Logg inn med Facebook eller Google!

Å investere i bolig i Hellas

Started by Kalimera, 05. Jan 10, 17:29:50

Previous topic - Next topic

Anders

\"skaffer\" meg noe hver gang jeg er der... har egentlig aldri vært inne på tanken om å eie noe... er det ikke mye enklere å bare leie da?
skaffer meg nye venner venner, nye opplevelser, nye uvenner, nye erfaringer, nye pengesorger, nye lengsler... skaffer meg egentlig alt mulig uten å eie noe som helst!
og for min del er det jo uaktuelt å selge noe som helst her hjemme... kan ikke kaste noenogtjue generasjoner på båten sånn uten videre?

Tjorven

Skaffe... var vel kanskje ikke det rette ordet, Anders, men for ikke å bli off topic kan vi vel ta slike ting i baren ;)
Økonomisk sett hadde det alfor dyrt for meg å leie i 6 mnd i slengen, må ut med over 5000 kr for 1mnd i boutgifter på første Hellastur i år, i tillegg til faste utgifter hjemme. For meg er det MYE penger.
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Et spørsmål til Kalimera

Jeg bor på Samos og har en ganske så stor bekjentskapskrets i Skandinavia. Det er mange som tar kontakt med meg med spørsmål om kjøp eventuelt leie av hus eller leiligheter. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at de fleste som spør ikke har peiling på greske boforhold. Kravene de stiller til leilighet/hus minner mer om den størrelse og standard som er i de nordiske land. Når jeg nevner for greske venner her i Pythagorion at jeg har fått forespørsel om tre- og fireroms leiligheter rister de på hodet. Det samme gjør de når jeg nevner at vedkommende er interessert i stue på over 20 kvadrat. Det virker som at de langt fleste grekere ikke skjønner hva folk skal med alt dette.


Så kommer mitt spørsmål. Kan du si noe om hva som er mest vanlig størrelse på leiligheter og hus i byer i Hellas?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Nå er ikke jeg kalimera og heller ikke svarer jeg på dette spørsmålet fordi jeg rett og slett ikke vet noe svar på dette spørsmålet.
Men kan ikke det med at det er små boliger i Hella, være fordi man går ut og spiser mat oftere enn man gjør her i Norden. En bolig for Grekere er kanskje en bolig kun for å sove og bo. Boligen betyr kanskje ikke så mye for en Greker enn den gjør for oss nordboere.
Personlig så heller jeg heller imot den oppfatning av at jeg ikke skjønner hvordan en familie greier seg på en leilighet som er under 30 kvm når de er fler enn 1 person
Yamas til livet og til

Kalimera

Størrelse på leiligheter i byer i Hellas?

Noen konkrete tall tatt i fra en \"finn.no\" side i Hellas i dag.

Athen ser jeg bort i fra.

Eksempel på 3 byer som jeg kjenner ganske bra på fastlandet: Patra, Hellas 3 dje største by og \"urgresk\" samt de ettertraktede byene Nafplio og Nafpaktos med ca innbyggere i følge diverse kilder på henholdsvis antall: 170 000, 15 000 og 20 000, fordeler det seg omtrent slik:

Patra: noe over 20% av boligene er mindre enn 50 kvm., 37% er fra 50 - 85 kvm., 28% er fra 85 - 120 kvm og resten ca 15% er større enn 120 kvm.

Nafplio: Litt under 5% er under 50 kvm., 26% er fra 50 - 85 kvm., 38% er fra 85 - 120 kvm. og 31% er over 120 kvm. med 3 soverom.

Nafpaktos: 7% er under 50 kvm., 18% er fra 50 - 85 kvm., 31% er fra 85 - 120 kvm. og 44% er over 120 kvm.

Om dette er representativt for fordelingen av antall boliger i de respektive byene og størrelser på disse, vet jeg ikke, men i alle tilfelle en pekepinn på hva som er tilsalgs i dag.

Tilfeldig valg på Paros forteller at det er ca 14% under 50 kvm, mens det er hele 65% av det som er tilsalgs på Paros som er over 85 kvm.

Mitt inntrykk i områdene jeg kjenner best fra Attica og Athen området, Peloponnes og Korint golfen samt bl.a. Zakynthos og Lefkas, er at grekerne selv foretrekker store ferieleiligheter eller maisonetter (fleretasjers hus) som de kaller dem.

Trenden er i hvertfall nå å bygge mindre enheter (det lille som bygges). Jeg ser at 40 (2 roms) til 60 kvm (3 roms) er det som i de senere år har blitt prioritert bygget.

Skal man bo fast over lang tid, kommer det vel kanskje an på hvor mange medlemmer som bor i leiligheten.

Personlig foretrekker jeg en smart liten gjennomgående leilighet 45-60 kvm. med 2 soverom, stor(e) veranda(er), og som har \"den beste beliggenhet\"!

Og for å nevne dette med skandinavers manglende kunnskap om boforhold, er jeg ubetinget enig med deg Inge!

