Logg inn med Facebook eller Google!

Iraklia, Små-Kykladene

Started by 5ifamilien, 05. Jun 09, 06:20:31

Previous topic - Next topic

5ifamilien

Vi vurderer Iraklia - da noen venner allerede har booket hotel der for 3 netter.... Det er veldig lite å finne om denne øya på nettet - bortsett fra at det ikke er NOE å gjøre der ;-) ... Men - er det noe på forumet som har vært der ? Evt noen kommentarer til øya - spisesteder - hotell - strand - ..tja ... alt  :flower:

Astri

Vi var der i september 2001. Det er en stille og fredelig øy. Det finnes to små \"byer\" på øya, havnebyen Agios Georgios hvor det er en fin liten strand og Chora. Den fineste stranden heter Livadi, en fantastisk sandstrand. Det tar ca 15 minutter å gå dit fra havnebyen. Da vi var der hadde vi stranden helt for oss selv. Det er 4 - 5 tavernaer på øya og maten er god. Det finnes hverken buss eller taxi på øya, men det er mange fine stier å vandre på. Da det ikke er så mye turister der er det lettere å bli kjent med de som bor på øya. Anbefales virkelig!
Astri

5ifamilien

Du skriver 2 byer... Chora antar jeg er litt mer \"inn\" på øya ?
Hvor er det best å bo ?
Er det noe \"hotell\"/restauranter ved Livadi stranden?

Astri

Chora ligger lengre inne på øya. Det tar ca tre kvarter å gå fra havnebyen og opp. På sommeren i høysesongen finnes det en taverna ved Livadistranden. Da vi var der hadde vi ikke bestillt rom i forveien, men det var flere romsutleiere som stod nede ved havnen.
Astri

Gro

Her er noen sider jeg hadde lagret i mine favoritter:

http://www.iraklia.gr/

http://www.greece.org/poseidon/work/islands2/cyclades/iraklia.html


Prøvde å finne en side til en som Kaller seg Blankvannsbraaten som har vært mange turer dit og er veldig glad i denne øya. Jeg legger inn link om jeg finner den :-)
Mvh Gro :flower:
Her fant jeg den :cheers:

http://blankvandsbraaten.com/
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

telma

Jeg var på Iraklia i 1999.
Det har sannsynligvis endret seg mye på 10 år. Vi tok en lokalbåt fra Naxos og hadde kjøpt billett til Amorgos, men valgte på innskytelse å gå av på Iraklia.
Vi var to par som reiste sammen, men måtte bo på to ulike steder da det var begrenset med kapasitet.
En fredens plass hvor alt foregikk i sitt eget tempo og med kjempehyggelige mennesker.
Jeg var så fornøyd med oppholdet, at jeg ikke tør reise tilbake - frykten for å bli skuffet er for stor.

Et par kuriositeter;
Veksling fra norske kroner til drakmer ble foretatt på en taverna, vekslingskurs ble basert på oppgitt kurs i en to dager gammel Athen-avis.

En stråmatte som ble borte for meg, spurte jeg etter når vi skulle reise fra Iraklia. Eieren av den hvite pick-upen vi hadde sittet bakpå ved ankomst, svarte at hadde jeg lagt igjen matta på planet, ville den fortsatt ligge der. Det stemte - etter flere dager lå stråmatta mi fortsatt bakpå pick-upen.

5ifamilien

Sikkert veldig spesielt å oppleve en øy som er så rolig og utenom det \"vanlige\". Vi var på Koufonissi for 2 år siden - og tilogmed det var rolig... Antar Iraklia er myyye roligere.. Men man opplever noe annet.. Blir iallfall et opphold uten mas om shopping fra ungene ;-)
Hvor bør man bo ? Ved havnen eller Chora ?

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...