27. Apr 24, 18:15:55

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - kasper

1
Quote from: \"ROLLE\"Mot bättre vetande skriver kanske Kasper ? Om man är ute och söker arkitektoniska sk. \"mästerverk\" bör man ju inte åka varken till Norge eller Grekland, ty allt som byggts före vår tid och nu fyller det ändamål de är uppförda på. Det finns många faktorer som spelar en viktigare roll varför det byggs så som det byggs ?
Ändå finns det mästerverk också i Hellas, som klarat många krig och naturkatastrofer, men finns det i Norge  annat än något enstaka överdimensionerat gudshus ?
Var och en bygger hur fan den vill.
Idag gäller inte några andra regler än: \"bygg fort och billigt, o sälj dyrt\" utan garanti överallt i världen  ?


Norge har også dystre kapitler i sin arkitektur. "De harde kalde tretiåra" Når du ser Oslo Rådhus kan det være aktuelt å snakke om "Geitostarkitektur". Hadde det vårt opp til meg hadde jeg revet Oslo Rådhus! Ta med alle veggmaleriene, "Sosial Realisme". Et monumentalt bygg skal være tidløst, ikke fasgrodd i årene 1930 - 1940. Arneberg og Paulsson heter de arkitektene som "satte sitt preg på Oslo i funkis epoken" ! Dem kunne Norge klart seg foruten!
2
Quote from: \"Tommy\"Anar att du mest är ute för att provocera här Kasper. Men här är några exempel på den ( enligt dig ) 10% -iga arkitekturen, exemplen är från Metzovo och Kalambaka, centrala delarna av fastlandet. Du kanske skulle se dig omkring lite i norr och på fastlandet också  
Til Tommy
Jeg må medgi at jeg ikke har sett mange byer på fastlandet, bare Athen og Patras. Jeg brukte pianokassearkitektur. Admirala foretrekker "sukkerbiter". Jeg slutter meg til det, det er mer treffende, sukkerbitene er strødd planløst utover. Hovedstaden Heraklion ble i 1990 "utnevnt" til Europas styggeste by! Jeg tar gjerne med de andre byene på Kreta, her råder den totale planløshet.

De bildene som Tommy serverer er ikke så ille som Kreta, uten at jeg ble så veldig imponert. Ingen av husene hadde holdt til grunnoppgave på en hvilken som helst arkitektskole. Man må kunne stille større krav til arkitekturen i det landet som skapte en av verdens største arkitektoniske mesterverk, Partenonas for over 2000 år siden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Parthenon

Den tyske kunsthistoriker:
Johann Joachim Winckelmann
http://en.wikipedia.org/wiki/Johann_Joachim_Winckelmann
karakteriserte den klassiske greske kunst som \"Edle Einfalt un stille Gröse\", edelt enfold og stille storhet. det var den klassiske arv , siden har de bare vært forfall. Når man ser gresk arkitektur idag, er det utrolig at men har fostret en slik arkitektur.
 

Det må være en rettighet for et medlem i Hellasforum å kunne konstatere det kulturelle forfallet i Hellas som en gang var på kulturtoppen uten å bli klassifisert som provokatør!
3
Quote from: \"Mixelite\"Og jeg som trodde arkitektur var allverdens byggverk. Hvordan kan det være en by uten arkitektur. Da er det jo ingenting? :dontknow:

Det har du helt rett i!

Til og med en pianokasse, den har omtrent samme arkitektur som 90 % av bebyggelsen i Hellas! Jeg holder likevel en knapp på arkitekturen i Nafplio!
4
Kultur / Re: Dikt om Kreta
29. Nov 10, 16:32:40
Dette diktet ble trykket i den internasjonale forrningen INCO medlemsblad julen 2001. Jeg fant det under en opprydding i sommer.
I går møtte jeg en felles kjent som fortalte at "dikteren" John Hendersson likevel ikke har skrevet diktet men oversatt det fra en kjent "Kretaforfatter som skal ha skrevet det en gang i 1930 årene".

Nå er spørsmålet om noen kan hjelpe meg til å identifisere den greske forfatteren.

I alle tilfelle er jeg taknemmelig for ilustrerende fotografier.
5
Får ikke quotefunksjonen til å funke skikkelig, må paste manuelt
Admirala: quote:
Og joda, den lille filmsnutten min viser virkelig noe av alt det som er genuint gresk for meg. (Og ikke et esel eller sukkerbithus i sikte!)

