Logg inn med Facebook eller Google!

Påsken 2017 i Kardamili eller Nafplio????

Started by kari, 28. Sep 16, 21:24:33

Previous topic - Next topic

kari

28. Sep 16, 21:24:33 Last Edit: 28. Sep 16, 21:27:39 by kari
Hei dere!

Veit at dere er mange her inne som reiser til ulike steder på Peloponnes. Jeg har bestilt flybilletter til gubben og meg påsken 2017. Vi reiser nedover påskeaften;- lander i Athen og skal være en uke. Vi håper å få med oss litt av den greske påskefeiringen. I tillegg blir uka brukt til avslapping, gåturer, gresk mat og drikke, turer i nærområdet og kanskje litt trim.

Denne gangen tenker vi å prøve fastlandshellas, og har sett på stedene Nafplio eller Kardamili. Har lest litt om begge steder;- begge frister, men vi tenker å være i ro en plass hele uka; siste natta blir vel i Athen tenker jeg. Vi liker å oppsøke plasser som er greske;- har ikke behov for futt og fest, men små greske tavernaer og gresk hverdagsliv. Har noen av dere tanker om hva som vil passe oss best?

Har også et spørsmål om skyss til disse to plassene. Vi ser at mange leier bil og kjører selv, men dette er ikke et alternativ for oss. Har noen av dere prøvd buss fra Athen?? Vi lander i Athen kl 1250 på påskeaften, og håper å komme oss fram til bestemmelsesstedet på samme dag.

Hvis noen har tips om OK overnattingsplasser så mottas også dette med takk. Vi har ikke behov for luksus, og gjerne en plass med en liten kjøkkenkrok der vi kan fikse oss frokost selv..... også gjerne en liten terrasse.

Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Ikaros

Jeg synes at det er vanskelig å velge mellom Kardamili og Nafplion. ::)
Nafplion er en mye større by enn Kardamili, og har derfor mye mer av det en større by kan tilby.
Det er en billedskjønn liten by (det frie Hellas's første hovedstad), men Kardamili er en bitte liten plass og har den freden og roen en by av Nafplions størrelse vanskelig kan tilby.

Jeg ville nok valgt Kardamili denne ene uken. Store turmuligheter like utenfor døren og massevis av muligheter for genuine opplevelser. Diskoteker og paraplydrinker kan du bare se langt etter!!!  Kardamili er tross alt en landsby!  ;)

Transporten fra flyplassen til Kardamili bør ikke bli noe problem! Det går buss 2 gg i timen fra flyplassen rett til busstasjonen. Den  tar ca en time.
Bussen videre fra busstasjonen i Athen og til Kalamata tar ca 3 timer, og går flere ganger daglig, men bussen videre fra Kalamata til Kardamili går neppe så sent at du vil rekke den. Denne lille siste biten er det derfor lurest å planlegge med taxi (ca 40 euro).

Men, - uansett valg av sted så vil du helt sikkert få en flott påskefeiring i Hellas. Påskefeiringen i dette landet er noe for seg selv, og jeg vil bare ønske deg god reise og godt valg av sted!  :)

kari

Tusen takk for svar.

Vi har bestemt oss; - det blir Nafplion denne gangen. Det har mest med hvor mye tid vi bruker på reise. Nafplion ligger vel vesentlig nærmere Athen, og det tar derfor mindre tid med buss dit. Derfor velger vi Nafplion denne gangen.
Vi kommer jo nedover påskeaften (lørdag) og er derfor redd for at de ikke går like ofte busser, og at dette gjør at vi derfor kommer seint fram til Kardamili, evt at det ikke går buss så seint fra Athen (vi lander i Athen kl 1240), og derfor kanskje ikke kommer oss dit før søndag.

Egentlig er jeg vel mest glad i mindre plasser, men det blir flere muligheter til Kardamili.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Admirala

02. Oct 16, 14:55:18 #3 Last Edit: 02. Oct 16, 15:01:44 by Admirala
Quote from: kari on 01. Oct 16, 20:01:42
Tusen takk for svar.

