27. Apr 24, 20:29:53


Logg inn med Facebook eller Google!

Tzatziki

Started by marjana, 16. Sep 10, 22:33:53

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg laget en supergod tzatziki i dag!

Jeg gjorde som grekerne sa i sommer:
Ta ut alle frøene i agurken før den rives!
Skrell agurken. Skjær agurken på langs, og skrap ut \"ryggmargen\" med en teskje.
Jeg brukte den tyrkiske fete youghurten vi får på alle supermarkeder nå! Nesten som rømme, men tykkere.
Da er det bare å smake til med rå hakket hvitløk, litt god olivenolje, sitron/eddik, pepper, salt. Dill er godt, også mynte.

Etter en times tid eller to i kjølekap bør smakene ha blitt bundet sammen, og en god omrøring da og en liten justering med ofte sitron gjør susen!
Glika i zoi

Admirala

Mhm, tztatziki er godt. Har lært at om den skal stå i kjøleskapet og utvikle smaken (som den bør) skal saltet tilsettes like før servering, ellers trekker det væske ut av agurken.
ADen revne agurken kan også legges i et par kaffefiltre eller et kjøkkenpapir, og så klemmer man alt man kan for å få ut mest mulig væske.
Alt for å gjøre tzatzikien skikkelig fet, tykk og god.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

Poenget er vel å trekke væsken ut av agurken, defor skrape ut frøene. Hvis man salter agurken så trekker man også væsken ut av den.
Youghurten derimot bør man sile gjennom et kaffefilter for å bli kvitt all væske. Da blir den tykk og kremete.
Glika i zoi

Bjørg

Tzatziki er toppers!! Min erfaring er at bruker du den norske yoyghurten så må den siles (og blandes med rømme for å få fyldig smak), men den greske/tyrkiske trenger ikke det da den inneholder lite vann/væske. Den tyrkiske er absolutt best og ligner mest på den man får i hellas, uvisst av hvilken grunn. Fatter ikke hvorfor gresk youghourt i boks i butikkene ikke smaker som den greske??  :drunken:
Jeg rasper nå agurken som den er ,blander i masse salt, lar den stå en halv time og skyller godt og klemmer uta lt vann. Tar med alt innholdet som er igjen.

marjana

Øving gjør mester!

Bruk tyrkisk youghurt, som er ganske fet og tykk. Jeg brukte rivjern på agurken, som jeg har fjernet frøene i margen fra.
Rivjern på to store fedd med hvitløk. Ca en hel agurk og to store fedd hvitløk brukte jeg nå.

Jeg begynte med å rive agurken og hvitløk i en skål.
Toppet med pepper, salt, litt mild epleeddik, olivenolje og litt mynte. Youghurt blandet inn, og vente i to-tre timer kaldt, og jeg tror det er rekkefølgen som får dette til å bli veldig godt.

Revet agurk og revet frisk hvitløk sammen først.
Olje/eddik
Så krydder og urter

Youghurt blandet inn til slutt.

Og et par timer kaldt før servering
Glika i zoi

5ifamilien

Jeg putter den revne agurken i et kjøkkenhankle - og vrir ut væsken  :diabloanifire:

marjana

Da kan man også ha reven agurk i et kaffefilter og youghurt naturell, den litt flytende typen, i et annet kaffefilter. La dette renne av en times tid, og så blande tzatzikien sammen. Et ørlite sukkerdryss trengs da.

Jeg synes det ble en god forskjell med to ferske, revete hvitløksfedd.
Det smaker faktisk annerledes enn med hakket hvitløk. (Hvitløkspresse ødelegger bare).
Glika i zoi

Stedvard

Quote from: \"Bjørg\"Fatter ikke hvorfor gresk youghourt i boks i butikkene ikke smaker som den greske??  :drunken:

Kan være fordi den er laget i Sverige?   :iconbiggrin:
I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

marjana

Jeg skriver det nok engang: Øving gjør mester!
Jeg serverte min tzatziki, som oppskriften over, til en venninne, og hun jublet og ville vite hvordan jeg får den til sånn.

Det er vel det lille myntedrysset sikkert?
Glika i zoi

bengalow

Stedvard! Grekisk youghurt får inte tillverkas i Sverige, eller någon annanstans...Det finns så mycket import från Grekland, så det borde inte vara något besvär att hitta, men det är väl som med vin, som man tycker om på en restaurant. Man köper med sig hem, men inte f-n smakar den som den gjorde i Grekland...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

brit

Bengalow! Jeg har smakt youghurt hvor det står på boksen at det er gresk youghurt....og den var \"made in Sweden\". Var på besøk hos venner i Sverige.

bengalow

Då glömmer du att det står \"typ\" framför, alltså \"youghurt av grekisk typ\". EU-lagstiftningen är ganska sträng därvidlag. Man kan heller inte göra fransk ost i Norge...eller Fetaost i Danmark. Så är det bara. et finns ett mejeri i Jönköping som åkte på en fet smäll häromåret. Man hade fotograferat en oldgammal kretensare på sin burk med \"youghurt av turkisk typ\" . Det var bara det, att man hade glömt att fråga kretensaren om man fick lov att använda bilden av honom. Vid stämningen tillerkändes \"gubben\" 1½ miljon kronor i skadestånd. Dessutom var han inte turk, vilket upprörde honom mest.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...