Logg inn med Facebook eller Google!

Parga i 2011 eller 2012 hvis man kan spå fremtiden

Started by Heidrun, 15. Sep 11, 18:00:14

Previous topic - Next topic

Heidrun

Sitter her og planlegger nok en tur. Men da med min bedre halvdel høsten 2012. Det jeg tenker på er da Parga. Men folk sier byen er totalt ødelagt. Litt som Kamari er på Santorini nå. Husker med glede turen jeg hadde til Parga en gang i begynnelsen på 90 tallet. Da var byen et meget herlig sted å være. Små tavernaer og kafeer i de små trange smugene opp mot borgen. Noen barer som det var et fåtall turister på.
Når flyet landa på Preveza flyplass. Ja da måtte jeg sitte og vente på ferga som tok meg over dette sundet før bussen kunne reise videre til Parga. Der ved dette sundet fikk jeg på en megaliten taverna kanskje den aller beste Mythosen jeg noensinne har smakt. Min aller første Mythos var det også. Videre så satt jeg der og drakk min mythos til et øredøvende bulder av noen tusen flaggermus som bodde i tretoppene. Så min tur til Parga var kanskje en av de fineste turene jeg noensinne har hatt til dette herlige landet.
Det var båtturer med Gullivers reiser som det het den gang. Nå heter det Lilleputt Reiser. Vi tok en båt innover denne elven som er utenfor Parga og så på skilpadder. På tilbaketuren var det strandhugg. Her måtte jeg hjelpe guiden med å servere hvitvin til tørste sjeler. En til deg og en til meg ble et velkjent sitat den gangen. Og fulle ble vi alle mann og mus. Utflukt til Paxos og AntiPaxos ble det. Paxos forelska jeg meg totalt i. En meget herlig øy med en meget sjarmerende by der. Jaja. Slik kan jeg vel skrive mange stiler om Parga på den ene turen min dit.
Derfor lurer jeg på om det er slik enda, eller om masseturismen faktisk har ødelagt denne sjarmerende lille by, eller om det er her mye av det gode som jeg opplevde den gangen på begynnelsen av 90 tallet
Hilsen en som fremdeles lever i gårsdagen i mitt hjerte
Yamas til livet og til

elisabeth

Vi var på Parga i 14 dager nå i august og ble sjokkert over hvor turistinfisert stedet har blitt siden sist vi var der(2007).Fortsatt finner man små tavernaer i bakgatene med god mat og lite turister.Men Parga er nok et sted vi ikke kommer til å reise tilbake til.

Tjorven

På spørsmålet ditt må jeg nok dessverre si et rungende JA! Parga er blitt over-masseturistifisert, og var nesten ikke til å kjenne igjen da jeg dro dit i fjor høst. Den tidligere så trivelige havnepromenaden med små spisesteder og noen barer på begge sider av veien, var nå flytta over på ene siden, vekk fra sjøen, med barene klemt mellom spisestedene (eller omvendt   :( )  Det var ikke mulig å nyte et måltid i ro og fred, med barer på hver side som konkurrerte om å spille høyest mulig discomusikk   :help:  Jeg har ikke noe imot å slå ut håret innimellom  ;)  men dette var helt forjæ....  Vil bare si at jeg også har vært flere ganger i Parga for mange år siden, men etter denne siste turen: never again. Du kan jo lese reiseskildringa mi fra denne turen, så skjønner du hva jeg mener.
Nei, Heidrun, la de gode minnene dine fra Parga få hvile utilsmusset i fred, og ta heller med deg kjæresten til ei anna gresk perle.
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Vi var i Parga for to år siden, og hadde nok et litt annet inntrykk av stedet enn de negative rapportene som kommer fram her.  Vi var der også for ca 10 år siden, og trivdes godt begge gangene.  Jeg må bare minne om at Parga består av litt (mye) mer enn barene og restaurantene langs strandpromenaden.  Reiser gjerne tilbake dit, jeg......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

