Logg inn med Facebook eller Google!

Bosted på Kreta

Started by pippi1, 29. May 16, 13:08:21

Previous topic - Next topic

pippi1

29. May 16, 13:08:21 Last Edit: 19. Jun 16, 22:17:52 by pippi1
Nå er feriebillettene bestilt! I år ble det tur retur til Kreta med Ryanair midt i august. Vi er to voksne på rundt 50, og målet er å loffe hovedsaklig på sørkysten.
Tenkte å bestille første overnatting i Chania by, leie en stor motorsykkel og ta det derfra.
Ønsker i den forbindelse tips og råd om steder vi bør besøke, bra bosteder, koselige landsbyer etc.
Når det gjelder bosteder liker vi de små enkle familiedrevne, gjerne i eller rett ved en landsby. I Chania hadde det vært fint med noe sentralt men billig.
Noen som har erfaring med motorsykkelkjøring på Kreta?
Alle innspill, tips og råd tas takknemlig i mot ::)

Gooner

29. May 16, 14:48:18 #1 Last Edit: 29. May 16, 18:24:38 by Gooner
Høres ut som "likesinnede". Leier helst offroad motorsykkel, så sant det er mulig, men det kan være litt vanskelig med bagasje. Kreta er uansett favorittstedet i så måte, da det er så mye å utforske. Å kjøre har aldri vært noe problem, og offroadsykkelen bruker jeg for å ta meg frem til avsidesliggende snorklesteder.
Trives desidert best på sør- og østkysten, samt i innlandet/fjellene (pga. mindre turisme og mer autentisk). Tror ikke jeg skal forsøke meg på konkrete anbefalinger, men dersom du ikke har sett den kan du kikke på dette reisebrevet fra sør-øst Kreta, hvor du nok finner noen tips til steder å besøke: http://hellasforum.net/index.php?topic=10061.0 
På spørsmål forsøker jeg gjerne å svare mer konkret på tips langs denne ruten, evt andre steder.

mouche

29. May 16, 19:29:06 #2 Last Edit: 29. May 16, 19:30:48 by mouche
Min bekymring på dine vegne er hverken valg av sted/øy eller det å reise rundt på "loffen", men tidspunktet er vel det mest travle på hele året/sesongen så kanskje verdt å tenke på å booke litt bosteder på forhånd? Skal en tur østover på øya selv om et par uker og reiser da også slik på "loffen", men tidlig i sesongen og ikke noe problem å finne bosted selv om også nå i juni kan de beste stedene være fulle, opplevde det for et par år siden på slik reise.
Sitia, Plaka (Spinalonga), Myrthos og Lentas er steder vi har overnattet og kan anbefale. 

pippi1

Takk for svar til dere
Gooner: Fantastisk reiseskildring😊Skal notere meg mye av dette!
Mouche: Tanken har slått meg også at det kan være litt fullt på denne tiden😕 Men hadde veldig lyst til å bare reise å la turen bli til underveis... så har fortsatt lyst til å ta sjansen på det...

pippi1

Vel! Situasjonen er forandret, i og med et uhell med foten, så nå sitter jeg er med gips. Gipsen er av når vi reiser midt i august, så tur blir det! :D Planene om loffing og motorsykkel legger vi på is i år, og sikter oss heller inn på en rolig hotell- og strandferie.
Noen som kan anbefale en by som tilfredsstiller disse ønskene?
- Liten eller middels stor pittoresk "genuin gresk" by/landsby
- Fin strand
- En håndfull gode og trivelige tavernaer og kafeer
- Hyggelig "levende" bymiljø
- Ikke "overturistifisert" (Platanias)
- Små familiedrevne hotell nær strand og by

Fra før har vi vært i Rethymnon. Fint der, men nå ønsker vi oss et mindre og koseligere miljø.
Vi har vært en del i Kykladene, nevner at vi liker oss i byer som Prokopios og choraen på Naxos og i Adamas på Milos. Liker oss ikke så godt på Antiparos f.eks, vil helst slippe å bo der nordmenn er overrepresentert

Mariell

Kanskje Paleochora er stedet for dere da! Ta bussen fra Bussholdeplassen i Chania. Koselig autentisk liten by med to strender og veldig koselig tavernaliv om kvelden! Kan også derfra ta dagsturer med båt til feks Sougia og Elafonissi. 🙂

mouche

Støtter absolutt forslaget om Paleochora. Sist vi var der bodde vi på http://www.hotelglaros.gr/en/home-page.html som var bra. Sentral beliggenhet og kort vei til stranden, men allikevel hører man hanen om morgenen og det lokale livet. Har også bodd på http://sandy-beach.gr/ som ligger rett på stranden, men trolig litt dyrere. Og ikke drøy den med å bestille!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...