Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er egentlig gresk mat?

Started by dimitris, 09. Sep 10, 08:28:49

Previous topic - Next topic

Anders

For meg har gresk mat mye til felles med annen mat... det er det jeg føler for å spise der og da. Og med min sære gane så står jeg over både lever og hjerte og andre innvoller... for ikke å snakke om tarmer!
Men man kan vel ha megalo kardio (eller hvordan det skrives) for måten det skjer på, eller?

marjana

Admirala har vel tydeliggjort på en flott måte hva som er \"gresk mat\". Bloggen hennes med oppskrifter gir også et godt svar.

Ekte gresk mat er vel middelhavets og balkans blanding av gamle tradisjoner.
En gresk venninne har mange stabler med kokebøker som vi har sett på og snakket om mat over. Jeg ser likheter og forskjeller i det norske kjøkkenet, og jeg ser også hvor tradisjonelle og skeptiske grekere er til noe nytt som ikke er \"greske mors kjøttkaker\".

Derfor overlevde ikke en tibetansk restaurant i Ermoupolis på Syros. Ferske råvarer kom med ferga hver morgen fra Aten. Maten var god! Det var omtrent ikke gjester i restauranten, så jeg snakket lenge og vel med eieren. Han hadde hatt en restaurant i Paris før, så det lille franske miljøet på Syros var gjester der, men grekerne gikk ikke dit.

Selv om pastaen kom veien til Hellas fra Kina...
Glika i zoi

Heidrun

Unnskyld at jeg spør. Men er Gresk mat uten saus. For denm Greske maten jeg fikk på Santorini skimret med fravær av saus. Stort sett tørt og seigt
Yamas til livet og til

Anders

ikke at jeg vet så mye om det, men \"saus\" slik vi tenker i Norge er vel fremmed i Hellas? Da må du nesten satse på en \"sausrett\" eller \"fukte\" maten på annen måte (sitron kan gjøre underverker for tørt kjøtt :-) )

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Unnskyld at jeg spør. Men er Gresk mat uten saus. For denm Greske maten jeg fikk på Santorini skimret med fravær av saus. Stort sett tørt og seigt

Med mindre du bestiller en eller annen gryterett med tomatsaus eller sitronsaus, er vel det meste uten saus i seg selv. -men man skal jo bestille ting og tang ved siden av! Gigantes i tomatsaus, feks, da får man saus ;-) Eller tsatsiki eller andre diper, eller rett og slett som foreslått; kryst sitron over. Nydelig på både kjøtt og fisk! -men seigt... Nei, det er det sjelden jeg er ute for.

marjana

Det kan jo virke som grekerne ikke har dette med \"brun saus\" til sine \"mors kjøttkaker\".

Det er ofte sitron, og olje og eddik som følger med maten.
Sitronsaus/hvitivinssaus til fiskeretter er jo vanlig.

Sennepssaus med kapers til hare er jo godt. Da er det en flytende saus, nok til flere porsjoner.

Ovnsretter er i saus fra før, så hvorfor saus på saus?

Meze med litt av alt bør vel kunne dekke sausebehovet?
Glika i zoi

Admirala

Quote from: \"marjana\"Admirala har vel tydeliggjort på en flott måte hva som er \"gresk mat\". Bloggen hennes med oppskrifter gir også et godt svar.
/quote]

Tusen takk!!!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Dette med brun saus minner meg om tre nordmenn som var her i Pythagorion i fjor. De skulle være en uke, men etter tre dager begynte de å sutre for at de ikke fikk kokt potet. Holdt seg hjemme skulle de ha gjort!!
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Tja- Bakt potet får man jo. Ellers kunne jeg godt tenkt meg kokt potet en gang imellom jeg også. Men skjønner jo at det ikke er vanlig i Hellas
Yamas til livet og til

Mixelite

sitronpoteter er jo en god erstatning for kokte poteter :)

Admirala

Møtte noen nordmenn i Parga for flere år siden som klaget over den greske maten generelt og mangelen på kokt potet spesielt. Det fantes en fransk/gresk restaurant i sentrum som vi hadde spist på dagen før, og hvor jeg så noen spise laks med kokt potet. Dette fortalte vi nordmennene. Etter det gikk de HVER DAG dit og spiste laks m kokt potet.
Stakkars folk.

Vi prøvde å forklare at i Hellas bør man spise som grekere (dvs bestille flere retter som man deler på), men det gikk liksom ikke inn...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Må man absolutt ha kokt potet så kjøp et kilo og kok den selv på hotellrommet eller få hotellverten til å gjøre det
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...