Vi har bestemt oss; - det blir Nafplion denne gangen. Det har mest med hvor mye tid vi bruker på reise. Nafplion ligger vel vesentlig nærmere Athen, og det tar derfor mindre tid med buss dit. Derfor velger vi Nafplion denne gangen.
Vi kommer jo nedover påskeaften (lørdag) og er derfor redd for at de ikke går like ofte busser, og at dette gjør at vi derfor kommer seint fram til Kardamili, evt at det ikke går buss så seint fra Athen (vi lander i Athen kl 1240), og derfor kanskje ikke kommer oss dit før søndag.

Egentlig er jeg vel mest glad i mindre plasser, men det blir flere muligheter til Kardamili.



Hjertelig velkommen!
Det er flere turmuligheter, selv uten bil, i Nafplio også: http://www.visitnafplio.net/turalene.html

Mine favoritthoteller er her: http://www.visitnafplio.net/nyttiginfo/sove.html

Bussen har jeg tatt mange ganger, den er presis, trygg og god. Se bussrute her: http://www.ktelargolida.gr/?module=default&pages_id=11&lang=en

Og er det noe mer dere lurer på, bare spør!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Hellasfrelst

Nå ble jeg også fristet til å dra til Nafplion etter å ha sett på hotellene og alle de flotte turmulighetene i området.😊
i zoi ine tora - livet er nå

eijukka

Om man har bara en vecka för resan, skulle jag välja också Napflion. Kardamili är en härlig by men jag tycker, resan dit fordrar lite mera tid, ty det finns så mycket att se i omnejden, bl.a. Mani-trakten och det är inte så lätt under påsktiden. Och ni vill ja inte bli trötta med resandet! Det ska säkert vara fint i Napflion på påsken och man har lite tid att köra till Epidauros t.ex.

kari

Tusen takk for tips og innspill.
Har allerede vært flere ganger inne på siden visitnaflio.net og "gjort meg litt kjent" i nærområdet. Skal ikke være noe problem å få uka til å gå tror jeg; masse tips om turmuligheter både i nærområdet og litt lenger unna. Det blir nok leiebil en dag eller to tror jeg.

Vi tar siste natta i Athen. En vane jeg har fra mange øyhopperturer tror jeg; tilbake til der flyet går fra for å være sikker på at det ikke blir noe tull med innstilte båter eller annet. Er vel kanskje ikke like nødvendig når vi er bare er et par timers busstur unna Athen, men blir trivelig med en kveld der og.

Vi er spent på vær og temperaturer. Er jo helt i slutten av april, så håper på nogenlunde stabilt fint vær.
Noen som har vært i området på denne tiden, og kan si noe om hva vi kan forvente oss??
Mulig å bade tro? Er jo vant til badetemperaturer i Trøndelag på sommeren, og det trenger ikke å være mye mer enn 15-16 grader. Ikke lange bad, men en forfriskende dukkert  ::)

Gleder oss allerede. Godt å ha noe å se fram til gjennom en kald og mørk vinter.

Og høsten 2017 blir det en lengre tur tilbake til Hellas; og da blir det nok tilbake til Kykladene og flere øyer der. Har ikke vært i Hellas i år, og det er et savn. Så nå skal vi ta det igjen med renter neste år;- 2 turer  8) Kanskje man treffer på noen kjentfolk en eller annen plass på vår vei også  :)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Solgry

Hei Kari, så hyggelig å se deg tilbake på forumet! Vi speidet etter dere på Naxos i september....

Ble det ikke Lesbos-tur på deg i år, som du skrev om?
Lodotter er englenes tøfler.....

stein

Hei og god tur til Nafplio, Kari.

April er helt fantastisk med blomstring overalt. Kan ikke sammenlignes med det grå og svidde vi opplever på øyene i Kykladene og Saronic hver høst. Midt i veger som til vanlig er knusk tørre, stikke det opp vakre blomster. Langs veger og stier er det et teppe av blomster.

