Logg inn med Facebook eller Google!

Steder jeg har vært, -drømmer om nye turer.

Started by kaka, 04. Jan 11, 20:52:43

Previous topic - Next topic

kaka

Det er morsomt å lese om oppstarten av \"Diskuter Hellas\", og Oles motivasjon for å starte opp et slikt forum. Vi er mange som er veldig glade for at du startet opp dette, Ole, - og for at du utvilklet det videre, slik du beskriver, til det Hellasforum jeg kom inn i for drøyt 2,5 år siden.

Før jeg fant Hellasforum, var det i reisekataloger jeg stort sett søkte, og fant informasjon om steder i Hellas. Ikke vanskelig å kjenne igjen opplevelsen av det Ole skriver: \"Mye av informasjonen som jeg fant bar preg av at den var skrevet for å lokke til seg turister. Objektive framstillinger var i mindretall. \"
Riktignok opplevde  jeg forskjeller på reiseselskapene når det gjaldt kvaliteten på inforamsjonen, men alt for mange bar preg av litt ensidig, og til dels misvisende informasjon.  Og bildene, - mye bilder av strender og mat, viste ikke nødvendigvis det jeg var ute etter å finne ut om stedet.

Jeg dro til Lefkas, fordi øya ble fremstil som en vakker og frodig øy i reisekatalogen. \"Lefkas viser deg Hellas fra sin vakreste side, og her er det alltid noe å finne på.\" Siden jeg gjerne søker steder der jeg kan gå turer i vakker natur, fristet beskrivelsen av Lefkas. Jeg/vi valgte å bo i Ligia, like utenfor Lefkas by. Den lille plassen hadde absolutt sine sjarmerende steder, - særlig et spisested langs stien i vannkanten. Men stranden var ikke den mest innbydende. Vi skjønte raskt at det var greit å ta bussen til Nidri hvis vi ville nyte strandlivet. Her var jo også litt annet liv, og steder med deilig tiropita!

JohnS har forresten noen fine betraktning om Nidri, om opplevelsen av trivsel selv om byen var turistifisert. Det synes jeg er artig å lese.

Fra Nidri gikk vi også tur til vannfallet, en riktig fin tur oppover i et skogområde.
Vi fikk også en fin tur fra Ligia oppover til en liten plass, som dessverre var ganske stengt på den tiden. Men, utover dette, opplevde jeg turmulighetene som svært begrenset ifht hva jeg hadde forventet. Riktignok kunne vi gå langs vannet og ut en slags odde, og jeg gikk nesten inn til Lefkas bys, skjønte jeg etter hvert, men det var ikke de store turopplevelsene.

Min oppsummeringe for turen til Lefkas, var at mine forventninger til øya ikke ble innfridd!
 Jeg kjente ikke igjen den øya jeg hadde lest om i reisekatalogen,  opplevde at stedene reiseselskapet hadde, ikke viste den øya som sto beskrevet.
Men, her som andre steder jeg er, disponerte jeg ikke bil.  Min erfaring er, at det enkelte steder, er ganske begrenset hva man kan oppleve dersom man ikke disponerer bil.

Dette var litt om mine opplevelser av Lefkas. Det kan neppe sies å være objektivt, - tvert imot, er det min helt subjektive opplevelse.

Når jeg kom inn i Hellasforum, fant jeg noen fantastiske bilder og beskrivelser fra denne øya. Der ser jeg noe av det jeg hadde forventet, da jeg dro dit.
Antagelig har flere av de som viser disse vakre bildene disponert bil, men uansett: jeg så mye skjønnhet på disse bildene.

Litt tilbake til Oles ord:
Når det gjelder objektivitet, er det vel ikke alltid det som preger presentasjonen av forskjellige steder her inne i Hellasforum. Noen har nøkterne informasjonstråder som må kunne sies å være ganske objektive.
 For andre (deriblandt meg selv) farges trådene av våre egne, subjektive opplevelser av reisene vi har hatt, - og  stort sett uttrykkes det begeistring for stedene vi har vært.
Men, selv om ikke alt kan sies å være objektivt, tør jeg likevel påstå at det også følger mye informasjon om stedene som andre kan ha nytte/glede av.  

At jeg ikke alltid har falt for stedene jeg har vært, er kanskje ikke fullt så interessant.
Men, av og til tenker jeg at vi kanskje er litt for tilbakeholdende med å gi uttrykk for mindre positive opplevelser?

Det har vært skrevet mye om at det er hvordan vi selv er, - og har det inni oss, som preger opplevelsen på reisemålet. Det er nok mye sant i det.
Men, likevel vil jeg for egen del mene at noen steder er mindre tiltalende, eller gjør mindre inntrykk enn andre.
KariK

kaka

Et lite apropos til Heidruns tråd om 10 steder jeg ønsker å dra, - i rekkefølge:
Det er mange steder jeg ønsker å dra til, og noen steder trekker spesielt. Steder som har gjort inntrykk, reiser jeg gjerne tilbake til,-  mange ganger. Men jeg kan ikke sette opp noen prioritert rekkefølge.
Det vil variere, blant annet avhengig av når på året jeg skal reise. Helst ville jeg vært mange steder om våren! Jeg synes våren er en fantastisk tid i Hellas, frodig, ikke for varmt, flott tid for turer, ikke for mange tilreisende, - i det hele tatt. Hadde jeg hatt mulgiheten, ville jeg tilbrakt mange våruker nedover, og gjerne på flere steder.

