Logg inn med Facebook eller Google!

Steder jeg har vært, -drømmer om nye turer.

Started by kaka, 04. Jan 11, 20:52:43

Previous topic - Next topic

kaka

Når det gjelder valg av reisemåte, føler jeg meg litt som en outsider her inne på forumet.
Men det plager meg ikke  :cheese:  
Jeg tror ikke jeg har hatt dårligere opplevelser på stedene jeg har besøkt fordi om jeg ikke har ordnet reise og bosted på egenhånd. Riktignok syntes jeg det var veldig flott å få bo på taket hos Stella, etter tips fra Filhellener.
Men jeg synes det er deilig å slippe å bekymre meg for transport mellom flyplass og bosteder.  Jeg går selvsagt glipp av spenningen med å finne ut av reisen videre, etter første landing, og
 - usikkerheten på om jeg rekker buss/tog/fly/båt for å komme videre,
-  eller  å finne ut hvordan jeg skal bruke litt for mye dødtid i venterommet mellom to transporter, osv..

Så lenge et reiseselskap kan bringe meg dit jeg ønsker å dra, til et bosted som er helt ålreit og ikke spesielt dyrt, og som jeg betaler for gjennom reiseselskapet (og slipper å rote meg bort i dyre utenlandstransaksjoner) ser jeg ikke den store grunnen til å ta \"omveier\" på egenhåd. Riktignok brukte jeg en del tid og krefter på å grue meg til turene til og fra Naxos med Alexander, men det gikk jo helt greit  :cheers: (Men jeg vet jo at jeg neste gang kan risikere langt dårlige overfartsvær/sjø  :pale: )

Jeg ser jo fordelene ved å reise på egnhånd også da: Jeg kunner reist utenom reiseselskapens sesong, - som jeg synes begynner ganske sent om våren mange steder.
Jeg kunne vært for eksempel 10 dager, - eller kanskje bare 5, eller veldig mye lengre.
Jeg kunne reist  mellom flere steder, og jeg kunne antagelig opplevd gleden ved å kjenne på en økende mestringsfølelse.
 
Når jeg en gang forhåpentligvis kan realisere drømmen om å reise nord i Hellas, må jeg nok finne ut av både reisemåter og bosteder på egenhånd.
 
Men fortsatt bestiller jeg reisekataloger og blar meg rundt. Jeg har vært ivrig leser av disse katalogene gjennom årene, men etter at jeg kom inn på Hellasforumet, har jeg funnet mye mer utdypende informsjon om mange steder. Jeg leste ivrigst katalogene med de mindre kjente reisemålene, begynte med Gulliver, fant etterhvert Small World, som forsvant ganske raskt igjen. Og så fant jeg Lilleput. Det har gitt meg utrolig mange gode og berikende opplevelser (og de har rabatt for alenereisende på de fleste stedene, utenom høysesongene. Men Kardamili har blitt så populær, at der får jeg ikke lenger rabatt  :blackeye: )

Jeg vet mange her inne ikke kunne tentke seg å reise charter lenger, men for egen del fungere det fortsatt bra  :cheese:
KariK

Anders

... minnes en varm aften på vei opp mot \"skveren\"... der var så mange jeg skulle stoppe ved og snakke med, mine medreisende hadde forlatt meg og satt kursen mot matbordet... så hører jeg bakfra \"skukkeværn\'Annersvel?\"
Tror ikke du har noen mestringsproblemer...

Gleder meg for øvrig at du sier \"neste gang\" du skal reise med Alexander :-)

kaka

Quote from: \"Anders\"... minnes en varm aften på vei opp mot \"skveren\"... der var så mange jeg skulle stoppe ved og snakke med, mine medreisende hadde forlatt meg og satt kursen mot matbordet... så hører jeg bakfra \"skukkeværn\'Annersvel?\"
Tror ikke du har noen mestringsproblemer...

Gleder meg for øvrig at du sier \"neste gang\" du skal reise med Alexander :-)

 :sunny:
Opplevelsen gjorde inntrykk, skjønner du, - i tillegg til alle de fine turene jeg fikk  :cheese:
KariK

Anders

Håper det var et positivt inntrykk da :-)

Ninette

Quote from: \"Anders\"Bare for å provosere... er det virkelig så få som har noen synspunkter og tanker rundt hvorfor de reiser til Hellas og hva de finner spesiellt attraktivt/negativt med sine reisemål?
Eller er alle skåren for tungebåndet?

Neida, vi er nok flere som har synspunkter :-)

Jeg\"fant\" Hellas litt sent - for åtte - ni år siden.

Etter å ha reist rundt i Kykladene og på Peloponnes, var det tilfeldigheter som etterhvert brakte oss til Kreta. Og der har vi \"strandet\".

