Logg inn med Facebook eller Google!

Vårtur - 2018 - Kardamili

Started by Katherina, 18. Jan 19, 14:59:43

Previous topic - Next topic

Katherina

 :blomst3:Da rusler vi litt rundt i Proastio. De forskjellige vekstene pynter vakkert opp rundt husene og ellers i naturen.




De er tandre, men litt jord er nok.




Lyst på en bolig sentralt og rett ved kirka?


En av de mange, gamle kirkene i Proastio



















dag staalesen

Mange nydelige bilder.

Katherina

 :D Så fortsetter vi å rusle rundt i Proastio.







:winking:Da forlater vi Proastio for denne gangen og tar en tur til Arna. Arna er en landsby på den andre siden av fjellene. Dette er en vakker landsby på den andre siden av Taygetsfjellene i forhold til Kardamili. Den ligger på omtrent 750 moh i en fjellskråning til Taygetos. Den er kjent for sin frodighet og det ser vi også når vi kjører innover i fjellet. Her vokser det blant annet epletrær, granatepletrær, valnøttrær og alle typer urter. I slutten av oktober er det en stor kastanjefestival her. Vi var her første gang i september 2016 og det første vi la merke til da vi kom inn til byen, var det enorme platantreet på torget. Det skal være ett av de største i hele Hellas og måler 13 meter i diameter.
:D Jeg hadde lyst på en ny tur opp hit. For å komme hit kjører man i retning av Gythio og tar av mot Sparta. Etter å ha kjørte et stykke på veien mot Sparta tar man av inn i fjellet.
Dette ble en tur jeg tok alene.


Taygetosfjellene


Moni Panagia Giatrissa. Dette klostret ses også fra Milea. Man kan kjøre hit via landsbyer litt sør for Arna.




enda nærmere










Dette bildet er fra september 2016

Katherina

 :D Da fortsetter vi oppe i Arna.
Først noen bilder fra 2016, før vi vender tilbake til sist vår.









Så vender vi tilbake til våren


Jeg leker litt med macrolinsa









På vei bortover gata fikk jeg øye på en liten butikk, som jeg MÅTTE innom. En god, gammel altmuligbutikk


Tror han samler på klokker. ingen gikk likt. men pytt! Det er vel egenarten som teller



Og, sannelig: Jula varer visst lengre enn til påske. Hvorfor høste det, når det var så vakkert pyntet? Tida går jo også så fort. Plutselig er det jul igjen




Katherina

 :blomst3:Det gjør godt med en pause fra vintersport på TV og snøen og vinden utenfor vinduene og drømme seg bort til varmerestrøk.
Mimre og kjenne på en lengsel også etter det som ligger foran.
:D Så da fortsetter vi litt i Arna og tar turen nedover dalen igjen.


Nostalgi


Tid for en matbit


Kanskje den litt sunnere varianten?




Farvel, Arna! Takk for en trivelig stund.


Utsikten rett utenfor Arna


VELKOMMEN TIL ARNA - Ja, jeg kommer gjerne tilbake


Farvel Arna


Et lite stopp i Petrina


"Profeten" - Profitis Ilias










Katherina

 :sol: Det var tid for å vende hjem over. Etter å ha tatt av ved Areopoli og ned mot kysten, er det en flott utsikt. Vi stopper ofte ved den lille kirka og nyter den og tar gjerne noen bilder. Intet unntak denne gangen.
Jeg hadde ikke spist siden det lille måltidet oppe i Arna, så hvorfor ikke kjøre nedom Ag. Nikolaos og spise litt. Som tankt, så gjort.


Kunne gjerne bodd der. På ned siden av huset er det et lite basseng. Slett ikke dumt å kunne senke seg ned i det med noe god drikke og nyte solnedgangen-




Utsikt mot Limeni


Innerst i bukt kan vi skimte Nea Itilo. Her er det en bra, veldig langgrunn strand og ett par strandtavernaer.
Litt oppe i høyden kan vi skimte Itilo, som jeg heller ikke denne gangen kjørte innom. Så her har jeg altså ikke vært. (En notis til min forrige tråd)


Etter en dag i fjellet er det godt å komme ned til kysten igjen.


Ag.Nikolaos














Katherina

 :vinke: Da er det klart for grilling sammen med "Pieridesfamilien". Ένα νόστιμο γεύμα.