Her er det noen bilder fra Hydra i April 2014 http://hellasforum.net/index.php?topic=9213.msg165407#msg165407

Vi har vært på 3 korte seilturer i april, senest i år. Variert fra 3. til 17. april. I Saronic. Været er vel ganske likt Nafplio. Vi har opplevd alt fra kraftig regn med torden til strålende sol og 25+. Også kald, kraftig vind ved 10+. Så været i april tror jeg ikke det er så lett å spå.

I vannet var det rundt 15 grader.

Som sagt, god tur  :)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Admirala

Nei, på den tiden kan været være hva som helst, men mye oftere bra enn dårlig. Det er flere steder å bade i og nær Nafplio (se under Strender på visitnafplio), og mange bader hele året - vannet blir aldri iskaldt helt inni argolidabukten.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

kari

Da er alt klapper og klart for påsketur til Nafplion.
SAS har forandret sine flytider siden vi bestilte, så dette gjorde at ferien vår blei litt forandret.

Nå ankommer vi Athen midnatt onsdag 12. april. Ei natt i Athen før vi tar bussen til Nafplion torsdag 13. april (skjærtorsdag) Vi blir i Nafplion til torsdag 20. april. Så blir det en natt i Athen før vi setter nesa hjemover fredag 21. april.

Det er så godt å ha dette å se fram til nå i den mørkeste tiden av vinteren. Gleder meg til å se Hellas på en annen årstid. Har i hovedsak vært i Hellas på høsten. Regner med at jeg møter et mer frodig og grønt Hellas. Gleder meg også til å oppleve gresk påske. Dette er noe jeg har hatt lyst til i mange år.

For dere som er litt kjent i Nafplion og omegn. Er det noe spesielt vi bør få med oss?? Har lest mye om selve påskefeiringen og er kjent med baking på skjærtorsdag, sørgedag på langfredag, messe på lørdag med slukking av alt lys og fyrverkeri etterpå og fest på søndag, men tenker mer på om det er spesielle plasser i og utenfor byen, kirker, små landsbyer eller annet vi før få med oss i forbindelse med påskefeiringen. Feirer grekerne hjemme sammen med familien på 1. påskedag, eller samles de spesielle steder i byen? Tips mottas med takk.

Endelig en Hellastur å planlegge og se fram til. I fjor blei det ingen Hellastur for vår del.
Også blir det tur i september også.
2017 blir bra tror jeg.
Godt nytt år til alle.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Admirala

10. Jan 17, 13:20:22 #11 Last Edit: 11. Jan 17, 10:51:38 by Admirala
Vil absolutt anbefale dere å følge de overdådig pyntede bårene langfredag. Velg dere ut en kirke, og følg prosesjonen til Syntagmatorget. Det er utrolig vakkert og stemningsfullt! Ta gjerne med et stearinlys hver, de er enkle og brune og selges overalt ved påsketider. (Se nederst på denne siden for mer info: http://www.visitnafplio.net/kirker.html )

Første påskedag er en typisk familiedag. Jeg vet at Fougaro (se under spisesteder på Visitnafplio) pleier å grille hele lam den dagen, det er jo lammegrilling som er høydepunktet i påsken. Jeg vet selvsagt ikke om de gjør det i år, men sjansene er gode, tenker jeg. Det er et veldig koselig sted å være, iallfall. Om kvelden trekker gjerne folk til byen for å nyte noe godt i glasset.

Også etter midnattsgudstjenesten påskeaften tennes levende lys inne i og utenfor kirkene, men da skal de være hvite eller fargede og ha overdådig pynt. Stemningsfullt! Også slike lys finner dere mange steder rundt påske.

Mange athenere drar til Nafplio i påsken, så bestill hotell i god tid. På KTEL Argolida sine sider er det også mulig å bestille bussbillett på forhånd, og det ville jeg gjort, Stathmos Kiffisos er jo ikke spesielt trivelig hvis man må vente lenge.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...