Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er din greske favorittmat?

Started by Miguel, 07. May 07, 17:13:09

Previous topic - Next topic

Tommy

Njae Ole,  Meze är väl smårätter som serveras som plockmat, och består inte nödvänigtvis av bara kött, utan det bestäms av vad man vill ha på bordet och vad tavernan har att erbjuda. Man beställer helt enkelt in vad man vill och sedan äter man gemensamt ( om man är ett sällskap ) av vad som finns på bordet.

Det du beskriver ovan som Meze, tror jag kallas pikilia, en tallrik med till exempel olika sorters kötträtter, men det kan också vara en tallrik med olika sorters fisk och skaldjurs anrättningar.

 zxcqqqaaaaaaaa Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bipbap

Jeg blir aldri lei av gresk salat - med vidunderlige tomater!
Ellers digger jeg Tiropitákia og Meze. Tar gjerne en Gyros Pita også jeg - liker ikke store måltider
[/img]

kari

Notere, notere, notere.........

Her er mye som skal forsøkes til sommeren. Har jo smakt en del etter flere år på hellastur, men blir lett at man tar sikkerstikk. Bl a bestiller vi ofte hovedretter, men i år skal vi ære flinkere til meze.


Nam, nam, nam.......
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Mixelite

Min absolutte favoritt er kleftiko. -men stifado, gigantes, blekksprut, gresk salat, tzatziki, tirokeftedes, tiropita, gyro, stekte grønnsaker, saganaki, soutsoukakia.... ligger ikke langt etter på lista. Mao, når jeg er i Hellas er jeg matvrak deluxe!

På Chios anbefaler jeg at man prøver grillet mastelo-ost. Nammenamme. En lokal ost som er kjempegod med et lite skvisj av sitron over.

I år får mix problemer, for alt med gluten og melkeprodukter er nei-mat. *sukk* All den gode osten! Og tzatziki! Jaja, det er fortsatt mye på menyen som er ja-mat :)

kari

Har heldigvis ikke slike utfordringer, så gleder meg veldig til å nyte hele matfatet.

Men selv for seg som må passe deg litt, så vil jeg tro at det er mye igjen. Det er jo mye gode grønnsaks- og kjøttretter. Men dette har nok du mye mer kontroll på enn meg.

Men kose oss..... det skal vi begge to. Det er det i alle fall ingen tvil om.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.


Gro

Mør harestifado.. fylte tomater, friterte tempura grønnsaker, fisk, gresk salat, tatziki, kleftiko... mmm kunne holdt på hele dagen her:-)
Og det bilde av Brit får meg tilbake til mange lunsjer i Hellas, ser helt perfekt ut. Til lunsj spiser jeg veldig ofte grønnsaksommelett, det er så saftig å nydelig... m paprika, tomater og rødløk. Det er vel ikke på Stranden i Piso Livadi du sitter Brit? Bodde der 3 uker i fjor:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Gro

Quote from: \"bipbap\"Jeg blir aldri lei av gresk salat - med vidunderlige tomater!
Ellers digger jeg Tiropitákia og Meze. Tar gjerne en Gyros Pita også jeg - liker ikke store måltider
[/img]

Hva er det inni de pirogene... er det feta?... fikk noen som så ut som våruller med feta inni... super godt:-) Det var et  lite sted på paros som hette Marpissa:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Måne

Bekri meze (veldig krydret!) og Kokkinisto! Ellers er jeg så umåtelig lei av grillet mat (jeg bor her, i Aten.) så hva som helst annet enn grillet er bra =)

Samboeren min har dilla på friterte auberginer dyppet i Tzatziki =)

Gro

mør stifado med masse løk:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Anne

Da bør du prøve oppskriften som jeg har lagt ut Amalie. den er veldig god.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Gro

God ide til neste sy møte:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | Today at 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...