Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan bli elsket i Hellas og av grekerne?

Started by GeMic, 16. Aug 17, 16:51:03

Previous topic - Next topic

GeMic


Det er vel ingen tvil om at veldig mange nordmenn elsker Hellas, og for den sak skyld, veldig mange skandinaver. Men en ting er å reise til Hellas gjentatte ganger, og finne seg et nytt reisemål hver gang. Det kan jeg forstå er svært spennende og av stor interesse for mange. Hellas har totalt nærmere 800 (!!) øyer som det er mulig å reise til. Og det er sikkert ingen overraskelse at det virker ganske greskt uansett hvor du måtte legge reisen. Og det er da også et veldig gjestmidlt land vi snakker om, en nasjon som sliter økonomisk men som allikevel har opprettholdt forståelsen av hvor ufattelig viktig gjester/turister er. Servicegraden har vi i Norge enormt mye å lære av!

Når du reiser til Hellas skal du, om du ikke allerede er klar over det, være bevisst på at det er først og fremst ikke grekerne selv som har skylden i økonomisk ruin. Etter mange års ferie på Samos, blir vi ikke lenger oppfattet som turister men som en del av befolkningen gjennom utallige venner lokalt. Og derfor blir vi også fortalt mye som turister normalt ikke forstår. Hellas er "ødelagt" pga EU og Euroen. Når våre venner, som driver restauranter, hoteller og barer får strømregningene sine, så lyder en regning med forbruk for 1000 Euro på 3000 Euro! Og Hellas skattelegger sine næringsdrivende spesielt tøft.

Det er dessverre korrupt, og vanskelig utfordrende for mange. Jeg synes det er fint at vi "rike" fra vanvittige Norge skal være klar over dette.

For 20 år siden sa to karer som drev en bar på Samos til oss, da vi skulle reise; "Dere sier dere elsker oss, men dere kommer jo aldri tilbake!" På flyet hjem bestemte jeg meg for at, jo, neste år kommer vi tilbake. Og det gjorde vi. Og i løpet av en dag året etter, var det som om vi aldri hadde reist. 11-12 ferier og 20 år senere, har vi et forhold til Samos, til de samme menneskene som bor der, som for tjue år siden. Vi planlegger pensjonisttilværelsen på Samos, med sommer hver dag fra Mai til September.

Vi ble forelsket for tjue år siden, og ble elsket tilbake. Så vi bidrar nok kanskje ikke til at økonomien blir bedre, når vi velger å gjrøe opp for hotell, leiebiler, restaurant regninger og på barene med cash. Vi bruker ikke kort. Vi har rett og slett bare bestemt oss for at det er ikke vår utfordring og redde Hellas gjennom å betale alt med kort så våre beste venner må betale enda mer i skatt. Det våre venner tjener fra Mai til September, skal de klare seg med også i perioden Oktober til April! Og vi har valgt Samos fordi den øya har alt, vi kjenner mange mennesker der, de kjenner oss, vi blir invitert med på fester, i bursdager, bryllup og det ene med det andre. Vi har valgt å reise til det samme stedet, vi elsker det, og blir elsket for det.

Vi skal se mer av Hellas, vi skal reise til andre steder i verden, før livet er over. Men da med utgangspunktet Samos. Det tar under en time til Athen med fly. Det går båter til en rekke øyer, til Tyrkia (for de som ønsker det), og flyr du til Athen er verden åpen. Hvis du hver eneste gang velger å se stadig mer av Hellas, hver sommer, nytt sted, nye mennesker, så vil du garantert bli enda mer forelsket i Hellas og hva Hellas byr på. Og du blir garantert satt pris på, på hvert eneste sted, den sommeren du er der.

Jeg vil an befale deg å finne ditt sted. Finn ditt paradis, utforske det, vis interesse, ta kontakt med menneskene på ekte vis, ha god tid, vis interesse ved å faktisk snakke med dem, og ikke bare til dem. Ikke bare elsk Hellas, men sørg for at Hellas elsker deg. Da kan jeg garantere deg at du vil aldri føle behov for noe annet. Men, som vi gjorde, bør du selvfølgelig tenke over; Hva er en ferie for deg, 100 %?

For oss, ved Samos er det; Fantastiske steder å utforske, varmt hele sommeren, herlig badevann hele året nesten, det er nydelige mennesker hvor mange har blitt våre venner, det byr på alle de fasilitetene du trenger på strendene, i butikkene, ved leie av bil eller annet kjøretøy, det er nydelig mat, godt drikke, og vi har funnet ut at å være pensjonister på Samos fra Mai til September rett og slett vil dekke hele vårt behov for det gode liv.

