29. Mar 24, 08:10:34


Logg inn med Facebook eller Google!

Milos

Started by Sunnaelskersol, 03. Jan 14, 21:48:38

Previous topic - Next topic

marjana

05. Jan 14, 02:36:26 #12 Last Edit: 05. Jan 14, 03:32:21 by marjana
Hvis dere flyr fra Athen til Paros så har Olympic hele fire avganger per dag i juli, og kun to til Naxos:
https://www.olympicair.com/en/Travel/Reservations/Tickets?method=goAvailability&selectedDayOut=01&selectedDayReturn=&fromDateDD=01&toDateDD=&bookClosed=false&language=&singleTrip=true&adults=1&children=0&juniorChildren=0&infants=0&from=ATH&to=PAS&fromDateYYYYMM=201407

Aqua Jewel går via Syros, Paros og Naxos fire ganger i uka, sånn som det ser ut nå, men litt tidlig å vite hvordan det blir til sommeren, men det er sjelden store forskjeller. Så da er det bare å prøve å sy sammen en reise som passer dere best!
http://www.nel.gr/routes/dromologia/en/syros-paros-naxos-ios-sikinos-folegandros-kimwlos-milos_en.html

Men nå tenkte dere vel å dra fra Athen med fly til Milos og så dra innover mot Athen? Paros har også fire flyavganger daglig til Athen, og de går sånn:
https://www.olympicair.com/en/Travel/Reservations/Tickets?fromDateDD=25&fromDateYYYYMM=201407&toDateDD=27&toDateYYYYMM=201407&singleTrip=true&from=PAS&to=ATH&adults=1&children=0&juniorChildren=0&infants=0

www.gtp.gr er til god hjelp for å se på fergerutene. Det går nok hurtigbåter også i høysesongen til og fra Milos.

Glika i zoi

Tjorven

Siden dere "bare" har 10 dager på dere, Sunna, så ville jeg velge Sifnos som ei eventuell øy nr.2, siden den ligger nærmest og er lettest tilgjengelig (Husk at det tar tid med pakking, venting reising, komme fram til nytt bosted på ny øy også, så der går den dagen) Og hvis dere skal fly både til og fra Milos, så er det iallfall greit å være i nærhen av Milos når dere skal hjem også.
Bortsett fra det anbefaler jeg selvfølgelig Antiparos  ;D  men kanskje en annen gang? Det blir litt kronglete og mye reising for å komme seg dit på en 10 dagers tur, dersom dere ikke reiser hjem via innenriksfly fra Paros da. Det koster mellom 7-800 kr pr pers til Athen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

Bare en liten kommentar til ditt innlegg Tjorven. Som du skriver så er jeg helt enig i at Sifnos er den enkleste øya å kombinere med Milos, dit kommer man trolig hver eneste dag og enkelte dager trolig også flere ganger til dagen, Til Naxos/Paros/Antiparos kommer man nok bare enkelte dager i uken, men i fjor sommer (2013) var de fleste alternativene med tidlig start på dagen fra Milos og man ankom disse øyene på ettermiddagen, så de tar ikke mer enn den ene "forflytningsdagen" de heller.

Om man velger å fly fra Athen og til første øy, kan man jo ta båt tilbake til Athen igen eller visa/versa. Men man sparer mye tid og det er veldig behagelig å fly (synes nå jeg ihvertfall) tilbake til Athen igjen. Men så var det dette med å være tidlig nok ute og bestille seg flybilletter slik at man faktisk får tak i dem, det er vel faktisk det som kan være vanskeligst. Selv har jeg aldri klart å få billetter til både ut til en øy og så tilbake til Athen igjen på samme tur fra en annen øy, men det har nok mest med å gjøre at jeg har vært for sein til å prøve å finne flybilletter. Av en eller annen grunn så er Milos den øya det er rimeligst å fly til/fra. Selv om Naxos/Paros ligger nærmere Athen i flydisstanse, så er det dyrere å fly til disse øyene........

Poenget er at man ikke trenger mer en den ene dagen til å forflytte seg enten om man velger Sifnos eller Naxos/Paros/Antiparos, det tar bare mye mer tid og man må kanskje innom flere ferger, men igjen man bruker bare denne ene dagen uansett. Allikevel er nok Sifnos den enkleste øya å forflytte seg til og ikke minst det er en nydelig øy og selv om den ikke har flyplass, så går det jo opptil flere båter hver dag inn til Athen igjen, eller man kan ta ferge tilbake til Milos igjen og fly derfra, men denne løsningen vil kanskje ta lenger tid enn om man tar ferge inn til Athen og buss/metro/taxi til flyplassen.......

Sunnaelskersol

VI hadde håpet vi kunne lese oss litt mer opp før vi bestilte flybilletter til og fra øya, men det er jo veldig små fly som flyr til disse øyene.... så nå er vi tenkeboksen.
Siden vi skal være borte såpass kort, så er det viktig at forflytningen går raskt og enkelt.

Flyet til Oslo går i 21-tiden fra Athen. Dersom vi tar et fly fra øya som er på flyplassen i 16-tiden, burde vel dette holde? Vil helst slippe en natt i Athen.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

ingaberentine

Å være tilbake på flyplassen kl 16 når flyet går kl 21 er å være på flyplassen i veldig god tid. Når flyet hjem går så seint som kl 21 har man trolig flere ferger å velge mellom med avgang fra de fleste øyer samme dag som flyet går og allikevel komme tidsnok til flyplassen.........