Kasper, svar:
Nafplio har noe jeg ikke har sett på Kreta, arkitektur. Det skyldes muligvis at byen en gang var hovedstad og da ble underkastet strengere regler?
 Den nåværende hovedstaden Athen er arkitektur en mangelvare når du kommer utenfor paradegatene!

Admirala quote Kasper:
... (Disse gubbene på esler eller på kafeneion, er de ikke alle machos?) For det første har det for så vidt ikke noe med saken å gjøre om de er macho eller ei, for det andre er disse gubbene en så yrliten del av det genuine Hellas at den for meg er ubetydelig. Jeg drar ikke til Hellas for å se på gamle gubber
Kasper svar:
Alle disse gubbene er mannssjåvinister. Kvinner er uønsket på disse kafeneionene! Da jeg første gang kom hit i 1980 sammen med min kone ble hun riktig nokk høffelig bedt om å fjerne seg!
Selv har jeg sittet og lyttet bare for moro skyld, det jeg fikk høre kan jeg ikke betegne som annet enn primitivt drittprat. Disse gubbene er ekstremt primitive, jeg kan ikke kommunisere med dem selv om jeg snakker språket. De liker ikke utlendinger, særlig ikke om du forstår språket deres. Du må skru tiden ca 300 år tilbake for å forstå dem! De er heldigvis på vikende front her i byen. For 2 år siden gikk kafeneionen på Plateiaen, sentrum av Agios Nikolaos i arv til sønnen. Det første han gjorde var å pusse opp, nye stoler på gaten etc. Prisene gikk ørlite opp, 20 cent for en kaffe, dermed forsvant gubbene bort i en sidegate hvor det står noen gebrekkelige stoler på gaten. I dag ser du like mange damer som menn på denne kafeneionen som nå kaller seg "Kafee". Jeg ser ikke forandringen som noe stort tap for "den genuine linjen i AN"! Snarere tvert om. Denne manssjåvinismen som du finner særlig på Kreta er en skam for Hellas 2010!
Naboen min kan fortelle at i den landsbyen han kommer fra var det for bare få år siden vanlig at unge piker ble giftet bort, egentlig solgt som kveg. I en landsby lit lenger bort hersker fremdeles vendettaen! Dessverre er det en annen side av det genuine!
6
Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"kasper\"Diskusjonen er morsom, det er en utfordring for forumets medlemmer å komme til en konklusjon!
QuoteHvorfor må man komme frem til en konklusjon??

Det å komme til en konklusjon  er målet med en hver diskusjon, og en konklusjon kan være et teamarbeid. Poenget er å få fram flere meninger og finne en fellesnevner. Det er rett og slett tale om et sosialt prosjekt, hvor vi kan dele våre erfaringer og inntrykk. Ved å strekke oss mot en konklusjon, har vi et felles mål som kan virke både intellektuelt utfordrende og samtidig være til glede for alle som leser det selv om de ikke deltar direkte. Dersom noen skulle være uenige i denne konklusjonen er det jo bare å stå frem! De som er prinsipielt imot diskusjon er ikke tvunget til å lese DEN tråden!
7
Det kom mange baller I luften I forbindelse med den tråden. Jeg er redd for at ikke alle, jeg selv inkludert, ikke er HELT sikre på hva Heidrun egentlig mener, det vil si på hvilket substantiv han vil bruke adjektivet GENUIN" som denne tråden har klart å definere ganske ettertrykkelig.
Om jeg skal holde meg til overskriften står det klart:
 "..drømmen om det genuint greske liv"¦"

Skal vi ta dette helt bokstavelig er spørsmålet: Hva er det som er mest typisk for " Genuint gresk liv"?

Dreier det seg om \"folkesjelen\" og om tradisjoner? Hva er den greske folkesjelens signatur?  I hvilke tradisjoner, er det vel vi finner det \"genuint\" greske.  Å komme helt til bunden i dette kan være en spennende utfordring for Hellasforums medlemmer.

Det beste jeg kan gjøre for å komme videre er å lage en oppsummering av de "ballene vi nå har i luften".

Hvor?
På øyene, på fastlandet?
Hvor på øyene - på fastlandet?

I byene?
I landsbyene?
På bondegårdene?
Blant menneskene? Hva er så spesielt med dem? De gamle, de unge?
Blant de gamle gubbene på kafeneion?
På taverna?
I gatene,
I arkitekturen?
I gresk vin?
I gresk mat?

