Logg inn med Facebook eller Google!

Kameraer jeg har hatt og har

Started by IngeS, 03. May 11, 13:37:24

Previous topic - Next topic

IngeS

03. May 11, 13:37:24 Last Edit: 03. Apr 13, 15:21:41 by IngeS
Mange har spurt meg om hvilke kamera jeg bruker når jeg fotograferer så mye. Derfor skriver jeg litt om det i forumet også.
De første årene jeg ferierte på Samos delte jeg kamera med en venninne. Jeg husker ikke merket men i alle fall var det ikke digitalt.

Så i 2004 reiste jeg for første gang ned med eget kamera, et Sony DSC-P52.

Stort sett ble det tatt bare turistbilder med det frem til jeg skaffet meg et Panasonic Lumix DMC-FZ30 to år senere.

De mulighetene jeg fikk med dette kameraets innstillinger og zoom ga meg inspirasjonen til å fotografere mer. Det endte opp med at jeg tenkte motiv og kikket spesielt etter dem når jeg var ute og gikk eller var rundt i bil og båt. Helt tilfeldig oppdaget jeg også teknikken til å ta gode portrettbilder av mennesker. Bildene har jeg printet ut i A4 og overrasket mange av mine venner med.

En liten historie om det. En morgen jeg satt på et serveringssted, og koste meg med en kopp kaffe, kom en greker, jeg hadde møtt et par ganger, og satte seg der. Han hadde nylig passert 80 år. Etter en stund spurte han om jeg ikke kunne ta et bilde av ham. Han hadde sett ett jeg hadde tatt av han som drev stedet. Jeg ventet en stund til han ble litt uoppmerksom så knipset jeg. Bildet ble godt det. Plutselig tok han opp lommeboken sin. Fra den tok han opp et svart - hvitt bilde av seg selv svømmende utenfor en av strendene i Pythagorion. 34 år var han da. Altså var bildet 46 år gammelt. Mens han gikk inn en tur stilte jeg bildet opp mot askebegeret, zoomet inn på det og knipset. Jeg ble skikkelig forbauset over hvor fint resultatet så ut i displayen. Forbauselsen ble ikke mindre da jeg fikk se bildet på PC-skjermen. Dagen etter fikk kompisen to A4 bilder av meg, ett i farger og ett svart - hvitt. Han nikket godkjennende til bildet jeg tok av ham, mens reaksjonen ble en helt annen når han så seg selv svømmende i A4 format. Han kikket opp på meg, det bevret i munnvikene, og så begynte tårer å renne.  Mannen visste ikke hva godt han skulle gjøre for meg. Han ville betale meg for bildene men det endte opp med at jeg sa han kunne spandere kaffen jeg hadde på bordet.

Panasonic Lumix DMC-FZ30 er et godt kamera som dessverre har blitt liggende ubrukt etter at jeg kjøpte et Panasonic Lumix G1.

Et kamera med nytt system i konkurranse med speilrefleks, men mye mindre og hendigere enn speilrefleks og kameraet jeg allerede hadde. Her var også mulig å skifte objektiv noe jeg savnet på mine tidligere kamera. Da jeg kjøpte det var det bare to objektiv i handelen men nå har det kommet flere. Kan nok tenkes at jeg anskaffer ett eller to til.
Siden jeg flyttet hit har kameraet blitt min følgesvenn hver eneste dag, sommer som vinter. Enten henger det over skulderen eller jeg har det i hånden. En drosjesjåfør kaller meg bare for turisten av den grunn, men han forsto det godt da jeg sa at motivene har en egen evne til å dukke opp om man ikke har kameraet med.
I vinter fikk jeg se en venn fra Danmark plukke opp en tynn liten sak fra lommen. Et Canon Ixus som han var vel fornøyd med. Det overrasket meg hvor gode bilder og ikke minst videoklipp han kunne ta med det. Et sånt kamera måtte jo være perfekt som reservekamera fant jeg ut, og så bar det i vei til Samos by med oss. Vi fant ikke dette kameraet i noen forretninger der men derimot fant vi et Sony DSC W310. Det ble mitt.

Når jeg har det i lommen når jeg går ned til havnen er det ikke alltid jeg tar med Lumix`en lengre. Den er nå opphøyd til fotosafarikamera.
Fortell gjerne litt om ditt/dine kameraer i denne tråden
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Et par bilder fra hvert av kameraene

Sony P52

Brennvidde 6,3 millimeter, blender 8, tid 1/400 sek.


Brennvidde 6,3 millimeter, blender 8, tid 1/320 sek.

Lumix FZ30

Brennvidde 20 millimeter, blender 5,6, tid 1/250 sek.


Brennvidde 17 millimeter, blender 5, tid 6 sek. Tatt uten stativ

Lumix G1

Brennvidde 155 millimeter, blender 5,6, tid 1/400 sek.


Brennvidde 14 millimeter, Blender 4,5, tid 1/100

Sony W310

Brennvidde 15,1 millimeter, blender 5,9, tid 1/200 sek.


Brennvidde 9,4 millimeter, blender 6, tid 1/1000 sek.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Lenge siden jeg har vært inne i denne tråden så ting har skjedd siden.

Mitt Panasonic Lumix DMC-FZ30 solgte jeg til ei venninne i Norge i fjor.

Mitt Lumix G1 fungerer fortsatt godt så det kommer jeg nok til å beholde en stund til

Men i dag bestilte jeg nytt kamera.

Det blir et Panasonic Lumix DMC-G5 14-42mm Pakke Inkludert ekstra batteri+16GB minnekort


Med et teleobjektiv: Panasonic Lumix G 100-300mm F4-5,6
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Riitta

Leif har precis samma kamera och objektiv :D Alltså den nya som du har köpt nu :)

Riitta

bengalow

Jag har en "lillebror" Lumix FZ27, som reservkamera.
Senaste inköp var en spegelreflex, Nikon D90, som jag är över hövan glad för. Bilderna, och möjligheterna, är förbaskat bra. Jag ångrar inte övergången till spegelreflex, framför allt är det ljusstyrkan som förbättras. Att fotografera i ett halvskumt rum är inte längre omöjligt. Att jag inte är en sjutusan till fotograf gör mig inte så mycket, jag är mer av typen "semesterfotograf", men visst - det känns att släpa på 1 kg kamera. Jag köpte ett 18-105 mm Nikkor 1:3,5-5,6 objektiv som jag använder mest, och ett Tamron 70-300 mm, 1:4-5,6, med makroinställning, för lite avståndsbilder. Vi är ute och reser en hel del, och det är kul att fotografera de olika kulturer som man upplever...även lite i smyg. Snart lägger jag ut en reseberättelse från Indien/Nepal, med lite bilder.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...