Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes - september 2016 - Kalavryta og Spestes +++

Started by Katherina, 20. Mar 17, 13:41:47

Previous topic - Next topic

Katherina

 :hello43: :blomst3:  :dream: Jeg lengter og drømmer både natt og dag om et lite og kjært sted lenger sør. Et sted og et område som har gitt meg så mye og som jeg føler meg mer og mer knyttet til. Så trøster jeg meg selv: I dag er det akkurat 1 måned, så er jeg der igjen. Hvor? Kardamili, selvfølgelig!!!  :D :)

Jeg avslutter i disse dagene tråden min om ferien sist vår - "Peloponnes 2016 - tur til Delfi og litt til" og feirer at det er 1 måned igjen med å åpne en ny tråd fra ferien sist høst. De lengre bilturene den gangen gikk først til blant annet Kalavryta og litt seinere til blant annet Spetes. To fine turer. Vi synes selv at vi har kjørt på kryss og tvers på Peloponnes. Høyt til fjells og langs den vakre kysten. Blir visst aldri lei! Følg gjerne med på ferden.

:99wywy: Jeg har valgt å starte med turen til Kalavryta.
Vi har vært i denne vakre byen oppe i fjellene nord på Peloponnes flere ganger. Første gangen var våren 2010.
Denne gangen var formålet med turen å ta banen fra Kalavryta til Diakofto tur / retur. Vi har snakket om dette flere ganger, men nå ønsket vi å ikke bare snakke om det, men gjøre det.
For å gi dere et lite inntrykk av den vakre byen og området rundt, som byr på både vakker natur og har en interessant historie og andre opplevelser, så legger jeg inn noen bilder fra tidligere turer.
Orienterer også litt om Kalavryta ved å sakse fra den tråden jeg laget fra den første turen("Opplevelsestur nordover på Peloponnes").

:) Kalavryta åpenbarte seg som en perle der den ligger vakkert i den vidstrakte, frodige dalbunden mellom fjellene. Husene er vakre steinhus og nesten alle er av nyere dato. Men det har også sin historie. Menneskene som bor her har sannelig betalt en smertefull pris for denne vakre byen sin og som de har all ære av å ha bygd opp til å bli så nydelig.
:thumbleft: Historien går tiilbake til krigens dager. Nærmere bestemt natten 13. desember 1943. Klokken 02.35 lød det flere samtidige skuddsalver fra en høyde i utkanten av Kalavryta. \"Operasjon Kalavryta\" var i gang. De tyske styrkene hadde samlet alle menn / gutter fra 13 år og oppover og tatt de med til denne høyden. Kvinner og barn ble tatt til fange og stengt inne i skolen nede i landsbyen. formålet var å til intet gjøre de greske hjemmestyrkene som holdt til i fjellene rundt byen. Det var kamper mellom de tyske og greske soldatene og noen av de tyske ble drept og 77 tatt til fange og henrettet. Dette fikk den tyske øverst kommanderende til å reagere med harde represalier mot Kalavrytas befolkning. Etter å ha marsjert fra kysten og over fjellene, brent ned landsbyer underveis og drept befolkningen, kom de fram til Kalavryta. Derfor lød det skudd fra maskingeværene denne mørke natten og stor del av den kvinnelige befolkningen ble enker og barn farløse. Eldre kvinner mistet den sønnen som skulle ta vare på dem. Bare 12 menn overlevde denne natten. Kvinnene og barna klarte å overleve takket være en tysk soldat som hjalp den til å flykte. Byen ble satt i brann og brant ned. Så nå var de husløse også.
Jo, det kom mange tanker da vi vandret mellom de vakre husene.
På høyden der mennene ble henrettet er det reist et vakkert minnesmerke. ;D


Kalavryta. I forgrunn minnesmerke over de som ble henrettet






Minnesmerke utenfor museet som er innredet i den gamle skolen der kvinner og barn ble sperret inne.


Klostret Agia Lavra her ble den greske frigjøringskrigen mot det ottomanske riket ble erklært i 1821.






Det er ikke akkurat denne type forretninger vi forbinder med Hellas. Kalavryta er kjent for å være en fin vintersportsby og utenfor byen finner vi fine skianlegg.




Mega Spileon (Monastery of the Great Cavern) Er bygd foran en stor hule.



Katherina

 :) Litt mer om området rundt Kalavryta. Omtrent 25 km sørøst for Kalavryta ligger en liten landsby som heter Planitero. Vi har aldri gått rundt i selve Planitero, men det som har fått oss til å ta denne avstikkeren fra hovedveien, er den koselige tavernaen med helt fersk ørrett. Riktig nok oppdrett, men helt fersk. De fisker den opp fra store kummer etter å ha mottatt bestillingen og mens vi ser på. Det er veldig frodig i dette området. Landsbyen er kjent for sine naturlige kilder og små fosser som  fra Aroanios elva. Et stykke høyre opp er det en skog med gamle og store platantrær og valnøttrær. Overalt pipler vannet fram og det renner små bekker både her og der. Det er en helt spesiell atmosfære.  :)



















dagstaalesen@hotmail.com

Nydelige bilder , bilde nr 5 var helt spesielt .
Dag.