Vi elsker Hellas, vi elsker Samos, og menneskene på Samos elsker oss. DET gir oss garantert en helt annen ferieopplevelse enn øyhoppere noengang vil oppleve, eller de som besøker Samos for første gang og aldri kommer tilbake. Vi er fra Norge, og vi ER en del av Samos nesten hver eneste sommer. Gjensidig kjærlighet betyr enormt for våre sommerferier!



mouche

Quote from: GeMic on 16. Aug 17, 16:51:03

Det er vel ingen tvil om at veldig mange nordmenn elsker Hellas, og for den sak skyld, veldig mange skandinaver. Men en ting er å reise til Hellas gjentatte ganger, og finne seg et nytt reisemål hver gang. Det kan jeg forstå er svært spennende og av stor interesse for mange. Hellas har totalt nærmere 800 (!!) øyer som det er mulig å reise til. Og det er sikkert ingen overraskelse at det virker ganske greskt uansett hvor du måtte legge reisen. Og det er da også et veldig gjestmidlt land vi snakker om, en nasjon som sliter økonomisk men som allikevel har opprettholdt forståelsen av hvor ufattelig viktig gjester/turister er. Servicegraden har vi i Norge enormt mye å lære av!

Når du reiser til Hellas skal du, om du ikke allerede er klar over det, være bevisst på at det er først og fremst ikke grekerne selv som har skylden i økonomisk ruin. Hellas er "ødelagt" pga EU og Euroen. Når våre venner, som driver restauranter, hoteller og barer får strømregningene sine, så lyder en regning med forbruk for 1000 Euro på 3000 Euro! Og Hellas skattelegger sine næringsdrivende spesielt tøft.

Det er dessverre korrupt, og vanskelig utfordrende for mange. Jeg synes det er fint at vi "rike" fra vanvittige Norge skal være klar over dette.


Nå har jeg betalt strømregning i Hellas de siste seks årene og kjenner meg ikke igjen i hva du skriver. Du er vel klar over at på strømregningen innkreves også radio/TV-lisens og skatt til den lokale kommunen?

At Hellas er korrup er jeg forøvrig helt enig med deg i, men det skyldes vel at grekerne har gjort det til det og hvordan kan EU og Euroen ta skylden for det? Beklager men ditt innlegg er svært selvmotsigende etter mitt syn.

Forøvrig tilbringer vi store deler av året i Hellas og har kjøpt/bygget vårt eget hus der så noe kjenner vi også til etter hvert mht hvordan ting fungerer/ikke fungerer.

GeMic


Jeg respekterer ditt svar, og går også ut fra at du/dere kjenner enda bedre til systemet enn vi fra Norge. Mitt innlegg er basert på flere samtaler med våre mange venner som driver næringsvirksomhet på Samos, næring av ulik karakter. Etter flere samtale emner over lunsjer, kaffekopper og middager, så er dette et innlegg som baserer seg på hva vi vet og har opplevd det på Samos.

Om det finnes ulikheter fra "kommune" til kommune, eller forskjeller på øyene eller hva bakgrunnen kan være, det vet jeg ikke. Hva strømregningen omfatter ift deres erfaringer, vet jeg jo ikke noe om. Hva den omfatter ift hotelldrift f.eks. vet jeg en god del om, og også en restaurant, og der inngår ikke skatt/avgift for hverken TV eller radio!

For disse næringsvirksomhetene betales det også ekstra for den eiendommen som benyttes/brukes i sommer sesongen. F.eks. strandområdet, antall plasser med solsenger/parasoller.

Og som jeg sa, hvilke private regler som gjelder, vet jeg ikke så mye om. Vi bor fortsatt ikke på Samos. Noe helt annet er at innlegget i utgangspunktet tok høyde for hva vi som turister/gjester skal tenke på når vi besøker Hellas, og spesielt om vi får et forhold til et fast sted, som vi altså har fått. Og det mener jeg fortsatt var hovedpoenget i innlegget. Litt av grunnen var nok også at vi opplevde ved flere anledninger aggressiv pruting og klaging på regninger i restauranter og på barer og sågar i butikker.

Det er ikke ofte vi opplever men når det føles forferdelig å betale under 200 kroner for full middag med drikke for to voksne, er det nok ikke brått sikkert Hellas er stedet å dra tilbake til..... Eller bruke 15 minutter for å plukke ut NØYAKTIG 17 Euro og 65 eurocent...... Tenk litt over det!

mouche

Quote from: GeMic on 16. Aug 17, 18:38:45
Tenk litt over det!


