Logg inn med Facebook eller Google!

Trenger tips av erfarne Hellasreisere!

Started by Linja, 15. Mar 17, 19:12:00

Previous topic - Next topic

Linja

Hei, jeg og samboeren skal på ferie til Hellas for første gang i sommer, og har ingen aning om hvor vi skal bo. Det er så mye å velge mellom! Jeg håper dere kan hjelpe oss med å velge den rette øya :)

Litt info: Vi er i slutten av 20-årene og reiser uten barn. Vi skal reise mellom uke 28-30 og være borte i mellom 7-10 dager. Vi vil først noen dager til Athen, og deretter med f.eks. båt til en øy. Veldig fint om vi ikke må ta en lang busstur derfra igjen for å komme til stedet vi skal være.

Vi ønsker at øya er veldig rolig og avslappende (absolutt IKKE party), fine strender med myk sand, fine og koselige restauranter med god mat, et sted der man kan komme seg rundt ved å gå, en koselig og gammel by man kan gå rundt i på kveldene. (Men byen må ikke være altfor liten, slik at man må spise på de samme restaurantene gang på gang) og kort vei til stranden. Er også et + hvis det er spennende ruiner osv å se på øya, men dette er ikke et must.

Vet vi kanskje er kravstore her, men har et lite håp om at noen har vært på et slikt sted og kan gi en anbefaling!

Få forhånd takk!
-Linn

Heidrun

Det du her beskriver er jo Kreta. men kanskje Aegina rett utenfor Athen kunne vært noe. For du skrev ikke hvor lang båttur du kunne akseptere
Yamas til livet og til

Linja

Takk for svar, Heidrun! Kan akseptere en båttur på rundt 4 timer tenker jeg :)

Heidrun

Da holder jeg fremdeles en knapp på Aegina. Naxos og Milos blir for lang reisetid med båt. Er vel 5 timer til Naxos tror jeg og kanskje en 7,5 time til Milos evt
Yamas til livet og til

Ole

Quote from: Linja on 15. Mar 17, 19:20:01
Takk for svar, Heidrun! Kan akseptere en båttur på rundt 4 timer tenker jeg :)


Da må det bli Paros da! :) :) Fire timer med båt fra Pireus og øya har alt det du spør etter. Si fra hvis jeg skal ordne overnatting til dere! :) :)

vlangber

Basert på det du sier synes jeg Naxos høres ut som et perfekt sted for dere. Men istedenfor ferje i 5 timer ville jeg tatt fly. Det har vi gjort. En drøy halvtime fra Athen med regionale rutefly.

Jeg vil anbefale dere å dra rett til Naxos og så tatt Athen på slutten. Da er det bare å fly videre til Naxos samme dag dere kommer til Athen. Det går flere fly til Naxos hver dag, så det pleier å passe ganske bra.

Naxos har noen av de beste strendene i Hellas. For de som liker fjellturer er Mont Zas et fint fjell å bestige. Ser flere av øyene i Kykladene fra toppen.

Frynse

Naxos er absolutt innen rekkevidde på rundt 4 timer.
Om man reiser fra Rafina, som uansett er å foretrekke foran Pireus, er det på en tilfeldig valgt dag i juli 3 alternativer pr. dag på 3-4 timer.
Hadde nok satset på Naxos og bodd i St.Georgeområdet, dvs. bystranda.
Da er alt innen en spasertur, både by, strand og kommunikasjonsmidler.

Anders


Linja

Tusen takk for svar, alle sammen! Ser ut som kjempefine steder det her! :D Nå ble jeg glad :D

Et spørsmål bare, hvor er det best å evt. ta ferje fra (Avstand fra Athen, buss/taxi muligheter, lettest å finne frem)? Piraeus eller Rafina?

/Linn

Frynse

Rafina, uten tvil.
En 50 minutters tid med buss fra flyplassen.
Mye mer avslappet enn mylderet og lommetyvmekkaet Pireus.

Ole

Ja, Rafina......hvis det går båt derfra til øya dere velger, vel å merke. Hvis dere velger f.eks. velger Egina MÅ dere dra fra Pireus.

Anders

Med nye flyplassen så åpner det seg vel enda bedre kommunikasjoner til Paros. Hoppe rett ut der, og ferdig med saken :-)  Parikia har både gammelt og nytt, bystranden er fin, og Ole har vel et bosted eller to å anbefale :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...