Logg inn med Facebook eller Google!

Nytt kamera ?

Started by Diddi, 22. Mar 16, 21:48:11

Previous topic - Next topic

Diddi

Har et hybridkamera hvor skjermen har blitt svart, så vurderer å kjøpe et nytt. Ønsker ikke speilrefleks da det blir for stort og tungt, men ønsker jo gode bilder med fine farger.
Er mange flotte bilder her på forumet, så tenkte om noen her har et godt tips , eller en favoritt ?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Gooner

Litt lite info til å vite hva du egentlig er på jakt etter, f.eks. skal det være fast eller utskiftbar optikk (objektiv), point-and-shoot eller er det viktig med kontroll- og instillingsmuligheter, er nærbilder  (nærgrense) viktig osv.
Jeg gjetter likevel at det er noe i kategorien "avanserte kompaktkamera" du tenker deg. Dvs. fast objektiv men med innstillingsmuligheter. Jeg har et Panasonc LX-100 i den kategorien, og er godt fornøyd. med det. Det er vel, sammen med Sony RX100 regnet blant de beste i denne klassen. Har også hatt et Fujifilm X10 (forgjenger til X30), og det var bra det også.
Her er en oversikt over kamera i den klassen: http://www.dpreview.com/reviews/2015-roundup-advanced-zoom-compacts
Alternativet til denne klassen, fremdeles med fast optikk, er superzoomene (kraftig zoom). Men disse har gjerne mindre bildebrikke (jo større brikke jo bedre bildekvalitet). http://www.dpreview.com/reviews/2015-roundup-long-zoom-compacts


Diddi

Mye "gresk" for meg her, har objektiv å bytte ut nå, men kanskje ikke det rette. Er et de kaller pannekakeobjektiv, men blir ikke til at jeg bytter så ofte. Liker godt å ta nærbilder  :) Hadde et kompaktkamera av god kvalitet tidligere, men ønsket å kunne ha mulighet til flere innstillinger og mer utfordring, derfor kjøpte jeg dette.
Nå er jeg tilbake til å ønske et enkelt kamera igjen, men ønsker en kvalitet som er til å stole på. Vet jo at det ikke er kamera som nødvendigvis avgjør et godt bilde, men hadde vært deilig med et kamera hvor en slipper å redigere fargene på  så og si alle bildene. Bør også være mulighet til å gå nærme objektet. Ellers takk for linken Gooner, skal gå inn å se nærmere på det!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Gooner

Hvis du prioriterer nærgrense (macrofoto) er Fujifilm X30 det beste med nærgrense på kun 1 cm. Panasonic LX100 har 3 cm, mens Sony RX100 (og de fleste andre) har 5 cm. Hvis pris ikke er viktig, ville jeg valgt et av disse. Er ellers mye man kunne nevnt og diskutert om spesifikasjoner her, men en ting å merke seg er at LX100 har fast skjerm, mens de to andre har skjerm som kan "bøyes". Panasonic og Sony er best på videooppløsning (dog tror jeg ikke du har behov for mer enn det Fuji har). Sony er minst. Fuji er det eldste, med minst brikke og dermed billigst.
Bottom line: Panasonic og Sony regnes som de med best bildekvalitet, og Sony'en er vel den som selger best. Den finnes i nyeste versjon (IV), men forrige versjon (III) skal ha like god bildekvalitet, og er en god del billigere. Jeg er veldig godt fornøyd med Panasonic'en, men savner av og til vridbar skjerm (litt lettere å ta bilder diskret).

Diddi

Tusen takk, Gooner ! Dette kan du  :) Da har jeg litt å gå utifra. Er et utrolig utvalg der ute. Kikka på Japan foto, og da kan man jo bli helt svimmel ! God påske  8) 8)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

JanBe

23. Mar 16, 19:50:08 #5 Last Edit: 23. Mar 16, 20:03:11 by JanBe
Er veldig enig med det som Gonner skriver. Selv bruker jeg både speilrefleks og kompaktkamera og for å være ærlig så bruker jeg mer og mer kompaktkameraet. I Hellas så henger det alltid i en liten kamerataske tredd innpå  beltet slik at jeg alltid har det tilgjengelig og det blir mye brukt. Jeg har selv veldig god erfaring med SONY RX100.

