Logg inn med Facebook eller Google!

HELVETET har brutit loss!

Started by Frappe, 22. Aug 09, 13:27:32

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Tror du själv på det du skriver?? Att turkar skulle vara bättre på eldbekämpning, eller är det bara vanligt munhuggeri?

Näe jag munhuggs ikke, jag bara funderar över orsaken till dessa brandkatastrofer som drabbar grekerna i den omfattning som inte inträffar någon annanstans kring medelhavet än i just Grekland. O utnyttjar rätten att utrycka mina tankar kring det i ett fritt forum som detta :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Och jag svarar med samma rätt....Har du överhuvudtaget läst om bränderna i Portugal och Spanien, eller bläddrade du bara förbi dom, eftersom det inte angick dig? Det är det jag menar med enkelriktning, dock icke i negativ bemärkning...det är ju vårt huvudintresse.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Admirala

Å, det brenner da både her og der rundt Middelhavet... Et søk på google forteller det, se blant annet denne siden: http://en.wikipedia.org/wiki/2009_Mediterranean_wildfires
Og det har da vært gigantbranner både i USA og Australia det siste året.
Noen statistikk har jeg imidlertid ikke.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Och jag svarar med samma rätt....Har du överhuvudtaget läst om bränderna i Portugal och Spanien, eller bläddrade du bara förbi dom, eftersom det inte angick dig? Det är det jag menar med enkelriktning, dock icke i negativ bemärkning...det är ju vårt huvudintresse.

jodå, det har jag, jag har en arbetskamrat som är portugis o en som är från italien, o en annan från turkiét så jag vet att det brinner mycket där också ibland unde torrperioden, inget ovanligt.
. Men jag ser ändå ikke att det har fått dessa katastrofala följder som det fått i Grekland. O jag bara spekulerar o undrar över orsaken till det. Rolle nämde längre opp här att flera av bränderna -08 var anlagda av \"pyromaner\".... O jag vill minnas från debatten då att där också var ekonomisk vinning att göra för dom som vill exploatera mark som enligt grekisk lagstiftning inte fick bebyggas om den var skogbevuxen eller nåt sånt.... O att byggherrar som ville exploatera mark betalade \"pyromaner\" för att tutta på så träden försvann ....

Sånt gör mig förbannad var det än i världen inträffar....

Om det nu är så ?????????
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Barbro

Under Alt annet..Hellas i norsk presse..har Anders lagt inn en link fra VG,Verdens Gang..norsk dagsavis..
Her tror jeg en finner hva Tommy er inne på?....
Krangel om hva som brenner hvor hjelper neppe den vanlige greker,som står med begge beina midt i dette helvete..
Og det Tommy er inne på i sitt innlegg samsvarer med hva VG skriver.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

bengalow

Som jag skrev förut - en glasflaska som slängs ur en bil och ut i gräset vid vägen, vad blir det til,l när solen träffar den konvexa ytan? Vi kallade det för brännglas, och det tog högst en minut att sätta eld på torrt gräs..

Beträffande nerbränning av skogsområden, för att skapa byggnadsmark, kan det naturligtvis vara en orsak. Nu tror jag inte att journalister på VG i Oslo är så insatta i brandorsakerna att dom kan sätta det på pränt utan att fantisera - typiskt journalistisk spekulation. Det är gamla skrönor som kommer tillbaka varenda gång det brinner, likaväl som att det var turkar förr i världen. På Samos, för en del år sedan, så blev ett svenskt, ungt par anhållna i många timmar för dom var nyfikna på en skogsbrand, och cyklade dit där det brann. Eftersom dom var utlänningar, så blev dom tagna direkt. Dom enda misstänkta.....eftersom dom inte tillhörde byns befolkning.\"-Det måste vara dom!!\"

Vet ni om någon har blivit åtalad och fälld för bränderna 2007, då det sades att det var för att bereda byggnadsmark, enligt samma utsago som VG drog upp nu ?? Det måste vara skönt att ha \"någon\" att skylla på, när man själv kanske kastat en flaska, eller tömt grillkolen i gräskanten, eller slängt en cigarettfimp ur bilen.....eller kanske t.o.m. är sjuk i huvudet och satt fyr, för att se hur häftigt det ser ut när det brinner.

Visst blir man förbannad när man ser konsekvenserna - jag håller med. Jag tror inte att något skrämmer mig så mycket som en okontrollerad brand, antingen här eller där, men att gå ut och påstå att någon satt fyr med vilje, utan att veta om det är sant, det är mer av Bröderna Grimm än vetande.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Barbro

Nå er det vel sånn at det er utrolig vanskelig å bevise noe sånt.
Jeg skal ikke gå ut med noen bastante påstander om det som ikke er bevist,bare konstatere at tragediene rammer hjelpeløse mennesker og dyr,som alltid når ukontrollerbare krefter slippes løs.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

ROLLE

Benga, kan du berätta för mej vad du kallar dessa kolonisatörer av Sicilien ? Att de kom från nuvarande Grekland är troligt, men vad det var för folk är oklart för mej och vad de kallas. I den skola jag gått kom de från Grekland ? Om de sen var Dorer eller Jonier eller någe annat gör dessa människor inte till mindre Hellener, men  mera främmande för den stora allmänheten, så jag kallar dem Greker för att göra saken lättare att förstå varifrån de kom ?

Frappe

Tack för alla stöttande inlägg, vi mår bra jag skickade hem kidsen i söndags eftersom det var då vi skulle åkt hem...men maken och jag e kvar, och husen är OK med nöd och näppe en så länge, just nu är Marathon inringat och det brinner ovanför vårt hus i Nea Makri på berget, så faran är inte över. Vi har 2 vänner som nu är bostadslösa och vi gör vad vi kan med kvistar, vattenslangar, hinkar med vatten försöker vi släcka eld där det går. Är så slut av trötthet men sova är inte att tänka på har just ialla fall fått i oss lite mat och vätska. Som någon skrev så är lagen så att nerbrunnen mark får man bygga på, vad nu denna katastrof beror på orkar jag inte ens spekulera i men helt klart är det anlagda bränder eftersom elden startade på 5 olika ställen inom samma tid. Och pga av den kraftiga blåst som varit spreds elden väldigt fort. Nu har blåsten avtagit lite ialla fall så vi lever på hoppet, MEN omfattningen av branden och den naturkatastrof som blivit är overklig :mad:

Camilla

Riitta

Så bra att ni har klarat huset. Hörde på nyheterna i morse att dom pratade om Nea Makrig och blev jätteorolig.
Ni är modiga och starka som orkar och kämpa mot elden.
Hoppas verkligen att det tar slut snart.
Kram
Riitta

kaka

Det var fint å høre fra deg igjen, Camilla. Blir litt urolig når det blir helt stille. Tårene kommer iøynene når jeg leser hvordan dere har det, og står på i en ekstremt tøff situasjon. Tenker fortsatt på dere, og alle de som er rammet av dette.
Utrolig å lese om alle stedene det brenner samtidig, nå!
KariK

marjana

Det vil være et HELVETE til det ikke er mer land å selge, og penger å tjene på Attica.

Her er noen av de unge som vil redde framtiden sin:

http://www.atticaonline.com/
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...