Logg inn med Facebook eller Google!

September og oktober 22:på Syros.

Started by marjana, 09. Oct 22, 19:22:27

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg har vært i Galissas på Syros i hele september. Stort sett sol og bad, men med veldig skiftende vær. Der kom også masse folk som jeg ikke har sett på flere år! Veldig hyggelig!
Jeg flyttet inn til Ermoupolis 1. oktober og blir her ut måneden, kanskje utover november også hvis været er ok. Skal prøve å legge ut noen bilder:
Glika i zoi

marjana

09. Oct 22, 19:34:05 #1 Last Edit: 10. Oct 22, 09:43:43 by marjana
Noen bilder fra Galissas. Ved å klikke på bildene vises de riktig vei!
Glika i zoi

marjana

Michalis som driver en lokal bar i Galissas fylte 64 år her om dagen. Vi har vært gode venner i årevis, så jeg tenkte at han måtte få en bursdagsgave. Jeg tar gjerne med meg en eller to tuber Mills kaviar når jeg drar til Hellas. Godt på hardkokt egg, og fin reisemat. Etter å ha vurdert lenge om jeg klarte  gi fra meg kaviaren, så gjorde jeg det. Etter et par dager spurte jeg om han likte kaviaren. Sønnen hans var der også og han trodde det var tannkrem! Man får vel ikke særlig frisk pust av å pusse tennene i kaviar! Sønnen fortalte videre at Michalis legger en stripe kaviar på pekefingeren og smatter i seg kaviaren. Etterpå ville han klemme på sønnen, og tok på han og på t-skjorten hans med kaviar fingeren sin! Kan vel si at kaviaren slo an!
Glika i zoi

marjana

I dag er det andre dagen vi er inneblåste her på Syros. Det har vært 8 Beufort vind, og da går ikke fergene. Det sto på syrostoday.gr at de begynte å gå igjen kl 14 i dag fra Piraeus. Ser ikke ut som det kommer noen ferger hit med det første i følge marinetraffic.com.

Jeg satte i gang vaskemaskinen med vask av håndklær i dag, og hadde også tenkt å moppe rent huset. Plutselig var det ikke vann i springen, og igjen på syrostoday.gr sto det at det hadde vært et strømbrudd i morges, så avsaltingsanlegget ble satt ut av drift. Måtte jo bare slå av vaskemaskinen siden det ikke var noe vann, og får bare vente med alt til det kommer vann i springen igjen.

Det er jo høst her også, så vind og vær pleier det å bli, men dette er jo ikke i nærheten av hvordan det var på Kreta i de forrige dagene.
Glika i zoi

kaka

Ja, kraftig rufsevære med strømbrudd og stopp i vannforsyning er ikke en ukjent opplevelse på høstturene.
Lykke til med vasken :)
Kjedelig for de som hadde planlagt fergetur.
KariK

marjana

18. Oct 22, 18:01:07 #5 Last Edit: 18. Oct 22, 18:03:27 by marjana
Jo, takk, kaka. Får nok vasket til slutt. Bor i et lite, men veldig koselig hus som jeg leier via Airbnb, så her ordner man seg selv. Bor her gjerne igjen, men må flytte ut 01.11.
Fant et annet sted på booking nærmere havna, også med kjøkken og en møblert veranda med sofa, bord og to stoler, så da får jeg to rom og kjøkken, og i ly fra vinden. Det blir bra for jeg blir her til 18.11. Var nede i sentrum i sted og har gått til innkjøp av en vindjakke, pysjamas og tøfler. Har også et ekstra tykt pledd på senga, så jeg er klar for høstværet!
Glika i zoi

marjana

20. Oct 22, 03:43:53 #6 Last Edit: 20. Oct 22, 04:13:24 by marjana
Vannet kom på igjen utpå kvelden i går, og fergene går i vanlig rute igjen. Men det ser ut som om det blir mye vind helt til søndag.

Jeg ville finne ut hvordan jeg skal komme meg med bagasjen ned alle trappene til det andre stedet jeg skal bo senere, så jeg gikk en liten tur i går ettermiddag. Bratt, og smale smug og smale gater overalt.
Glika i zoi

marjana

Jeg gikk en tur en tidlig formiddag rundt i Ermoupolis. Etter mye vind så er det plutselig sommer igjen. Det er opptil 27 grader og nesten vindstille!

Her er noen bilder med utsikt mot Vaporia i Ermoupolis og Blue Star ankommer.
Glika i zoi

marjana

Jeg gikk videre langs havnepromenaden, og der er det restauranter og barer på rad og rekke. Når man hiver brød ut i sjøen så kommer det mengdevis av fisk i alle størrelser opp fra dypet. De vaker og svømmer rundt for å få tak i brødet. Alltid fint å sitte der og spise, og  hive ut brød og se på fiskene.
Glika i zoi

marjana

Nasjonaldagen OXI DAGEN 28.10. da Hellas sa OXI/nei til å bli alliert med Mussolini, som var på Hitlers side under 2.verdenskrig.

Det markeres den 27.10. med kransenedleggelse på minnesmerkene for falne helter under 2.verdenskrig, og det er de yngste skolebarna som marsjerer en hel runde rundt i hele Ermoupolis med uniformer og med taktfast marsj til heftige trommer, minst 12 i en gruppe. Bam-bam-BAM, bam-bam-BAM.
I morgen, 28.10 er det de "voksne" som marsjerer. Navy school blant annet.

Jeg var sammen med min greske venninne i dag for å se på barnetoget, for det var sønnen hennes sin første gang til å gå i toget.
Det dundret og smalt skikkelig i trommene da de marsjerte forbi. Det var forskjellige skoler i hver sine uniformer, og til slutt kom småspeiderne og en trommegruppe med store speidere som kunne triks med stikkene også.

Noen bilder:
Glika i zoi


marjana

Nå har det blitt november, og fortsatt er det rundt 25 grader. Det blir visst regn og vind i et par dager, men her sier de at det vil bare blåse forbi Syros.
En tur til i småbåthavna i dag, tok bilder, og spiste en god lunsj nok engang på en kafenio her i havna rett ved siden av Neorion skipsverftet. Her får de fersk fisk rett fra fiskebåtene.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...