Logg inn med Facebook eller Google!

"Mine" morsomme memoarer

Started by fila, 16. Jan 17, 13:26:50

Previous topic - Next topic

dagstaalesen@hotmail.com

Dag.

fila

Fortsatt Nea Skioni. Vi ville gjerne tilbake til Villa Stasa i Loutra, så vi spaserte de ca 9 km fra Nea Skioni for å spise litt sen middag på denne utmerkede tavernaen. Med oss hadde vi en lapp med telefonnummeret til en lokal drosjesjåfør i Nea Skioni, som vi hadde avtalt skulle hente oss der på kvelden. Avtalen var: Bare ring meg. Etter et herlig måltid og lenge etter at mørket hadde senket seg ringte vi nummeret til drosjen. Intet svar, heller ikke etter gjentatte forsøk. En av kelnerne på Villa Stasa så nok sikkert fortvilelsen hos oss som da hadde innstilt oss på å måtte gå 9 km i mørket. Han heiv av seg forkleet og tilbød seg å kjøre oss hjem. Det gikk fort og gæli på mørke og smale veier, men vi kom trygt frem. Da jeg tilbød meg å betale litt for velvilje og drivstoff ble mannen virkelig sint (muligens) og gjorde meg uttrykkelig oppmerksom på at han ikke drev taxivirksomhet og at jeg bare måtte komme meg inn og til sengs. Alt dette med et lite lurt smil om munnen. Jeg takket pent for turen åpnet døren og gikk ut av bilen. Idet jeg skulle lukke døren la jeg en liten seddel i passasjersetet og trakk meg rask tilbake i mørket. Jeg kunne høre en blanding av skjennepreken og latter fra bilen idet han snudde og kjørte tilbake. Takk for turen!  :)

fila

Jeg må bare legge ut denne lille historien, også den fra Nea Skioni. Det var en av de siste kveldene før vi skulle reise videre. Vi ville spise middag og ta farvel med våre venner på stamtavernaen om kvelden. Det ble et godt og hyggelig måltid. Etter å ha betalt ville verten spandere sipporo på oss. Problemet var bare at han ikke hadde fludiet på lager. Det ordnet seg; han sendte sin 6 år gamle sønn avgårde til nabotavernaen for å låne litt. Det ble både en og noen flere turer til naboen for denne unge karen og jeg glemmer ikke stoltheten i blikket hans når han utførte oppdraget. Herlige Hellas :)

fila

Vi var på Lesvos og kjørte fra Ag. Isidoros til Molyvos. Mellom Petra og Molyvos tok vi av opp til Vafios for å spise lunch på Taverna Ilios. Der fikk vi servert god mat akkompagnert av god musikk. Vi gjenkjente Georges Dalaras' gode stemme gjennom høytalerne og spurte vertinnen om det var han, for å se om vi hadde rett. Stolt bekreftet hun det og, enda stoltere, kunne hun fortelle at Dalaras og kona hadde spist lunch på hennes taverna året i forveien. Det var jo egentlig litt morsomt for oss også å spise lunch på samme taverna som Dalaras hadde besøkt.

dagstaalesen@hotmail.com

Dag.

fila

Vi hadde gått fra Ag.Isidoros til Plomari. Etter en runde i denne flotte lille byen fikk vi lyst på kaffe. Vi fant en kaffebar, gikk inn der og bestilte kaffe av forskjellige slag, med og uten melk, på engelsk. Vi fikk svar på bortimot perfekt engelsk av verten der. Vi tok kaffekoppene med oss ut og benket oss rundt et bord. Verten kom ut, satte seg ved nabobordet og fortsatte praten med sine venner. Plutselig ble han stille, ser bort på oss og lytter. Så sier han: "Korr dokker kommer ifra?". "Fra Norge" (dumt svar). "Ja, men korr i Norge?" var neste spørsmål. "Fra Nord-Norge" var svaret. "Korr i Nord-Norge?". Vi svarte på det, han tok med seg stolen og satte seg ved vårt bord. Praten gikk på nord-norsk, en dialekt han behersket meget godt. Det viste seg at godeste Dimitri hadde arbeidet flere sesonger på et fiskebruk i nabolaget og snakket den lokale dialekten veldig godt. Takk for kaffen  ;D

dagstaalesen@hotmail.com

27. Jan 17, 18:32:35 #18 Last Edit: 27. Jan 17, 21:53:52 by dagstaalesen@hotmail.com
Fantastisk historie Fila. Var det på Myre han hadde arbeida i Norge?
Dag.

