Logg inn med Facebook eller Google!

Tips til familie på første Hellastur?

Started by kvalen, 28. May 14, 00:01:10

Previous topic - Next topic

kvalen

Hei, vi har bestilt billetter t/r Santorini 28/6-12/7. 2 voksne og 2 barn (6 og 8 år). Første gang vi prøver oss på øyhopping, mor har gode minner fra øyhopping i barndommen. Har tenkt på Paros/ Antiparos og Amorgos. Vi har noen spørsmål som vi håper noen kan hjelpe oss med. Bør vi forhåndsbestille i denne perioden, eller kan vi satse på å finne ålreite steder på kaia? Vi ser for oss enkle, koselige B&B's, ikke nødvendigvis hoteller med svømmebasseng. Hva er prisnivået på slik overnatting? Tar gjerne imot anbefalinger om steder å bo eller å dra til :D Har forhåndsbestilt første natten på Santorini, et sted vi fant anbefaling på her inne! (Hotel Babis).

Anders

Tror ikke dere behøver å forhåndsbestille. Kun hvis dere har bestemte meninger og oppfatninger om hva dere ønsker. Har aldri reist på den tiden selv, så priser og denslags vet jeg lite om, men 40-50€ for et rom må dere vel regne med? Vil ikke anbefale noe, annet enn at det for meg er en utpreget fordel å bo et sted med utsikt over havna på Anti. Og Babis er til å glede seg over..... :-)

Kristian

Ettersom dere har planlagt/ønsker Amorgos ville jeg satset på å dra dit først. Søndag går Superjet kl. 0830 direkte på 65 minutters overfart.
Samme dag går også Skopelitos, en mer saktegående institusjon i de små Kykladene, kl. 1130, framme 1625 vi et par andre av øyene. mak og behag, inneluket og raskt, eller en liten "sightseeing"

Når det gjelder "først eller sist" så er det båtene som avgjør OpenSeas er en bra side å få enoversikt på. Husk at det f.eks fra Amorgos ikke går båter hver dag til Santorini eller motsatt. Det kan hende dere må om Naxos.

I likhet med Anders vil jeg ikke komme med noen entydig anbefaling, men vi har bodd noen ganger på http://www.roomseleni.gr/amorgos/
Fordelen her er en liten lokal strand rett ved hotellet. Morgenbadet kaller. Det andre er at hun har et lite seperat hus med to rom helt nederst. Vi betalte vel 40-45 € for noen år siden.
Ser ut til at hun har fått A/C siden sist.
Siden dere er fire ville jeg  kontaktet henne.
Forøvrig badebåt fra havna til andre strender i Katapoula.

Enig med Anders i at utsikt over havna på Antiparos er et must, men også sydover bak den gamle vindmølla er det flere bra steder. Over Nautica er det et par rom med fin utsikt, det samme er det på stedene den andre veien fra kaia hvor turbåtene ligger.

Vi har benyttet Katerina mange ganger, enkelt men greit og sentralt http://www.studioskaterina.com/  Har bl.a et to roms studio som passer for 2+2.

Ellers har man http://www.kouros-village.gr/ som har svømmebasseng. Har ikke bodd der selv, og noe blandet omdømme. Noen like seg veldig bra, andre synes det kan være noe støyende (musikk som vi ikke har hørt noe særlig til iseptember)

Som Anders sier er det ikke nødvendig å bestille på forhånd, men finner man et sted på nettet som synes akseptabelt er det ikke dumt å ringe og undersøke mulighet og priser. Eventuelt bestille.

I september betaler vi mellom 30og 50€. Prisene vil være høyere i Juni/Juli men stort sett de prisene som oppgis på nettet er det ulig å forhandle om.





J
Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Jeg slutter meg til Kristians råd om å ta Amorgos først. Jeg vil også anbefale dere å bruke den lokale ferja som går klokka 11.30 og ikke hurtigbåten. Det er mye bedre å sitte på dekk og kjenne sola, vinden og sjølufta enn å reise i blikkboks. Ferje er å reise, hurtigbåt er bare transport. Billettprisene er også betydelig lavere på ferja enn på hurtigbåten.

