Logg inn med Facebook eller Google!

Rethymno nedrivet

Started by Calle, 01. Apr 07, 20:19:14

Previous topic - Next topic

Calle

Hej!

Jaha så hände det.
I kväll när jag var nere i hamnen och promenerade så kom det en bulldozer och rev ner fyrtornet i den Venetianska hamnen.
Det har i kommun-fullmäktige talats länge om att fyrtornet stör utsikten, så i kväll gjordes det slag i saken.
Hela proceduren gick på mindre än en minut och jag lyckades fotografera före samt efter.

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

bengalow

Det är ca 1 timme kvar av 1 april!!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Pjokken

Det var jo synd de måtte ta bort litt av åsen i bakgrunnen også da  ztwyrrrr

Calle

Quote from: \"Pjokken\"Det var jo synd de måtte ta bort litt av åsen i bakgrunnen også da  ztwyrrrr

Ja!
Det gick av bara farten! Föraren av bulldozern halsade en flaska Raki och körde sedan i full fart upp mot åsen och fullgjorde arbetet!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Pjokken

Ja han må ha kjørt rakt frem, for å treffe så presist  zxzaxxxxxxxxx
men et godt forsøk var det Calle.

Epicuristen

De skal sikkert bruke steinen til å bygge opp Lavirinthos igjen! :lol:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Calle

Quote from: \"Pjokken\"Ja han må ha kjørt rakt frem, for å treffe så presist  zxzaxxxxxxxxx
men et godt forsøk var det Calle.

Hmm... Det var kanske jag som körde bulldozern, minns inte så noga efter den sista Rakin!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Mixelite

Hihihihi. Jeg gikk rett på og tenkte, huff så synd, det flotte landemerket! Akkjah. Jeg lærer aldri! Når jeg står opp om morgenen er jeg veldig klar over hvilken dag det er, men når det har gått noen timer... *teflonhjerne*

Epicuristen

Nei nuh Calle! Nå er det på tide at du henger din kamera om din hals og begir deg ut på en ny ekspedition for å holde oss oppdaterte om hva som hender i Rethymno for tiden! Blir det strandbar på oss, eller blir det ikke?  cxss
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Calle

Quote from: \"Epicuristen\"Nei nuh Calle! Nå er det på tide at du henger din kamera om din hals og begir deg ut på en ny ekspedition for å holde oss oppdaterte om hva som hender i Rethymno for tiden! Blir det strandbar på oss, eller blir det ikke?  cxss

Hej!
Strandbaren är fortfarande en ruin, men här nere vet man aldrig! Den kan säkert byggas upp på nytt inom en vecka (knappast kvalitets-bygge då förstås!) och sedan rivas till vintern!!

Senaste nytt om vad som händer med Gits och mitt liv här nere i Rethymno hittas här:

http://rethymno.blogdrive.com/

Scrolla ner på sidan och klicka \"next page\" några gånger, well, många gånger för att läsa historiken (inte minst om \"KalleMaja\"!!)

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Calle

Så där ja i den 28-gradiga värmen!!

Nu har dom jämnat såväl strandbaren (Lavirinthios) samt intilliggande byggnad (Turist-Polisen och Turist-Informationen) med marken. Endast en hög med stenar kvar! Foton finnes och kommer!
Föga attraktiv syn för turister som promenerar längs med strand-promenaden!
Och då är frågan, var hittar man \"Tourist-Police office\" samt \"Tourist-Information\" nu då? Ingen vet i dagsläget, men jag o Git brukar vara snabba på att hitta ny info om den lilla byn, så om några dagar så vet vi nog!

Vidare så har det införts badförbud längs med hela den lilla stranden innanför piren, varför vet vi inte. Förbuds-skyltar överallt, men det är nog inte så många som bryr sig, jag såg många som badade i dag.

Den nya \"snabb-båten\" Aeolos Kenteris I (Nel Lines) har legat för ankar här i Rethymno något dygn och gav sig tidigare i dag iväg på en test-tur till Pireus. Den reguljära trafiken startar i morgon (från Pireus) och då kan man resa Rethymno-Pireus eller omvänt på drygt 5 timmar. Billigaste biljetten i ekonomiklass (med pullman-stol och tillgång till barer och annat) kostar 35 €. Avgång Rethymno 17.00, ankomst Pireus 22.15. Avgång Pireus 15.30, ankomst Rethymno 20.45.

Till sist lite allvar:

Vår svenska vice honorär-konsul Inger Saridaki här på Kreta slutade i april efter 24 års arbete på konsulatet i Iraklio.
Git (som sitter i styrelsen för svenska föreningen på Kreta) fick en lång telefon-intervju med henne som är publicerad i senaste numret av \"Kreti o Pleti!\".

Jag saxar en liten del av intervjun som kom att handla om lyckliga, men även tragiska stunder genom åren:

Vad är det roligaste du varit med om på konsulatet?

Svårt att säga, ingen kommer ju direkt för att berätta att de har en fantastisk semester, konsulatet är ju till för problem. Men det är klart att när jag hjälpt till att klara upp svåra situationer har jag ju känt mig glad. I regel är svenskar mycket tacksamma.

Vad är det tråkigaste du varit med om på konsulatet?

Nästan omöjligt. Det har hänt så otroligt mycket tragisk, förr var det trafik- och drunkningsolyckor det vanliga. Många unga har fått sätta livet till.

En dam som förlorat sin make i en olycka bestämde sig för att resa på semester till Kreta med sitt enda barn, en dotter på 9 år. Samma dag de skulle åka hem dog barnet i en hjärtinfarkt.

När säsongen är slut och man tror att alla turister åkt hem ringer det från statliga sjukhuset och talar om att de har en svensk dam på intensiven med hjärtproblem. Jag åker upp och träffar en parant dam i 50-års åldern. Hon berättade att son och man har åkt hem med charterflyget och tagit med alla hennes tillhörigheter. Hon hade fått kamma sig med en gaffel så inköp av det nödvändiga gjordes. SOS var inkopplat och förhandling pågick för att de skulle hämta henne med ambulansflyg. Då visar det sig att försäkringen inte gällde för att betala hemtransport. Sonen tog då ett banklån för att kunna betala hemtransport. SOS kom ner en mörk höstkväll och hämtade denna tåliga humoristiska dam. Då dog hon när hon kommer hem till Arlanda men sonen fick betala av lånet under lång tid.

Den lilla flickan på 9 år som var här på semester med sin alkoholiserade mor som bara låg på rummet och drack. Flickan fick klara sig själv och ingen märkte något (barn är otroligt lojala) tills modern dog i alkoholförgiftning på hotellet. Ingen släkt i Sverige kunde ta hand om detta. Resebyråpersonal fick resa hem med flickan och överlämna henne till personal från barnavårdsnämnden.

Detta var bara ett urval av alla de tragiska fall som jag fått uppleva.

Vad ska du göra nu?

Passa barnbarnen till dottern Kristina och maken Janis. Nikos är 2 år och lilla flickan föddes 13 mars i år. Hon heter Ermioni och är döpt efter farmor. Så tills vidare är jag mormor, vi får se hur det går.................
Mer om detta i nästa nummer av Kreti o Pleti!

Intervjuare: Git Söderholm


---------------------------------------------------------------------------

Calle (som bävar inför morgondagens spelning på ett \"Tysk-hotell\" här nere i byn, det förväntas att vi spelar mycket vals, Omm-bappa-Omm-bappa!!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Mikke

Tack fö dä inlägge, Calle!!
Här sitter Vendel vaken i ottan och förresten har Olympic startat två turer Sitia-Karpathos per vecka....ba såru vet... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...