Logg inn med Facebook eller Google!

Hilsen fra Mani,mm

Started by Diddi, 14. Oct 17, 15:22:23

Previous topic - Next topic

Diddi

Onsdag pakket vi sekken for en tur helt syd på Mani.
Stoppet i Vathina for å ta kaffe, men cafeen var stengt. En utrolig fin by med masse tårnhus, men veldig stille og rolig.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

Etter hvert ble vi veldig sultene, men her nede var det ikke mye som minnet om cafe eller matbutikk, så tenkte vi får klare oss med vann 💦 og kjørte helt ut til Kokkinogia. Her var det en stor fin taverna,som attpåtil var åpen  :) fikk spagetti med store reker i sterk tomatsaus,salat og tzatzi.
Så la vi i vei ut mot fyret Tenaro Cape. Ca 45 min. hver vei. Fin tur i vakker natur som minnet om øyene lenger ut.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

På vei hjemover stoppet vi først i Gerolimenas, for en kafferast. Stille og fredelig også her.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

19. Oct 17, 17:06:00 #27 Last Edit: 05. Nov 17, 11:11:58 by Diddi
Siste stopp ble Aeropoli som vi gjerne kunne hatt mere tid i. Rusla litt rundt i folksomme gater,og kjøpte god is, pai,pizza mm til kveldsmat.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

30. Oct 17, 17:41:25 #28 Last Edit: 05. Nov 17, 11:19:58 by Diddi
Ja, nå er vi hjemme i Norge igjen, etter flotte 18 dager i Hellas. Ble stopp i hilsenen fra Mani da nettet var veldig opp og ned.
Vi fikk flere fine vandreturer i fjellet, og gleden ble stor når vi en dag gikk til Saidona og fant en åpen taverna. Der fant vi også valnøtt-tre med "modne" valnøtter, noe som jo var nytt for oss  :)

En dag kjørte vi opp  til Tseria, og gikk en runde rundt til alle de små landsbyene Zakharia,Katafigo,Pedino og tilbake til Tseria. Der fant vi også åpen taverna med en smilende vert. Å, for en utsikt  :-* bare helt nydelig.
Var også et par ganger i Stoupa,men dette var ikke helt noe for oss, så ble til at vi reiste tilbake til Kardamili på steinstranda der. Den er bare så vakker, og med nyinnkjøpte badesko ble dette vårt paradis. Ikke minst å  sitte på taverna Elies og spise kjempegod lunsj. Det tror jeg er den mest idylliske tavernaen vi har vært på.

En dag på stranden stod jeg ute i vannet og pratet med en dame fra Sarpsborg, når plutselig en dame gikk ut i vannet med bluse,bukse og joggesko på  ??? " Å, dette har jeg drømt om hele livet-gå ut i havet med alt på" sier hun-litt etterpå gjør mannen det samme-men han tar av skoa  :) Det viste seg de var fra Alaska, og hadde jo ikke pakket med badetøy, for det trodde de ikke de fikk bruk for  8)

Så kom dagen vi måtte si farvel til Stella, ble jo en litt fuktig avskjed. :'( Aldri har vi vel møtt en slik person, med så stort hjerte og en arbeidskapasitet det bare er å ta av seg hatten for. Hver morgen kom hun med forskjellige retter til frokost, ferske egg, appelsiner mm. Å, ikke minst ble vi bedt på middag sammen med familien en kveld. Fikk nydelig kylling med et utrolig godt tilbehør. Skal aldri glemme de salatene :-*

På vei mot Monemvasia tok vi turen innom Diros cave-en stor opplevelse dette også.
Deretter ble det lunsj i Gytheo-fiskesuppe etter tips her på forumet. En vakker by i strålende vær  :)

Utpå ettermiddagen ankom vi Monemvasia  :) Litt vanskelig å parkere, med det var jo naturlig siden alle bilene måtte stå langsmed veien ut til øya.
Fikk oss et flott rom på Byzantino hotell, med stor terrasse og veldig romslig plass. Nydelig gresk frokost ble servert morgenen etter litt lenger ned i gata  :P
Monemvasia ble en spesiell opplevelse, og veldig glad jeg fikk overtalt mannen til å overnatte der ute.

Neste formiddag kjørte vi den lengste veien til Nafplio over fjellet. Ble 1,5 time ekstra,men med så flott utsikt var det verdt det.

Gikk en runde rundt i sentrum av Nafplio for å finne hotell, men var ikke så fristende ::)  hadde lest boken "Postkort fra Hellas" mens vi var i Kardamili,  der en av hovedpersonene oppholdt seg i Tolo, en badeby ca 15 min fra sentrum, så da satte vi kurs ut av byen, og fant fram til denne hyggelige plassen.

Gikk innom en cafe der for å låne toalettet, og da jenta hørte vi så etter rom, hadde hun et tips  :) Hotell Pavlos som lå veldig fint til litt før sentrum. "Rent og ikke så dyrt" som hun sa. Der møtte vi en hyggelig eldre dame på 81 år, som tilbød oss rom til 30 euro pr døgn. Gleden ble stor når vi skulle bli i 4 døgn,ble både klapp og klem  :-* så utrolige de grekerne,ikke rart men blir glade i disse menneskene.

Ble noen turer til sentrum av Nafplion, ble helt bergtatt av alle de fine gamle bygningene, og det å sitte på Syntagma square å drikke kaffe var veldig stort  :)

Så ble det tur til Epidavros amfiteater -helt enestående  ;) Ellers fikk vi en dag på stranda i Tolo,og noen turer til fots blandt oliven og appelsintrær.

Siste natten ble på Peris hotell i Artemida, før SAS tok oss hjem i motvind, med en stopp i København på noen timer  :blomst:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

kaka

Det er så koselig å lese! Jeg smiler til flere av tingene du forteller :)
KariK

Diddi

Litt bilder  :) Her Aeropoli
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

Kardamili
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

SAIDONA
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

Tseria
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

diros cave
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

GYTHEO
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...