Anna vartet opp og sørket for at alt var i orden. Bare det beste for hennes gjester











Damenedro hjem til Norge og jeg ble igjen alene på Pierides. Jeg savnet dem. Det hadde vært godt å kunne være sammen med noen andre norske. Kunne skravle litt sammen og denne fekkes referanserammen at vi er fra Norge. Det ble tomt, men det er aldri tamt når du har Anna der. Og dessuten hadde det kommet en annen norsk dame, som jeg også kjente fra før. Hun bodde nede i sentrum. Fleere andre norske dukket også opp etter hvert. Det nærmet seg sesongen og jazzfestival og da jeg dro hjem 3.mai begynte det å bli ganske "folksom".

En tur til Milea hører med og når amn har med seg reisefølge som ikke hadde vært der tidligere, setter det en egen spiss på turen. Vi vandret helt til den øverste delen av byen og til vårskuffelse var den lille tavernaen stengt. Det hadde jeg aldri opplevd tildligere. Det pleier å være koselig å sitte på torget der og se på det lille folket livet mens vi tar oss noe å drikke.
Men tavernaen i Kariovouni var åpen. Det ble et deilig måltid med grillede lammekotelleter og herlig salat. Kan absolutt anbefales med en tur hit.

Milea



Joda, Sverre er der (ikke bare i mine tanker). bildet er fra en tidligere tur.









vandrer

En føler seg virkelig godt ivaretatt hos Anna på Pierides.🌹

Katherina

 :hfjjk: Da rusler vi videre oppover mot øvre del av Milea. Det går ikke så fort, for det er ganske steilt. Men hvorfor skynte seg? Utsikten og omgivelsene er vakre og fotomotivene er mange.
Det ble ikke så mange nye bilder, for Milea er et av de stedene vi har vært flere ganger før, så her er det litt blandet fra nå og før. Hva gjør veld et? Omgivelsene er de samme og byen har ikke forandret seg noe særlig.






















På vei til Kariovouni



stein

Oi.
Tror ikke vi har gledet oss så mye til en ferie på mange, mange år  :D
Håper vi får litt tid sammen så vi kan plotte inn noen steder på kartet som du mener vi må besøke, Katherina.
Kanskje dere kan foreslå noe fotturer også?
Stein 
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Katherina

 
:winking:Vi gleder oss til å treffe dere. Snakkes og utveksle erfaringer og opplevelser.

:D Chora er en av de landsbyene som står på lista over de stedene somhører med å besøke. Enten det er som en del av en lengre tur eller nyte en god lunsj på Hotel Faragi, som gjerne blir dagens middag. Det å sitte enten det er inne eller på takterassen og skue innover i fjellmassivet er alltid et like mektig skue og som kan ta pusten fra en. Glemmer ikke første gangen vi var der. DEt var tidlig vår, litt kjølig og tåke. Så det fristet ikke med takterassen. Vi ble vist til et bord det vi skuet rett inn i fjellet og mens vi satt der lettet tåka og fjellene i all sin majestet og prakt kom til syne.

Det er blitt ett og annet bilde fra Chora i løpet av årene, men jeg har aldri ruslet rundt med bare en ting for øyet, nemlig bare kose meg med å knipse. Så denne dagsturen startet med fotosafari i Chora.

Jeg vet ikke hvor mange som bor i Chora i dag. om det i det hele tatt er noen. Eller om det er bare noen få feriehus. Ved første inntrykk, kan landsbyen virke totalt fraflyttet. Men ser man mer etter, så er det noen hus som er under rehabilitering og livstegn er det også her og der. Mens jeg rusler rundt og ser på det som en gang var et hjem eller hus som kan ha vært en offentlig bygning eller sammenlingssteder eller kanskje landsbyens taverna, undres jeg om hvordan det en gang var her. Da barn lekte i gatene, de voksne var opptat med dagens aktiviteter, mens andre drøftet "verdensproblemer" eller ga hverandre det som var nytt blant de som bodde nær dem. En gang var det liv. Nå er det så stille, så stille. Jeg møter noen få andre. De fleste var turvandrere.












Det var en gang et hjem med liv og røre og alt det et familieliv kan innebære














Katherina

 :) UFF DA!  :o :( Her har det skjedd en feil. Prøver meg på nytt.












Det var en gang et hjem med liv og røre og alt det et familieliv kan innebære














Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...