Mixelite
Det genuine Hellas for meg, er det greske dagliglivet. Enten det er en bortglemt gammel landsby eller moderne storbygrekere(kan man si det?). Alt som ikke er laget til bare for turister.

Kaspers kommentar:
Hva er det greske dagliglivet som er forskjellig fra Norge?
Disse landsbyene er for det meste avfolket, om de ikke er det er det bare et spørsmål om en generasjon.

Admirala:
Nå tenger ikke, for meg, genuinhet nødvendigvis å ha med steder å gjøre. For meg er det spesielle, det genuine, med Hellas på mange måter de menneskene jeg har møtt der. (Deres \"avrio\"-innstilling, gleden og nødvendigheten av å ta ting på sparket, nysgjerrigheten, at de tar seg tid til en kaffe med meg selv om de egentlig skulle vært på jobb, diskusjonslysten - hvor man kan \"krangle\" så fillene fyker bare for å ha gleden av å diskutere -, pathosen, intensitet og avslappethet på en gang osv.) Det tar lang tid å forandre en \"folkesjel\". Men skulle den forandre seg pga elendig økonomi og følgene av det, så vil iallfall en meget viktig del av det genuine Hellas forsvinne i mine øyne.

For øvrig er nok gubber på esler og blåhvite sukkerbithus genuine i den forstand at de har eksistert lenge i Hellas, men dette er kun en bittebittebitteliten del av Hellas. (Ikke noe med saken å gjøre, egentlig, men jeg måtte bare si det.)

Kaspers kommentar:
Admirala har noe om du ser på filmen hennes på websiden, jeg har ikke sett noe slikt på Kreta, men hun må forklare mer detaljert. Disse gubbene på esler eller på kafeneion, er de ikke alle machos?


Tommy
Generationsmotsättningar är då ikke något särdeles nytt fenomen vare sig i Hellas eller annorstädes vill jag tro  

Sokrates som levde i Athen 470-399 f.Kr lär ha sagt
\"Dagens ungdom uppträder ohövligt , föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor , pratar när dom borde arbeta, säger emot sina föräldrar , skryter på bjudningar och tyranniserar sina lärare\"

Kanske kan man kalla det ett evigt och genuint särdrag
för mänskligheten  ? Men den diskussionen hör ju kanske ikke hemma här  
Kaspers kommentar:
Da jeg gikk på skolen var vi midt i generasjonskløften! Jeg hadde som 16 åring en grekofil lærer som gjentok dette Sokrates sitatet minst en gang i måneden. Det er mye i det, men jeg tror den generasjonskonflikten som det er duket for i Hellas i dag er av langt alvorligere karrakter.

Inge:
Når folk i Norden kaster frem ideer og påstander om livet blant grekerne (og for så vidt andre nasjonaliteter) gjør de det ut fra den kultur de selv er oppvokst og vant med. Intet galt i det men det stemmer bare ikke med virkeligheten i det landet de omtaler. Kall det gjerne kulturkollisjon.
Kaspers kommentar.
Inge har noe her! ?

Bengalow:
Heidrun, ta och beskriv för mig vad \"genuint\" betyder för dig, så skall jag peka på många platser i Grekland som uppfyller kriteriet. Du vill ju helst sitta på en bar och dricka öl - hur genuint är det? Att lyfta på rumpan, och ge sig iväg utanför stads/bylivet är väl en förutsättning för att upptäcka det man tycks sakna. Har du någonsin hyrt en bil och åkt runt för att se på annat?

Kaspers kommentar:
Det ville hjelpe i denne diskusjonen om trådskaperen Heidrun kunne forklare lit mer detaljert.