elisabeth

Ikke foe å være negativ,men Parga har blitt veldig turistinfisert,vi leide moped(shooter)eller kall det hva du vil,vi reiste rundt og uansett hvor vi reiste var det MANGE TURISTER l(Italienere ,Greske)Når jeg leste reiseskildringen til Tjorven 2010 tenkte jeg at hun tar feil,det er ikke sånn det er ,vi var der tross alt i 2007,ting kan jo ikke forandre seg så mye på fire år.Men Tjorven du hadde rett,det har det gjort.Men,vi hadde det veldig fint på Parga i år og vi fant det genuine der,det var på grunn at vi ikke gikk i turistenes fotspor.,feks.når vi skulle ut å spise middag gikk vi aldri på promenaden,vi gikk i bakgatene,der grekerne går,der opplevde vi det ekte genuine med gresk musikk og deilig mat og drikke. :-* :blomst:

Thodo

så har turen endelig kommet til meg ... så nå har jeg kjøpt en 2 ukers tur til min samboer og meg, og turen går til Parga i juni ...  ;D .... og siden vi ikke er noen "strandløver" så lurte jeg på hvilke muligheter det er til dagsutflukter i området rundt Parga? ... blir å leie en bil eller MC et par tre dager ... ellers tar vi beina fatt å går turer får å se oss litt rundt ... noen forslag anyone???

Tjorven

Hei Thodo.
Parga er en flott base for dagsutflukter, både til lands og til vanns. Vil absolutt anbefale dere en båttur langs Acheron-elva (med noen stopp for lunsj og bading) Det var en kjempeflott tur, som jeg tidliger har laget en tråd om, under Parga. Dessverre har jeg ikke fått lasta opp bildene på nytt der, da jeg hadde dem på gammel-pc'n min som kræsja  :( men de ligger der som "binders" med billedtekst. Hvis du klikker på dem, får du opp bildene. Litt tungvindt, men men. (Obs, de ligger i omvendt rekkefølge, så start med nederste billedtekst først)
Det er flere lokale arrangører av disse turene, som gikk daglig i slutten av august, så det gjør de sikkert i juni også. Turen kosta bare 10€ i 2010, og var virkelig verd pengene   :D Billettkontoret finnes rett ved båthavnpiren. Vet at charterselskapene også arrangerer slike turer, men de er mye dyrere, så styr unna.


En annen dagstur til sjøs er en tur som innbefatter stopper på naboøyene Paxos og Antipaxos, samt stopp og bading i Den blå grotten. Den var jeg ikke på selv pga av sykdom akkurat da, men den så veldig interressant og opplevelsesrik ut. Jeg var på en tur til Paxos for mange år siden, og husker ennå den flotte innseilinga til hovedbyen der. Det fins ei nettside om disse turene med seilrute og bilder, men husker ikke adressen i farta. Kan sikkert spore den opp til deg senere hvis du vil.
Dette var noen tips, andre har sikkert fler. Lykke til med planlegginga   :)

There are no strangers, only friends we haven't met.

Thodo

Quote from: Tjorven on 09. Jan 12, 16:08:48
Hei Thodo.
Parga er en flott base for dagsutflukter, både til lands og til vanns. Vil absolutt anbefale dere en båttur langs Acheron-elva (med noen stopp for lunsj og bading) Det var en kjempeflott tur, som jeg tidliger har laget en tråd om, under Parga. Dessverre har jeg ikke fått lasta opp bildene på nytt der, da jeg hadde dem på gammel-pc'n min som kræsja  :( men de ligger der som "binders" med billedtekst. Hvis du klikker på dem, får du opp bildene. Litt tungvindt, men men. (Obs, de ligger i omvendt rekkefølge, så start med nederste billedtekst først)
Det er flere lokale arrangører av disse turene, som gikk daglig i slutten av august, så det gjør de sikkert i juni også. Turen kosta bare 10€ i 2010, og var virkelig verd pengene   :D Billettkontoret finnes rett ved båthavnpiren. Vet at charterselskapene også arrangerer slike turer, men de er mye dyrere, så styr unna.


