Logg inn med Facebook eller Google!

Aldri vært på Lesvos, men hatt lyst lenge?

Started by kaka, 06. Mar 16, 11:15:26

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg vil (igjen) "slå et slag" for Lesvos som reisemål. Det er kritisk for øyboerne dersom gjestene/turistene uteblir.
Vi kan risikere at det ikke lenger vil være noe norsk reiseselskap som reiser til Lesvo/Chios. (Jfr tidligere artikkel om " monopol for Lilleput Reiser" )

Jeg er redd mange etterhvert mest forbinder Lesvos med flyktningestrømmen siste året.
Det har vært hjerteskjærende å se og lese reportasjer om flyktninger som setter livet på spill for å komme til Europa
Det har vært oppmuntrende å lese om alle de, både lokale og folk utenfra, som har stilt opp både natt og dag, for å ta i mot og hjelpe.
Jeg leste en artikkel nylig, skrevet av en gresk lærer.
Det var sterk lesing :http://www.chaniapost.eu/2016/02/25/no-comment-a-shocking-letter-by-a-teacher-from-lesvos/

Vi var vel kjent med at grekerne har slitt økonomisk noen år, før dette. Nå er Lesvos, mer enn mange andre steder i Hellas, dobbelt belastet:
Jeg tar med noen sitater fra artikkelen
" We have provided our fullhearted support and we have given priority to our fellow human beings in more need than us. We have put our own lives, our own needs, our wants, our dreams all on hold in order to merely deal with the flow of refugees passing literally -in my own family's case-through our very backyards.
....
We are asking for solidarity and support through actions not only for the refugees but also for the local communities affected by all this. We ask for people to visit our beautiful island, to support our businesses
. "

Min oppfordring, dersom du/dere ikke har vært på Lesvos, men har hatt lyst til å besøke denne flotte øya: Ta en tur i år!
Jeg er freidig nok til denne oppfordringen, selv om jeg, for første gang på mange år, ikke var på Lesvos i  fjor.
Øya er verdt mange besøk, - og trenger besøkende som legger igjen litt penger.
Det er fortsatt mange trofaste venner som reiser både til Lesvos og Chios, men det trengs nok flere for å opprettholde det eneste tilbudet fra Norge.
Det er selvsagt mulig å komme dit uten reiseselskap også :) (også omtalt i artikkelen om "monopol")

For de som måtte ønske å "se seg litt rundt": bruk trådene her inne på Hellasforum.
KariK

Tjorven

Vel talt, kaka  :hjerte:
Støtter oppfordringa di på det sterkeste (selv om det er ganske lenge siden jeg var der selv  :-[ ) Begge ganger bodde jeg i Molivos, en helt spesiell middelalderby - og også på UNESCO's verneliste over fredede byer. Og det er ei flott og variert øy, vi leide bil og kjørte rundt på min siste tur der. Det siste året har tankene mine også stadig gått Lesvos, innbyggerne der og ikke minst flykningene som ankommer Molivos. Like hjerteskjærende å se disse stappfulle gummibåtene hver gang, men samtidig blir jeg like rørt over måten de blir møtt og ivaretatt. Den som bare hadde hatt helse nok til å dratt nedover for å hjelpe til selv.....

Jeg reiste med Ving da jeg var der, vet ikke om de fortsatt har Lesvos som destinasjon, men det er vel ikke verre å komme seg dit enn til andre greske øyer, på egen hånd. Anbefales varmt  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

fila

Vi hadde to fantastiske uker på Lesvos tilbake i 2003. Min video fra den turen blir mitt bidrag til å inspirere andre til å besøke denne flotte øya:


Anita

Kan bare si en ting ... Lesvos er en nydelig øy som virkelig anbefales. Vi var i Molyvos og falt helt for sjarmen og idyllen. Skal tilbake en eller annen gang  :D
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

polyanna

Prisverdig med dere som 'reklamerer' for Lesvos. Som trenger turistenes besøk og penger. Andre øyer nær Tyrkia kunne sikkert også vært nevnt. Leros og flere med. Tror for egen del at det stort sett vil være ' tilbake-vendere ' som reiser til Lesvos i disse tider. Å få flyktningene på nært hold, se alle barna og måtte forholde seg til nøden er noe mange vil unngå. Kan være tøft. Da er nok andre øyer eller fastlandet mer attraktivt mht ferie. Har dessuten sett , bl a på Facebook, en del innlegg som tyder på ganske negative holdninger til flyktninger.
Hadde vært OK å høre fra 'nye' Lesvos-reisere, hva som gjør at de velger nettopp denne øya som feriemål nå. Har ikke vært der selv.