Jeg kan ikke helt se hva det er jeg, spesifikt, skal tenke over her?

Neste gang du snakke rpris på strøm så spør om de kan vise deg en strømregning og be dem forklare deg hva som er hva. Jeg hører stadig vekk at strøm er så dyrt i Hellas, men jeg synes faktisk ikke det for egen del. Vi har også innrettet oss slik at vi har to-delt måler slik at vi har en langt lavere pris på noen tider av døgnet (varierer sommer/vinter) samt ved å betale regningen innen betalingsfrist får man 15% rabatt hvilket også monner. Med alle avgifter så ligger prisen for oss på litt i overkant av en krone per kwh og det med en høy eurokurs.

bengalow

Jag tycker att det är lite väl naivt skrivet, om hur man blir älskad av grekerna.

För det första så finns det lika många olika greker som det finns turister. Ingen är den andre lik...

För det andra "det är inte grekernas skuld att dom har ruinerat sig". Du har lyssnat för mycket på missnöjda greker, som gärna skyller på andra, eller otur, eller andra förhållanden. Sanningen? Man har sig själv att skylla. Den MP i Grekland som föreslår höjd skatt är dömd på förhand. Jag var flera gånger i Grekland redan på 60-talet, och törs säga att jag sett mer än dig hur landet ut/invecklats.

För det tredje: Du ö-luffar inte, men anser att du får en bättre ferie genom att komma tillbaka varje år till samma plats. Hur kan du veta det, när du inte provat annat alternativ?

Samos är ditt alternativ: Jag har flera andra alternativ, efter att ha sett mig runt vid ett >40-tal resor runt om i Grekland, men ändå inte ö-luffat. För dig är Grekland=Samos vilket är en ganska trång syn. Fråga grekerna själva var dom trivs...pratar du grekiska, och förstår vad dom pratar om? Om inte : LÄR DIG!


Skönt att du hittade rätt plats på en gång - det gläder mig att ni har det så bra där. Lycka till i fortsättningen!

Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Jeg forstår godt at du/dere er kjempeglade og fornøyde med Samos, vennene og alle de vellykkede feriene der, GeMic
"det hjertet er fylt av, flommer munnen/ fingrene på tastaturet over med..
Fortsett å NYTE og GLEDE deg over de spesielle og gode opplevelsene😊

Men jeg må si at jeg ble  provosert av innlegget ditt...
At du undervurderer oss andre her inne...,
er belærende, det er mye Hellasekspertise representert her!
Vet ikke hvor godt du kjenner Hellasforum.
Kari

Anders

Enig der, Kari.... selv har jeg vært medlem her i ti år. Og vet at mange her kan mye mer enn meg. Nærmer meg vel 60 besøk i Hellas etterhvert? Har hoppet endel rundt, selv om det stort sett er slutt på de tider nå. Min erfaring er iallfall at for å få respekt så må man vise respekt.

ROLLE

Hej på dej och din fördomsfria analys över den oskyldige greken !  Allt elände som dessa råkat ut för ekonomiskt , pga  än den ene än den andra orsaken eller staten i EU,  framförallt Tyskland som enligt grekerna  är den största  boven i dramat ?.  Misstänker att du blivit totalt förtrollad av historierna dessa medelhavets gentlemen packat dej med  :o :o?  Undrar också hur naiv man får vara ?
Blev totalt överrumplad av ditt inlägg men tänker återkomma senare med ett mera ingående ställningstagande !


Anders

Og en liten(?) ting til, GeMic. Det er ikke min mening å virke "fornærmet eller opprørt" over ditt innlegg, for det er jeg ikke. Men i likhet med andre som har svart... jeg syns du viser en- om ikke akkurat naiv - så iallfall ensidig holdning til hva som er Hellas og hva som er turister. Jeg har aldri vært på Samos, det er sikkert en fin øy, og gjennom flere år ble vi her på forumet matet med mye god info fra en som desverre ikke lengre er iblant oss. Men uten mine år som øyhopper, så hadde jeg heller ikke fått det jeg anser for å være et nyansert bilde av det greske samfunnet. Da hadde jeg antagelig fortsatt kun reist til Skiathos en gang i året (noen mener sikkert at det hadde vært en god ide), eller jeg hadde kanskje funnet meg et sted i Spania.
Om jeg blir "elsket" av noen i Hellas? Det tror jeg ikke. Jeg vet at der er noen som setter pris på å se meg igjen, og jeg håper jo at de liker meg litt, da. Kanskje er jeg heldig, eller reiser bare til rett sted og rett tid, men jeg har fortsatt til gode å høre noen norsk (eller skandinavisk) turist som pruter noe særlig. Kanskje fordi jeg ikke går i butikker hvor det nærmest er forventet at jeg skal prute? Og jeg har heller aldri sett noen turist som møysidig plukker frem akkurat den summen som står på restaurant-regningen. Snarere tvertimot. Nordmenn (som er de eneste jeg egentlig har noe empirisk grunnlag for å uttale meg om) pleier legge sine penger pent på bordet, med en euro eller fem som tips. Jeg tror ikke svensker eller dansker er spesiellt annerledes.