Katherina

 :45fjj: Etter å ha sett litt på den koselige byen Kalavryta og dens nærmeste område, er det på tide og starte turen med den drøyt 121 år gamle, smalsporede Odomtosbanen som tar oss med drøyt 22 kilometer fra Kalavryta til Diakopto ved kysten. Det er en helt spesiell tur som fører oss først gjennom et frodig landskap som er dyrket, og med vakre vekster, gjennom skog med både løvtrær og furu, sporene følger Vouraikos elven og etter hvert blir det mer fjell, det er små vannfall, tunneler og bruer og sporene snor seg rundt klippene. Noen steder går det litt bratt nedover.
Sporene er lagt fint inn i naturen og er godt tilpasset den. Det er som om den er en del av landskapet rundt. Bygningen av banen ble påbegynt i 1889, og den ble innviet 10.mars 1896.

Her kommer en liten smakebit fra turen.
Først et par kart for å vise hvor vi befinner oss





















Katherina


bengalow

Vi hade turen att få åka med det gamla, originala tåget på resan, som för oss var mer givande, på uppresan. Tåget hade två vagnar, med motorvagnen i mitten. När det blev brant uppför, fanns ett kugghjul, som grep fast i kuggar på banvallen - ett extra spår. En synnerligen exklusiv resa! Den kommer vi att minnas i alla dagar! Tack för minnet!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Katherina

 :) Så artig, Bengalow. Det skulle jeg gjerne ha opplevd.

Katherina

 :) Da fortsetter vi turen og landskapet blir villere.


Se nå går det rett ned



















Katherina

 :45fjj: Vi fortsetter. Kommer ned til Diakofto. En liten pause her før vi tar turen tilbake til Kalavryta.


Diakofto


Det gamle lokomotivet. Hadde vært artig med en tur med det












Vi nærmer oss Kalavryta igjen





Katherina

 :) Tilbake i Kalavryta ble vi enige om å kjøre Kleitoria for å overnatte. Vi hadde gode erfaringer fra tidligere overnattinger på et lite hotell (Aroanis) litt utenfor selve byen. Vi valgte dette også fordi vi skulle videre overfjellet og ned til vestkysten av Peloponnes dagen etter. Det er artig å bli gjenkjent rundt omkring på overnattingsstedene våre og det ble vi her også. Vi fikk samme rom som sist gang. Det hadde vært en lang dag fra vi stod opp grytidlig før sola hadde stått opp og med rike opplevelser med naturen tett på under turen med togbanen. Nå var det deilig å sitte her og skue utover den knall, grønne plenen og fjellene bak. Senke skuldrene, kose oss med god drikke, noen notater i dagboka og noen sider i go'boka.  :)























Katherina

 :goodmorning: :fekting: Ny dag, nye muligheter heter det. Vi hadde valgt å spise vår egen, enkle frokost og mens vi koste oss med den og utsikten, kom vertinna med et brett med morgenkaffe og deilig, fersk formkake. En fin start på det som skulle bli en ny, fin dag. Vi hadde en forholdsvis lang tur foran oss. Fra fjell til kyst. Den veien vi hadde valgt (vei 74) går forholdsvis høyt og passerer flere landsbyer til vi kommer ned i nærheten av Olympia. Da vi kom til Langadia - Λαγκάδια, så vi straks at her var stedet for en lengre pause. Den ligger vakkert og bratt - veldig bratt - til i en fjellside på rundt 1000 meters høyde. Vi la merke til alle de pene husene og har i etter tid fått høre at mange av byens innbyggere var flinke steinarbeidere / murere og hadde bygd mange hus rundt omkring på Peloponnes og spesielt på Mani. Kanskje noen av de husene vi har betraktet arbeidet og beundret det. Utenom det er de kjent for å være flinke til å veve.


Langadia - Λαγκάδια ligger omtrent midt på Peloponnes. Vi hadde tenkt oss til Zacharo, men havnet omtrent ved Pylos.


Langadia - Λαγκάδια












Jo, de kan steinarbeid her, som så mange andre steder i Hellas. Men denne trappa var et godt stykke arbeid
og utsikten var fantastisk






kaka

Det hadde vært flott å kunne kjørt bil omkring, ja. Det er så mye av det dere viser, som appellerer.
Men, jeg "reiser med dere" gjennom bilder og kart. :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...