Som vanlig altfor langt svar til meg å være :compress:

IngeS

Quote from: \"Kalimera\"Størrelse på leiligheter i byer i Hellas?

Noen konkrete tall tatt i fra en \"finn.no\" side i Hellas i dag.

Athen ser jeg bort i fra.

Eksempel på 3 byer som jeg kjenner ganske bra på fastlandet: Patra, Hellas 3 dje største by og \"urgresk\" samt de ettertraktede byene Nafplio og Nafpaktos med ca innbyggere i følge diverse kilder på henholdsvis antall: 170 000, 15 000 og 20 000, fordeler det seg omtrent slik:

Patra: noe over 20% av boligene er mindre enn 50 kvm., 37% er fra 50 - 85 kvm., 28% er fra 85 - 120 kvm og resten ca 15% er større enn 120 kvm.

Nafplio: Litt under 5% er under 50 kvm., 26% er fra 50 - 85 kvm., 38% er fra 85 - 120 kvm. og 31% er over 120 kvm. med 3 soverom.

Nafpaktos: 7% er under 50 kvm., 18% er fra 50 - 85 kvm., 31% er fra 85 - 120 kvm. og 44% er over 120 kvm.

Om dette er representativt for fordelingen av antall boliger i de respektive byene og størrelser på disse, vet jeg ikke, men i alle tilfelle en pekepinn på hva som er tilsalgs i dag.

Tilfeldig valg på Paros forteller at det er ca 14% under 50 kvm, mens det er hele 65% av det som er tilsalgs på Paros som er over 85 kvm.

Mitt inntrykk i områdene jeg kjenner best fra Attica og Athen området, Peloponnes og Korint golfen samt bl.a. Zakynthos og Lefkas, er at grekerne selv foretrekker store ferieleiligheter eller maisonetter (fleretasjers hus) som de kaller dem.

Trenden er i hvertfall nå å bygge mindre enheter (det lille som bygges). Jeg ser at 40 (2 roms) til 60 kvm (3 roms) er det som i de senere år har blitt prioritert bygget.

Skal man bo fast over lang tid, kommer det vel kanskje an på hvor mange medlemmer som bor i leiligheten.

Personlig foretrekker jeg en smart liten gjennomgående leilighet 45-60 kvm. med 2 soverom, stor(e) veranda(er), og som har \"den beste beliggenhet\"!

Og for å nevne dette med skandinavers manglende kunnskap om boforhold, er jeg ubetinget enig med deg Inge!

Som vanlig altfor langt svar til meg å være :compress:

Takk for svaret Kalimera

Selv har jeg en treroms leilighet på litt over 45 kvadrat, med veranda ut mot sjøen og en smal terrasse på andre siden av huset. Evig nok for meg og sikkert også for et par med ett eller to barn. Lykken for en greker er i alle fall å ha en brukbar uteplass. Hva man skal med en stue på mer enn 15 kvadrat har jeg aldri forstått. Min er 13 kvadrat og i de langt fleste greske hjem jeg har vært i er stuen under 20 kvadrat. Stort nok både til å spise i og kose seg i med TV eller hva det nå måtte være.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Kalimera\"Størrelse på leiligheter i byer i Hellas?

Noen konkrete tall tatt i fra en \"finn.no\" side i Hellas i dag.

Athen ser jeg bort i fra.

Eksempel på 3 byer som jeg kjenner ganske bra på fastlandet: Patra, Hellas 3 dje største by og \"urgresk\" samt de ettertraktede byene Nafplio og Nafpaktos med ca innbyggere i følge diverse kilder på henholdsvis antall: 170 000, 15 000 og 20 000, fordeler det seg omtrent slik:

Patra: noe over 20% av boligene er mindre enn 50 kvm., 37% er fra 50 - 85 kvm., 28% er fra 85 - 120 kvm og resten ca 15% er større enn 120 kvm.

Nafplio: Litt under 5% er under 50 kvm., 26% er fra 50 - 85 kvm., 38% er fra 85 - 120 kvm. og 31% er over 120 kvm. med 3 soverom.

Nafpaktos: 7% er under 50 kvm., 18% er fra 50 - 85 kvm., 31% er fra 85 - 120 kvm. og 44% er over 120 kvm.

Om dette er representativt for fordelingen av antall boliger i de respektive byene og størrelser på disse, vet jeg ikke, men i alle tilfelle en pekepinn på hva som er tilsalgs i dag.

Tilfeldig valg på Paros forteller at det er ca 14% under 50 kvm, mens det er hele 65% av det som er tilsalgs på Paros som er over 85 kvm.

Mitt inntrykk i områdene jeg kjenner best fra Attica og Athen området, Peloponnes og Korint golfen samt bl.a. Zakynthos og Lefkas, er at grekerne selv foretrekker store ferieleiligheter eller maisonetter (fleretasjers hus) som de kaller dem.

