Logg inn med Facebook eller Google!

Gatemarkedet i Chania - LAIKI.

Started by Morten, 03. Jul 11, 20:28:03

Previous topic - Next topic

Morten

Det åpne gatemarkedet har fasinert meg i flere år.
Alle byer i Hellas har sikkert sitt lokale "Laiki".
Gatemarkedet  i Chania avholdes Torsdag og Lørdag.
 (Det sies det er marked alle dager, men på forskjellige steder i byen. Jeg har kun funnet 2 stk).

Det har variert litt hvor i byen de har holdt hus, men nå ser det ut for at de er tilbake igjen på sine faste steder.

-   Torsdagsmarkedet avholdes i AKTI KANARI gaten , borte ved utendørs svømmeanlegget.
-   Lørdagsmarkedet avholdes i  MINOOS gaten, inntil bymuren ved Koum Kapi. + Parkeringsplassen i enden av Minoos.




Hva er det som er så spesielt ved et slikt gatemarked? Ja, si det.
Det er i hvert fall noe som gjør at dette er noe vi må ha med oss hver gang vi er i Chania.
Noen har skrevet at et gatemarked er en "Fest for sansene".
Det kan jeg være helt enig i.
Det du Ser - Hører - Smaker - Lukter - og tar på eller prøver,  er med på å gi markedet den gode atmosfæren det hele er.

Jeg antar at de fleste bodeierne er på plass fra kl. 6 om morgenen for allerede før kl. 7 er det mange som har kommet for å gjøre sine innkjøp.  Da holder de det gående til det er tomt eller til ca kl. 13 - 14. Da kommer feiebilen og de kommunale ansatte som er med på å gjøre gaten klar for biltrafikk igjen.
Det er jo litt in med kortreist mat og da er gatemarkedet et utmerket sted. Jeg er ikke så sikker på at alt som selges er ferskt og kortreist, men for meg ser dette het topp ut. Jeg er ikke så inne på den enkelte sesongen  til de enkelte grønnsakene og frukta. Så regner med at bodeierne må komplettere litt og kanskje litt import når det ikke er sesong.
Hva får du så kjøpt på markedet? Ja si det. Alt hva du trenger. Det går jo mest i frukt og grønnsaker. blomster , urter og krydder. Alle typer oster. Fisk av forskjellig størrelse. Honning og forskjellig olje. Enkelte levende dyr også. Ikke for å glemme klær av alle typer og størrelser. En gang jeg var ute og kikket tidlig på morgenen hang det mange dressjakker oppe som skulle selges, bare jakken. Litt senere på dagen var jeg oppe og kikket igjen og da var alle borte. Sko - hauger med sko. Mye er vel "fake", men billig. Converse sko til 10Euro som koster 50E i butikken. Nå er det jo ikke samme kvalitet heller da.

Eller hva med 10kg appelsiner til 2-3 Euro. Da kan du lage deg frisk juice helt til neste gang det er  marked.  

Skal du ha nye gardiner til leiligheten får du det i metersvis på markedet. Likedan kjøkkenutstyr.
Jeg manglet en avbiter for å klippe av en jerntråd og da var markedet godt å ha.
Det må også sies at prisene varierer inne i markedet. Blant annet så varierte prisen på Moreller fra 2 til 7 euro for kiloet. Kvaliteten så ut til å være den samme fine. Det sies også at prisene går litt ned mot slutten av dagen. I hvert fall de som selger klær er aktive for å få solgt mest mulig.
Alt er nesten gratis"¦











Etter en runde rundt i markedet er det godt med en Souvlaki pinne.



Sko....



Det må være lov å flørte litt også








Skal du til markedet så kom gående. Det er ikke enkelt å finne parkeringsplass i nærheten og likedan står trafikken mer eller mindre stille etter at markedet er slutt.
Når du nærmer deg markedet møter du mange som er på vei hjem med sine typiske handlebager på hjul eller store bæreposer fulle av handlevarer. Da er det bare å følge strømmen inn i markedsgaten og oppleve noe helt annet enn det vi er vant med til daglig.

Bilder er fra Oktober 2010 og Juni 2011.
Κρήτη στην καρδιά μου.

Heidrun

Her er det mye å mimre tilbake til ja. Takk Morten
Yamas til livet og til

filhellener

Jeg og elsker slike markeder ,og dette i Chania besøkte vi 30 april i år  :smile: - veldig koselig med et gjensyn, Morten  :grin:
Kari

Kristian

Har ikke vært på noen store markeder i Hellas, men har vært innom et par i Tyrkia.

I Marmaris bodde vi for noen år siden rett ved siden av en plass hvor det var marked en gang i uka, og i Jenisey i Didime var vi også på markedet.

Begge steder var det på plasser.

Selgerne kom dagen før og satte opp teltbodene sine. Tilslutt var det helt overdekket.

Det var allting og ingenting, og som Morten nevner, kvaliteten var nok så som så.

Det er vel som å kjøpe klokker på de norske tingene som fantes for noen år siden.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Jeg kan nesten kjenne stemninga og duftene på kroppen, selv om jeg ikke har vært på marked i Chania  ;)  Herlige hverdagsskildinger, Morten!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...