Mange kjenner Kreta som den travle Chaniakysten. Men Kreta er jo så mye, mye mer. Vi kjenner Kreta som den rolige sørkysten helt uten veiforbindelse, autentiske fjellandsbyer, vandreturer med fjellsko og ryggsekk, og ikke minst gjestfrie kretere som tar i mot oss som venner år etter år.

Vi har i stor grad oppsøkt det greske dagliglivet, noe som har gitt oss uventede opplevelser og venner for livet. Det er som John S sier, møtet med menneskene som gjør det hele så spesielt. Og for en forfrossen nordlending gjør det heller ingenting at Kreta byr på sol og varme store deler av året.

Jeg drømmer om å besøke andre deler av Hellas, men har problemer med å ikke reise til Kreta. Slik det er nå, reiser jeg til dit to - tre ganger i året. Og da er det ikke så mye ferie igjen å ta av "¦.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Anders

Ah... endelig... reis dit du føler at du vil reise, Ninette... her er ingen som legger noen begrensninger på deg.

Og jeg tror deg så gjerne på at Kreta har mye spennende å by på. Jeg har bare vært der en gang, og fikk aldri sjansen til å oppleve, og kanskje var jeg heller ikke bevisst at jeg måtte gjøre noe aktivt for å oppleve...

Bruk ferien slik du vil. Sug til deg av de tingene du liker. Vær ikke flau eller skamfull for noe som helst... ditt Hellas er like så godt som noen andres... og din tid er din egen til å rå over.

kaka

Jeg har ihvertfall hatt mye glede av dine mange fine beretninger og bilder fra Kreta, Ninette! De gir meg lyst til å oppleve noe av det Kreta du har vist oss her inne.
Jeg ser du nettopp har skiftet avatar, men husker jeg ikke helt feil, var det en fin historie knyttet til valget av din tidligere avatar.
KariK

Ninette

Quote from: \"kaka\"Jeg har ihvertfall hatt mye glede av dine mange fine beretninger og bilder fra Kreta, Ninette! De gir meg lyst til å oppleve noe av det Kreta du har vist oss her inne.
Jeg ser du nettopp har skiftet avatar, men husker jeg ikke helt feil, var det en fin historie knyttet til valget av din tidligere avatar.

Takk for hyggelig tilbakemelding, kaka! Ja, den forrige avataren var fra et bilde som ble tatt ute på landet av en dame som gikk tur med en geit. Skal sannelig lete opp det bildet :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

kaka

Hyggelig om du finner bildet igjen, Ninette.
Det var noe helt spesielt ved det, og nå har jeg lest historien en gang til.
Virkelig en artig beretning om møte med folk.
(PS, og litt off topic; du har fått kjempefin avatar nå også, da  :flower: )
KariK

Ninette

Quote from: \"Anders\"Bruk ferien slik du vil. Sug til deg av de tingene du liker. Vær ikke flau eller skamfull for noe som helst... ditt Hellas er like så godt som noen andres... og din tid er din egen til å rå over.

Å nei, jeg er verken flau eller skamfull, Anders, over å ha \"strandet\" på Kreta. Jeg er lykkelig og glad over å ha funnet et paradis som stadig byr på nye steder og nye flotte opplevelser. Det er som et eget lite \"land\", fullt av uoppdagende perler :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Mixelite

Quote from: \"Anders\"Bare for å provosere... er det virkelig så få som har noen synspunkter og tanker rundt hvorfor de reiser til Hellas og hva de finner spesiellt attraktivt/negativt med sine reisemål?
Eller er alle skåren for tungebåndet?

Ikke skåret for tungebåndet, men for min del er temaet utdebattert. Jeg har skrevet om det så mange ganger at jeg har gått lei av meg selv ;-)

kaka

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Anders\"Bare for å provosere... er det virkelig så få som har noen synspunkter og tanker rundt hvorfor de reiser til Hellas og hva de finner spesiellt attraktivt/negativt med sine reisemål?
Eller er alle skåren for tungebåndet?

Ikke skåret for tungebåndet, men for min del er temaet utdebattert. Jeg har skrevet om det så mange ganger at jeg har gått lei av meg selv ;-)

Og det er helt greit, Mixelite  :flower:
Da jeg opprettet denne tråden, var det ikke for å få en debatt om temaet. Utgangspunktet for meg, var steder jeg har vært ( så ettrpå at jeg hadde glemt \"jeg\" i overskriften) og litt refleksjoner rundt opplevelser av stedene, med pådryss av bilder innimellom.
Så inviterte jeg andre, som måtte ha lyst, til også å dele tanker om det her inne.
Så, her skal ingen føle at de burde ha skrevet noe, og kanskje er temaet \"oppbrukt\" allerede.
Men det kan nok hende jeg vil komme med noen flere glimt fra mine Hellasopplevleser.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | Today at 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....