Logg inn med Facebook eller Google!

Chania - hva er viktigst å oppleve?

Started by Sunnaelskersol, 09. Jun 10, 20:27:40

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

Hei!

Vi er et ungt, eventyrlystent par som har tatt en hoppe-på-tur med ving til Agia Marina. Vi skal bo på Seagull hotell. Siden vi bestilte turen kun et par dager før vi skal dra, så har vi ikke fått lest så mye om reisemålet. Jeg har brukt dette forumet før, og får alltid god hjelp  :cheers:

Vi liker det mest av mat - men fisk og sau er ikke favoritten. Hvor er de beste spisestedene? Har dere noen navn. Det er fint om maten ikke er for dyr, da vi begge er studenter. Det er også fint med litt bredt utvalg av retter og selvsagt en god, gresk atmosfære.

Strender. Hvilke er best og lett å komme til? Vi er villige til å leie scooter eller bruke busstilbudet. Noen utleiefirmaer å anbefale ? Hva er prisen for å leie scooter en dag eller to? Kriterier er gjerne en kombinasjon av snorklemuligheter og gode mulighter for soling, helst sandstrand.
 
Er det ellers noen naturopplevelser vi burde få med oss eller noen utflukter som ving tilbyr vi burde dra på? Vi vil gjerne flytte litt på oss, men ønsker ikke å måtte reise for langt.
Jeg har vært i Hellas flere ganger før, men for kjæresten min blir dette første tur. Jeg ønsker å gi han et godt inntrykk av Hellas. Jeg er opptatt av ekte gresk kultur, og vil gjerne ha tips til hvordan jeg best finner denne i Chania.

Finnes det noen markeder som grekere selv handler på? Hvor de selger ting til hjem, kjøkken og seg selv! Tenker på litt typisk greske ting som ikke er prisa for turister.

Vi har også lest om havskillpadde klekking ved elvemunningen av elva Jordanos. Fikk inntrykk av at dette er på en strand. Noen som har vært her eller ved hvordan man lettest kommer seg hit grytidlig om morgenen?
Alle tips, råd og erfaringer tas i mot med stor takk! Håper på raskt svar da vi drar til helga.  :flower:
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner


Sunnaelskersol

Den er notert! Er den lett å finne? Så fantastisk ut der :-)!
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Ole



Står du innerst i den lille havna går du bortover havnepromenaden, ta første vei til venstre oppover i byen, og du finner den på høyre hånd etter 2 min. gange. Du ser ikke selve tavernaen fra gata, du må inn et lite smug (se kartet).

I og med at den ligger rett ved synagogen er den enkel å finne. Spør deg fram hvis du ikke finner den.

Ninette

Hei!

Det er mye flott å se og oppleve i Chania. Her er et lite utvalg:
- Den venetianske havnen. Er særlig et vakkert syn om kveldene, men jeg vil ikke anbefale dere å spise der. Slitsomme innkastere og relativt høye priser.
- Gamlebyen, som ligger i kvartalene bak den venetianske havnen
- Det overbygde markedet som selger honning, ost, frukt og grønt, slaktervarer, bakervarer og mye, mye annet. I vestenden er det en veldig bra taverna, med god gresk mat, rikelig sådan, og gode priser. De lokale spiser her
- Spiantzakvartalet, et gammelt tyrkisk kvartal, mellom markedet og havnen. Dette er et av Chanias mest stemningsfulle steder, og bare et steinkast unna turistkøene i havnen
- Kafeen på busstasjonen. Der er det stemningsfullt :-)
- Flere flotte museer

Utflukter
- Lei en scooter og kjør gjennom den vakre Therisokløften til Theriso, videre til Meskla, og så via Fournes tilbake til Chania. En svært flott tur ut på den greske landsbygda.
- Samariakløften er alltid verd et besøk. Det går organiserte turer dit, eller du kan ordne turen på egen hånd.
- Elafonissi er en flott strand på vestkysten av Kreta, men det er svært mye mennesker der om sommeren. Da er Falassarna litt lenger nord mindre folksomt. Et sted jeg ikke har vært, men som jeg vet er vakkert, er Tigani Bay, også kalt Balos Beach, på Gramvosahalvøya.
- Og til slutt må jeg nesten anbefale en ganske uberørt perle ikke langt fra Chania, Akrotirihalvøya. Her er det flotte badestrender som stort sett benyttes av lokale, flere vakre klostre, og fine turstier.

God tur!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Sunnaelskersol

Ja, den stranden som heter Elafonissi ser nydelig ut. Går det greit å krysse øya på scooter da? Vet du noe om hvor mye dette koster. Hvor ligger denne kløften. Har du noen stedsnavn rundt? Takk for respons :-)
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Ninette

Samariakløften starter på Omalos, sør for Chania, i ca 1200 meters høyde.

Jeg har aldri deltatt på organisert tur i Samariakløften, og vet derfor ikke hva en slik tur koster. Men det er flust av tilbydere, så dere finne fort ut av det når dere kommer til Kreta.

Et annet alternativ er selvfølgelig å organisere sin egen tur. Det krever litt mer planlegging, men man har da mulighet å gjennomføre turen på en tid på dagen da det ikke er lange køer av andre mennesker i kløften.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Quote from: \"Sunnaelskersol\"Ja, den stranden som heter Elafonissi ser nydelig ut. Går det greit å krysse øya på scooter da?

Jeg vil ikke anbefale å legge ut på New National Road med scooter. Til det er det alt for mye trafikk, og farten er høy ..... Men det går buss fra Chania til Elafonissi hver morgen, med retur om ettermiddagen. Jeg tror at denne bussen passerer Agia Marina på vei mot Elafonissi.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Sunnaelskersol

Hva med mot Rethymnon, hvordan er veiene her?
Tenker også på Akrotirihalvøya.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Ninette

Quote from: \"Sunnaelskersol\"Hva med mot Rethymnon, hvordan er veiene her?
Tenker også på Akrotirihalvøya.

Jeg anbefaler buss til Rethymno. Det tar rundt en og en halv time fra Chania, kanskje litt mindre.

Til Akrotirihalvøya kan du fint kjøre scooter. Det er også mest praktisk med hensyn til å komme seg rundt, for det er dårlig busstilbud der.

vh Ninette
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

tali90

Buss til Rethymnon tar 1 time ganske nøyaktig og koster 6€ per pers.
Strendene i Ag. Apostoli er fantastiske (der grekerne bader).

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...