Helt frem til jul (2015) hadde jeg model 2, nå har jeg utgave 3, (4 ble for dyr for meg) og jeg er egentlig veldig godt fornøyd med begge 2. Årsaken til at jeg har kjøpt utgave 3 er at jeg dat uti en bekk/liten elv da jeg var i nord-Hellas i mai 2015. Kameraet overlevde det, selv om det var helt under vann i noen sekunder. Bildene var like gode etterpå, men det var noen av funksjonene som var litt vanskelige å få på etter, den lille dykkerten, bl.a. det å skru blitsen av og på. Dessuten har model 3, litt bedre tekniske data og noen funksjoner som model 2 ikke har. Jeg er akkurat nå på fototur på Kreta og bruker Sony RX100M3 hver dag og er veldig fornøyd med det.

Som Gonner nevner så er nærgrensen "bare" 5 cm og når man fotograferer ville orkideer av bietypen som bare har en blomst som er litt mindre enn neglen på tommeltotten så blir ikke blomsten så stor på selve bildet. men siden oppløsningen er god så kan man i et fotoprogam ta et utsnitt og få blomsten til å dekke større deler av bildet. Legger et bilde av en slik orkidee, først et urørt bilde i full oppløsning og så et bilde hvor jeg har klippet ut det som jeg synes var vesentlig på bildet og redigert det bittelitt. Bildet er tatt for et par dager siden.

Begge bildene er jpg-utgaven av bildet. Jeg har kun beskjært og redigert bildet i Picasa og Picasa støtter ikke råformat-filene til Sony. Dessuten er de redigert på en gammel bærbar pc med en ikke alt for god skjerm. Dybdeskarphet er og blir et problem med makrofotografering. Skulle jeg ha fått alt skarpt måtte jeg gått enda lenger ifra og ha beskjært enda mer. Jeg har valgt å leve med at ikke hele blomsten blir skarp. Jeg har også speilreflekskamera  med ren makrolinse, selv her får jeg ikke alt skarpt om jeg fotograferer 1:1, selv ikke med en 50mm makrolinse som gir mer dybdeskarphet 1:1 enn en 100mm linse gir. Mye tekninkkprat her på slutten, men noen kompromisser må man gjøre. Synes derfor at Sony RX100M2 eller M3 gjør en ok jobb med makrobilder..............
















Diddi

 ;) Så utfyllende og artig informasjon, JanBe !! Utrolig hva man får hjelp til her på forumet ! Har selv surfet litt, og har vel også landet på Sony RX 100 utgave 3. Syntes også fire blir for dyrt. 5 cm ifra rekker jo lenge til mitt bruk,
så det skulle ikke bli noe problem.
Er du fornøyd med fargegjengivelsen ? Det er viktig for meg, har litt dårlig erfaring med det fra før. Bildene blir ofte blasse, selv om de ser flotte ut på skjermen. Kan nok ha noe med PC`n min å gjøre også.
Høres forlokkende ut med fottur på Kreta nå. Var der i Gresk Påske forrige året, og hele øya blomstret i gult. Vi tok også mange fine fotturer, i mye forskjellig vær. Kos deg masse videre, og god norsk påske  :kissand:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

JanBe

24. Mar 16, 07:47:38 #7 Last Edit: 24. Mar 16, 07:51:55 by JanBe
Hei igjen. Er godt fornøyd med fargegjengivelsen til Sony RX100M2 og M3. Har ikke gått inn i alle funksjonene på kameraet, men trolig kan man justere hvor mye fargemetning man vil at kameraet skal vise.

