Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan grekerne drikker ouzo

Started by Admirala, 19. Nov 10, 13:34:28

Previous topic - Next topic

bengalow

Marjana, Raki är raki, och inte ouzo. Något av det man kallar raki i Turkiet smakar lite av anis, men det är enkelt fixat med smakämnen. Men kom inte och jämför det med Barbayannis t.ex. Möjligtvis Sans Rival - pyha!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Rätt men ändå fel Bengalow, ety Raki i Turkiet är det samma som ouzo det är bara det att Grekerna har ensamrätt på namnet ouzo, därför heter det Raki i Turkiet och Ouzo i Grekland, sen är Raki i för exempel Albanien en annan dryck av samma stam, men det samma som Tsipourou i Grekland, och så vidare, och så vidare, så det är inte alltid så lätt det där med destillerade drycker o vad som är vad...  :bom:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rak%C4%B1

Men struntsamma egentligen, det går alltid att skölja ner skiten med lite vatten vikke som, Schkål på er grefvar å Baroner  :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Jag har druckit turkisk raki som inte har ett dyft smak av anis. Det var därför som jag skrev som jag gjorde.Det är väl som \"brännvin\" i Sverige - det finns både kryddat och okryddat...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Gresk ouzo er iallfall en okay drikk... selv om jeg forstår på mange av mine venner og kjente at den havner under \"acquired taste\"... :-)
Selv foretrekker jeg den bar, men nipper gjerne til noe vann underveis. Tror det går på det estetiske... fargeendringen som skjer.

ROLLE

Hembränt är det ju frågan om då det talas om grekisk raki ? Den som någongång druckit finsk\"pontikka\" eller \"finnskogstårar, vet hur den görs.
Var i år själv och såg på hur och av vad mäsken består av ! Efter att ha pressat druvor till vin är avfallet ett ypperligt ämne att göra raki av. Man måste lägga dessa fd. druvor och jäsa med hjälp av jäst om man ej får igång jäsningen annars, kanske lite socker till i ett tillslutet kärltills det jäst färdigt ? Så e de bara o börja o destillera. Det är lika mycket förbjudet som i Norge, Sverige o Suomi som Grekland, men ändö görs den helt öppet på de flesta platser med vinodlingar för eget behov. Det att de smakar ibland python beror på att det har gått en hel del finkel i den pga för hög temperatur. Tempen måste vara konstant inte ca utan tror exact 78 grader ?
Sen kan man förstås krydda den om man vill, eller filtrera den genom kol !
Pontikkan i Finland brukar ofta kryddas med \"zubrofka gräs\" som gömmer
 finkelsmaken o den blir drikbar !
Gubben som destillerade den jag åsåg gjorde 400 l av den för eget behov ?

Anders

Raki står jeg over uansett... er bare Manoli med sin \"spesial\" som får meg til å drikke denne djevelske oppfinnelse!
Og da gjør jeg det kun for å være høflig. Tror han bløffer med sine meninger om at det skal være så \"hälsosamt\"!
:-)

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Jag har druckit turkisk raki som inte har ett dyft smak av anis. Det var därför som jag skrev som jag gjorde.Det är väl som \"brännvin\" i Sverige - det finns både kryddat och okryddat...

Tjaaa va fasiken Bengalow, det är väl ungefär som skillnaden mellan Bullshit o annan Bullshit eller Cognac o Brandy för den delen  :drunken:

Själv avnjuter jag just nu en Raki, hembränd av svärfar o kryddad av mig med mynta o honung, förstklassigare än så kan det inte bli ;-)

Annars håller jag med Admirala hurom en Ouzo avnjutes på bästa vis  :flower:

Yamas eller Gezuar om du vill  :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Rolle, hembränning är inte förbjudet i Grekland. Man behöver inte gå längre än till Tyskland, så är det tillåtet - med ett max på 999 liter. Vill man bränna mer, så måste man ha tillstånd. Det räknas då som \"affärsrörelse\". (Allt enligt mina tyska bekanta, som kom med den bästa \"Korn\" jag någonsin druckit))
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Takk, Tommy for utvidet kunnskap!
Nå er jo forvirringen total!
Hva er ouzo og hva er raki? Og hva er hva med anissmak?
Tsiporo er i hvertfall uten anissmak.
Glika i zoi

Tommy

Quote from: \"marjana\"Takk, Tommy for utvidet kunnskap!
Nå er jo forvirringen total!
Hva er ouzo og hva er raki? Og hva er hva med anissmak?
Tsiporo er i hvertfall uten anissmak.

VÄl bekomme Marjana :-) , jag tror det är så förvirrat som det ska när vi nu snackar balkansk kultur  :bom:  O dess dryckeskultur speciellt, där finns också Tsipouro med anis-smak faktiskt, den bästa är från Trikala, hembränd har jag hört, å smakat  :drunken:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Tommy, den tsiporoen de lager i Trikala er veldig god!
Min gode greske venninne er fra Trikala, og før maten, mens den lå på grillen, så fikk vi alle et glass Trikalatsiporo. Veldig godt! Uten anissmak.
Glika i zoi

Tommy

Quote from: \"marjana\"Tommy, den tsiporoen de lager i Trikala er veldig god!
Min gode greske venninne er fra Trikala, og før maten, mens den lå på grillen, så fikk vi alle et glass Trikalatsiporo. Veldig godt! Uten anissmak.

Den är riktigt fin den ja, minst lika goooo som den bästa Grappan  :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...