fila

Det var på Myre, ja :)

Solgry

30. Jan 17, 13:57:38 #20 Last Edit: 30. Jan 17, 14:56:44 by Solgry
Vi hadde følgende, herlige opplevelse på Naxos i september 2015:

Vi styrte mopeden nedover mot Plaka, selv om de mørke skyene var truende. Vi så en stor, svart sky som kom fra Paros mot oss, og bestemte oss for å finne en taverna med tett tak, slik at vi kunne sitte der til regnet sluttet. Det ble Gorgonas i Ag. Anna, og vi var de eneste gjestene i 11-12-tida på formiddagen.

Vi bestilte en liten mugge hvitvin, som ble tappet fra den store tønna. Vi fikk også med en liten skål potetgull. Og SÅ kom regnet!

På bordet ved siden av var det lagt på duk, og det var dekket på, med glass, asjetter, brød og vin, så vi forsto at det ville komme noen snart. Det viste seg å være "mannen i huset", altså mannen til "sjefa", (Gorgona?) + noen andre "gubber". Antagelig familie og venner. De ble vel 6-8 personer, etter hvert.

De viste oss stolt at de hadde laget hvitløkmarinerte snegler, og kom med et fat til oss, også! (Det fristet ikke meg, men gubben spiste.) Vi fikk også brød, og vinmugga vår ble fyllt opp, så snart vi helte fra den og opp i glassene våre! Vi fikk også hele potetgull-posen på bordet. Det kom selvsagt flere retter på nabobordet, men vi fikk "bare" smake på sneglene + brød. :)

Regnet fortsatte og vi fant ut at vi kunne kanskje bestille en gresk salat, som ble lunsjen vår, så det ble et par trivelige timer på Gorgonas, før regnet hadde gitt seg, og vi kunne trekke ned på stranda!  ;D

En herlig opplevelse, og da Gorgona kom, forsto hun hva som hadde foregått, og ristet på hodet, men smilte og lo!
På regningen var de kun påført salat og 1/2 liter vin, men vi ga litt ekstra tips.

Vi har for øvrig spist på Gorgonas mange ganger, både før og etter dette, og de kjenner oss igjen når vi kommer. Alltid god mat og god service, så det kan absolutt anbefales! :juble:

Lodotter er englenes tøfler.....

Lous

Herlig. Det er fint å sitter der i svingen og "svinge med begeret"

fila

Vi er fortsatt på Lesvos. Vi gikk på bytur de ca 2,5 km fra Ag. Isidoros og inn til Plomari. Der gikk vi rundt i byen og endte opp ute på kaien, der vi satte oss ned på noen benker og nøt synet av denne vakre byen. Vi ble sultne og gikk opp til strandpromenaden og spiste gyros pita med Mythos til. Som alltid var det nydelig og akkurat passe til lunch. Da vi skulle bryte opp og gå hjem oppdaget en av oss at kameraet var borte. Det var ikke å finne på tavernaen, så eieren løp ut på kaien og til benken der vi hadde sittet for vel en time siden. Masse folk hadde i mellomtiden gått frem og tilbake der ute på kaien, men kameraet lå der, akkurat slik det ble lagt før vi gikk og spiste lunch. Er det rart at vi liker oss i hellas?

fila

Det er 3 dagen at minibanken i Stoupa er i ustand, kortbetaling var ikke så vanlig og vi begynte å gå tom for kontanter. Nikos drev baren på Kolokotronis, en skikkelig hyggelig kar, som vi fikk god kontakt med. Derfor tenkte vi at vi kunne spørre han om å få låne bilen hans og kjøre til Kardamili for å ta ut penger i minibanken der. Vi gikk til Nikos og spurte, men fikk et kontant nei til vårt spørsmål. Dere får ikke låne bilen, men jeg kan kjøre dere frem og tilbake. Og slik ble det. Snakk om service.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...