En annen dagstur til sjøs er en tur som innbefatter stopper på naboøyene Paxos og Antipaxos, samt stopp og bading i Den blå grotten. Den var jeg ikke på selv pga av sykdom akkurat da, men den så veldig interressant og opplevelsesrik ut. Jeg var på en tur til Paxos for mange år siden, og husker ennå den flotte innseilinga til hovedbyen der. Det fins ei nettside om disse turene med seilrute og bilder, men husker ikke adressen i farta. Kan sikkert spore den opp til deg senere hvis du vil.
Dette var noen tips, andre har sikkert fler. Lykke til med planlegginga   :)


Tusen takk, Tjorven :-) .... jeg skal notere meg tipsene etterhvert og ta det med i planlegginga av turen .. vi gleder oss en masse begge to, så denne turen tror jeg nok skal bli en artig opplevelse .. :-)

Skal "snoke" litt rundt på forumet her, lese reiseskildringer og se på bildene dere andre har lagt inn her .... tror nesten det er slik at forberedelsene, planlegginga og forventningene er nesten like artige som selve reisa .... vi gleder oss masse, masse til å dra nedover ihvertfall ... :-D

Godt nytt år til dere alle her inne forresten .. måtte dere få oppleve en fin feriereise i 2012 også ... :-)

Tjorven

Quote from: Thodo on 09. Jan 12, 16:46:00
Skal "snoke" litt rundt på forumet her, lese reiseskildringer og se på bildene dere andre har lagt inn her .... tror nesten det er slik at forberedelsene, planlegginga og forventningene er nesten like artige som selve reisa .... vi gleder oss masse, masse til å dra nedover ihvertfall ... :-)




Ja, det er halve ferien det   ;D Og Hellasforum er det beste stedet for å samle info og å få inspirasjon, så kos dere med det!
Velkommet til forumet, og godt nyttår til deg også   :)  Håper på to Hellasturer i år også, men har ikke bestemt hvor enda. Drømmestadiet er ikke så værst det heller   ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

09. Jan 12, 23:40:45 #9 Last Edit: 09. Jan 12, 23:48:18 by ingaberentine
Forslag til utfluktsmål skal dere få. Men mine forslag krever at dere leier bil og er villig til å kjøre et godt stykke, men etter min mening er kjøreturen verd å ta med seg, ja jeg vil faktisk foreslå og overnatte en natt eller 2 i dette området som jeg skal tipse om. Først kjører dere i nordøstlig retning i omtrent 70 km. Da kommer dere til en større, flott by som heter Ioannina. Den ligger ved et stort vann, Limni. Her er det en øy hvor den lille, flotte landsbyen Nisos ligger. Helt i nordenden av dette vannet, bare et par km nordøst for Ioannina ligger byen Perama. Byen er mest kjent for Perama grotter. Virkelig flotte og vel verd en guidet rundtur, som er lettgått.

Fortsetter man å kjøre videre nordover langs hovedvei E90, kan man etter en stund svinge av til høyre og det vil trolig stå Zagori på skiltet. Dette er et nydelig område i fjellområdet som heter Epirus. Her er det store flotte daler og mange høye fjell  med flotte elver som har en mengde med gamle steinbroer. Jeg er så heldig at jeg har fått reise rundt i dette området 2 ganger, første gang "bare" et par dager, som selvsagt var alt for lite, så neste gang var jeg her en ukes tid noen år senere. Begge gangene hadde jeg leiebil og kjørte rundt og oppsøkte og opplevde nydelige steder hele tiden.