Men, jeg vil aldri (tror jeg) reise til Kardamili i juli/august. (Etter et par svært hete augustturer, vil jeg vel prøve å unngå den måneden i det hele tatt)  For meg er Kardamili og Maniområdet et helt unikt turområde, med masse sjarm i landsbyene. Men i den varmeste tiden, der strand og vann er det som er lettest å ty til, lokker ikke det området. Da har jeg valgt andre steder.
Jeg har for eksempel erfart at Plomari og Ag. Isidoros kan være et fint reisemål midt på sommeren også. Selv midt i juli opplevde jeg ikke det området som \"overbefolket\". Det gjorde jeg derimot på Skiathos. Men heldigvis bød byen på mange fine bakgater, og Skiathos er et sted jeg gjerne kan tenke meg å oppleve utenom sommersesongen.  Skopelos, - kan jeg gjerne oppleve nesten når  som helst, men det er ikke en øy jeg ville reist til alene.

Det er mange steder jeg har hatt lyst til å oppleve, ikke minst etter at jeg kom inn i Hellasforum.
Jeg er veldig glad for all den fine informasjonen som er lagt inn om fastlandet, både i nord og på Peloponnes. Det er virkelig områder jeg håper jeg får muligheten til å besøke. Men også her tenker jeg at det ville vært greit å reist sammen med noen. Det å ikke (ville) kjøre bil selv, skaper noen begrensninger, tenker jeg. men kanskje tar jeg feil. Busser er jo flotte fremkomsmidler, dersom det er sitteplass.  :icon_smile:

For noen steder synker interessen igjen (uten noen spesiell forklaring på det, nødvendigvis)

For andre steder blir interessen så pirret av bilder og innlegg at jeg ikke helt vil slippe drømmen.  
Det var en fornøyelse å gjennomføre et slikt \"prosjekt\" ifjor, og utvide mitt erfaringsfelt.
Turen til Naxos ble en erfaring som virkelig har satt spor, og som har gitt meg lyst til å reise tilbake og få opplevede enda mer av det fine området inne på øya.

Å ikke \"klare\" å sette opp 10 steder jeg ønsker å dra, i rekkefølge, er et luksusproblem, - som egentlig ikke er noe problem.
Jeg vet bare at jeg vil oppleve mye mer av Hellas, både på steder jeg har vært mange ganger, og på steder jeg fortsatt drømmer om å komme til.

Og hva tiltrekkes jeg mest av? Fin natur med turmulgiheter, små landsbyer jeg kan nå til fots eller med lokalbuss, plasser der jeg opplever å komme innpå det greske hverdagslivet, det er vel noen av de faktorene som scorer høyest hos meg (og så alle disse vakre trappesmugene, da  :bootyshake: .)
KariK

Anders


Tjorven

Tenkte akkurat det samme, Anders. Du forteller så fint, og jeg sitter og nikker gjenkjennende til mange av tankene dine, kaka  :)  Og hvordan man kan oppleve steder helt forskjellig. Jeg har lest mange flotte beskrivelser fra f.eks Lefkas, men for meg ble denne øya en nedtur  :(  Må bare skyte inn at jeg ikke så sørdelen av øya, og at vi bodde i Nidri, noe som sikkert har farga synet mitt.

Det snodige er, at jeg da kjørte bil selv for første gang i Hellas. Jeg bare måtte, for jeg ville vise venninna mi hvor vakkert Hellas KAN være. Så turen gikk.... til Parga. For meg en skikkelig gresk idyll, den gangen.
Men desverre, da jeg kom tilbake i fjor ble jeg utrolig skuffa. Byen var blitt en turistmaskin, og Parga drar jeg nok ikke tilbake til.
 Det hjalp liksom ikke at vi traff veldig hyggelige folk der, idyllen hadde slått for store sprekker.
 Kanskje er det ikke så lurt å absolutt \"teste\" et gjensyn (iallfall ikke når man VET på forhånd, slik jeg gjorde) at stedet er blitt altfor turistifisert. Men jeg velger å se tilbake på gode minner fra mine tre første turer dit, de lever fortsatt inni meg.
Og - jeg kasta meg ut i det å kjøre bil i Hellas, som har gitt meg mange fine opplevelser jeg ellers ikke hadde fått. :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Takk for godord.

Jeg har tenkt mye på det du skriver, om ikke å teste ut gjensyn med steder vi har opplevd, og som vi regner med har blitt mer turistifisert siden vi hadde vår gode opplevelser der. Det gjelder spesielt Afythos, for mitt vedkommende Det er sikkert best å ta vare på de gode minnene, ja.

Jeg misunner deg at du tør å kjøre nedover, Tjorven. Det er vel egentlig mitt største savn. (eller litt mer kroppsstyrke ifht å reise rundt mellom flere steder, med mye bagasje :naka:
KariK

Tjorven

Og jeg misunner (men unner deg  ;)  ) dine lange og fine vandreturer. Det har jeg desverre ikke bein til, så for meg ble det en ny verden da jeg satte meg bak rattet  :)  Det var ikke fritt for at jeg var nærvøs, men det gikk heldigvis bra. Selv med dårlige bremser første gang, gulp! Det er nesten mer betryggende faktisk, enn å være fotgjenger innimellom. Men store byer prøver jeg å unngå, selv om jeg selvfølgelig klarte å rote meg inn i Volos på Pelionhalvøya!!!

Kroppsstyrke har jeg ikke sååå mye av heller, men får heldigvis hjelp av de jeg skal bo hos, når de henter meg på kaia. Det er vel derfor jeg har holdt meg på ett sted også, så i år bare MÅ jeg pakke lettere  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | Today at 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....