For meg så blir det nesten motsatt at jeg til tider er svært missfornøyd med bildet jeg ser bak på kameraet, med tilsynelatende utbrente partier i de lyseste delene av bildet, men så heldigvis ser jeg på pcen at det er mange detaljer i det lyse allikevel. Er nok mest redd for at det er skjermen på pcen som lager bildene blasse om de er ok på kameraet.

Ta denne pcen jeg har med meg til Hellas. Den er noen år og bare jeg forandrer vinkelen i forhold til meg så forandrer fargene på bildene veldig mye. Dessuten så har overflaten mye og si. En typisk jobbpc har ofte matt overflate  på  skjermen og gir derfor ikke så knall gjengivelse av bildene som en bærbar pc rettet mot privatmarket gir, da denne ofte har blank skjerm og dermed mer sprut i fargene. Ulempen med blank overflate er at de ofte gir mye reflekser. Jeg må innrømme at jeg liker bilder med sprut i fargene. Derfor drar jeg litt ekstra i spakene for fargemeting, for å få bildet slik jeg vil ha det på denne pcen og så legger bildet ut f. eks. her på Hellasforum underveis på turen. Når jeg kommer hjem og ser bildet med skjermen jeg har hjemme så ser jeg at jeg av til har lagt på for mye farge og til min forferdelse så ser jeg også av og til at jeg rett og slett har lagt ut uskarpe bilder. Det klarte jeg ikke å se med den bærbare pcen jeg har med meg på tur, men ser det godt på skjermen hjemme. Ja låner jeg konas Ipad som hun har med seg på samme tur og ser bildet jeg har lagt ut så er det noe helt annet enn det jeg ser med min pc, så ja skjermer har veldig stor betydning hvordan et bilde blir seenes ut........

Her er et bilde til tatt av en liten tulipan som jeg fant oppe på Omolas, bildet er tatt seint på kvelden med solen lavt inn fra den ene siden også tatt med Sony RX100M3, beskjært litt og redigert litt med Picasa.....










PS: Vi er på fototur, bruker bil mest mulig og går litt rundt for å finne fotomotiv når vi ankommer en plass vi vil fotografere fra...........

Diddi

Fototur ja  :) Sånn går det når man leser litt det man vil..........høres uansett herlig ut. Sønnen slettet laptoppen min, og la alt inn på nytt pga problemer, og etter det kan jeg ikke justere lyset, så sliter med litt for mørk skjerm. Har også lagt merke til forskjellene når jeg ser bilder på ulike PC, padder osv, men sånn må det jo bli.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Greece-Traveller

25. Mar 16, 11:56:57 #9 Last Edit: 25. Mar 16, 12:30:41 by Greece-Traveller
Jeg kuttet røyken etter 50 år (og 30 pr. dag de siste 5 årene) 30. januar ifjor. Det resulterte at jeg nå ha anskaffet meg et nytt kamera - CAN EOS 750 D - har lagt til side av det jeg brukte på røyk og nå lot det seg gjøre !

Det har forøvrig vært mye enklere enn jeg trodde - jeg så for meg harde dager med abstinenser o.s.v., men - faktisk - nå - over et år senere - det har ikke vært noe problem så langt !!!! Jeg er bare glad for å sannsynligvis ha lagt det bak meg !
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

dagstaalesen@hotmail.com

27. Mar 16, 10:09:45 #10 Last Edit: 27. Mar 16, 16:13:33 by dagstaalesen@hotmail.com
Så bra gratulerer så mye.
Dag.

Diddi

Ja, da ble det et Sony RX100M2 på meg etter hvert. Har ikke fått prøvd det så mye enda, kun tatt noen få av barnebarna. Litt uvant med så lite kamera-alt blir jo veldig smått, men er veldig hendig å ha med seg. Kjøpte det på Japan foto, sammen med veske og et veldig romslig kort.

Et par bilder fra forrige helg, minste barnebarnet ble døpt, og en fin blomst fikk bli med oss hjem  :)..samt utsikt fra kirkebakken. Tusen takk for god hjelp gutter !

Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...