Logg inn med Facebook eller Google!

Souvenirer

Started by Riitta, 12. Jul 07, 13:22:09

Previous topic - Next topic

Mixelite

Det har blitt litt av hvert gjennom årene. Lite ikon, litt keramikk, komboloi, fingerbøl, keramikktallerkner med motivmaling, yoghurt, retsina, metaxa, ouzo...

I år kom vi hjem med myggmaskin til å henge på veggen, krus, tallerkener og boller(skulle bare ha et askebeger), en fin drivved med motiv fra Agios Isidoros som var en gave fra Touri, isbitposer av typen man river litt i og vips er det en pose med isbiter, Martini Asti, musematte med Chiosmotiv som er helt ubrukelig til optisk mus, mastikdrops til gave, en oppblåsbar robåt til to og tilhørende årer, tavli med Chiosmotiv, to par sko(må alltid innom \"mor\" og handle), masker og svømmeføtter, lommebok, håndklær... Kjøper ikke så mye pynteting lenger, heller ting som kan brukes, enten de har greske motiv eller ikke.

Riitta

Hur mycket övervikt blev det zwwhhhhaaaxxxx  zqr2333222222

Riitta

Mixelite

Quote from: \"Riitta\"Hur mycket övervikt blev det zwwhhhhaaaxxxx  zqr2333222222

Riitta
Ingenting, men vi satte ny rekord; 60 kg bagasje! Huttetu! Godt vi ikke drar med så mye hver gang!

bipbap

Jeg kjøper ikke pynteting iallefall (jo, kjøpte nok litt krimskrams de første par gangene jeg var i Hellas)

Nå går det i Metaxa, olivenolje, olivensåpe, krydder osv
Kunne tenkt meg å ha med Mythos også, men veldig tungt og risikabelt å frakte da ..

Admirala

Kjøper også helst mat med hjem til Norge, som oster, krydder, gresk kaffe osv. Olivensåpe må med, og kanskje en ouzo. Og så samler jeg på eggeglass, jo rarere jo bedre, så det kjøper jeg også om jeg finner det.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

ragnhild

Jeg kjøper kaffe, ost, krydder, vin,  kunst av ulike slag-mange spennende kunstnere i Hellas, klær-gresk design har blitt veldig bra i de seneste årene. Og smykker-elsker kopier av bysantiske gullsmykker.

bengalow

\"Vi\" köper hem så mycket ouzo vi kan bära, och fyller gärna på i Taxfreeshopen. Vi liknar nog packåsnor där vi drar fram med våra väskor och plastkassar.
Det som annars intresserar vissa hondjur i familjen är...gissa!... om inte guld! Det finns inte ett fönster det inte skall glos i och gärna besöka under de första dagarna. Senare svalnar intresset, kanske för att jag är totalt ointresserad av sådant. Men glänsa vill hon, min Anita, och kom icke med 14K....
Vi brukade köpa lite \"teatermasker\" i lera, och hänga upp i uterummet, och hittar vi en fin så köper vi. Inlagd frukt från Xios är en specialitet som idag finns över hela Grekland. Syltade gröna pistaschnötter är smaskens till glass/is. I år köpte vi grekisk saffran till våra vänner - 2,40 € för 1 gram, ganska billigt.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Athina

Av mine greske souvenirer er jeg mest fornøyd med et ikon kjøpt i Parga i 1997 og en nydelig utgave (bare hodet) av Hygieia,gudinnen for sunnhet og helse. Denne ble kjøpt i Athen på min aller første hellastur i 1994. Siden har det stort sett blitt souvenirer i form av ting som kan konsumeres,så som hjemmelaget olivenoljesåpe,honning,kalamataoliven,Metaxa,ouzo,Kourtaki retsina og salt samlet på klippene ved sjøen i Kardamili. Noen av våre venner på Peloponnes har fått for vane å komme med en 5-liters kanne av sin egen olivenolje som avskjedsgave. Rørende og en flott gest,men vi får et problem:kofferten er som regel overfylt og tung nok fra før,og det er slutt på de tider da man kunne ta en 5-liters oljekanne som håndbagasje!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tjorven

Jeg har laget min egen greske landsby av sånne småhus o.l. Må vel snart få noen innbyggere dit også....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Magnolia

Det var lurt, Tjorven. Der ga du meg et tips. Jeg har en samling med prester. Synes de er så fornøyelige i alle slags hverdagssituasjoner.
Ellers blir det som regel spiselige ting jeg stapper i kofferten.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Sjøløve

Vin.       Gresk hvitvin   zwwhhhhaaaxx
Får sikkert like god eller bedre vin på polet hjemme, men det er noe eget med å åpne ei flaske med greske bokstaver på etiketten
og dvele ved gode ferieminner.   erwwrewwr
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tjorven

Ja,vin er jo alltid godt,men jeg ble skuffa da jeg skulle innta min medbragte ouzo.Det var ikke samme susen over den i heimen som ute på en gresk bar,gitt  zxcqqqaaaaaaaa Derimot tar jeg alltid med meg ei katt i div.varianter,hvordan kunne jeg glemme det da.Og ei ugle som mora mi samler på.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....