Logg inn med Facebook eller Google!

resetankar

Started by Tommy, 13. Jan 09, 17:13:57

Previous topic - Next topic

Tommy

Påmind om möjligheten att ta tåget söderut sitter jag o bollar med tankar kring sommarsemestern, ett kärt ämne denna årstiden. Kanske skulle man ta tåget ner till Grekland ???? Om jag köper ett interrailkort med 10 valfria resor som är giltigt i 22 dagar a´3665 kr 2 klass, 4965 kr 1 klass, och tar tåget till Bari i södra Italien, och därifrån båt till Patras, tåg till Athen därifrån, å sen ??? ja vart fasiken jag vill ju. Med ett oppehåll i till exempel Italien, Verona, Bologna, Bari eller ??? på några dagar på vägen opp eller ner, eller både och ? ja så blir det ca 2 veckor i Grekland.

Kollade tidtabellen på DB Malmö till Bari.

Om jag reser den 9/6 vid ca 07.30 från Köpenhamn kan jag vara framme i Bari nästa dag ca 15.00.

Det blir 3 tågbyten från Köpenhamn, i Hamburg, i Munchen o i Bologna, men va fasiken, det blir ju lite omväxling, och jag slipper tråkiga incheckningar, trånga flygsäten, inga bagagebegränsningar, jag färdas i ett mer mänskligt tempo, kan koppla av i en restaurangvagn med riktig mat, kan sova ordentligt, inga krångliga säkerhetskontroller, kan stanna till längs vägen vid nån plats jag tycker verkar intressant...... känner mig ung på nytt  :biggrin: Nåja det där sista kanske inte är med verkligheten överenstämmande, men nog tycker jag det är mer lockande än en trist flygresa, när man har tid till att njuta av ledigheten och själva resandet också.... :-)

hhhhmmmmm ja, tanken gror, får se var den \"landar\" till slut  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

eijukka

Hej Tommy! Spännande planer! Och det lyckas säkert också på detta sätt, kan jag säga på grund av mina egna erfarenheter. Dock inte just samma men nästan. För ganska många år sen reste jag med tåg från München (dit kom jag med tåg från Prag, där jag stannade några dagar med min dotter som var där voluntär) via Bologna till Brindisi och vidare med båt till Igoumenitsa, då jag ville besöka Korfu. Och det är en annan story :colors:  (augusti, inget rum ledigt osv osv)!
Jag är också intresserad av att resa  med tåg igen. Kanske först till Slowenien, där min son ska studera under vårterminen och fortsätta därifrån mot Grekland. MEN tills vidare bara EN DRÖM (och jag är rädd för att detta också ska förbli en vacker dröm :alright: ?

kaka

Drøm eller ikke, - uansett en spennede tanke. Har vært innom tanken selv fra jeg hørte at vi godt voksne og kan bruke Interrailordningen, og jeg hørte om det på radioen igjen i helgen. Jeg har noen tanker om at det må være flott å få tid til å se og ta inn mer på veien nedover (ikke bare forsøke å få glimt av landskapene under meg fra flyvinduet og fantasere om hvordan folk lever der nede) Men jeg er redd jeg kanskje har en vel romantisk forestilling av hva en togreise til Italia/Hellas vil kunne by på. Da jeg begynte mitt \"kjærlighetforhold\" til Hellas, oppe i nord, drømte jeg om å reise tog gjennom \"hele\" Hellas/fastland. Det har jeg ikke gjort (ennå)
Men lykke til for dere som kanskje har et mer realistisk forhold til lengre togreiser. Spennede å høre om det blir noe
KariK

Riitta

Tänk att jag skulle inte bli det minsta förvånad ifall du hoppade på tåget och drog i väg till Grekland i sommar :bom:

Riitta

bengalow

Någon \"rundresa\" i Grekland kan det inte bli tal om, eftersom deras järnvägsnät är otroligt litet. Förutom Aten-Thessaloniki så är det väl rundbanan på Peloponnessos som började byggas på 1880-talet...-- Aten-Patras-Pirgos-Kalamata-Tripoli-Nafplion-Korinth-Aten. Den åkte vi när vi var som mest våghalsiga. Den skulle du kunna ta från Patras, Tommy, och sedan upp till Aten!!!
Sedan finns det bl.a.  stickspår till Mykini, och diverse museumståg.
Det är härligt att åka tåg. Och resan runt Peloponnessos skulle jag inte vilja ha ogjord. Ett riktigt äventyr den gången, 1986 tror jag...
Fast för 2 år sedan åkte vi på norra Pelops till Kalamvakia på en riktig museijärnväg. När det blev riktigt brant, så fick man koppla in kugghjul, som fanns mellan rälsarna, för att man skulle orka upp. Resan tog 1½ timme genom en fantastisk natur.
PS: Jag sökte på OSE, men det verkar inte som om linjen från Patras till Kalamata finns längre????
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Tjena Bengalow, tack för välment inspel, men i mina tankar föresvävar inte någon rundresa i Grekland per tåg, bara att ta mig dit på det viset, kanske kombinerat med båt från Italien. Eijukka du snuddar vid en annan möjlig resrutt, genom de östra delarna av europa ända ner till Grekland o Athen via Beograd, den resan har jag faktiskt gjort, fast det är ....... ja, jag vill minnas det var 1974, oj oj då så tiden går, det känns som igår  :bom:
 