Til slutt:
Diskusjonen er morsom, det er en utfordring for forumets medlemmer å komme til en konklusjon!
Er dette genuine noe som eksisterer i virkeligheten eller bare i turistenes fantasi?
8
Jeg er redd for at de "genuistiske fundamentalistene" etter hvert vil bli tvunget til å innse at "nedtellingen" for det "genuine" greske startet den dagen Hellas ble medlem av EU! For andre land i Europa startet det allerede da EU ble startet. Du finner i dag få landsbyer i Italia og Frankrike med svartkledde koner! Selv i Norge som ikke er medlem er jeg redd du må gå på norsk folkemuseum for å finne det nevnte "klenodium". En ytterligere akselrasjon fikk utviklingen etter Internet. Folk kommuniserer nå over landegrensene på en måte som man ikke kunne drømme om for 30 - 40 år siden! Allerede i min ungdom var det etablert at vi levet i "opplysningens århundre ". Derved oppstod det alt en generasjonskløft mellom min generasjon og mine foreldres. Mens det tidligere het seg at det ER slik og slik, for det sier far og bestefar, dette er måten å gjøre det på, det er "tradisjon"! Mer opplysning slo snart i stykker fundamentene under mange "tradisjoner". Eter min mening er ikke tradisjoner alltid av det gode. I alt for mange tilfelle kan ordet erstattes med et annet og meget styggere ord: "Vanetenkning!"
Den generasjonen som nå vokser opp, "Internettgenerasjonen", har tilgang på en informasjonsmengde som gjør mine foreldre og besteforeldre til steinaldermennesker. I min ungdom var "analfabeter" noen som ikke kunne lese.
Dagens "analfabeter" kan ikke åpne en computer og surfe på nettet! I et opplyst land som Norge finner du få slike analfabeter. Selv på eldresentre og gamlehjem drives en intens opplæring på bruk av PC. Derfor er ikke generasjonskløften blitt så stor som mann skulle vente.

I Hellas har ikke utviklingen gått like fort. Du finner en liten % av befolkningen over 50 som regelmessig kan bruke en PC. De fleste av de gamle gubbene som sitter utenfor en kafeneion vet ikke engang hva det er! Allmennundervisningen i Hellas er Europas dårligste, det er nesten bare den yngre generasjonen som kan kommunisere på et intellektuelt nivå på et fremmedspråk. Dette er en faktor som bidrar til å holde liv i vanetenkningen og i "tradisjonene", men de vil dø ut med denne generasjonen. Den greske "Internettgenerasjonen" lærer seg språk og de reiser, både fysisk og på Internett.
Derfor er det i Hellas det under oppseiling en sterkere generasjonskonflikt en jeg kan huske fra Norge i min ungdom. Denne generasjonen er dritlei av de "tradisjonene" som har gjort Hellas til det økonomisk svakeste land i hele Europa. Mange yngre mennesker som jeg har kontakt med går ikke av veien for å rette til dels sterke anklager mot tidligere generasjoner, de fly forbanna for den situasjonen de har satt det landet de skal arve, HELLAS! Jeg tror ikke disse ungdommene ser like positivt på det \"ekte genuine!\"
9
Quote from: \"Admirala\"Jeg synes ikke bare det er steder som Kasper beskriver som er genuine. Jeg synes byer som Volos og Patra er genuine, Kalavrita, Nafplio, Asini, Ioulida på Kea, Florina, Edessa, Kavala, Kastoria i Makedonia.... listen er nærmest endeløs, så jeg stopper med det. At noe er genuint betyr ikke (nødvendigvis) at historien har stoppet opp der, at stedet ikke har utviklet seg siden 1828.  

Som nevnt før, blå-hvite sukkerbitbyer med gamlinger på esler er kanskje genuint gresk, men det er så enormt mye mer som også er genuint gresk. Fraflytting fra bygda og grisgrendte strøk fins i alle land, ikke minst i Norge, det er en naturlig utvikling som etter mitt skjønn bare betyr at landet mister en liten bit av sin genuinitet. Men det er nok å ta av!

Hvor i NORGE finner du da det opprinnelige og genuine?
10
Quote from: \"eijukka\"
Quote from: \"kasper\"Det som redder Elounda fra totalt sammenbrudd er den store mengden av utlendinger som har slått seg ned her og i småstedene i omegn etter at BBC tv laget en filmserie "Who pays the Ferryman" som var laget i Elounda.

En interessant diskusjon :cheers: ! Hyggelig å höre om denna filmserie. Jag har köpt boken på Kreta på tyska och tycker mycket om den. Det vore fint att se  BBC:s serie nån gång! På DVD?

Who pays the Ferryman og Lotus Eaters blir ikke vist lenger over BBC internasjonale nett. Filmene er laget midt på 1970 tallet.

Begge kan kjøpes hos amazon, det er ikke dyrt, Who Pays the Ferryman har engelsk tale og HOLANDSKE undertitler! Den er i en pakke.

The Lotus Eateres er i to deler, series 1 og series 2.
Den har orginalspråk, engelsk og engelske undertitler.

Her ser du Elounda for 35 år siden!

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_i_0_27?url=search-alias%3Ddvd&field-keywords=who+pays+the+ferryman+-+dvd&sprefix=who+pays+the+ferryman+-+dvd
11
Etter bidrag fra Inge og Admirala mener jeg nå at det trådskaperen egentlig mente med "det genuine opprinnelige" nå er ettertrykkelig definert. Det er helt klart at slike steder også kan finnes på store øyer som Kreta og for eksempel Samos og Rodos.

