Logg inn med Facebook eller Google!

Coronavirus

Started by marjana, 10. Mar 20, 23:12:21

Previous topic - Next topic

Kritios

Quote from: JanBe on 15. Mar 20, 10:41:56Da var det det noen som klarte å hjelpe meg og finne at denne informasjonen er offentlig og medfører riktighet

https://news.gtp.gr/wp-content/uploads/2020/03/Greece_decision_seasonal_accommodation_B-857.pdf


https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=auto&tl=no&u=https%3A%2F%2Fnews.gtp.gr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FGreece_decision_seasonal_accommodation_B-857.pdf

"Innføring av tiltaket for midlertidig stenging av sesongens turistboliger fra 15.3.2020 til 30.4.2020."

Kanskje jeg kan åpne som planlagt 9. mai da ... ??
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Ja, håper det, og tror det også nesten med tanke på hvordan situasjonen nå er i de områder hvor dette begynte = normalisering.

marjana

17. Mar 20, 01:17:59 #26 Last Edit: 17. Mar 20, 04:16:51 by marjana
Jeg fikk nettopp en mail fra Norwegian der jeg kan kansellere billettene og få cash points i stedet. Regner med at alle med Norwegian Reward får samme mail. Det er jo et lite plaster på såret da. Så dermed ble billettene for denne siden av sommeren byttet inn i cash points.
Håper jo på en tur til Hellas i løpet av forsommeren, men det er jo like strenge tiltak der som her, så hvem vet...

www.gtp.gr har en del oppdateringer om reiser til og i Hellas på engelsk under fanen NEWS.
Glika i zoi

Kritios

Quote from: marjana on 17. Mar 20, 01:17:59Jeg fikk nettopp en mail fra Norwegian der jeg kan kansellere billettene og få cash points i stedet. Regner med at alle med Norwegian Reward får samme mail. Det er jo et lite plaster på såret da. Så dermed ble billettene for denne siden av sommeren byttet inn i cash points.
Håper jo på en tur til Hellas i løpet av forsommeren, men det er jo like strenge tiltak der som her, så hvem vet...

Dette er jeg litt skeptisk til.
Dersom Norwegian går konkurs så er jeg redd du kan se langt etter de pengene....
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

marjana

Quote from: Kritios on 17. Mar 20, 21:55:05
Quote from: marjana on 17. Mar 20, 01:17:59Jeg fikk nettopp en mail fra Norwegian der jeg kan kansellere billettene og få cash points i stedet. Regner med at alle med Norwegian Reward får samme mail. Det er jo et lite plaster på såret da. Så dermed ble billettene for denne siden av sommeren byttet inn i cash points.
Håper jo på en tur til Hellas i løpet av forsommeren, men det er jo like strenge tiltak der som her, så hvem vet...

Dette er jeg litt skeptisk til.
Dersom Norwegian går konkurs så er jeg redd du kan se langt etter de pengene....

Men jeg har billetter som ikke kan refunderes, så de pengene vil jeg jo tape uansett. De var billige, så det er ikke all verden å tape, og ellers hadde det vel vært å sjekke med reiseforsikringen, men det er vel gjerne en egenandel på refusjonen av billettene? Jeg har ikke sjekket, altså. Får vel bare håpe at Norwegian klarer seg.
Glika i zoi

Kritios

Quote from: marjana on 17. Mar 20, 22:45:38
Quote from: Kritios on 17. Mar 20, 21:55:05
Quote from: marjana on 17. Mar 20, 01:17:59Jeg fikk nettopp en mail fra Norwegian der jeg kan kansellere billettene og få cash points i stedet. Regner med at alle med Norwegian Reward får samme mail. Det er jo et lite plaster på såret da. Så dermed ble billettene for denne siden av sommeren byttet inn i cash points.
Håper jo på en tur til Hellas i løpet av forsommeren, men det er jo like strenge tiltak der som her, så hvem vet...

Dette er jeg litt skeptisk til.
Dersom Norwegian går konkurs så er jeg redd du kan se langt etter de pengene....

Får vel bare håpe at Norwegian klarer seg.
Ja det håper jeg også, jeg har selv billett til Kreta med Norwegian den 18. April.
Satser på at det ordner seg :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

marjana

Jeg ser nå etter litt grundigere lesning av vilkårene ang. innbytte av billetter i Cash points så står det at man må bruke dem innen 30. november 2020. Jeg håper å få til en reise før juli eller september sånn at jeg får brukt mine cash points.
Man må jo bare gamble i disse dager der alt forandrer seg hele tiden. Nå får vi ikke reise inn i EU i det hele tatt på 30 dager heller, og det kan jo fort bli forlenget med tanke på hvor mange land det er i EU med koronasmitte.

https://news.gtp.gr/2020/03/16/eu-commission-proposes-30-day-schengen-zone-shutdown/
Glika i zoi

Svein~B

Hvis du avlyser ei reise på grunn av myndighetenes reiseråd, vil du mest sannsynlig få tilbake det du har lagt ut på forsikringen din. Det får i hvert fall jeg. Jeg hadde bestilt en påsketur med SAS. Jeg kunne valgt å utsette reisen vederlagsfritt eller fått tilgodelapp som må brukes før 30. november, men jeg kan også bare avbestille og kreve pengene tilbake på min helårs reiseforsikring.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

mouche

Quote from: marjana on 17. Mar 20, 22:45:38
Quote from: Kritios on 17. Mar 20, 21:55:05
Quote from: marjana on 17. Mar 20, 01:17:59Jeg fikk nettopp en mail fra Norwegian der jeg kan kansellere billettene og få cash points i stedet. Regner med at alle med Norwegian Reward får samme mail. Det er jo et lite plaster på såret da. Så dermed ble billettene for denne siden av sommeren byttet inn i cash points.
Håper jo på en tur til Hellas i løpet av forsommeren, men det er jo like strenge tiltak der som her, så hvem vet...

