Logg inn med Facebook eller Google!

Lagring og arkivering av bilder

Started by IngeS, 28. Mar 10, 16:53:49

Previous topic - Next topic

IngeS

Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg tar vare på de digitale bildene mine. Derfor denne tråden, forhåpentligvis til nytte for noen.

Fotograferer man mye, sånn som jeg, vil det raskt bli mye bilder inne på PC`en. Selvproduserte bilder skal man ta godt vare på. De vil gjenspeile historien i fremtiden, derfor bør man skaffe seg en separat lagringsenhet som kan koples til PC`en etter behov. Dit legger du backup av bildene. Legg inn bildene i originalstørrelse fra kameraet. Har du siden bruk for bilder i annen størrelse kan du bare kopiere dem fra denne enheten, legge dem på PC`ens skrivebord for så å behandle dem der.

Mange bilder, som det blir etter en stund, kan være vanskelig å lagre på en oversiktig måte. Jeg har gjort det på følgende måte:

1.   Først lager jeg en hovedmappe med navn som viser hvor bildene er tatt. Eks: "Mine bilder fra Samos"
2.   Inne i denne lager jeg mapper med årstallet som navn. Eks: "2010"
3.   I årstallsmappene bygger jeg opp månedsmapper. For å kunne se månedsmappene i kronologisk orden setter jeg tall først i navnet. Eks: 01 januar, 02 februar, 03 mars osv.
4.   I månedsmappen kommer mappene for den angjeldende måneds datoer. Datoene fra 1 til og med 9 starter med en 0 i navnet for å få til den riktige rekkefølgen. Eks: 01.01.2010
5.   Så legger jeg inn bildene. På dette tidspunktet gir jeg aldri bildene navn. Det gjør jeg først når jeg har tatt en kopi til ett eller annet formål.

Det er sikkert mange andre måter å bygge opp et bildearkiv på, men jeg har funnet at dette systemet passer meg perfekt. Skal jeg se hva jeg gjorde eller hvor jeg var 28. mai 2009 så åpner jeg bare mappene "Mine bilder fra Samos", "2009", 05. mai 2009, "28 mai 2009" i den rekkefølge. På denne måten fungerer systemet som en dagbok.

For oss som bruker Picasa er systemet virkelig smart. Laster du inn for eksempel mappen 2009 med undermapper vil bildene komme inn på Picasa i kronologisk orden etter dato.

Så sant jeg har anledning tømmer jeg kameraets minnebrikke over til PC`en hver eneste dag, eller i alle fall så raskt som jeg er tilbake ved PC`en. Dette har ikke bare med oppdateringen av bildearkivet å gjøre men like mye med det at en minnebrikke aldri er 100% sikker. Det er så absolutt ikke å anbefale å løpe rundt i lang tid med flere hundre bilder på minnebrikken helt til den blir full. Hva om du mister kameraet eller det blir stjålet?

Ser frem til kommentarer og eventuelle andre forslag om lagring og arkivering av bilder, eller rett og slett hvordan du gjør det.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Sjøløve

Interessant tema for oss som er glade i å fotografere.
Jeg er 100% amatør, og kvaliteten på bildene mine kan sikkert diskuteres. Men har ingen ambisjoner om å bli en profesjonell fotograf.  Kameraet mitt er et helt vanlig Canon Ixus 110 IS som mer enn nok dekker mitt behov, lite og hendig og lett å betjene.
Bruker et billedredigeringsprogram for beskjæring, rette opp skeive horisonter, endring av billedstørrelse  etc, etc.  Jeg gleder meg over bildene selv, og deler dem gjerne med andre.  Har også laget noen fotobøker (CeWe Japan Foto), veldig moro.

Alle bildene legges inn etterhvert på PC\'en.  Lager mapper for hvert år, og undermapper som får eget navn etter hvor eller når bildene er tatt. Eks  mappe som heter 2009, og undermapper som heter f.eks.  \"Kykladene aug/sept 2009\" eller \"Tur til Kvislevann okt 2009\", \"Julaften 2009\" osv.osv.

Jeg har også en ekstern harddisk som alle bildene kopieres over til.  Skrekken er PC-krasj og tapte bilder.  Legger også veldig mange bilder i nettalbum, har både Picasa og flickr.  Gjør også som deg Inge og tømmer kameraets minnebrikke ofte.
Har masse fotoalbum fra tiden før jeg ble digital, og en kartong på loftet full med negativer (disse skulle vel strengt tatt oppbevares et annet sted i tilfelle brann)  Skjønner jo ikke i dag hvordan jeg greide meg med en 36 bilders film som skulle dekke en hel ferie.........  Velsignet være den digitale fotoverden.........
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Admirala

For meg som er så heldig å ha en mac  :cheers: , lagres bildene automatisk etter dato når jeg laster dem inn (år, måned, dag).