Jeg kom for første gang som turist til Kreta 1980. Kreta var da smekkfult av slike steder som med glans kunne kvalifisere til å fortjene den nevnte definisjonen.

Flere av disse stedene hadde ikke ordentlige bilveier, bare eseltråkk. Mange var ikke tilgjengelige med bil før lenge etter krigen, da EU midler muliggjorde veibygging.

I 1980 tok den svenske reislederen som kjente Kreta godt siden hun snakket språket og var gift med Kreter, meg med på noen interessante rundturer til disse avsidesliggende stedene. Det ble flere slike turer i de følgende årene.

Noen av disse stedene lever fremdeles, men det er ikke tvil om at her finner du det "genuines" siste skanse!

For å undersøke saken nærmere tok jeg først en tur til en av de landsbyene som fascinerte meg mest i 1980, Dafni, den ligger inne i fjellet mellom Ierapetra og Sitia. Her har det aldri vært turister! I 1980 bodde det over 100 mennesker der, alle generasjoner var representert, de hadde til og med skole og en liten kirke. I dag er Dafni et trist syn. Innbyggerantallet er sunket til 17, gjennomsnittsalderen er over 80! De fleste av husene var ubebodd og i sterkt forfall. Presten var for lengst reist og kirken stod der, riktignokk åpen men i dårlig forfatning. Mens jeg var der kom det ukentlige besøket av "det omreisende supermarkedet" en bil som reiser rundt og leverer det innbyggerne i disse byene trenger for å leve. Jeg kom i snakk med den unge mannen som kjørte bilen. Han fortalte at ungdommen for lengst hadde reist fordi de ikke så noen fremtid. Næringsveiene hadde vært vin, oliven sauer og geiter. Den tradisjonelle måten å drive disse næringene på i slike landsbyer var for urasjonell, vinen var for dårlig til å kunne selges selv om landsbyen i sin tid hadde hatt en stor vinproduksjon. Olivenlundene var heller ikke stelt eller vannet på lenge.

I går kom turen til neste by, Zenia. Den ligger på veien opp til Lasithi høysletten, i 700 meters høyde. Zenia var en av de mest idylliske stedene du kunne tenke deg i 1980, her var næringsveiene for det meste geiter og sauer samt oliven som jo finnes over alt! Det har aldri vært noe turisvirksomhet i byen, men 1 km før du kommer dit er en kafe og en suvenirbutikk.
Zenia i dag bare 7 innbyggere. Den eldste er 104 år. Gjennomsnitsalder er 86 år! Det er usikkert om de få gjenlevende vil få lov til å tilbringe den kommende vinteren på stedet. Kommunen forsøker å få dem til gamlehjemmet, i hvert fall om vinteren. Zenia har ofte snøfall da det ligger så høyt.

Jeg kjenner en av 3 generasjon Zenia som bor og arbeider i Agios Nikolaos. Han er oldebarn av 104 årigngen! Han fortalte at alle de ubebodde husene etter hvert er overtatt av den yngre generasjon som brukte dem til weekend hytter.  Det er imidlertid nesten ingen som gidder og dra dit lenger da det ikke er TV eller mobiltelefonforbindelse, han sa rett ut at alle disse stedene er dødsdømte! Da jeg brakte opp temaet "Genuint opprinnelig" sa han rett ut: "Du kan ikke leve av det"!

Det er bare for oss å konstatere at det er DET grekerne trenger i dagens økonomiske situasjon.

Dermed kan jeg ikke gjøre annet enn å medgi at trådskaperen har rett, selv om det vil falle mange av dere tungt for brystet.

Det eneste som gjenstår å si blir da: Nyt det den som vil og kan mens dere kan.
12
Om jeg forstår Heidrun rett, (jeg er lit i tvil om hva han mener og hvor han finner det "helt genuine opprinnelige greske" og hvordan han definerer det.)
Heidrun hevder
1.   at det er en dramatisk nedgang i turismen i Hellas.
2.   Dette vil ramme de små stedene hvor det "opprinnelige genuine greske fremdeles kan oppleves. I motsetning til i de store "turistifiserte" stedene.
3.   Bengalow krever dokumentasjon samtidig som han mener at det nok kan være at krisen kan komme til å medføre at innfødte grekere kan komme til å gå mindre ut for å spise på taverna. De vil nøye seg med å gå på kafeneion.

