Logg inn med Facebook eller Google!

Coronavirus

Started by marjana, 10. Mar 20, 23:12:21

Previous topic - Next topic

mouche

Quote from: marjana on 12. Mar 20, 18:58:21
Quote from: JanBe on 12. Mar 20, 17:05:21Slik jeg tolker de sterke anbefalingene fra våre myndigheter nå i dag, så bør ingen av oss reise til Hellas eller noen andre steder for den saks skyld, inklusive å ikke dra til hytten, de nærmeste 14 dagene og trolig i ubestemt tid etter det også. Ja de anbefalte til og med om man var i utlandet nå og var bekymret for om man kom seg hjem eller ei, så burde man prøve på å komme seg hjem så fort som mulig........

Pluss at man må være i 14 dagers karantene hjemme etter at man kommer tilbake fra et land utenfor Norden uansett om man er smittet eller ikke. Det må man jo også ta med i vurderingen om man skal dra til Hellas eller ikke nå for tiden.
Nå virker det som myndighetene regner med at toppen på coronautbruddet vil være mellom mai og august, så Hellasferien kan vi kanskje se langt etter helt frem til høsten.

Er det sagt eksplisitt? Med det mener jeg at reiser man til utlandet i morgen for en dag så må man sitte i hjemmekarantene i 14 dager etterpå? Har man en av arbeidsgiver godkjent ferie til uken og reiser til utlandet så betyr det at man må ta ytterligere to uker ferie etter hjemkomst, eller ubetalt permisjon eller er man å anse som  sykmeldt og får det dekket av arbeidsgiver siden det er på lagt av myndighetene? Uklart.

marjana

Det er jo bare å følge med på informasjonen som kommer fortløpende, men man må være i karantene hjemme i 14 dager etter en reise i utlandet utenom Norden.
Det blir en ny pressekonferanse i morgen klokken 12 der det kommer en del svar for hva som skal gjelde i arbeidslivet med lønn, sykelønn og annen kompensasjon i og for næringslivet.

Følg med her for reiser:
https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/informasjon-om-karantene-etter-reiser-utenfor-norden
Glika i zoi


marjana

13. Mar 20, 19:27:55 #15 Last Edit: 13. Mar 20, 21:05:50 by marjana
Ja. Og hvorfor reise til et land som er like stengt som her hjemme?

Jeg spurte dere i forumet i begynnelsen av tråden om hva de greske vennene deres sier om situasjonen.
Kan de få besøke gamle Yaya på alderhjem/sykehuset for eksempel?


Glika i zoi

mouche

Quote from: marjana on 13. Mar 20, 19:27:55Ja. Og hvorfor reise til et land som er like stengt som her hjemme?

Fordi jeg har et hjem der og alle hjem krever tilsyn? Når det er sagt så har vi bestemt oss for å IKKE reise ned i slutten av måneden, men håper neste tur i mai som er booket og betalt for lar seg gjennomføre.


LukasKhasa

14. Mar 20, 10:33:58 #18 Last Edit: 14. Mar 20, 12:33:20 by LukasKhasa
Nettavisen Ekathimerini skriver i dag:
Health Ministry representative Sotiris Tsiodras on Friday announced new measures to curb the spread of coronavirus, saying that all malls, cafes, bars and food outlets to close though supermarkets are to remain open. Meanwhile the number of cases of coronavirus in Greece has risen to 190.
En ting er at vi selvsagt bør følge oppfordringene fra våre myndigheter om å ikke reise dersom man ikke må. Noe annet er at det vel neppe er særlig trivelog å være der når nesten alt er stengt.
Det er vel for øvrig ikke et stort problem for oss at vi ikke kan reise på ferietur. For grekerne derimot, som mister en av de største inntektskildene sine, så er dette virkelig alvorlig. Og gresk økonomi er jo ikke særlig solid fra før.

marjana

14. Mar 20, 14:29:25 #19 Last Edit: 14. Mar 20, 15:42:23 by marjana
UD fraråder oss å reise til alle land frem til 14. april.

I følge syrostoday.gr vil alt være stengt av kafeer og restauranter, lekeplasser, skoler, kino og teater, idrett osv. frem til 27.03. på Syros.
Unntaket er matvarebutikker og take-away firmaer som leverer mat, og apoteker og sykehus.
Glika i zoi

mouche


Leste nettopp at en kaféeier og en frisør med sine gjester ble arrestert for å ha brutt reglene som ble innført. Dette var i Iraklion på Kreta og de risikerer fengselsstraff (ramme på tre år)!

marjana

Det er straffbart å bryte karantenen man får her i Norge også, - men jeg fikk ikke helt med meg strafferammen.

Alle turistboliger kan ikke leies ut før 30.april i følge syrostoday.gr

Det er vel nok av grunner til å holde seg hjemme etterhvert, og å ikke dra til Hellas med det første?



Glika i zoi

JanBe

15. Mar 20, 10:00:08 #22 Last Edit: 15. Mar 20, 10:11:12 by JanBe
"Alle turistboliger kan ikke leies ut før 30.april i følge syrostoday.gr"



Denne informasjonen har jeg også sett noen få steder på Facebook i dag, men har likevel ikke klart å finne det bekreftet hverken i større engelskspråklige greske aviser eller heller ikke inne på Greske myndigheters websider. På den siste er det nyheten som at cafeer, frisører, museer og slikt stenges, som er den siste pålegget fra myndighetene den 13. mars. Finner ingen nye pålegg fra i går og heller foreløpig i dag.

Så forhåpentligvis så er dette "fake news" og er heldigvis ikke riktig informasjon, så langt som jeg har funnet ut og jeg har nå virkelig søkt og lett etter å finne offisiell bekreftelse på dette og klarer ikke å finne det.

https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=auto&tl=no&u=https%3A%2F%2Feody.gov.gr%2Fcategory%2Fdeltia-typoy%2F




JanBe

Da var det det noen som klarte å hjelpe meg og finne at denne informasjonen er offentlig og medfører riktighet

https://news.gtp.gr/wp-content/uploads/2020/03/Greece_decision_seasonal_accommodation_B-857.pdf


https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=auto&tl=no&u=https%3A%2F%2Fnews.gtp.gr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FGreece_decision_seasonal_accommodation_B-857.pdf

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...