Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan bli elsket i Hellas og av grekerne?

Started by GeMic, 16. Aug 17, 16:51:03

Previous topic - Next topic

bengalow

18. Aug 17, 12:51:11 #12 Last Edit: 18. Aug 17, 13:07:40 by bengalow
Att man skall betala skatten via elräkningen beror på, att man aldrig upprättat något fastighetsregister. Myndigheten visste inte vem som ägde vad, men elektricitet skall alla ha, så elbolagen fick i uppgift att debitera fastighetsskatten på alla förbrukare. De nordiska länderna har satt i utsikt att hjälpa grekerna med ett dylikt register, men hur långt det har gått vet jag inte i dagsläget. Det finns flera sådana konstigheter, enligt vårt sätt att se.

PS: Kritios, det där med armeringsjärn har nog en annan mening än vad du påpekar. Det är ett allmänt förbud om att bygga högre privata hus än 2 våningar, men alla går och väntar på, att lagen skall ändras. Då är det praktiskt att redan ha armeringen på plats för påbyggnaden. Det har gått rykten om, att skatt endast betalas på färdiga byggnader, men det är en skröna, som kommer från Spanien.  Är husen bebodda anses de färdiga, hur mycket armering som än sticker upp.

Angående trixningen med statsbudgeten inför EU-medlemskapet, så sålde grekiska staten många miljoner statsobligationer till en amerikansk bank (CitiBank tror jag mig minnas) väldigt billigt, mot att dessa inte skulle tas upp i räkenskaperna hos banken. Intäkterna däremot redovisades i den grekiska budgeten, och upptäcktes när man senare skulle lösa in dem. Då var man redan medlem i EU. Resten är historia, men riksbankschefen fick avgå, och hela regering åkte dit. Omval, nyval, omval...och kaos som vanligt. Inte deras eget fel?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

ROLLE

Hej Benga

Fint att du rättade till uppgifterna om el räkningen med innehållande fastighetsskatt och armerings järnen som finns !

Grekerna e nog ena hejar på o bli omtyckta på ett tvivelaktigt sätt sedan ett par tusen år tillbaka. Min åsikt och erfarenhet är nog att det enda de riktigt "älskar e pengar" !
Om du e försedd med en tjock plånbok e du omtyckt just så länge som den blir tömd. Nästa år du kommer tillbaka kommer de säkert ihåg dej, men kommer inte ihåg vad du hette , färgen på din penningpung minns de ?

mouche

Her er det nok en del forvirring på mange måter, eksemeplvis med eiendomsskatt. Det er to stykk forskjellige eiendomsskatt i Hellas. Den ene går til den lokale kommunen og blir innkrevd på strømregningen. Den kalkuleres på basis av x euro multiplisert med størrelse på bebyggelsen samt pergolaer og terassedekker. Jeg har enda ikke møtt noen som kan forklare helt nøyaktig hvordan dette regnes ut og er noe av et lotteri. I tillegg til den lokale eiendomsskatten (samt radio/TV-lisens) har man en nasjonal eiendomsskatt, ENFIA, som også er "noe" vanskelig å skjønne hvordan regnes ut. Vi har et relativt stort hus/eiednom med basseng og betaler cirka 1000 euro i året i eiendomsskatt hvorav ENFIA er i underkant av 700 og den lokale i overkant av 300 euro.

Man betaler IKKE ENFIA før man er tilkoblet "domestic electricity", og den strømmen er langt biligere enn "building electricity" som man kan ha inntil fire år fra byggetillatelse foreligger. For å få innstallert "domestiv electricity" så må man kune dokumentere at bygning er oppført i henhold til gitte tillatelser samt at IKA er betalt for alle arbeider. Den som bygger/eierhuset er til slutt ansvarlig for denne "arbeidsgiveravgiften" selv om det er utbyggeren/entreprenøren som gjør jobben og betaler inn IKA'n.

Hva angår eiendomsregister i Hellas så er dette på plass i noen områder, men eksempelvis ikke på Kreta. EU har vel gitt/utbetalt rundt 400 millioner euro for dette uten at den greske stat/regjering helt kan redegjøre for status eller bruken av pengene. Jeg tror at Hellas nå er det eneste landet innen EU som ikke har et slikt register, ja selv Albania har det!

Jeg opplever at den generelle holdning hos grekerne er at de ikke vil betale skatt for de hevder at de ike får noe igjen for dette, og glemmer da at det gjør de jo faktisk selv om alt er langt ifra perfekt.

Hørte tilfeldigvis i går at i f.eks Romania er gjennomsnittslønnen 400 euro per måned, i Albania lavere enn det så Hellas ligger ikke så dårlig an sammenlignet med naboland, men langt bak de nordiske landene.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...