesse

IngeS

Det vil jo være rart om ingen i forumet vet hva jeg mener og hva kopa er. Derfor vil jeg avvente utviklingen i tråden litt
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ole

Dette har vel vært diskutert før, men det gjør ikke noe....

Ouzo drikker jeg på Ole-vis og det er ren ouzo i et lite glass. Med eller uten, før eller etter mat, spiller ingen rolle for meg. Egentlig bryr jeg meg ikke så mye om hvordan grekerne drikker den, for jeg er ikke gresk, og har ingen ambisjoner om å bli det heller! :-)

IngeS

Har dette vært diskutert tidliger i forumet ser jeg ingen grunn til å fortsette tråden. Den kan godt slettes
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Pjokken

Jeg skjønner ikke helt dette med Kopa... Jeg har snakket litt
med venner om dette ordet, og Kopa er ett krus for å ha kaffe
eller annen drikke i....

Er det kaffe du mener ?

Admirala

Og kopa med omega er et (politisk) valg...
Spurte nemlig en herværende greker  :lol:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ninette

Jeg kjenner ikke til begrepet \"kopa\" i forbindelse med ouzo.

Men kanskje tenker du på denne \"snacks\'en\" som ofte følger med en ouzo servert i Hellas - pølsebiter, brødbiter og kanskje litt ost? Sammen med et glass vann er vel dette den greske\" måten?

Jeg har ingen spesielle preferanser her. Tar gjerne litt småmat til ouzo\'en, hvis det passer sånn, men kan også drikke ouzo\'en alene, med eller uten vann og isbiter.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

carin

Hej Inge. Kopa er vel ett krus med vitt vin, sån i rød metall....

marjana

Jeg er heller ikke kjent med begrepet koupa i forbindelse med vin eller ouzo.
Det finnes jo en mengde navn på lokale retter og drikker lokalt som ikke finnes på andre steder i Hellas.

Ja, er det dette metallkruset med en hank som rommer en kvart, en halv, en hel kilo vin?
Hva, eller hvor mye en koupa er vet jeg ikke. Nytt begrep for meg.
Glika i zoi

IngeS

Det forbauser meg at såpass mange erfarne Hellasfarere ikke er kjent med begrepet μια κοÏ...πα. Det er riktig at det betyr en kopp, men det brukes også i forbindelse med vin. Både på Patmos, Lipsi, Ikaria og her på Samos har servitørene forstått min bestilling med en gang og brakt meg μια κοÏ...πα.

En greker sitter ikke hjemme eller på serveringssteder og drikker glass etter glass med vin eller Ouzo slik som turister ikke minst mange nordmenn gjør. Se dere rundt på "turistbarene" eller "turisttavernaene", du finner dem ikke der. Går du derimot til et Ouzeri eller en kafenion, da sitter de der, gjerne med et glass Ouzo eller μια κοÏ...πα alltid med en meze eller litt snacks som Ninette kaller det. Er de flere ved et bord blir den gjerne servert på et fat og hver og en får sin gaffel. Er de alene får de det selvfølgelig på eget fat. Bestiller de et glass til følger det igjen en meze med. Det spesielle med dette er at du betaler for det du drikker, maten er en naturlig følgesvenn og dermed gratis.
Det var intet å si på det da vi seks personer, mette og gode, forlot en kafenion her på Samos etter å ha drukket tre glass hver og betalt 45 euro.

Iliad bar på Pythagorions havnepromenade har åpent hele året. Der går det en del grekere så der får du Ouzo og vin servert på gresk vis



Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...