Jeg tror nok jeg kan love at det står romutleiere i Katapola. De står ikke på selve kaien, men på et lite torg like ved. Hvis dere vil ha stor og fin strand, skal dere helst dra videre til Egiali som ligger lenger nord på øya. Det står nok romlutleiere i Katapola som har rom i Egiali også, men hvis dere ikke finner noe interessant, er det bare å ta bussen til Egiali og så står det romuteiere på busstoppen.

På Antiparos er jeg ikke sikker på om det står utleiere på kaien, men byen er ganske kompakt og jeg vil si at den beste beliggenheten er rundt selve havna og ikke oppe i byen. På Paros står det garantert romuleiere på kaien. De står rett utenfor gjerdet, ved den porten som vender mot vindmølla og sentrum. Jeg tror dere kan regne med 30-50 euro pr. rom pr. natt, avhengig av beliggenhet, standard og størrelse.

De beste tilbudene får dere på stedet og det er ikke nødvendig å forhåndsbestille på disse øyene. En annen fordel med å ikke bestille er at dere får se rommet før der bestemmer dere for å ta det.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt


TOMS

Anbefaler virkelig å bli i Katapola. Fredelig - som å gå ut i eigen hage når  ein kjem ned på gata. Bilfritt om kvelden.  Topp med born :-) Bu på Minoa/ Landeris - send e-post og spør om pris, gjerne på leiligheten på Landeris som kan huse dere alle :-)

TOMS

info@hotelminoa.gr
Hils frå Tom Salte og si han anbefalte :) Gir kanskje bedre pris  :)

filhellener

Er også enig i anbefalingen  dere får her om å reise til Amorgos først  :)

Vil legge til at  Amorgos er m e r enn Katapola  ;) - vi synes Aegiali også er veldig trivelig, og  mer barnevennlig  :)

- etter å ha besøkt Amorgos endel ganger har vi  kommet fram til at det beste, for oss, er å dele Amorgosferien mellom Katapola og Aegiali.

Da har vi nærheten til Vakre Chora og Klosteret/Agia Anna m.m fra Katapola,, og til de herlige landsbyene  Langada og Tholaria fra Aegiali, og dessuten fin strand  i byen når vi bor der :-)

Man trenger ikke kun å øyhoppe, man kan jo "hoppe" litt på den samma øya og :-)

Angående bosted så synes vel ikke jeg at "Eleni" (Katapola) er det  best egnede med barn. Har ikke bodd der, det har vært et bevisst valg, bl a pga beliggenheten, v e l d i g utsatt for vind. Men den lille stranda nedenfor er jo et pluss :-)

"Big Blue"  og "Tikita" er to, av mange, gode alternativer i Katapola  :)

Jeg anbefaler dere  også å gå inn på booking.com og søke opp alternativer, da får dere lett oversikt over både standard/ hvordan tidligere gjester har vært fornøyde med stedet, beliggenhet og ikke minst priser :)

Lykke til med planleggingen videre  :)