Dette er jeg litt skeptisk til.
Dersom Norwegian går konkurs så er jeg redd du kan se langt etter de pengene....

Men jeg har billetter som ikke kan refunderes, så de pengene vil jeg jo tape uansett. De var billige, så det er ikke all verden å tape, og ellers hadde det vel vært å sjekke med reiseforsikringen, men det er vel gjerne en egenandel på refusjonen av billettene? Jeg har ikke sjekket, altså. Får vel bare håpe at Norwegian klarer seg.

Jeg har søkt "refund" hos Norwegian og får jeg ikke pengene tilbake fra Norwegian så får jeg de tilbake fra BankNorwegian siden jeg kjøpte billettene med bruk av kortet og hvis de ikke kan/vil refundere meg så sender jeg regningen til selskapet jeg har reiseforsikring i. Og får jeg ikke pengene fra noen av disse tre så vet jeg ikke helt hvordan verden ser ut. Ingen egenandel på reiseforsikringen for denne situasjonen.

mouche

Quote from: Svein~B on 18. Mar 20, 07:52:29Hvis du avlyser ei reise på grunn av myndighetenes reiseråd, vil du mest sannsynlig få tilbake det du har lagt ut på forsikringen din. Det får i hvert fall jeg. Jeg hadde bestilt en påsketur med SAS. Jeg kunne valgt å utsette reisen vederlagsfritt eller fått tilgodelapp som må brukes før 30. november, men jeg kan også bare avbestille og kreve pengene tilbake på min helårs reiseforsikring.

Jeg har søkt om refusjon hos SAS så får vi se om de har penger å gi meg og hvis ikke så blir det kredittkortet/reiseforsikringen som får regningen.

Skulle ha reist med SAS neste uke via København og Aten med god connection og nå tilbød de meg å reise tidlig om morgenen den ene dagen til København og sent neste dag videre til Aten. Hørte de ikke tilbake fra meg så regnet de med at det var akseptert, frekk som f....n!

JanBe

Skulle egentlig reist med Sas til Athen neste lørdag den 28 mars, den turen har Sas kansellert, men foreløpig ikke returen 13 april. Regner jo med at regjeringen forlenger alle tiltak som går frem til 26 mars om et par dager og da trolig frem til og med påske. Regner da med at SAS kansellerer returen da og at jeg får pengene tilbake for billettene og gjør jeg ikke det, så har reiseforsikringsselskapene sagt at de dekker det som evt ikke flyselskapene dekker til og med 14 april. Så trolig vil alle billetter til og med 14 april bli dekket av reiseforsikringen, selv om flyselskapene ikke dekker noe.............

JanBe

21. Mar 20, 14:06:15 #35 Last Edit: 21. Mar 20, 14:08:38 by JanBe
Vil komme med noen tanker rundt dette med Coronaviruset og eventuelle reiser til vårt kjære Hellas i tiden som kommer

Trolig er vi bare i begynnelsen av denne Corona epidemien. Foreløpig er jo ikke så veldig mange i Norge som er så syke at de trenger sykehusbehandling. Så for en dag siden eller noe slikt en reportasje fra et Italiensk sykehus og hvor ille det egentlig var der. Får vi noe lignende her i Norge og egentlig resten av verden så blir det virkelig ille. Det har fått meg til å tenke på mine neste planlagt turer til Hellas.

Må innrømme at jeg, som de fleste andre, har tenkt at dette går forhåpentligvis fort over og vi snart kan reise tilbake til vårt kjære Hellas og at alt skal omtrent være som før. Fortsetter utviklingen og vi får noe lignende det som skjer i Italia nå, er jeg redd for at ting aldri vil bli som de var før, men noe annet, ukjent i dag.

Jeg har ikke planlagte neste reise før den 13 juni og håper vel fremdeles på at den kan la seg gjennomføre som planlagt, selv om jeg blir mer og mer tvilende om det vil skje. Tror dette kan dra langt ut i tid.

Det som jeg har begynt å tenke mer og mer på er om jeg rett og slett våger å reise til Hellas i veldig lang tid fremover. Det jeg mener med det, er om jeg ikke har blitt smittet og syk innen jeg neste gang skal reise til Hellas, våger jeg da å reise?

Vi som bor i Norge, er jo veldig heldige at vi har et helsevesen som pr dato fungerer veldig godt og jeg tror om vi trenger det, så får vi veldig god hjelp her i Norge. Jeg tror ikke at Coronavirusen med et trylleslag forsvinner nærmest av seg selv. Er redd at det i lang tid fremover vil være et aktivt virus som kan smitte oss. Under forutsetning at jeg ikke er blitt smittet og har vært syk, våger jeg da å reise til Hellas, som dessverre ikke har et så godt offentlig helsevesen som det norske, våger jeg å ta sjansen på at jeg ikke vil bli smittet i Hellas og evt. havne på et gresk sykehus. Skal jeg bli smittet så vil jeg nok helst bli det i Norge Er derfor veldig usikker på om jeg våger å reise til Hellas igjen på lang tid.

Dette vil nok av noen oppfattes som tunge tanker og mye må skje i tiden fremover for at dette skal bli virkelighet, men det har i hvert fall satt tankene i sving omkring dette her hos meg.

Så får vi håpe at utviklingen ikke blir så mørk og dyster som jeg har skissert ovenfor og ikke minst at man finner en vaksine mot dette viruset slik at man ikke trenger å være redd for å reise når dette forhåpentligvis en gang roer seg ned..........

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...