Fakta.
Jeg har regelmessig lest lokalaviser for Kreta. Neakriti, Irakleio, og Anatoli, Lasiti. Avisene  fastslår en nedgang i turistnæringen på 30 til 50 %. Mange av de "små stedene" er rammet vel så hardt, fordi mange av dem de siste 25 årene har gått helt over til å leve av turisme, dermed har de opprinnelige næringsveiene som ofte var fiske, håndverk landbruk etc. ofte avgått ved døden.
Et godt eksempel er Elounda. Denne oprinnelige idylliske fiskerbyen har "blåst opp" fra en liten idyllisk fiskerby på 1970 tallet til en by som i dag fortrinnsvis lever av turister. Flere av de fineste og dyreste luksushotellene i Hellas er bygget bare 1 km fra byen, Elounda Mare,  Porto Elounda, Elonda Beach, bare for å nevne noen. Mange av turistene kommer i busser for å ta båt til Spinalonga. De er bare på gjennomreise, men de tilbringer tilstrekkelig tid i byen til å legge igjen en del penger på byens barer og taverner samt suvenirbutikker.

I området her slutter turistsesongen brått i midten av oktober. Jeg tok en tur til Elounda i går for å undersøke situasjonen. Byen var et sørgelig syn. Nedgangen har rammet luksushotellene sterkere enn familiehotellene som har klart seg bedre. De store hotellene har i en årrekke gitt arbeid til en stor del av befolkningen i hele området. 2 av hotellene er nå på konkursens rand. Nedgangen på disse hotellene er over 60%! Mange av dem som jobbet her har måttet dra til de større byene for å søke annet arbeid, mange har reist til Athen. Det største sviktet kommer fra engelske turister de har for en stor del uteblitt i år. Det som redder Elounda fra totalt sammenbrudd er den store mengden av utlendinger som har slått seg ned her og i småstedene i omegn etter at BBC tv laget en filmserie "Who pays the Ferryman" som var laget i Elounda.
I de siste 2 år har det vært en invasjon av russere i Elounda. De har penger og deres nærvær har ført til at tomteprisene er dobbelt så høye som i Agios Nikolaos 10 km borte! Uten disse "nye landsmenn" ville det sett dårlig ut for byen.

På grunn av klimaet er nok Kreta i en annen situasjon en mange småsteder på fastlandet og de andre øyene hvor turismen har vært mer sporadisk slik at de ikke har fått det samme avhengighetsforholdet.

En runde på de tavernene som er åpne forteller at svært mange har måttet stenge i løpet av 2010. Det er også helt riktig at grekerne har redusert sine besøk på taverna i løpet av året. Det antallet taverner og restauranter som nå holder åpent om vinteren er redusert til det halve. De som er igjen er bare oppe i weekenden. Kafeer og kafeneion melder om øket besøk.

Byen Agios Nikolaos er en provinshovedstad for Lasithi. Byen fikk et "turistmessig smell" for 15 år siden da turoperatørene trakk seg ut fra alle de fleste mindre hotellene inne i byen, men det var på grunn av den vanskelige trafikksituasjonen i byen som skyldes de trange kronglete gatene som gjør at de ikke får de store bussene igjennom. De hotellene som fremdeles har gjester ligger i utkanten av byen. Kommunen satset store beløp på utbyggingen av havnen på 1990 tallet, det bærer frukt i dag. Havnen i Agios Nikolaos har nesten utkonkurrert Heraklion når det gjelder anløp av de store krusebåtene! Nesten hver dag er det anløp. Likevel er det flere forretninger som er stengt. Det er også her de store luksushotellene som har fått føle nedgangen, St.Niclas Bay. Minos Palace og Minos Beach. Halvluksushotellet Mirabello har fått den verste smellen da de hadde satset stort på engelske turister. Disse er så og si borte mens franske italienske og skandinaviere er trofaste, men disse bor alle på de små familiehotellene som gjør det relativt bra.

Det er klart at alt dette ikke er av det beste for "preserveringen av det genuint greske",

Det er dessverre slik at dette fenomenet har gjort seg for avhengig av turismen de siste årene til å kunne klare "nedgangssjokket" i dagens situasjon.

En annen sak er at denne utviklingen ikke er spesiell for Hellas. Kan noen fortelle meg  hvor vi finner dett genuine "heilnorske"? I bonderomantikken?

Jeg ber likevel Heidrun om en klarere definisjon av " det genuint greske" enn den han legger frem i innledningen.