Kari

kvalen

Vi hadde 2 fantastiske uker! Hotel Babis var strålende sted for en natt i Santorini, bra pris (betalte 50 euro for leilighet med 4 senger inkl. frokost), kjempehyggelig sted. Hadde tenkte å ta Skopelitis til Amorgos dagen etter, men pga mye vind (15-17 m/s) var ikke 6 timer på den lille fergen så fristende, så det ble Antiparos og hotellet Mantalena istedenfor. Fint sted, 2 dobbeltrom til 50 euro pr rom pr natt inkl. frokost, kun det ene hadde utsikt og balkong, så synes kanskje det var litt dyrt (?). Supert sted å komme i feriemodus for store og små. Høydepunkter var grottetur og båttur med rundt øya med bading på flere flotte strender og grotter. Derfra dro vil til Naoussa på Naxos. Bodde på Young inn, supert sted 5 minutter fra sentrum med fantastisk utsikt. Stranda Kolymbithres med de flotte steinformasjonene samt stranda Logaras en kort busstur fra var supre! Logaras var spesielt bra når vinden trakk godt nordfra, ganske beskyttet og mindre vind enn mange andre steder. Naoussa er ellers en fantastisk fin liten by med noen supre spisesteder ved sjøen. Den store lekeplassen midt i byen var en bonus. Agia Anna ble neste stopp. Fikk et fint rom på Sea View apartement, 1 min fra stranda, stille og rolig, og utrolig hyggelig familie som drev stedet. Stranda var fantastisk. Havskilpadden som kom inn om ettermiddagen var en helt unik opplevelse, ungene kommer nok sent til å glemme hvordan det var å snorkle rundt den! Mange fine og roligere strender i  nærheten. Flotte kveldsturer til byen. På vei hjem ble det to dager på Santorini, første natten tok vi inn på Tony's art/apartments i Perissa, plukket stedet på havna da vi kom med båten, men dro etter en natt, Tony viste seg å være en svindler så vi flyttet til Fira blue horizon, veldig fint og stort 4 manns rom 10 min gange fra sentrum av Fira. Tur til vulkanen, bading i varm kilde, eseltur, kabelbanen alt var kjempeopplevelse, for ikke å snakke om solnedgangen sett fra utenfor kirken!

Vi endte opp med å booke de fleste stedene på booking.com kvelden før eller samme dag som vi ankom. Stort sett 50-70 euro pr natt. Dette fungerte godt, visste da hva vi fikk og om vi endte med å betale litt mer enn hva vi kanskje kunne gjort dersom vi hadde funnet sted på kaia så var det deilig å dra rett til stedene ved ankomst. Prisene blir lavere jo nærmere anmkomst man booker og det var nok av steder å velge imellom. Kombinert med å sjekke anmeldelser på tripadvisor gjorde det at vi er veldig fornøyd med alle stedene. Eneste vi fant på kaia var Tony's på Santorini som viste seg å være alt annet enn det han lovet da han "praiet" oss. Men det ble jo en opplevelse det og:)

Brukte bare Openseas.gr til sjekke båter, fungerte strålende. Takk for tipset! Brukte litt hurtigbåt og litt ferger.

Nå håper vi bare at vi får med oss noen vennefamilier på øyhopping neste sommer... Takk for alle gode tips og innspill!

Tjorven

Så fint å høre om deres vellykka øyhopping, Kvalen (foruten han der Tony) Selv bor jeg alltid hos Babis, da vet jeg hva jeg får  ;D  Var der senest på tur hjem 1.-3.juli. Alltid vemodig på slutten av ferien, men med sitt "Velkommen hjem" da vi parkerte utafor, følte jeg likevel at ferien ikke var helt slutt. Jeg kom jo hjem til venner, på et vis  ;) Da ble ikke de siste to dagene så "vanskelige" likevel, og ikke bare en ventestasjon, liksom...
Antiparos er "min" juniøy  :-* Aldri vært der i juli, sikkert ganske travelt der da, men håper den falt i smak likevel.
Og neste gang må dere få med dere Amorgos og herlige Katapola. Der kan jeg på det varmeste anbefale Anna Studios rett overfor havna. Stille og rolig med en aldeles fortryllende hage  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

kvalen

Var rolig og fint på Antiparos, var der i månedskifte juni/juli. Hadde tenkt å bo hos Babis på vei hjem også, men da hadde både han og onkelen rett over veien helt fullt. Synd for oss, men et godt tegn! Som sagt var Amorgos planen, kanskje neste år?  :D Samboeren min har noen flotte barndomsminner derfra. Skriver ned Anna Studios i "ting å huske til neste gang" boken..

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...