Skal jeg trekke frem noen få, så må det først og fremst bli utsiktpunktet Belio. Herfra har man en dramatisk utsikt, høyt over Vikos George. For å komme hit må man kjøre til landsbyen Vradeto. Her må man parkere bilen og gå videre til fots. (I hvert fall måtte man det de 2 gangene jeg har vært her). Men det er rimelig lettgått for byen ligger i omtrent samme høyde som utsiktspunktet (1300 til 1400 m over havet). Første gang jeg var her (i slutten av mars måned), så lå det fremdeles store snøfonner i området, men ikke verre at det gikk ok å gå med joggesko. Det var her på denne strekningen jeg så større områder med ville krokus, et syn jeg nok aldri vil glemme og ikke minst min første ville orkidee i Hellas.

Men før man har kommet opp til Vradeto må man krysse over elven nede i Vikos George. Her like ved hovedveien ligger den virkelig flotte steinbroen med 2 navn, Kokkoros (Kokorou) or Noutsos. Dette er en stor en hvelvs bro som også er en av de eldste steinbroene i området, fra 1750. Stopp og ta en tur opp på den.

Kjører man litt videre kan man svinge til høyre til en by som heter Kipi (Kipoi). Her er det faktisk hele 3 broer inne maks en kilometers avstand. Den første man kommer til, noen få hundre meter før byen, er kanskje den mest fotograferte broen i området, nemlig Kalogeriko (Monk) or Plakidas broen. Denne har 3 hvelvinger og ble bygget i 1814. En bro man bare må oppsøke, se og gjerne gå over. Kjører man videre mot Kipi må man like før byen svinge hardt til høyre og kjøre over en bro. Stopper man like før broen på venstre side av veien og forsetter litt oppover langs elven kommer man til Kondodimos broen. Dette er en gammel, en hvelvs bro fra 1753.

Man kjører så inn i nedre kant av landsbyen Kipi. Byen er et veldig godt eksempel på hvordan byene i Zagori ser ut. Husene i byen går nesten i et med naturen og derfor kan byene være vanskelig å se på avstand. Alle husene er laget av skifer som fjellet i dette området er fullt av. Både vegger og tak er laget av skifer og dermed glir de veldig godt inn i naturen. Så byen er absolutt verd et besøk.

Kjører man bare noen få meter ut av byen og svinger til høyre, kommer man snart til den tredje steinbroen rundt Kipi. Denne heter Milos (Mylos) er en 2-hvelvs bro og den er gammel den også, fra 1749.

Men for å komme opp til landsbyen Vradeto og utsiktspunktet Belio, må man snu og kjøre litt tilbake igjen og fortsette videre til byen Kapesovo, litt forbi denne og så svinge til venstre mot Vradeto.

Skal jeg plukke frem et annet sted jeg opplevde som flott, så må det bli området der veien krysser over elven Voidomatis, som renner igjennom Vikos George, på vei opp til Papingo og Mikro Papingo. Dette er et område av Zagori wsom ligger et godt stykke lenger nor og som krever en lengre kjøretur for å komme hit. Dette er et aldeles nydelig naturområde, hvor elven renner rolig forbi og jeg så flere som prøvde seg på rafting her. Kjør over betongbroen som krysser elven og parker på høyre side av veien. Herfra går det en sti oppover langs elven, følg denne til elvens første krappe 90'-svingen til høyre. Her har man virkelig et flott sted å fotografere. Her kan man om man setter seg ned få en rolig elv i forgrunnen, gjerne med noen grønne greiner øverst i bilderammen, en litt striere elv lenger opp og høye fjell i bakgrunnen, kort sagt et nydelig fotomotiv, vel verd den lille vandreturen opp dit. Fortsetter man å kjøre videre opp til Papingo får man virkelig testet kjørekunnskapene gjennom en mengde med hårnålssvinger.

Kjører man tilbake til hovedveien igjen, E90, og forsetter videre nordover kommer man snart til byen Konitsa. Her er det like før byen en virkelig stor en hvelvs steinbro fra 1870. Man kommer lettest inn til den om man svinger av hovedveien til høyre noen få hundre meter før den nyere betongbroen som krysser elven Aoos. Konitsa ligger langt nord i Hellas, ja det er faktisk bare rundt 8 km i luftlinje til grensen til Albania herfra.

