Logg inn med Facebook eller Google!

Paros Airport

Started by sverrhag, 07. May 16, 13:27:32

Previous topic - Next topic

sverrhag

Gledelig melding. Den nye flyplassen på Paros ser ut til å bli tatt i bruk fra 16. juli i år.
http://news.gtp.gr/2016/04/28/paros-airport-ready-july-milos-naxos-syros-follow/


Lous

Så var det å håpe at flere flyselskaper "lukter" på den nye stripa der. Mye større enn den ga mle. Ca. 85 % av stripa på Santorini. Kort vei fra "nyflyplassen" til  Antiparos/Paros/Naxsos og helt sikkert større enn stripa på Skiatrhos.  Da tror jeg det hadde blitt enda flere turer til mitt hjem der nede (Naoussa). Kanskje Kjos har oppdaget stripa.

Runar Solvik

Skrekk og gru sier jeg. Ønsker ikke at disse øyene skal bli invadert av charterfly. :-[

Vegard

Det er nok med litt blandede følelser ja.
For næringen på øyene er det helt sikkert positivt med større flyplass, men for mange av oss turister er det vel ikke bare positivt med større flyplass på Paros. (Vendt mot Antiparos forøvrig.) Større maskiner og hyppigere avganger vil medføre mer støy fra flytrafikken. Mulig større tilgang på flighter, det er jo positivt, så det blir veldig spennende og se hvordan dette slår ut.  :)
Noen øyboere tror for øvrig ikke det blir noe større fly (Internasjonale flights) på mange år enda. Det er / var vist noen avtaler rundt dette i forbindelse med finansieringen av ny flyplass i Athen til OL. Den skulle nedbetales før nye ble bygget.
Om dette stemmer vet jeg ikke, det kunne vært moro og hørt om det er flere som har hørt det samme? Vi har hørt det fra et par taxisjåfører på Paros underveis til / fra flyplassen?

Vegard

Lous

Smak og behag. Vi må ikke glemme at turisme er en viktig næring i Hellas, også for øyene Antiparos/Paros/Naxsos. For meg er det svært lett å gjøre som nå (21/5). Biltur fra Arendal til Kristiansand for fly til Chania. Å legge ut på en tur til Paros/Naxsos (for meg) tar ganske mye lenger tid.Jeg ønsker at Hellas får flere turister i fremtiden på alle øyene jeg,selv om jeg da ikke blir "eneste gjest". Turismen er en svært viktig næring for landet. Jeg ønsker landet enda flere turister jeg.
En liten parantes:
Når fotball-laget mitt spiller kamp, ønsker jeg mange på tribunen. Selv om det da blir trangere for meg.

Runar Solvik

Problemet blir kanskje at det Hellas vi kjenner fra disse øyene, og som gjør at vi reiser tilbake dit år etter år, kommer til å bli "ødelagt" av masseturisme/charterturisme/all inclusive. Har allerede sett antydninger på Naxos de siste årene at det har kommet busslaster med tyske og italienske charterturister som kommer til visse hoteller på Plaka stranden. Disse hotellene har omtrent okkupert områder på stranda rett nedenfor hotellene der de har plassert ut tre ganger så mange solsenger/parasoller som var der for noen få år siden. Dette har gjort at det har blitt vanskelig å passere disse områdene uten å omtrent tråkke over solsengene. Det neste blir nok all inclusive, og da blir det nok desverre kroken på døra for mange av de lokale tavernaene og barene.
Jeg og ønsker at mange skal finne veien til de greske øyene, men jeg er stygt redd for at hvis det blir snakk om flyplass på Paros som kan ta imot store fly, så blir det slutt på øyloffingen for mange slik vi kjenner den. Jeg vil kalle oss ganske fersk som øyloffere i forhold til mange andre, men vi reiser i år på øyloffing for attende gang. Alle disse årene har vi besøkt forskjellige øyer og lært dem å kjenne på sine måter. Det som gjør at vi fortsetter med denne ferieformen er at vi ble helt bergtatt første gang. Vi ble bergtatt av det ekte greske, det lokale, vennligheten, folket, muligheten til å få være i fred på de utallige mange flotte plassene/øyene/strendene. Jeg tror ikke det hadde vært det samme hvis disse øyene i kykladene hadde blitt "invadert" av charterturisme. Man skal ikke lenger enn til Santorini fra Naxos/Paros/Amorgos/Antiparos/småkykladene etc. før man finner en helt annen stemning/atmosfære. Vel er Santorini en flott øy, men for meg med flere, så finner ikke jeg den samme roen, sjarmen,avslappa stemningen og freden som jeg finner på andre øyer i kykladene. Første gang vi var på Santorini, så lå jeg på stranda å kikka på alle flya som kom inn for landing. Det var omtrent hvert 15. minutt. Håper jeg aldri får oppleve noe slikt på Paros/Naxos. Jeg prøver å oppfordre alle jeg kjenner til å prøve god gammeldags øyloffing i den greske øyverdenen, så får vi håpe at jeg kan bidra til at folk i Norge og andre plasser rundt omkring i verden vil besøke dette flotte landet og støtte opp om de lokale tavernaene, romutleierne, butikkene og barene etc. som er!

