Logg inn med Facebook eller Google!

Anbefalte spisesteder

Started by xristina, 22. May 09, 10:55:22

Previous topic - Next topic

xristina

Oppfordrer alle til ikke å kommentere spisestedene. Da blir det umulig å finne noe nyttig info etterhvert.
Alle må også følge \"malen\" her med Øygruppe el. by - by - navn på spisested og adresse. Organisert liste over tavernaene blir lagt ut her: http://www.hellasforum.net/index.php?name=Content_6&pid=25


Dodekaneserne:

Kos

Restaurant Plaza, Sokratous str 6
Hos ekteparet Selma og Abraham Husemoglou får man fantastisk god, hjemmelaget mat. Kleftiko og kyllingsouvlaki smaker vanvittig godt! Og du kan følge med på kveldens båttrafikk over de nedslåtte parasollene. Om man ønsker en lunsj her, har de verdens beste(!) chicken nuggets her - hjemmelagde selvsagt, men også knallgod omelett og deilige salater. Dette er bare en liten flik av menyen. Vet om folk som har reist langt for å spise shrimp saganaki her...

Olympiada, Kleopatras str 2
Her på Olympic Airways gamle \"kantine\" serveres fortsatt deilig gresk mat! Jimmy og hans kone Maggie er stedets vertskap, og dette er et populært sted for både turister og fastboende. Her finner du gjester som ikke vil spise andre steder. Mixed grill er knallgodt!

Kreta

Chania

To Xani, Parodos Kondilaki str., Old Harbour[/i]
- se nærmere omtale nedenfor

Nydelig mat, helt topp service, utrolig hyggelig vertskap, idyllisk beliggenhet i en blindgate like ved den Jødiske Synagogen. Er dere i Chania bør dere prøve denne restauranten.

Vi var faktisk her 3 kvelder og bare koste oss. To Xani er en familiebedrift bestående av Maggie (fra Australia) gift med Dimitri fra Kreta + ungene deres + + + (forskjellige familiemedlemmer.

Her spiste jeg den beste Mousakaen jeg noen gang har spist i Hellas. Hver dag hadde de \"dagens\". Min mann prøvde dagens fisk og han \"slikket\" nesten tallerkenen etter seg ... hi hi. Selv prøvde jeg dagens kake som var en hjemmelaget Brownies m/is jeg fremdeles drømmer om.

Fastlandet

Parga

Dimoulitsa Patatoukou ( oppe på åsen vid den gamla borgen )

Sakis taverna, är en av dom äldre tavernorna oppe vid borgen, där serveras vanlig vällagad o go grekisk mat till hyfsade priser, Sakis har många återkommande gäster, o där är en trevlig ägarfamilj som sköter stället. Herr Sakis slår sig gärna ner o har en pratstund med gästerna, rekommenderas. Det blir ofta fullsatt, men oftast lyckas dom trolla fram någonstans att sitta i alla fall.

Anita

Chania:
To Xani, Parodos Kondilaki str., Old Harbour


Nydelig mat, helt topp service, utrolig hyggelig vertskap, idyllisk beliggenhet i en blindgate like ved den Jødiske Synagogen. Er dere i Chania bør dere prøve denne restauranten.

Vi var faktisk her 3 kvelder og bare koste oss. To Xani er en familiebedrift bestående av Maggie (fra Australia) gift med Dimitri fra Kreta + ungene deres + + + (forskjellige familiemedlemmer.

Her spiste jeg den beste Mousakaen jeg noen gang har spist i Hellas. Hver dag hadde de \"dagens\". Min mann prøvde dagens fisk og han \"slikket\" nesten tallerkenen etter seg ... hi hi. Selv prøvde jeg dagens kake som var en hjemmelaget Brownies m/is jeg fremdeles drømmer om  


Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anne

SKIATHOS
   :flower:  :flower:                                                                                                      Her kommer min store favoritt på Skiathos. Twilight er stedet hvor skuldrene senkes og feriemoduset trår til. Stedet ligger vekk fra alt som heter motorlyd (unntatt en og annen båt og Olympicen som danser inn),sommerkvelden kryper inntill kroppen, vannet lokker i stenene helt inntill bordet dit hvor maten fra Zoi`s kjøkken står og frister. NYTELSE!!!

http://www.greek-tourism.gr/skiathos/twilight/index2.htm
Kan anbefales :cheers:
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tommy

Fastlandet.

Parga Dimoulitsa Patatoukou ( oppe på åsen vid den gamla borgen )

Sakis taverna, är en av dom äldre tavernorna oppe vid borgen, där serveras vanlig vällagad o go grekisk mat till hyfsade priser, Sakis har många återkommande gäster, o där är en trevlig ägarfamilj som sköter stället. Herr Sakis slår sig gärna ner o har en pratstund med gästerna, rekommenderas. Det blir ofta fullsatt, men oftast lyckas dom trolla fram någonstans att sitta i alla fall.