kaka

Quote from: polyanna on 08. Mar 16, 22:10:10
Prisverdig med dere som 'reklamerer' for Lesvos. Som trenger turistenes besøk og penger. Andre øyer nær Tyrkia kunne sikkert også vært nevnt. Leros og flere med. Tror for egen del at det stort sett vil være ' tilbake-vendere ' som reiser til Lesvos i disse tider. Å få flyktningene på nært hold, se alle barna og måtte forholde seg til nøden er noe mange vil unngå. Kan være tøft. Da er nok andre øyer eller fastlandet mer attraktivt mht ferie. Har dessuten sett , bl a på Facebook, en del innlegg som tyder på ganske negative holdninger til flyktninger.
Hadde vært OK å høre fra 'nye' Lesvos-reisere, hva som gjør at de velger nettopp denne øya som feriemål nå. Har ikke vært der selv.


Du har rett i at det er flere øyer som kunne vært nevnt, men jeg valgte Lesvos her, med henvisning til artikkelen derfra.
Det er klart man kan oppleve det "ubehagelig" i ferien, dersom den blir preget av folk i stor nød, som strander i nærheten. Jeg har sett mange har etterspurt dette, inne på FB.
Andre har reagert motsatt, og reist ned for å hjelpe.

Når det gjelder Plomari og området der omkring (på sydvestsiden av øya), som er det området jeg kjenner, er det nok ikke mange båter som havner der. (selv om det har vært noen)
Rapporter fra området, i fjor, fortalte vel heller at forholdene var som de pleier, - deilige.

Jeg unner flere å oppleve Lesvos, - og hører også gjerne om nye turer dit :)
KariK

polyanna

Det var absolutt ikke negativt ment å nevne andre øyer, men ubetenksomt i denne sammenhengen. Håper så klart at riktig mange vil legge ferien sin til denne delen av øyverdenen.  :vinke:

kaka

Jeg oppfattet det ikke negativt at du nevnte andre øyer også, Polyanna.
Alle disse øyene som har tatt i mot så mange flyktninger, trenger at turistene ikke svikter.
KariK

TOMS

13. Mar 16, 13:30:21 #8 Last Edit: 13. Mar 16, 13:38:49 by TOMS
Så bra kaka - at du gir denne oppfordringen!! Var på Lesvos 10.-17. januar i år - for å være med i hjelpearbeidet rundt flykningene som kommer i land med båt. Var mest fokusert på jobben rundt det vi var engasjert i så fikk ikkje sett mykje av øya, men det eg såg bekrefta alt det fine eg har lest om øya. Alle som bur og arbeider på øya, og som er avhengig av turistsesongen, er svært bekymra. Dei har allerede tatt ein stor belastning med det som skjer, så eg håper virkelig at det ikkje vert totalt kollaps på turiststrømmen. Kunne skrive mykje om det eg opplevde, men det som er sikkert er at dei som reiser til Lesvos kjem ikkje til å merke flykningestrømmen omtrent i det heile, om ein ikkje vil. Det er eit utruleg godt organisert opplegg - der flyktningane vert tekne i mot på stranda, mest på strendene mellom Molivos og Skala, for så å bli henta til "stage one" leir i nærheten. Derifra vert dei kjørt i buss til Moria leiren ikkje så langt frå Mytilini. Men er ein på Lesvos så anbefaler eg å få eit innblikk i det som skjer, for å auka forståing, både for nøden som er blant dei som kjem, men og sjå den vanvittig flotte innsatsen som er gjort av lokalbefolkning og frivillige frå heile Europa for å ta i mot flyktningane. Situasjonen er den same på Chios. Lurer på ei veke til i eit spanande og viktig arbeid gjennom "Dråpen i havet" - då vert det i tilfelle Chios i Mai eller til høsten. I sommar er det bare å nyte livet på Amorgos som gjeld! Tenk så heldige vi er som kan planlegge og drømme realistisk om gode dager på nydelege greske øyer.

kaka

Takk for en meningsfull oppdatering, TOMS.
KariK

polyanna

Takk TOMS. Til deg og alle andre som deltar, enten det er lokalbefolkningen eller frivillige. Dråpen i havet har stor betydning. For den som har vært på nært hold, er dette også en del av virkeligheten. God tur til Amorgos:) vel unt, med gode, trivelige feriedager på en av de vakreste øyene i Hellas :) :)








Tjorven

There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...