Der finnes en egen tråd her på forumet, hvor folk kan skrive hvilke steder i Hellas de har besøkt. Kikk innom der, så skjønner du sikkert at her er det mye viten og kunnskap ute og går. Og derfor også mange ulike synspunkter.

marjana

GeMic: Jeg tror ikke begrepet - "å bli elsket " av grekerne - er mulig. En hel folkegruppe kan ikke "elske" deg.

Jeg er veldig glad i mine gode venner i Hellas som jeg har kjent i 19 år, og jeg vet at de er glade i meg også. Ellers hadde de ikke ringt, klemt, og vært sammen med meg. Jeg har også vært gift med en greker, og jeg var sikker på at han elsket meg da vi var gift.

Det er heller ingen en fasit på hvor mye skatt man betaler i Hellas, og mange forskjellige skatter tas inn over strømregningen der nå.
Vi kan for eksempel heller ikke sammenligne direkte hva jeg betaler i skatt her i Norge mot hva du betaler i skatt her i Norge, GeMic.

En gresk venninne, en skolerådgiver, spurte meg hva en lærer/skolerådgiver tjener i Norge. Men det er det helt umulig å svare på for det spørs på utdanningen, hvilket skolenivå, osv. osv, og ikke minst så kan man ikke måle eurosonen mot kroner i Norge. Jeg brukte lang tid sammen med Matina (skolerådgiveren) på å finne et slags svar, eller et lønnsnivå. Men helt klart så er greske kvinnelige lærere nesten på den laveste lønnstigen i Hellas...

Mye kan skrives videre om politikk og om situasjonen Hellas er i, men det foreslår jeg at vi lar være.

Men veldig fint at du har funnet Samos som din øy der du trives!

Glika i zoi

Kritios

Nei GeMic, jeg tror nok du har blitt litt lurt av disse forretningsfolk ene din på Samos jeg  :)
Grunnen til at Hellas havnet i dette elende er helt og holdent grekernes innbitte motvilje mot skatter og avgifter. Dette er noe vi har merket utrolig godt etter snart 12 år på Kreta. Det begynte allerede da vi kjøpte eiendommen og den offisielle prisen ble satt litt over halvparten av den reelle for at både vi og selger skulle spare skatt. Dette har fortsatt nesten helt fram til i dag med manglende kvittering for både det ene og det andre, selv om vi har bedt om det.
Allerede da Hellas ble med i EU var det triksing og miksing med regnskapstall for i det heletatt å få bli med i EU. Denne triksinga med tall har fortsatt i årevis helt til det sa pang.
Så har vi pensjonen da. 48 års pensjonsalder for offentlig ansatte for eksempel. Og når pensjonistene døde ble pensjonen utbetalt videre til døtrene...
Og vi har boligskatten; har du ikke sett alle armeringsjerna som stikker opp på alle de "halvferdige" husa ?
Vel, det meste av dette er nå rettet på, og det er disse gamle syndene grekerne nå må betale for, blant annet over strømregningen ja. Fordi det er den beste måten å få dem til å betale. De vil jo ikke få strømledningen klippet av heller. Og ja, de klipper faktisk av strømledningen til dem som ikke betaler.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

GeMic


Jeg har nok skrevet innlegget så det kan misforståes, og det er helt mitt ansvar. Jeg skrev det egentlig med en god tanke bak, slik vi har opplevd det, som flere av dere skriver. Så jeg vil bare si, takk for alle tilbakemeldingene og jeg har enorm respekt for det som har kommet.

Det var overhodet ikke meningen å prvosere noen, eller kritisere noen på noen måte. Fra min side var det som sagt et innspill på hvordan vi har opplevd det og hva som er grunnen til at vi har opplevd det slik. Når det gjelder strømregningene som det har vært litt snakk om så er det vår erfaring ut fra hva vi har snakket om og sett og hørt, og at andre kan oppleve det annerledes er bare positivt!

Men uansett, takk for alle tilbakemeldinger, de er lest og jeg tar de med meg som masse ny lærdom og ikke minst bevisst erfaring!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...