sverrhag

Ut fra det jeg har hørt fra lokalbefolkningen er det ikke snakk om noen charterflyplass på Paros i overskuelig fremtid.
Det som er fordelen med en lengre flystripe på den nye flyplassen er at det kan opereres med litt større fly enn de som brukes i dag (Dash 8).
Frem til nå har ikke flyene som tar av på den gamle flyplassen kunne ta med mer enn maksimum 12 passasjerer på returen til Athen på grunn av den korte rullebanen. Har også vært ute for at de tar med enda færre passasjerer når det er varmt, lite vind og derved liten oppdrift. Da vi skulle reise hjem i fjor sommer ble ikke bagasjen med til Athen, kun 10 passasjerer. Bagasjen måtte ettersendes med båt til Athen og tilbake i Norge fikk vi den ikke før det hadde gått 2 dager.
Tror ikke at vi skal bekymre oss for mye for at det skal bli "masseturisme" på Paros/Antiparos i første omgang, kun glede oss over mer stabile flyavganger fra Paros der ingen passasjerer (og bagasje) blir avvist på grunn av høy temperatur og lite vind.

JanBe

Den nye flystripa er kun 1400m lang, omtrent dobbel så lang som den gamle, men stadig for kort til å ta ned 737 eller airbus 320 eller lignende. Rullebanen på Skiathos er 1628m lang og den er vel omtrent den minste som kan ta ned chartetfly av nevnte type. Har også hørt at den for det aller, aller meste av forventet flytarikk til Paros nye flyplass er til innenlandstrafikk. Den er dog ca 500m langer enn den på Naxos, som kun er 900 m. Mykonos flystripe er ca 1900 m lang og Santorini er ca 2125 m lang. Chios som vel også tar ned noen få charterfly er 1511 m lang.............

anemos

Quote from: JanBe on 13. May 16, 15:32:34
Den nye flystripa er kun 1400m lang, omtrent dobbel så lang som den gamle, men stadig for kort til å ta ned 737 eller airbus 320 eller lignende. Rullebanen på Skiathos er 1628m lang og den er vel omtrent den minste som kan ta ned chartetfly av nevnte type. Har også hørt at den for det aller, aller meste av forventet flytarikk til Paros nye flyplass er til innenlandstrafikk. Den er dog ca 500m langer enn den på Naxos, som kun er 900 m. Mykonos flystripe er ca 1900 m lang og Santorini er ca 2125 m lang. Chios som vel også tar ned noen få charterfly er 1511 m lang.............


Betryggende.

Ole

Bygg internasjonal flyplass på Naxos, så kan vi bare ta båten over sundet! :) :) :)

Runar Solvik

Nei fydda Ole!! Da er det bedre med storflyplass på Paros, og la de som lander der ikke få komme seg lenger. ;)
Vet ikke helt hvorfor, men jeg har egentlig aldri likt Paros, selv om det er en flott øy. Den er i mine øyne en plass jeg MÅ innom for å komme videre til enten Antiparos eller Naxos, som er favorittene. Vi er heldigvis forskjellige  :o
By the way, kun 38 dager igjen til avreise!!  8)

Lous

Det er godt å se at vi ikke er like samstemte som Nord-Koreas folk (eller leder som det også heter).

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...