Logg inn med Facebook eller Google!

Evia-Chalkida

Started by nadia, 12. Apr 13, 10:59:56

Previous topic - Next topic

nadia

12. Apr 13, 10:59:56 Last Edit: 13. Apr 13, 12:33:10 by nadia
Chalkida er hovedstaden og den viktigste havnen i prefekturet Evia Central Greece.




[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]


Tore

Selv om Evia er den nest største øya i Hellas,er det så langt jeg vet et uvanlig sted å reise for skandinaviske turister.Jeg har heller ikke hørt noe om turisme på Evia.Er turistnæringen på Evia like utbygd som på mange av de andre greske øyene?Er det et skandinavisk fenomen at en ikke reiser til Evia?

nadia

Quote from: Tore on 13. Apr 13, 13:06:34
Selv om Evia er den nest største øya i Hellas,er det så langt jeg vet et uvanlig sted å reise for skandinaviske turister.Jeg har heller ikke hørt noe om turisme på Evia.Er turistnæringen på Evia like utbygd som på mange av de andre greske øyene?Er det et skandinavisk fenomen at en ikke reiser til Evia?

Jeg er fra Athen, og jeg kan definitivt si at har turister Evia. De fleste grekere går. Jeg tror grunnen er at du går med bil eller buss og ikke med båt og så vet ikke mye turister. Også det er veldig stor, og hvis han ikke har slått bilen for å være vanskelig. Må vite hvor du skal.
Har svært rene stranden og svært gode hoteller. Ikke så lenge turist øya og dette gjelder flere athenerne. Den har hav og fjell ser mer sowings skopelo.skiatho.

Tore

Er det best å reise fra Athen eller Thessaloniki for å besøke Evia?

nadia

Quote from: Tore on 13. Apr 13, 14:21:47
Er det best å reise fra Athen eller Thessaloniki for å besøke Evia?


fra Athen til Halkida er 1:30 h, fra Thessaloniki er 4 h. kommer til Nord Evia er veldig veldig hyggelig.
har bussforbindelse hver halve time fra Athen til Chalcis og derfra har busser for Nord Evia, men bedre å gå med bil kan du gå til strender som ikke er overfylt

JohnS

Synes det er flott at noen tar opp tråder fra lite omtalte områder.  Så vidt jeg kan forstå, er dette bare tråd nr. 2 om Evia på 6 år, selv om det er ei kjempesvær øy.  Det er ett av de stedene jeg er nysgjerrig på, og har på ventelista når jeg har brukt opp de stedene som har egen flyplass og er lett tilgjengelig, så all informasjon er velkommen. 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

nadia

13. Apr 13, 14:39:11 #6 Last Edit: 13. Apr 13, 15:21:51 by nadia
Quote from: JohnS on 13. Apr 13, 14:37:15
Synes det er flott at noen tar opp tråder fra lite omtalte områder.  Så vidt jeg kan forstå, er dette bare tråd nr. 2 om Evia på 6 år, selv om det er ei kjempesvær øy.  Det er ett av de stedene jeg er nysgjerrig på, og har på ventelista når jeg har brukt opp de stedene som har egen flyplass og er lett tilgjengelig, så all informasjon er velkommen.


at informasjonen er nødvendig vil gjerne fortelle deg. Det er nært til Athen og vi går til Evia på lørdager søndager ofte.
for de som søker hoteller i Evia http://www.letsbookhotel.com/no/greece/region/evia/hotels-accommodation/fac/airport-shuttle.aspx
Det er andre avhengig


bro mellom Evia (Chalkida) med sentrale Hellas (Athen)
[attachment=2]

Tore

13. Apr 13, 17:01:11 #7 Last Edit: 13. Apr 13, 17:10:38 by Tore
I likhet med John S synest jeg dette er spennende og et sted som er på lista over de steder i Hellas som jeg gjerne vil besøke.Særlig vil dette være aktuelt når jeg har gått av med pensjon i en ikke altfor fjern fremtid.Å bruke et hotell med tilbud om flyplasstransport vil være en grei måte å gjøre det på ved førstegangs besøk av øya.Bilder fra Evia i en bok som heter "777 wonderful greek islands"på Toubi´s forlag synest jeg også er en fin reklame for øya.
Hvilken del av Evia vil du anbefale ved førstegangs besøk til en alenereisende person som ønsker avslappende strandferie  i kombinasjon med  tavernabesøk for lunsj og middag og evt. litt sight seeing med leiebil for å se litt av øya?

Ingeborgimevind

I tråden om Mamma Mia-turen til Sporadene står det litt om Ingeborgs strandhogg på Evia i sommer. Er absolutt verd et besøk! :)
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

daidalos

13. Apr 13, 22:51:12 #9 Last Edit: 13. Apr 13, 23:36:09 by daidalos
Flyplasstransport tilby hoteller


Jeg anbefaler Edipsos og Loutra Edipsou for eldre mennesker.
Mye er å gjøre og se i området.

Edipsos er berømt for sin termisk naturlig spa.
http://www.thermaesyllaspa-hotel.com/wcms/binary/Server.dll?Article?ID=459&Session=1-KAagyysc-5
http://edipsos.net/portal/archives/category/%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%83


Det er mange måter å besøke evia avhengig av hvor du ønsker å gå, og fra hvilken flyplass du ankommer.

Buss, bil eller tog fra Athen.
Ferge fra Volos, Agios Konstantinos eller Arkitsa til nord Evia (Edipsos, Oreoi)
Ferge fra Skyros til Kymi
Ferge fra Oropos (Attica) til Eretria (midt)
Ferge fra Rafina til Marmari og Karistos (sør)


Opplysninger om transport i Athen og busstasjoner


Central Evia busstasjonen i Khalkis (Chalkida)


Tore

14. Apr 13, 12:07:31 #10 Last Edit: 14. Apr 13, 12:19:43 by Tore
Hjertelig takk for den gode informasjonen!

daidalos

http://no.wikipedia.org/wiki/Khalkis

Hoteller

Chalkida kommune

Fenomenet Euripus er viden kjent som et fenomen der vannet i sundet endrer retning hver sjette time. Dette fenomenet har blitt forklart og på grunn av plasseringen av planetene Jorden, Solen og Månen. Denne strøm beveger seg i en retning i 6 timer ved en hastighet som typisk er 5,6 miles per time, fulgt umiddelbart av en periode på omtrent 8 minutter hvor vannet stagnerer, og etter til å skifte retning og bevege seg i motsatt retning i de neste 6 timer osv.

Under en måne-måned, presenterte to perioder hvor vannet er rotete, som ikke følger en forhåndsbestemt bane. Siden dette fenomenet har fått kallenavnet Halkida "crazy vann". Dette fenomenet oppstår i 7., 8. og 9. dag av månen og etter den 21., 22. og 23. of the Moon. Verdt å konsultere en enkel kalender for å se fenomenet i hver fase.

Det som ikke er allment kjent, er at dette fenomenet eksisterer i andre deler av verden har to unike på verdensbasis.

Den første er at den 24. timen av den tredje og siste dagen i hver periode av lidelse (dvs. 9 og 23 dagers Moon) farvann alltid begynne å strømme fra Nord til Sør Evian Gulf.

Den andre unikt globalt fenomen er at vårjevndøgn perioder (dvs. 21 mars og september 22) strømstyrkene umiddelbart endre retning uten stagnasjon ca 8 minutter gjorde alle de andre dagene.










Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...