Trenden er i hvertfall nå å bygge mindre enheter (det lille som bygges). Jeg ser at 40 (2 roms) til 60 kvm (3 roms) er det som i de senere år har blitt prioritert bygget.

Skal man bo fast over lang tid, kommer det vel kanskje an på hvor mange medlemmer som bor i leiligheten.

Personlig foretrekker jeg en smart liten gjennomgående leilighet 45-60 kvm. med 2 soverom, stor(e) veranda(er), og som har \"den beste beliggenhet\"!

Og for å nevne dette med skandinavers manglende kunnskap om boforhold, er jeg ubetinget enig med deg Inge!

Som vanlig altfor langt svar til meg å være :compress:

Takk for svaret Kalimera

Selv har jeg en treroms leilighet på litt over 45 kvadrat, med veranda ut mot sjøen og en smal terrasse på andre siden av huset. Evig nok for meg og sikkert også for et par med ett eller to barn. Lykken for en greker er i alle fall å ha en brukbar uteplass. Hva man skal med en stue på mer enn 15 kvadrat har jeg aldri forstått. Min er 13 kvadrat og i de langt fleste greske hjem jeg har vært i er stuen under 20 kvadrat. Stort nok både til å spise i og kose seg i med TV eller hva det nå måtte være.


Kommer vel ann på leilighete det. En stue og kjøkkenkrok kombinert på under 20 kvm. Ja det er alt for lite for min smak. Bare det å kunne sette på litt god musikk og fyre opp i peisen når regnet høljer ned er medisin. Og da vil jeg helst slippe å sitte oppi kjøkkenet når jeg gjør slik
Yamas til livet og til

IngeS

Er det noen som har snakket om en kombinert stue med kjøkkenkrok? Jeg har et godt utstyrt separat kjøkken.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kalimera

EIER AV BOLIGEN - arveregler m.m.

Avslutningsvis i disse laaaange innleggene mine, nevner jeg (kort) noen momenter om eierforholdet til boligen og litt om arv og skatt ved realisasjon.

De fleste som kjøper eiendom i utlandet, tenker kanskje ikke så nøye gjennom hvem som formelt skal eller kanskje si bør, kjøpe eiendommen (skjøteinnehaver). For enkelte er dette ganske greit og opplagt, men for de som blant annet har livsarvinger bør man kanskje tenke på at disse helt eller delvis eier eiendommen.

Dette kan være økonomisk smart av forskjellige grunner:

Ved låneopptak i Hellas, kan lånet avdras over mye lengre tid og man har en bedre likviditet (lånet skal gjerne være tilbakebetalt ved fylte 70 - 75 år)

Normalt sett faller de eldste fra først og det kan derfor være greit å       vurdere eierskapet i forhold til arveavgift.

Det anbefales å opprette testamente i Hellas for å sikre eiendommen slik man ønsker ved et evt. bortfall av en eller flere eiere. Dette er et viktig punkt. Gjennomgå situasjonen nøye slik at man ikke kommer i kinkige situasjoner m.h.t. utløsing av arv m.m. Kanskje må eiendom selges på ugunstig tidspunkt?

Eksempel på skatt på arv (livsarvinger):

-    Ingen skatt opp til eiendomsverdi på 80 000 Euro,
-    de neste 20 000 Euro har 5% skatt dvs. 1 000 Euro,
-    de neste 120 000 Euro har 10% skatt dvs. 12 000 i tillegg; til          sammen 13 000 Euro.
-    Overskytende 220 000 Euro har en skattesats på 20%.

Jeg nevner også at hvis du skal selge eiendommen i Hellas, beregnes det skatt av gevinsten etter følgende regler (2008):

Eiertid 0-5 år:      25% skatt,
Eiertid 5-10 år:    20% skatt,
Eiertid 10-15 år:  15 % skatt, osv; inntil man kan selge skattefritt etter 25 års eiertid.

Vær obs på at det er skjøteverdien ("ligningsverdi / contract price") som danner grunnlag for utregning av gevinstbeskatning ved salg (regler i dag). Norge har skatteavtale med Hellas. Dette betyr at man skatter kun til ett land. Ordningen gjelder så lenge man er skattepliktig til Norge i henhold til norske skatteregler for eiendom, deretter til Hellas.

Tjorven

Tusen takk for en meget interessant og lærerik tråd, Kalimera  :hail:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kalimera

Takk skal du ha Tjorven!

Som jeg tidligere har fortalt i denne tråden, har jeg vært i dette boligmarkedet i Hellas en tid. Kjøp og salg og finansiering av bolig i Hellas byr på utfordinger!

Ut i fra de 2 1/2 års erfaring jeg har, synes jeg det har vært hyggelig å kunne dele informasjon med de av dere her i forumet som har tenkt på å kjøpe en bolig i Hellas.

Heidrun

Takker også for opplysninger jeg aldri i verden ville tenkt på uten dine opplysninger Kalimera
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...