Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er egentlig rotekte norsk mat?

Started by IngeS, 10. Sep 10, 17:15:31

Previous topic - Next topic

Admirala

Brunost er jo veldig norsk, og når den ligger på en brødskive inni et matpakke, ja da blir det ikke norskere for meg.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Ja her var det som ventet en blanding av norsk og unorsk. Jeg skal prøve å ta det siste først:

Kjøttkaker stammer fra danske frikadeller
Lapskaus spiser de i England under navnet Stew
 Kjøttsuppe i en eller annen sammensetning spises i mange land også Hellas
Kompe/klubb/raspeball tilsvarer den tyske og østerrikske Knødel
Hummer og  reker serveres mer av og bedre i mange andre land enn Norge. Også i alle middelhavsland
Vafler lages i mange land
Gravlaks er festmat i Sverige
Lutfisk ble omtalt i svenske skrifter i middelalderen. Der lages den av Långe og noen steder av ferskvannsgjedde. Danskene har også lutfisk
Pannekaker eller Crêpes på engelsk
Pølser lages i de fleste land
Ribbe = Revbensspjel i Sverige
Rype, bekkasin, ærfugl, elg, hjort, rådyr er jaktobjekt for mat i mange land

Fårikålens opprinnelse er ukjent. Retten slik vi kjenner den i dag kommer sannsynligvis fra Danmark, og ble først fortært av borgerskapet i byene. Først mot slutten av 1800-tallet ble "Faar i kaal" innskrevet i kokebøkene. Men retten, i forskjellige varianter, har nok oppstått både her og der. Det finnes mange utenlandske variasjoner over temaet fårekjøtt og kål i gryte.

Så tok JohnS en illusjon fra oss, pinnekjøttet

Quote from: \"JohnS\"Jeg tror nok det måtte bli noe med fisk, og skreimølje med rogn og lever høres ut som en fulltreffer.

Det viser seg jo at mye av det vi ser på som erkenorske spesialiteter, er det andre som har kommet på også.  Pinnekjøtt var nevnt i et innlegg.  Noe av det beste og møreste pinnekjøtt jeg har smakt, fikk jeg i en fjellandsby i Kroatia.  Riktignok var kjøttet renset fra beina, men smaken var umiskjennelig.  I en taverna i Agios Nikolaos på Kreta serveres det  saltet, tørket, utvannet og dampet lammekjøtt, en spesialitet fra Anogia, litt lengre vest på øya, som også hadde gått rett inn på et vestlandsk middagsbord i jula.


Her følger det jeg har funnet har sitt opphav i Norge:

Skreimølje
Seimølje
Gammelsaltet sei (Rødsei)
Boknafisk
Klippfisk
Røket laks
Rakfisk
Svinesylte,
Innherredssodd
Rømmekolle
Rømmegrøt
Flatbrød
Brunost
Gammelost
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Mixelite

Åja, var du ute etter mat som ikke ble servert noe annet sted enn i Norge Inge? Da skulle du ha sagt det. Jeg tenkte på hva som er typisk norsk mattradisjon og hang meg ikke opp i om engelskmennen serverer lapskaus(det gjør vel alle land sikkert. Det er jo bare mat som man slenger i en gryte. Gamle dagers fastfood?).

Og så tenker jeg at gravlaks som er fisk fanget og tilberedt i norge må kunne kalles norsk, selv om svenskene også lager gravlaks. Hvorfor noen lager det i det hele tatt, er et annet spørsmål ;-)

Hvordan kan hummer ikke være norsk? Den lever jo her. For en generasjon siden var hummer \"fattimannskost\". Den ble spist til hverdagsmat, med poteter og hvit saus f.eks.

Glemte du ikke smalahove på lista?

IngeS

Quote from: \"Mixelite\"Åja, var du ute etter mat som ikke ble servert noe annet sted enn i Norge Inge? Da skulle du ha sagt det. Jeg tenkte på hva som er typisk norsk mattradisjon og hang meg ikke opp i om engelskmennen serverer lapskaus(det gjør vel alle land sikkert. Det er jo bare mat som man slenger i en gryte. Gamle dagers fastfood?).

Og så tenker jeg at gravlaks som er fisk fanget og tilberedt i norge må kunne kalles norsk, selv om svenskene også lager gravlaks. Hvorfor noen lager det i det hele tatt, er et annet spørsmål ;-)

Hvordan kan hummer ikke være norsk? Den lever jo her. For en generasjon siden var hummer \"fattimannskost\". Den ble spist til hverdagsmat, med poteter og hvit saus f.eks.