Kristian

Quote from: Sunnaelskersol on 03. Jan 14, 21:48:38
Fått hjelp av Tjorven og en venninne. Milos virker mer enn spennende.

Hvor går det flest båter fra, Athen eller Santorini? Vanskelig å finne ut så tidlig på året. Hva bruker dere å gjøre? Vi skal være borte 8-10 dager, så vi må gå for det enkleste.

Hvordan booker dere overnatting? Har dere noen forslag til hotell/leiilighet/apartment/hostel?
Litt risikabelt når vi er 4 personer og satse å at vi finner et sted når vi kommer dit, kanskje? Vi vil ikke stresse for mye, så er godt å vite at ting er ordnet.


1. Skaff deg "Greek Island Hopping" Det er bibelen som gir deg (ikke rutetider men) rutenettet for transport i øyriket. Samt at du ser av kartet hvor det er mulig å komme og regularitet. Noen dager ekstra for at du finner den i bokhandelen din eller at de skaffer den er verdt
   det.
2.http://www.openseas.gr/openseas/index.html gir deg ruter for et stot flertall framover. Men du kan også sjekke for et år tilbake på dato: Dvs 10 juli 2013, men ikke ukedag. OpenSeas gir også anledning til å søke på en gitt dato, fra en gitt havn til alle destinasjoner (unntatt
   Pireus)
3. Jeg har selv undersøkt Milos for september 14. Lander 1100 søndag på Santorini. Det ser foreløpig ikke ut til at det i år er annen forbindelse enn BS Delos nordover. (Ferger kl. 1200 er ikke noe alternativ)
4.Et forslag for 10 dager: Lande Santorini 1100. BS Delos til enten Naxos/Paros eller Antiparos. NEll line (Aqua) eller en hurtigbåt over til Milos og fly derfra for fly hjem fra Athen

Glem båt samme dag. Det kan blåse opp og for sterkt forBlue Star. Flyene går med mere vind. Derfor Milos Athen med fly.

5. Anders, Ole og Tjorven har innspill mht. bosted på Milos. Avhengig av hvor sent man ankommer er det den tid du har til å sjekke bosted som er avgjørende for hvorvidt du bestiller på forhaænd eler går ut på jakt (eventuelt etter tips) Har havnet på pyton hotell og gått ut dagen etter og fått bra rom. Men ikke avtal for 3 netter -"may be 1 to 3 nights you know depends"
Kristian/Planer er til for å utsettes

Frøken Sofie

Litt avsporing - men likevel; dere må få med dere Kleftiko om dere reiser til Milos. Nydelig sted.

Sunnaelskersol

Quote from: Frøken Sofie on 06. Jan 14, 22:03:19
Litt avsporing - men likevel; dere må få med dere Kleftiko om dere reiser til Milos. Nydelig sted.


Man kommer dit ved båt, eller? Regner med det er mulig å reise på båttur dit dersom man kontakter noen som gjør det organisert!
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Sunnaelskersol

Da er billetter til Milos bestilt! Vi gleder oss veldig. Setter fortsatt stor pris på tips osv.
Hvis noen har et overnattingssted å anbefale, så del det gjerne!

OG TUSEN TAKK FOR TIPS OG RÅD! Særlig til Tjorven som startet det hele :)
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Tjorven

Bare hyggelig å kunne hjelpe, Sunna, og artig at dere valgte Milos. Tror neppe dere vil angre på det   ;D  Regner med at du finner masse inspirasjon (og sikkert tips om bosted også) i alle Milostrådene + reiseskildringene her inne. Skulle gjerne ha anbefalt idylliske Flora Rooms, der vi bodde. Men det er i Pollonia, og hun har kun 3 rom, hvert beregna på 2 pers. Adamas passer kanskje best for dere som base for diverse utflukter, men det er jo en smaksak. Vi trivdes veldig godt i Pollonia, der det også fins masser av bosteder.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Frøken Sofie

Quote from: Sunnaelskersol on 10. Jan 14, 10:26:26
Da er billetter til Milos bestilt! Vi gleder oss veldig. Setter fortsatt stor pris på tips osv.
Hvis noen har et overnattingssted å anbefale, så del det gjerne!

OG TUSEN TAKK FOR TIPS OG RÅD! Særlig til Tjorven som startet det hele :)

Her er våre bilder fra turen vår til Kleftiko om du vil se : http://viseiler.com/index.php/turer/hellas-2012-kykladene/adamas-milos-santorini
Det går organiserte turer rundt øya for å besøke Kleftiko. Vi seilte selv ....

Kristian

Quote from: Tjorven on 10. Jan 14, 17:34:50
Bare hyggelig å kunne hjelpe, Sunna, og artig at dere valgte Milos. Tror neppe dere vil angre på det   ;D  Regner med at du finner masse inspirasjon (og sikkert tips om bosted også) i alle Milostrådene + reiseskildringene her inne. Skulle gjerne ha anbefalt idylliske Flora Rooms, der vi bodde. Men det er i Pollonia, og hun har kun 3 rom, hvert beregna på 2 pers. Adamas passer kanskje best for dere som base for diverse utflukter, men det er jo en smaksak. Vi trivdes veldig godt i Pollonia, der det også fins masser av bosteder.


Sånn apropos Tjorven. Var det sjøutsikt. Synes å huske at dere hadde et bord ved veien med utsikt?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...