Logg inn med Facebook eller Google!

Bygge/usikkerhet/frustrasjon

Started by Lavendel, 24. Jul 16, 22:54:36

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: Lavendel on 27. Feb 17, 17:25:35
Jeg startet tråden med frustrasjon over mangelfull informasjon og progresjon vedr tegninger av hus. Frustrasjonen ble dessverre ikke mindre etter hvert da vi opplevde at det ikke ble satt en strek uten at vi var tilstede, og etter gjentatte besøk til Hellas med kun det for øye å få ferdig tegninger endte det hele i at vi oppga vårt samarbeide. Det var ingen enkel avgjørelse da mannen er en sentral og vel ansett kar i et lite miljø hvor vi skal bli en del av det hele. Det var et møte vi følte vi måtte trå forsiktig i, men det gikk heldigvis fint, vi forblir venner og kaffen drikkes gjerne i fellesskap  ;D 
Da måtte vi starte på nytt, og vi tok selvkritikk...vi hadde ikke vært flinke nok til å sjekke ut både referanser, priser, kontrakter osv. NÅ ville vi være bedre og flinkere. Vi tok kontakt med fire forskjellige arkitekter, hadde hver og en med på tomta, fortalte hva vi ønsket og ga de frie tøyler til å tegne, informerte om at dette var en konkurranse og at de hadde en innleveringsfrist. Dette gikk vel og bra, og det synes som at vi hadde et godt grunnlag for vurderinger både i forhold til tegninger (vi forventet ikke å få inn "vårt" hus), innspill og ideer, levering innenfor tid osv....vi tok vårt valg.
Det finnes i dag ingen tvil om at vi har koblet til oss en dyktig, nøye, flink og arbeidende kar. Utfordringen er imidlertid nå at han ønsker å levere et så godt arbeid at han leverer plantegninger over hus og tomt, 3d bilder både innenfra og utenfra, bilder av solens gang over både rom og tomta og alt du kan tenke, uten at han fram til han sitter med alt dette har informert oss med et eneste ord hva han tegner til tross for at vi har etterspurt bare en liten skisse... og så liker vi det ikke...puh. Dette gjentar seg to ganger enda han lovte å bedre kommunikasjonen under veis i prosessen. Nå sitter vi med en "utbedret" utgave av første plan som vi fortsatt ikke liker og føler oss både vanskelige og slemme. Vi vil så gjerne ha en god kommunikasjon og et hus vi snart kan søke om byggetillatelse til, men det ser ut som det tar tid....Vi ønsker jo ikke å være vanskelige, men vi ønsker oss et hus vi kan glede oss over å komme til  ;) :-\


Når jeg leser dette er det nesten så jeg blir lykkelig over å ikke ha økonomi til å sette i gang et prosjekt/ bygge hus i Hellas ;)

Men jeg ønsker dere LYKKE TIL,  håper alt ordner seg til det beste  :--
Kari

Kritios

Quote from: Lavendel on 27. Feb 17, 17:25:35
Jeg startet tråden med frustrasjon over mangelfull informasjon og progresjon vedr tegninger av hus. Frustrasjonen ble dessverre ikke mindre etter hvert da vi opplevde at det ikke ble satt en strek uten at vi var tilstede, og etter gjentatte besøk til Hellas med kun det for øye å få ferdig tegninger endte det hele i at vi oppga vårt samarbeide. Det var ingen enkel avgjørelse da mannen er en sentral og vel ansett kar i et lite miljø hvor vi skal bli en del av det hele. Det var et møte vi følte vi måtte trå forsiktig i, men det gikk heldigvis fint, vi forblir venner og kaffen drikkes gjerne i fellesskap  ;D 
Da måtte vi starte på nytt, og vi tok selvkritikk...vi hadde ikke vært flinke nok til å sjekke ut både referanser, priser, kontrakter osv. NÅ ville vi være bedre og flinkere. Vi tok kontakt med fire forskjellige arkitekter, hadde hver og en med på tomta, fortalte hva vi ønsket og ga de frie tøyler til å tegne, informerte om at dette var en konkurranse og at de hadde en innleveringsfrist. Dette gikk vel og bra, og det synes som at vi hadde et godt grunnlag for vurderinger både i forhold til tegninger (vi forventet ikke å få inn "vårt" hus), innspill og ideer, levering innenfor tid osv....vi tok vårt valg.
Det finnes i dag ingen tvil om at vi har koblet til oss en dyktig, nøye, flink og arbeidende kar. Utfordringen er imidlertid nå at han ønsker å levere et så godt arbeid at han leverer plantegninger over hus og tomt, 3d bilder både innenfra og utenfra, bilder av solens gang over både rom og tomta og alt du kan tenke, uten at han fram til han sitter med alt dette har informert oss med et eneste ord hva han tegner til tross for at vi har etterspurt bare en liten skisse... og så liker vi det ikke...puh. Dette gjentar seg to ganger enda han lovte å bedre kommunikasjonen under veis i prosessen. Nå sitter vi med en "utbedret" utgave av første plan som vi fortsatt ikke liker og føler oss både vanskelige og slemme. Vi vil så gjerne ha en god kommunikasjon og et hus vi snart kan søke om byggetillatelse til, men det ser ut som det tar tid....Vi ønsker jo ikke å være vanskelige, men vi ønsker oss et hus vi kan glede oss over å komme til  ;) :-\


Huff, dette høres fortvilende ut.
Av og til kan det enkleste være det beste; å kjøpe et hus som allerede står der.  ;D
Uansett, lykke til videre !
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Lavendel

Vi forsøkte oss på det "enkle" i noen år, men enten var huset fint og beliggenheten gal, eller beliggenheten perfekt og huset dårlig. Så vi tenkte når vi ble oppmerksom på tomta...NÅ bygger vi, da får vi det som vi vil  ;D ;D

mouche

Har full forståelse for at dere valgte tomt/beliggenhet, og deretter hvordan deres hus skal se ut for det er utrolig mye dårlig bygde hus rundt onkring. Ser mange eksempler her (Kreta) på at folk heller kjøper tomt og bygger sitt eget hus heller enn å kjøpe et ferdig hus som står oå nabotomten. Isolajson og ventilasjon er bortimot fremmedord her og membran er heller ikke det de er eksperter på. Etter regnværet 11. februar her hører jeg om hus hvor det kom vann inn alle veier, vinduer, dærere, vegger, piper, tak osv mens vi (bank i bordet) ikke har en vanndråpe noe sted i huset. Reklamasjon og garanti er heller ikke noe som imponerer meg her i Hellas!

Heidrun

Quote from: mouche on 28. Feb 17, 18:16:02
Har full forståelse for at dere valgte tomt/beliggenhet, og deretter hvordan deres hus skal se ut for det er utrolig mye dårlig bygde hus rundt onkring. Ser mange eksempler her (Kreta) på at folk heller kjøper tomt og bygger sitt eget hus heller enn å kjøpe et ferdig hus som står oå nabotomten. Isolajson og ventilasjon er bortimot fremmedord her og membran er heller ikke det de er eksperter på. Etter regnværet 11. februar her hører jeg om hus hvor det kom vann inn alle veier, vinduer, dærere, vegger, piper, tak osv mens vi (bank i bordet) ikke har en vanndråpe noe sted i huset. Reklamasjon og garanti er heller ikke noe som imponerer meg her i Hellas!


Viktig å bruke gode byggherrer. Har sett mange eksempler på at man skal spare et par tusen kroner, og bruker fettern til han som påstår han kan alt
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...