Glemte du ikke smalahove på lista?

Smalahoved har de på Island også
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Mixelite

Quote from: \"IngeS\"Smalahoved har de på Island også

Aha. Forøvrig kan jeg med stor sikkerhet si at ingen av de rettene du regner som rotekte norske er noe jeg har vokst opp med, bortsett fra brunost.

Er ikke innherredssodd egentlig bare en suppe? Suppe serverer de jo over alt, egentlig.

Røykelaks lager de flere steder enn i Norge.

Point is; Hvis man skal gå så grundig til verks som du gjør her, får vi ikke mye å servere våre gjester hvis vi vil presentere dem for norsk mat.

For meg er rotekte norsk mat det som mor tradisjonelt har laget i generasjoner av det som finnes av råvarer rundt oss, være seg husdyr, vilt, sjømat, grønnsaker og bær.

Så kan man jo diskutere om det er det rette å servere hvis man skal presentere dagens matvaner. Da kommer vel Grandiosa og andre ting høyere på lista.

Tjorven

Riktig Mix. Innherredsodd er er ei kjøtt/grønnsakssuppe , som er komponert på Innherred. Ikke noe mer \"norsk\" enn andre supper, etter Inges kriterier.
Jeg trodde også Inge var ute etter typiske retter som har vært laget og servert av norske råvarer gjennom tidene, altså tradisjonsrik norsk mat. Retter og ingredienser er jo blitt så utvanna over landegrensene, at det er nok vanskelig å vite den eksakte opprinnelsen på mangt.

Du får heller si til gjestene dine når du serverer maten, at dette er tradisjonsrik mat, slik vi nordmenn anser det, Inge.
Bon apetite, som det heter på norsk  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Quote from: \"IngeS\"I en tråd tilsvarende denne synses det litt om hva som egentlig er gresk mat. Der nevnes også en del nrske retter, deriblant frossenpizza. Ærlig talt, om folk foretrekker frossenpizza er det ikke det samme som at det er en norsk rett.

Det jeg nå er ute etter er å prøve å få belyst hva som er rotekte norske matretter eller norsk mat. Når jeg vil servere mine greske venner et skikkelig ekte norsk måltid hva skal jeg servere da?

IngeS har kanskje glemt spørsmålet i begynnelsen av tråden?
Vi har svart etter beste evne på hva du skal servere dine greske venner, altså erkegod norsk mat.

Det blir hjemmebakt grovbrød med brunost og smør, og en brødskive til med hvitost, og en med leverpostei, og en med syltetøy.
Spill \"Matpakkespisevise\" med Knutsen og Ludviksen samtidig, så blir det riktig!
Glika i zoi

IngeS

Nei nå må damene ha meg unskyldt. Hvor i allverdens dager har dere fått det for dere at Innherressodd er en suppe?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Turid

Quote from: \"IngeS\"Nei nå må damene ha meg unskyldt. Hvor i allverdens dager har dere fått det for dere at Innherressodd er en suppe?

Innherredssodd en suppe? Nei måtte Gud forby ;) Men det ligner jo fælt på suppe da :)

Nå er jeg spent, Inge. Hva er Innherredssodd da?
Det er etter regn at fuglene synger!

Ole

Det er vel rett og slett sodd (som ikke er suppe).

Det samme gjelder for brennsnut som vi har her. Det er ingen suppe, selv om østlendingene kaller det for en suppe. Det er rett og slett brennsnut.


Mixelite

Quote from: \"Ole\"Det er vel rett og slett sodd (som ikke er suppe).

Det samme gjelder for brennsnut som vi har her. Det er ingen suppe, selv om østlendingene kaller det for en suppe. Det er rett og slett brennsnut.


For meg ser det akkurat ut som en suppe jeg kunne ha funnet på å lage  :cheers:

Turid

Klart det er en suppe!   :thumbleft:

Referanse:

Norske ordbøker  
Flere språk- og kulturkilder
Bokmålsordboka
TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
suppe suppe f1 el. m1 (lty, jf *supé) flytende matrett kokt på f eks grønnsaker, frukt el. kjøtt fiskes-, havres-, tomats- / koke s- på noe tvære ut noe (av koke s- på en spiker, spikers-, fra eventyret \'Fanten og kjerringa\') / hele suppa hele greia, alt sammen / en nydelig s- smørje
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...