Som man skjønner så er det mange flotte steder å oppsøke når man er i dette området og det er et yndet sted for turgåere med mange turstier. Mange av dem er eseltråkk som mange av de gamle steinbroene var knyttet til og som ble for smale og bratte for bilene og nye veier måtte bygges. Det er mange firmaer som arrangerer vandreturer i området, gjerne for en hel uke, men også dagsturer, men man kan jo selv gå deler av disse stiene om man ønsker. Rafting er det også gode muligheter for i dette området.

Ja, et par dager forsvinner fort her, ja selv en uke med bil ble litt i minste laget, så her vil jeg gjerne tilbake en gang. Da jeg var her en uke så var det i midten av mai og det var en nydelig tid her, våren hadde så vidt komt oppe på de høyeste stedene jeg var og temperaturen var nydelig, heller litt kald enn for varm.

Jeg har lagt ved en fil hvor jeg har merket av de stedene jeg har omtalt på Google Earth. Bare klikk på filen og om man har Google Earth installert på sin maskin deres, så vil stedene poppe opp som gule knappenålshoder. Som nevnt er dette et område med mange gamle steinbroer, trolig minst 20 stykker. Jeg har merket av 11 av dem på vedlagte fil.



Må til slutt ta med en liten opplevelse jeg hadde første gang jeg var her. Jeg hadde da lyst å kjøre videre fra Kapesovo og videre nordøstover og siden nordover for så å krysse elven Aoos og deretter kjøre opp til hovedveien som ville ta meg ned til Konitsa. En lang kjøretur igjennom et skogkledd område, men jeg liker å kjøre og hadde lyst på turen. Turen er lang og ganske så svingete så den tar tid. Når jeg kom til landsbyen Vrysochori og skulle begynne nedstigningen til elven Aoos, så ble veien i mye dårligere stand. Dette var i slutten av mars og det hadde tydeligvis gått flere små jordras over veien, for massene var bare skuflet utenfor veikanten, og det gikk så vidt an å kjøre videre nedover. Når jeg til slutt kom ned til elven så jeg jo hvorfor veien var holdt så dårlig i stand, betongbroen over elven var tatt av en stor flomelv en eller annen gang og det la store betongstykker spredd ut over elveløpet, helt umulig å kjøre videre. Jeg måtte dermed bare snu og klatre opp igjen den sleipe bratte veien jeg hadde snirklet meg ned igjennom. Det gikk heldigvis greit.

Selvsagt måtte jeg prøve turen på nytt da jeg var der igjen noen år senere. Heldigvis hadde de bygget en kraftigere betongbro over elven nå og det gikk greit å komme seg over, men veien opp til hovedveien var heller en skrøpelig svingete, gjørmete grusvei, burde nok hatt en 4hjulstrekker der, men jeg klarte å komme meg opp. Heldigvis ser jeg av bildene på Google Earth at det ser ut til å være en 2-felts asfaltert vei som går der i dag"¦"¦

Vel det ble noen tips om hva man kan oppleve om man er villig til å kjøre litt og gjerne ta en overnatting eller 2, selv om man har base i Parga.

Tommy

Ta en tur norrut längs kusten, där är en del pärlor att opptäcka, ifall man har ögonen öppna  ;)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Thodo

Ja det blir å leie seg bil/mc noen dager slik at vi kan få sett oss litt rundt på egen hånd ...  :o

Og vi har omtrent ikke gjort noe annet på kveldstid enn å lese på diverse forum om Parga og Hellas forøverig .. ser at de som har besøkt flere steder i Hellas sier at de er mest fornøyd med Parga .. så spenningen er å ta og føle på her i stua, vi gleder oss noe vilt. Håper bare ikke ferien blir ødelagt på grunn av alle disse opptøyer det er der nede nå om dagen ...  ???

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...