25. Apr 24, 07:35:08


Logg inn med Facebook eller Google!

Mygg

Started by Frøken Sofie, 08. Apr 13, 00:41:13

Previous topic - Next topic

marjana

Du verden! Hvem skulle tro at Marmite hjelper mot mygg?! Jeg har vel hørt om de fleste rådene i tråden, unntatt ouzo og Marmite. Hvis man blir veldig plaget av mygg for eksempel om kvelden på en taverna med mye vegetasjon, og ikke har tilgang på myggremedier, så kan presset sitron eller eddik hjelpe. Både smøre på huden og sprute eddik på plantene.
Glika i zoi

Atle

Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Ingeborgimevind

Mygga er det vi utstyrer soldatene våre med når de skal utenlands. Den virker godt. Smør eksponert hud, og ha, som nevnt over, gjerne litt i håret. Brukes med forsiktighet på små barn. Klær innsatt med permetrin er nyttig, og ellers er det dessverre sånn at genene våre gjør oss tiltrekkende på hunnmyggen i varierende grad. Den kraftige hudreaksjonen skyldes effekten av de proteinene myggen sprøyter inn i oss for å holde blodet tyntflytende, og nyere forskning peker i retning av at noen av disse proteinene påvirker immunresponsen vår på sikt. Siden mygg kan være bærere av smittsomme sykdommer er det alltid fornuftig å forebygge bitt hvis man er i områder med smitte. I en annen tråd er dette blitt diskutert tidligere, pr i dag er det lite av slik smitte i Hellas. Når det gjelder antibiotika og kortison, er det viktig å være klar over at en infeksjon forverres av kortison alene, samtidig som en kraftig hevelse med blank (vandig) væske og uten allmennsymptomer neppe er en infeksjon. Vanlivis vil infeksjonen oppstå når den kløende bruker neglene på huden og det danner seg små rifter som kan være inngangsporten for bakterier vi ikke ønsker å ha. Legen bør ta en CRP før det settes i gang med antibiotika, for å unngå utvikling av ytterligere resistente bakteriestammer (noe som er et stort problem etter hvert).


Vår yngste datter har i alle år vært veldig plaget av myggstikkene, men det har roet seg noe ned. Imidlertid hadde hun en kraftig oppblussing da hun ble eksponert for (genetisk) nye mygg i Karibien for 5 år siden, og igjen som utvekslingselev i Kansas i fjor. Samme behandling til henne: forebygg stikk med myggmelk og klesplagg, bruk gjerne Eurax som kløestillende, ta vanlige antihistaminer - finn evt ut om noen av dem gjør deg mer trøtt enn andre (individuelle variasjoner her). Myggen søker CO2 i utåndingsluften i tillegg til feromoner osv, men det er vel ikke noe særlig vits å holde pusten?  ;)
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Anders

Og litt på siden av trådtema... gjelder noen av de samme gode rådene hvordan man skal beskytte seg mot knotten her hjemme også? Det er jo en fandens oppfinnelse som ødelegger halve sommeren... :-(

Solgry

Vi har ALDRI vært plaget med mygg når vi har vært i Hellas! (Bank i bordet!) Kan faktisk ikke huske å ha fått ett eneste myggstikk, ennå!
Og vi har vært der 2-3 uker i september hvert år, og det har vi vært siden 2000. Bare flaks?  :ehdj:
Lodotter er englenes tøfler.....

Anders

Tjah... vet nå ikke hva jeg skal tro, da :-)  (jfr den linken til Atle  ;D )

Solgry

Quote from: Anders on 09. Apr 13, 18:26:54
Tjah... vet nå ikke hva jeg skal tro, da :-)  (jfr den linken til Atle  ;D )

Ja, så der har vi forklaringen, ja! :smile12:
Lodotter er englenes tøfler.....

Anders

Opplever alltid mange flere myggstikk når jeg reiser alene... :-)

bengalow

Det är inte lätt att vara ensam hane, med en massa honmyggor, Anders!! Hur har du det med dina feromoner? Det är väl inte bara flygande honor som surrar omkring dig?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tzasiki

Hm, nå skjønner jeg kanskje hvorfor vi IKKE er plaget av mygg og myggstikk når vi er i Hellas.. ;)


marjana

Det har kommet en ny type plugg som man setter i stikkontakten, som varer dag og natt mot mygg og fluer, i 240 timer. Den virker!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...