Logg inn med Facebook eller Google!

Paros - Naxos september 2011

Started by Solgry, 20. Oct 11, 21:53:42

Previous topic - Next topic

Solgry

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det kommer mer..... ;D
Og, jeg må nok studere det kartet litt nøyere, for den gruva har vi tenkt å finne! :help:

Når vi er på Paros, og selvsagt bor på Scorpios, pleier vi å bli bedt på grillaften hos Kiki og Michalis, og dette året var intet unntak.
Vi er gjerne 10-12 personer, og det er alltid hyggelig å bli bedre kjent med de andre naboene på Scorpios. I år var det to engelske, som vi har truffet mange ganger før, et dansk par, som vi også har truffet før, samt et "nytt" engelsk par.

På menyen sto grillede koteletter, kjøttboller + poteter, pita og salat. Vanligvis er det Michalis som er kokk, men pga at han var syk, var det Kiki som sto for grillingen, under oppsyn av Michalis! Han hadde fallt og slått hodet, i juli, og lå på sykehus i Athen èn måned, og hadde akkurat tatt stingene da vi var der! Han så litt "gusten" ut, stakkar.

Kiki serverer også lokal vin, selv om hun ikke drikker alkohol selv. Noen av gjestene har som regel med seg vin når de kommer, også.
(Av erfaring vet vi at Kikis lokale vin ikke alltid er "verdens beste"!)

Et par bilder fra årets grillfest:

Kiki & Michalis
Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

Kiki var overrasket over at danskene og vi forsto hverandre, og at språkene våre er så like.

Det er alltid hyggelige kvelder, disse "grillfestene", med prat om "alt mellom himmel og jord". Dagens situasjon ble jo selvsagt også tatt opp, selv om dette ikke er er spesielt trivelig "party-samtaleemne"..... :-\

Kiki er opprinnelig fra Kypros, og har bodd mange år i England, så hun snakker veldig bra engelsk. Michalis, derimot, snakker nesten ikke engelsk, selv om det er han som faktisk praier gjester til Scorpio! Helt utrolig, egentlig, samt at de ikke har bil, så når han praier gjester i Parikia, må de ta bussen sammen med Michalis, til Noussa! (Han bet. bussbilletten.) Han pleier også å stå ved busstasjonen i Noussa, for å praie gjester der.
Men store deler av årets sesong var ikke Michalis til stor hjelp, men de var ved godt mot, siden han nå var på bedringens vei.

Scorpios pleier å være ganske fullbooka, selv i september, pga at gjestene kommer tilbake, år etter år, og vi anbefaler stedet til alle.
Så herved: skal dere til Paros, og vil bo i Noussa, så MÅ dere bare prøve Scorpios! :juble:

Hvis vi vet når vi skal til Paros, bestiller vi på forhånd, ellers tar vi det på sparket, og ringer Kiki når vi er på vei dit. Èn gang, da vi ringte henne fra Sifnos, sa hun, uten å sjekke, - ja, dere kan få nr. 1, som dere hadde for to år siden! Utrolig hva den dama husker!

Da Alexander Rybak vant den NORSKE GMP-finalen, fikk vi mail fra henne, om at hun likte den norske vinnerlåta! Er nok veldig opptatt av Eurosong, da.... ;D
Vi fikk også mail fra henne etter 22.7., og lurte på om alt var bra med oss! :)

Er det rart vi er blitt glade i henne, eller? :hjerte:
Lodotter er englenes tøfler.....

5ifamilien

Veldig spennende å følge reisen - med koselig fortellinger og fine bilder :D Og fra Scorpio spesielt - fordi vi "booket" der sommern 2010 - men pga at vi ble èn familie til på reisen, og det var fullbooket på Scorpio - endret vi bosted  :-\
Men - neste gang vet jeg hvor vi skal bo! Gleder meg til fortsettelsen din ;)

Kristian

Quote from: Solgry on 25. Oct 11, 14:46:34
Idyll i Lefkes!

Vet noen hva slags vekst dette er? (Blomst/bær, frukt?)


Til Kari vedr. Scorpios: Vi pleier alltid å være der i september, og da koster det 30 euro eller 35 euro (studio el. leilighet), men det er mulig at det er "stamgjestpris". Det er selvsagt dyrere i høysesong, men det er jo andre steder, også?
Vi kommer nok ikke til å bo andre steder enn Scorpios, såfremt det ikke er fullbooka!


Jeg fikk denne mailen fra madamen som har brukt 4-6 år på å frambringe noe liknende:
Vi beslagla en slik vekst på taket på St. George Hotell. I år fikk madamen endelig gjennombruddet: det ble vekster

På mail fra Madamen på kjøkkenet til undertegnede på "Kontoret":

http://www.google.no/search?q=peppers+variety&hl=no&client=firefox-a&hs=bsU&rls=org.mozilla:nb-NO:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=sSmnTsWsHcHf4QS6oIEB&ved=0CDsQsAQ&biw=1366&bih=617

Eller søk etter" peppers vareity" og gå inn på siden som heter "Bilder av peppers vareity"
Kristian/Planer er til for å utsettes

Solgry

Tusen takk for beskrivelsen av "pepper'n"! Vi smakte ikke på den, altså! :D
Lodotter er englenes tøfler.....