Kaka, romantiken lever trots realistiska o världsliga begränsningar :flower:

Riitta, du känner mig alltför väl tror jag  :biggrin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

Hadde det ikke vært for at jeg kjører tog nesten to timer hver dag, så hadde jeg vurdert dette en gang i tiden jeg også. For tog er et flott framkomstmiddel! Blir spennende å høre hva du bestemmer deg for, Tommy... :-)

Magnolia

Togreiser er ikke å forakte. På 90 tallet reiste jeg mange ganger til Italia med tog pga flyskrekk. Det er en behagelig måte å reise på hvis vi har god tid. Dessuten er det jo mye mer miljøvennlig enn fly.
Jeg fant imidlertid ut at hvis jeg skulle til et bestemt mål ble det ganske mye billigere å kjøpe togbilletter direkte til bestemmelsestedet. Interrail er greit hvis vi vil reise mye rundt.
Jeg har også lekt med tanken på å reise med tog til Athen, men nå synes jeg der er så lettvint å sette seg på et fly, og vips så er jeg jeg på plass i paradis. :)
Mitt forslag er at du undersøker priser. God tur. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tommy

Tack för inspel, visst är det lite spännande Xristina, och skojigt med förberedelser, o olika möjligheter till resvägar, själva planerandet blir ju lite som en resa i sig :-)

Magnolia, tror du det går att finna billigare pris än 3.665 kr ( interrail 22 dagar ) tur och retur Grekland ??? ja o så tillägg för sov- respektive eventuell platsreservering o eventuella båtresor då. Ja i så fall är det ju en ändå större anledning att överväga tåg istället för att flyga ju, om man har tiden på sin sida.

Fast jag överväger inter-rail för det jag tänkt på möjligheten att stanna till också någon annan stans längs vägen till och från Grekland. Det finns många platser som lockar. Men det går kanske bra med reguljär tågbiljett också ???
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Magnolia

Ikke alt som ser ut som ser ut til å være for godt til å være sant, er det. :)
Da jeg var en ivrig togturist for ca 10 år siden, var det de samme tilleggene til interrailbilletten som til en ordinær billett. Jeg måtte kjøpe plassbilletter, sovekupe, ferjebilletter i tillegg til interrailbilletten. Hvis jeg valgte å reise med hurtigtog, f eks ICE, måtte jeg også betale ekstra. Dette er slike tillegg vi ikke kommer på i iveren etter å finne en billig reisemåte.

Stopp underveis skulle ikke fordyre billetten. Du må jo regne med noen togbytter uansett, og det er opp deg hvor du velger å stoppe.

Nå har jeg ikke undersøkt hvordan det er i dag, men jeg mener det er det samme. Så uansett om du reiser interrail eller på ordinær billett kommer det flere prispåslag i tillegg.

Når det er sagt, er det en flott måte å reise på. Jeg har lært utrolig mye geografi på mine togturer gjennom Europa. Dessuten får vi oppleve natur og folkeliv på nært hold.
Det frister faktisk med en ny togtur. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Admirala

Bare en liten kommentar til Bengalows innlegg:
Patra-Kalamata vet jeg ikke noe om, men det jeg vet er at toget mellom Nafplio og Korinth ikke har gått på noen år. De skal fikse skinnene, og holder sånn dann og vann på med det, men når linjen skal åpnes igjen kan ingen si. Egentlig skulle den gjenåpne høsten 2007 (!), men det var det uansett ingen som trodde på.
Til gjengjeld går det hurtigtog mellom Korinth og flyplassen...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

Quote from: \"Magnolia\"Ikke alt som ser ut som ser ut til å være for godt til å være sant, er det. :)
Da jeg var en ivrig togturist for ca 10 år siden, var det de samme tilleggene til interrailbilletten som til en ordinær billett. Jeg måtte kjøpe plassbilletter, sovekupe, ferjebilletter i tillegg til interrailbilletten. Hvis jeg valgte å reise med hurtigtog, f eks ICE, måtte jeg også betale ekstra. Dette er slike tillegg vi ikke kommer på i iveren etter å finne en billig reisemåte.

Stopp underveis skulle ikke fordyre billetten. Du må jo regne med noen togbytter uansett, og det er opp deg hvor du velger å stoppe.

Nå har jeg ikke undersøkt hvordan det er i dag, men jeg mener det er det samme. Så uansett om du reiser interrail eller på ordinær billett kommer det flere prispåslag i tillegg.

Når det er sagt, er det en flott måte å reise på. Jeg har lært utrolig mye geografi på mine togturer gjennom Europa. Dessuten får vi oppleve natur og folkeliv på nært hold.
Det frister faktisk med en ny togtur. :)

Tack för inspelet här Magnolia, det ger ytterligare krydda åt restankarna och alla möjligheter ska undersökas, innan och om jag definivt bestämmer mig  :biggrin:

Admirala tack för opplysning, men vet du hur det är med järnväg från Patras till Athen ?? Någon annan sträcka i Grekland har jag inte tänkt mig att eventuellt färdas med tåg. ( o finns inte tåg att resa med, finns ju alltid möjligheten med buss )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....