I tillegg følger programmet iPhoto med Mac\'en, og der har man visuell kontroll med bildene, og kan sortere dem i hvilket system man vil, f.eks etter steder, hendelser, tema etc. Et bilde kan legges i flere mapper om man vil (F.eks: \"Nafplio\" og \"Blomster\") og programmet har ansiktsgjenkjennelsesfunksjon, og leter opp alle bilder av det det iallfall tror er samme person, om man ber om det.

Uansett hva jeg gjør i dette programmet mht sortering, beholder originalfilene sin opprinnelige lagring på dato, og jeg ødelegger heller ikke originalfiler om jeg redigerer et bilde.

Med andre ord: Helt perfekt!

I tillegg gjør jeg som dere andre, laster bilder fra minnekort til mac så ofte jeg kan, og tar backup ca en gang per måned til en ekstern harddisk.
En gang per år, ca, kaster jeg de uinteressante bildene fra mac\'en, slik at de ikke skal fylle opp så mye plass, men beholder alt på den eksterne harddisken for alle tilfellers skyld.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Atle

Quote from: \"Admirala\"I tillegg følger programmet iPhoto med Mac\'en, og der har man visuell kontroll med bildene, og kan sortere dem i hvilket system man vil, f.eks etter steder, hendelser, tema etc. Et bilde kan legges i flere mapper om man vil (F.eks: \"Nafplio\" og \"Blomster\") og programmet har ansiktsgjenkjennelsesfunksjon, og leter opp alle bilder av det det iallfall tror er samme person, om man ber om det.
Du glemte at du kan geotage dem  :bounce:

Har vel sånn omtrent samme system som deg Inge men jeg kjører minne backuper på flerne maskiner og 3 forskjellige oprativsystemer slikt at virus ihvertfall ikke er et problem. ( det med 3 forskjellige oprativ systemer er vel fordi jeg er litt interesert i data )
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Admirala

Quote from: \"Atle\"Du glemte at du kan geotage dem  :bounce:

Jeg er ikke så bereist at jeg trenger det  :flower: Har stort sett kontrollen. Men det er rett som du sier, det kan man  :compress: I tillegg er det superenkelt å lage album, kalender osv i dette programmet. Alt på ett sted!

Og virusfaren er heller ikke så stor på mac...  :cheers:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

ofriis

Jeg lagrer under år og måned, er nå i 2010-03, men er ikke særlig flink å tagge bilder. Bruker Picasa3 når jeg skal bla gjennom bilder. Så har jeg en NAS-enhet, en nettverksbasert lagringsboks. Det er en Synology enhet med to parallelle disker. Da er jeg bra sikret mot teknisk feil. Om en av diskene havarerer så kan jeg bare bytte den ut, og den oppdaterer seg selv etterpå.

I tillegg har jeg backup på en ekstern USB-disk. Jeg bruker Cobian Backup, som lagrer i zip-arkiv, det er lett å hente tilbake data. Man bør nemlig sikre seg mot brukerfeil også. På lagringsstasjonen min har jeg også web-side og programarkiv for Skjervøy Nærradio, som jeg streamer hjemmefra. En gang slettet jeg ALT dette ved et uhell, men backupen reddet situasjonen. Da var det mye neglebiting, tro meg !!

Hvis man har data (bilder eller annet) som man er ekstra redd for, så er det jo mulig å lagre \"i skyen\", dvs på nett. Hvis du har en Windows Live konto så kan du bruke sky-drive for å lagre bilder og dokumenter.
De bruker jeg mest til skannede attester, vitnemål, pass og sånt.
Der er det tilgjengelig 25 GB for lagring.

Bruke E-post:
En annen mulighet er å lagre i e-posten. Gmail gir meg nå mer enn 7 GB lagringsplass. Vi har en hund med egen Gmail-konto. Dit kan vi maile bilder og annet som skal taes vare på. Katt fungerer sikkert like bra.
 :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:

Jeg heter Lady og passer på.
The farther one travels / The less one knows

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

CD'en som eget medium vil nok eksistere ganske lenge ennå, men som distribusjonsmetode for musikk kan det vel være at de store ønsker den vekk. Tror forresten de gjør regning uten vert... jeg vil ha noe "håndfast" å forholde meg til når jeg spiller musikk på "stereo-anlegget"... en fil på en disk er uinteressant. Den vil nok bli tjuv-kopiert ja... neppe noen gang betalt for iallfall.

Greece-Traveller

Jeg har heller ingen tro på at den vil dø ut, og uansett ikke innenfor en slik tidshorisont som nevnt her. Ellers er jeg på linje med Anders - jeg må ha noe håndfast. Som sikkerhet\backup har jeg konvertert de fleste av mine CD'er i høyest mulig mp3-kvalitet (320) til en 2 terrabyte ekstern harddisk.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Greece-Traveller

Mine eksterne (jeg har 3 i alt med samme kapasitet) er noe større enn det din er Inge, men det er ikke så mye større. Jeg har en for musikk, en for bilder og en for diverse (tekst og annet). I tillegg har jeg to ekstra disker i maskinen ved siden av C:-disken.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...