Logg inn med Facebook eller Google!

Klosteret Hozoviotissa september 2017

Started by marjana, 16. Dec 17, 18:07:00

Previous topic - Next topic

marjana

16. Dec 17, 18:07:00 Last Edit: 16. Dec 17, 18:21:43 by marjana
Siden det er like før jul så kan det vel passe med en "pilgrimsferd" til klosteret Hozovitissa?

Er man på Amorgos så man bare opp dit. Det er ikke så langt opp fra inngangspartiet, men det er bratt og litt glatt også på de steinsatte trinnene.

Det går buss fra Chora til klosteret, men det var bare noen få per dag da jeg var der sent i september. Det går også en steinlagt sti ned til klosteret fra Chora.



Glika i zoi

marjana

Klosteret er et spektakulært syn der det henger som klistret fast på fjellveggen.
Det er stupbratt flere hundre meter rett ned.
Glika i zoi

Runar Solvik

Vi var og besøkte klosteret i sommer, og det er et fantastisk byggverk som ligger på en fantastisk plass. Det artige er jo at munkene i klosteret lager en likør som blir solgt i butikkene på Amorgos. En annen ting jeg lurte på når vi var der var hvordan de fikk malt dette bygget. Det viste seg at de henger rett og slett i tau fra toppen når de maler. Man skal ikke ha høydeskrekk i den jobben der!  ;)

marjana

16. Dec 17, 23:50:00 #3 Last Edit: 16. Dec 17, 23:53:09 by marjana
Takk for opplysningene om hvordan de maler klosteret, Runar Solvik. Jeg lurte også på dette da jeg besøkte klosteret. Jeg savnet at det var noen der som kunne fortelle om klosteret, om munkelivet og historien forøvrig om klosteret.

Som man kan se på bildet oppover fjellet, så er det en festningsmur på toppen. Regner med at dette også har vært et strategisk sted i krigstid.


Glika i zoi

marjana

Det var litt tid før de åpnet fra kl 17 til 19, så jeg gikk litt rundt og så meg litt om.
Klær til låns som hang på gjerdet så man kunne gå inn anstendig kledt. Det var mange kattunger som hoppet og spratt rundt og som gjemte seg i rosmarinbuskene.





Glika i zoi

marjana

Her er klosteret sett fra siden der inngangen er.
Folk kler på seg klærne de kan låne før de kan gå inn.



Glika i zoi

Johntaraldhaugen@gmail.co

18. Dec 17, 13:37:50 #6 Last Edit: 18. Dec 17, 13:47:55 by Johntaraldhaugen@gmail.co
Klosteret er bygget i byzantinsk tid ca. 1090 om ikke husker feil. Byggingen ble støttet og godkjent av keiser Alexios 1 Komnenos i Konstantinopel. Dette var keiseren som Sigurd Jorsalfar besøkte i Miklagard. Godkjenningen  er i form av en Chrysobul, et privilegiebrev, som er bevart. Dette var urolige tider i Egeerhavet, og klostre ble gjerne bygget  som festninger på utilgjengelige eller strategisk gunstige steder. Se eks. også Nea Moni på Chios og Theologosklosteret på Patmos.
Som mange andre greske klostre ble det bygget på funnstedet for et mirakelgjørende ikon, en klar referanse til ikonoklasmen der mange ikoner ble gjemt bort og senere funnet.

dagstaalesen@hotmail.com

Litt av et byggverk og en fantastisk beliggenhet.
Dag.

marjana

Det var dessverre ikke lov å ta bilder inne i klosteret.
Det var en lang og bratt trapp opp til toppen. Der var det bare plass til en person av gangen, og det var en litt klaustrofobisk følelse å gå opp trappene.
På toppen kom man ut på en takterrasse med en storslagen utsikt.
Inne var det to rom. Et kirkerom med mange gamle ikonmalerier og annen flott kirkekunst, og et annet lite rom med bord og stoler der de ga oss vann, et glass likør og sukkertøy. Det hang mange fotografier fra langt tilbake som viste mange forskjellige munker.
Det var kun sivile greske menn som jobbet som vakter i klosteret.


Fra toppen av klosteret


Bilde tatt rett ned fra toppen av gårdsplassen
Glika i zoi

marjana

20. Dec 17, 17:37:00 #9 Last Edit: 20. Dec 17, 17:42:29 by marjana
Det var en ganske ung munk som ønsket oss velkommen da klosteret åpnet kl. 17. Han ble værende ute gårdsplassen mens klosteret var åpent for å motta de som kom dit.
En jente hadde med seg en liten, ung hund som ikke fikk lov til å bli med inn i klosteret. Munken skulle passe på hunden mens hun var inne i klosteret. Hunden ble ganske ute av seg og klynket og pep da den ble forlatt av "mammaen" sin.
Munken snakket trøstende til hunden, og etterhvert så satt han og sang for hunden!

Dette var de bildene jeg har fra klosteret, og tusen takk til alle som har fulgt med i denne tråden!


Munken synger for hunden

Glika i zoi

TOMS

Ahhh my place :) vore der 4 gonger, sist med ei busslast gjester som eg fekk vise denne fantastiske plassen. Ut frå der du står å fotograferer inngangen går det sti videre til ein tur som går langs ryggen av øya heilt til Eagali. Ein tur som virkelig anbefales. Elles er d veldig font å ta bussen til Chora og gå ned stien og trappene til klosteret. God jul forum vennner.  :)

marjana

Her fant jeg en mer utfyllende artikkel om klosteret, som jeg lenge har prøvd å finne på nettet. Da jeg var der så hadde jeg håpet at noen kunne fortelle litt om klosteret, historisk, om ikonet, og ikke minst om klosterlivet. Men det var det ikke, man var overlatt til seg selv for å se seg om der.

Så langt er dette det mest forklarende jeg har funnet:
https://www.findingreece.com/monastery-panagia-chozoviotissa-amorgos/

Det blir Amorgos for meg i fem dager igjen i slutten av september!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...