Logg inn med Facebook eller Google!

Kalemata oliven

Started by marjana, 28. Jun 08, 23:05:29

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg var ute en tur på nærbaren her jeg bor i Oslo, og traff Vassilis fra Kalamata.
Jeg lurte på forskjellen på Kalamataoliven og de andre typer oliven i Hellas.

Kalamataoliven skal være ganske harde og spisse, og steinen inni skal være så skarp og spiss at den skraper på huden. Men ikke grønn.

Jeg lurte på om det de tyrkiske selger her i Oslo er Kalemataoliven, og han sier at de blir altfor myke, for mye olje og sånn.

Jeg spurte om de Kalamataoliven i pose på Mini markeder i Hellas der turistene er, får man rett sort da? Det er det visstnok. Også de han kjøper på hermetikkboks på flyplassen, og der får du også den gode oljen med.
Glika i zoi

KyriaT

Her er en veldig kjekk, enkel oversikt over ulike oliventyper:

Oliventyper

I tillegg til dette er jo Kalamataoliventreet annerledes enn andre oliventrær; større og kraftigere med større blader og større frukt. Det skal bl.a. finnes Kalamataoliventrær også på Kreta, i tillegg til her på sørlige Peloponnes.

Hils Vasilis Marjana hvis/når du ser han igjen!
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

bipbap

Vi grekofile blir jo en smule sære på oliven, og glass med Eldorado holder liksom ikke for oss. Kalamata oliven er BEST!!!
De er å få kjøpt her hjemme også - Jeg handler det på Coop og Meny, noe dårligere duger aldeles ikke.

Jeg kjøpte selvfølgelig med meg poser fra minimarkedene nå i juni - 15 stk poser ...

IngerMarit

Jeg kjøper de også på Mega, står greske kalamata oliven på glasset.

Heidrun

Og jeg som trodde oliven var oliven. Fra spøk til oliven. Skal prøve å få tak i disse olivene fra Kalamata, slik at jeg kan bedømme selv
Yamas til livet og til

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Og jeg som trodde oliven var oliven. Fra spøk til oliven. Skal prøve å få tak i disse olivene fra Kalamata, slik at jeg kan bedømme selv
De er namm!

- men ikke alltid. Jeg kjøpte en pose da jeg var på Chios i mars. Den var nydelig. Kjøpte med meg en trepakning med poser hjem og de var pyyton! Har ikke testet de andre to posene, så jeg skal ikke si noe om hvordan de er, lysten er liksom ikke helt tilstede.

De selger Kalamata-oliven og olje på Ultra f.eks.

Riitta

Här hemma så har vi alltid Kalamataoliver till hands :bom:
Här kan man köpa oliverna i dom flesta större matvarokedjorna :bom:

Riitta

Heidrun

Husker for mange år siden. da greide jeg ike synet av oliven. Syntes det smakte vondt. Nå er oliven noe av det første som jeg tømmer fra salaten
Yamas til livet og til

bipbap

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Heidrun\"- men ikke alltid. Jeg kjøpte en pose da jeg var på Chios i mars. Den var nydelig. Kjøpte med meg en trepakning med poser hjem og de var pyyton! Har ikke testet de andre to posene, så jeg skal ikke si noe om hvordan de er, lysten er liksom ikke helt tilstede.

De selger Kalamata-oliven og olje på Ultra f.eks.

Men er du sikker på at trepakningen var Kalamata oliven ..? Det var nemlig en type til, og posene var uhyggelig like. Jeg holdt på å ta feil selv

Mixelite

Quote from: \"bipbap\"Men er du sikker på at trepakningen var Kalamata oliven ..? Det var nemlig en type til, og posene var uhyggelig like. Jeg holdt på å ta feil selv

Aldri sikker på noe jeg ;-) Skalvisee, det står Kalamon på posen. Lelia(produsenten). Og bak står det black olives Kalamata variety.

Kanskje problemet rett og slett har vært at det slett ikke var kalamata-oliven jeg spiste der nede? De produserer jo mange typer og alle posene er like bortsett fra skriften... -men jeg er ganske sikker på at det stod kalamon og at jeg pratet om kalamataoliven.

Problemet med de jeg har med hjem, er at de er bitre! Det er heller ikke alle som slipper stenen skikkelig. Virker nesten som om de ikke er tillaget som de skal...

KyriaT

Quote from: \"Mixelite\"Problemet med de jeg har med hjem, er at de er bitre! Det er heller ikke alle som slipper stenen skikkelig. Virker nesten som om de ikke er tillaget som de skal...

Det er egentlig et godt tegn det at de er bitre, det er det mange grekere helst vil ha... Men jeg er enig med deg, det er IKKE godt! Akkruat som med syltetøy og fiskepudding, så bruker ulike fabrikker ulike oppskrifter og får ulikt resultat. Det er det som er så fint med å kjøpe i løs vekt, enten det er i Hellas eller hos tyrkerne på hjørnet i Oslo, da får man prøvesmake! Må man holde seg til hermetikk blir det å teste og prøve, helt til man finner et merke man liker, og så holde seg til det.

Oppskrifta på oliven er enkel, og du kan forsøke å vanne ut olivnene på nytt, men det er ikke sikkert det går når de allerede har ligget en stund i olje..

I hvert fall, oliven er naturlig bitre, og dette bitterstoffet må vannes ut før de legges på olje. Fyll en stor balje med kaldt salt, vann. Ha olivnene i og la stå i ca ti dager. Vannet må skiftes minst en gang i døgnet. Skjær et snitt i olivenene hvis de ikke har det fra før, da går prosessen fortere. Smak på olivnene underveis, så vet du når de er \"ferdige\". Legg dem så på rene glass og fyll på med lake; olivenolje, vineddik og urter. Får de stå uåpnet og mørkt så holder de seg i måneder, for ikke å si år.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

marjana

Jeg skal hilse Vassilis neste gang jeg treffer ham, KyriaT. Du traff ham kanskje nylig? Han var nettopp en uke i Kalamata.

Men hva med disse svarte olivene som på linken kalles Dry Cured. Er det de samme man også får i disse små ferdigpakkede posene? De heter Mavro - et eller annet. Jeg synes de også er gode, men de er skrukkete og møre, og mye rundere/modne i smaken.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...