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Atle

Marias Pizza Skiathos

Ikke gresk mat,men fantastisk pizza og salater. Bord kan med fordell bestilles
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Riitta

DODEKANESERNA:

Emborios, Kalymnos

Jag vill anbefalla Harrys Paradise Taverna.
Stället ägs av Harrys dotter Evdokia efter Harrys död för 10 år sedan.
Hon och mamman Alexandra ser till att alla får god mat och vänlig servise.
Speciellt deras Ouzo meze är värd och testa. Massa varianter. Man får inte samma två gånger i rad.
Kalamari äter jag bara här i hela Grekland. Alltid lika god.

Här kommer några bilder. Tyvärr hade jag smuts på lnsen på kameran så bilderna blev inte så bra.







Riitta

Tommy

Dodekaneserna

Rhodos-gamla staden-Doreio

Restaurant Mandala, ligger \"mitt i\" gamla stan, vid det lilla härliga torget Doreio, ett mysigt ställe där det lagas go mat o menyn varieras från dag till dag o står att läsa på en griffeltavla på väggen bakom köket som är synligt för alla gäster. Ett ställe att slappna av på o bara vara o äta go mat, har lite internationell touche på menyn. Mor o dotter som driver stället är för övrigt från Sverige.



http://www.sailing-rhodes.gr/english/pages2.asp?PID=87

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Opantelis Taverna, Skala, Patmos i Dodekanesene.
(Har ikke adressa, men tavernaen er lett å finne) Den ligger i \"gågata\" som går parallelt (bak) havnegata.

Midt i lysløypa i Skala ligger tavernaen Opantelis.


Opantelis har bordene sine ute i gata, og det er dermed \"lett\" å sette seg ned der. Gata er bilfri, og stort sett mopedfri også. Her er et bilde fra gata med bordene til Opantelis.


Menyen består av mye gresk mat, men også andre retter. Etterhvert har jeg funnet ut at kalvekjøttet deres er noe utenom det vanlige.


Inne ser det slik ut på Opantelis. De viser villig fram kjøkken sitt.




Sjefen sjøl tar seg en pust i bakken............


Før han serverer neste kunde med forkleet på!


Opantelis anbefales på det varmeste!

Sigbjorn

Kreta

Hvis man er i næheten av Heraklion er det to plasser i Analipsi som er mer en vel verdt et besøk:

Det er et par tavernaer der som jeg gjerne vil anbefale.

Sirtaki Taverna
www.sirtaki-tavern.com/

Serverer veldig god tradisjonell kretisk mat og annen mat. Veldig god og personlig service som inkluderer et lite greskkurs. Et sted hvor de lokale også spiser.


Archistelios taverna

Et sted helt utenom det vanlige. Der serverte Archistelios og hans kone den aller beste maten jeg noen gang har fått i Hellas, og kanskje i det hele tatt. Archistelios gir alt av seg selv, og opptrer med musikk når det er nok folk der. Like mye som det er en fantastisk matopplevelse, er det også en opplevelse i seg selv å være gjest hos Archistelios. Han behandler deg som om du er \"Number One\", og han er meget raus med egenprodusert raki, egenprodusert oliven, og egenprodusert olivenolje.

Kan anbefales på det sterkeste dersom man er i nærheten av Analipsi eller Heraklion.

Sigbjørn
Δεν πειραζει

marjana

KYKLADENE

SYROS
Helt på enden av havnepromenaden i Ermoupolis er det en taverna, Ianninna, som har helstekt lam som spesialitet.
Man får også helstekt lam per porsjon, og på hjørnet selger de lam/gyros i pita til å ta med seg.

Snakket med en gresk venn som jobber som kokk her i Oslo, og som var på Syros for første gang, og han sa at dette var det genuine greske kjøkkenet. Han spiste bare lam i pita fra hjørnet, men han så inn på kjøkkenet og sa at dette var \"skikkelige greier\"!

Jeg har sakset fra Matt Barrett\'s sin side:
\"We have switched rooms and now have a balcony that overlooks the entire harbor. I can watch the ferries sail in and out from my bed. Our former room also had a view of the harbor and overlooked Kanaris square and the waterfront, which stays busy until four in the morning. There is a line of cafes and bars that are very active and a restaurant right on the square called the Yannina. They have fantastic lamb, chicken and kokoretsi roasted on a spit, as well as all sorts of grilled fishes and meats and other cooked dishes.\"


http://www.marakirooms.gr/map.htm
Glika i zoi

Anne

25. May 09, 08:57:04 #10 Last Edit: 22. Feb 13, 20:10:06 by Ole
ATHEN

Vi skulle bare leske oss med to Mythos og havnet på dette stedet og her ble det LUNSJ. Nydelig!!!!!! Vi skal tilbake hit.





Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Heidrun

For Ungdommen
Viking 14 i Aghia Marina. Party taverna med en hyggelig Stelios bak tappekranen
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...