Kristian

Quote from: Solgry on 27. Oct 11, 18:45:51
Tusen takk for beskrivelsen av "pepper'n"! Vi smakte ikke på den, altså! :D


Den første smaksreaksjonen fra Madamen var faktisk Chili, men - det er det med smaken??
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Høres ut til at dere har et alle tiders stam-bosted i Naoussa, ja   ;D Så kjekt og inkluderende for gjestene at de har grill-aften, og man blir alltid like glad og rørt over den greske vennligheta, og imponert over husken deres, hver gang. De må ha et eget hukommelses-gen, tror jeg   ;) Gleder meg til fortsettelsen, Solgry.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ja, etter 8 dager på Paros, hadde vi virkelig fått feriefølelsen, og var klare for nye øyer, så vi pakket sekkene for å dra til Koufonissi, via Naxos. ;D

Først bussen til Parikia - "nymotens" buss, istedet for de "skramlekassene" som de hadde for bare noen få år siden - ikke så sjarmerende, men mye tryggere. Så tid for en frappè i Parikia, før vi entret 11.45-ferja til Naxos.  :kaffe:
Hadde selskap av det engelske paret, som skulle videre til Santorini, for de skulle ta flyet hjem til England, dagen etter, mens vi var klare for 2 nye ferieuker!!!! :juble:

Vel framme på Naxos skulle vi kjøpe billetter til Koufonissi, med Skopelitis, og hadde beregnet at vi kunne spise lunsj før ferja skulle gå, kl. 14.

Men, da vi ankom "billettluka", fikk vi beskjed om at Skopelitis var innstilt, og det gikk ingen flere båter til Koufonissi før dagen etter! :-\
Den kjempetrivelige "billettmannen" slang seg opp på disken og forklarte at "det var visst no' trøbbel med papirene"....! C:-)

Det var i grunnen uaktuelt for oss å dra til Koufonissi dagen etter, da vi bare hadde planlagt 3 overnattinger der, ble 2 dager litt for "hektisk", så vi får ta Koufonissi et annet år. Det var heller ikke så mange andre øyer vi impulsivt kunne reise til, for bare 3 dager, så da ble det heller 3 ekstra dager på Naxos! (Jeg var også LITT letta, for jeg hadde grudd meg bittelitt til den båtreisa, pga økende vind og blæst!) ::) Og heldigvis hadde vi ikke bestilt overnatting på Koufonissi, heller.

Så vi svettet oss bort til Summertimes, og der sto jamen Sophia utenfor, og hun lurte nok på om hun hadde tatt feil av dagene, for vi skulle jo ikke komme før til torsdag. Heldigvis hadde hun ledig rom, t.o.m.  nr. 2, som vi hadde booka!  HURRA!! :juble: :juble:

Åh, så godt det var å sette fra seg sekkene, og bevege seg oppover, for å spise lunsj på Scirocco! Der var de veldig fornøyde med at Skopelitis ikke gikk, slik at vi fikk flere dager på Naxos! (De håpet på at vi derfor skulle innta flere måltider der....)

Det ble altså 12 dager på Naxos! Vi skulle virkelig få feriefølelsen i år, ja!!! :tovenner:

Vi leide moped alle dagene på Naxos, også, slik at vi kunne "suse avgårde" så ofte vi følte for det! Og det gjorde vi jo!
Far og sønn Falcon ble også glade for å se oss igjen - hilser oss alltid med "My friend"!
Vi fikk utdelt hver vår hvite hjelm, for som "sønn Falcon" (tror han heter Kostas) sa: So you mæts! (Han mener "match", men enkelte grekere har litt problemer med "skj"-lyden.)

Naxos føles, akkurat som Paros, som å komme hjem! Vi behøver ikke å utforske så mye, men pga at det er en så stor øy, har vi selvsagt ikke sett alt, ennå.

Det ble selvsagt noen turer sørover, langs den endesløse stranda, som nesten strekker seg fra Naxos by og nedover, nedover, nedover... Til Ag. Prokopios, Ag. Anna, Plaka, Orkos, Mikra Vigla, og til vår favorittstrand, Alyki. 8) (Stranda fortsetter også videre...)


Alyki...... favorittstrand? JAAA!






Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

Hm, der skjedde det "noe" - men bildet kom da med, etterhvert... :o
Lodotter er englenes tøfler.....

Diddi

Trivelig lesning Solgry :sol: spesielt på en grå dag som denne i dag! Vi var på Naxos for første gang i fjor, og sånn i ettertid kan jeg tenke meg tilbake dit. Da vi var der følte vi at den var for stor,men ble veldig forelsket i de små fjellbyene!

Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

filhellener

Quote from: Solgry on 28. Oct 11, 09:06:21
Hm, der skjedde det "noe" - men bildet kom da med, etterhvert... :o


- det er veldig mange år siden vi var helt nede i Alyki og badet, men jeg husker godt hvor fint det var der, og på strendene i nærheten :)
Takk for alle de flotte bildene, Solgry  ^-^
Kari

Greece-Traveller

Det er flott å følge deg !

Her er et av mine fotos fra Alyko i september i år:

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...