Logg inn med Facebook eller Google!

Fotoresebrev från olivplockningen på Karpathos

Started by Ole, 11. Dec 10, 21:10:37

Previous topic - Next topic

Ole

Av Riitta

ETT FOTORESEBREV FRÅN OLIVPLOCKNINGEN PÅ KARPATHOS
13-28/11 2010

Beslutet att åka till Karpathos och plocka oliver tog jag för ett år sedan i September.
Vi var färdiga för att åka till flygplatsen och hade burit ner alla väskorna till hyrbilen.
Då plötsligt kom jag tänka på att här finns ju flera olivträd runt pensionatet.
Frågade då Minas, som hade tagit väl hand om oss under semestern, om han hade flera olivträd. Det hade han ju på flera olika ställen fick jag till svar. Då berättade jag för honom att
Jag har en gammal dröm att komma till Grekland och plocka oliver någon gång.
Kom du, blev svaret!
Jag åkte ner i Augusti för en liten "planeringsresa" och fick reda på när det var lämpligt och komma. Det bestämdes i mitten på November och då bar det av. Åkte Gbg-Wien-Aten-Karpathos och det flöt på smidigt.
Jag valde bo mitt i staden för att ha nära till allt och hade bott på det hotellet förut så vi kände varandra, så jag kände mig inte ensam.

Första dagen när vi skulle börja plocka hade det regnat lite på natten, så marken var lerig.
Det gick inte lägga "näten" på det. Det skulle  bli smutsiga.

Dagen efter traskade jag kl 8 till Garden Villa där vi skulle börja. Började med trädet som jag hade framför min dörr i augusti. Kändes lite som det var mitt träd.

Vi var Minas, Sofia och jag den dagen . Ibland kom det någon "övervintrande" och hjälpte till också.
Minas och Sofia tyckte att ifall jag ville plocka oliver så skall jag lära mig ordentligt och vara med på allt. Dom lärde mig hur man lägger ut näten, att man får se till att oliverna inte hamnar utanför. Hur man samlar ihop allting när man är färdig med ett trä, jobba systematiskt med ett område av trädet innan man flyttar på sig, rensa osv. Känner att jag  lärde mig en del.

Här kommer bilder hur det ser ut när man har brett ut näten. Terrängen kunde ju variera.





Många träd var ju risiga och Minas fick klättra och gallra. Han släppte ner grenar som man fick skrapa rent på nätet.
I början använde jag en liten plastkratta som man drog med, men efter några dagar kom jag på att det ofta gick bättre med att slå med en pinne. Slå lite snett neråt var bäst.
Skörden var god. Dom flesta träden var helt överfulla.





När man var färdig med ett träd så samlade man ihop oliverna och hällde dom på en mindre duk och där rensade man bort massa pinnar och skräp innan man hällde oliverna i en säck.





Familjen hade träd lite runt om i Pigadia samt  hemma i Menetes så vi flyttade oss runt.
När vi var  vid deras hus i Menetes kom det ett Holländskt par som bodde på Karpathos, och hjälpte till också. Här en bild när vi hade en liten kaffepaus.



Varje dag fick jag en underbar hemlagad lunch också.

Här en bild på den sista säcken jag var med och skrapade ihop. Ingen fel på utsikten heller!



Sedan lastades dagens skörd på den lilla flakbilen



Sista torsdagen som jag var på ön var det tidig väckning. kl 5 skulle jag möta Minas och Sofia för att vi skulle iväg och pressa olja från oliverna.
För min häpnad så satt det redan 3 gubbar på ett kafenion kl 4.40 när jag passerade där!!

Presseriet ligger åt Aperi hållet. Man kör strandvägen och passerar bensinstatoinen och intill cementgyteriet ligger den. Ett ganska stort hus. Det var redan 3 bilar i kön när vi kom.

Tittade på när den första gubben hällde i sina oliver och såg med en gång att han hade mycket mer blad och skräp vad vi hade!

Efter ca en halvtimme var det vår tur. Minas hällde i säck efter säck i det här hålet i golvet.



Oliverna åkte upp på ett band till en maskin som rensade bort bladen. Sedan kom dom rena oliverna ut.





Sedan åkte dom i den här stora maskinen som malde oliverna. Den var datoriserad och hade olika fack så man inte blandade ihop folks oliver.



Efter ca 1½ timme kom våran olja ut i andra änden av maskinen, så det var bara och doppa sin brödbit under kranen och känna sig stolt över sin olja! Det kändes lite speciellt. Fyllde min flaska också! Den tog jag med mig hem, Det väntar mer olja när jag kommer dit nästa gång.





Hur känner jag nu efter resan?
Det var en annorlunda resa utanför säsongen. Tyckte om jobbet som olivplockerska. Hade väl tur också. Ett fint värdpar som tog mig på allvar och lärde mig massa.
Jag märkte att efter några dagar så tittade jag på olivträden med lite andra ögon än förut, när jag passerade dom. Höga, eller låga, mycket eller lite, hur är terrängen osv. Tänkte på att detta jobb har ju grekerna gjort i årtusenden. Kändes nästan lite högtidligt.

Hade massa andra trevliga upplevelser också. Umgicks med gamla vänner och fick en del nya . Och maten var ju godare än någonsin och detta sommarväder med härliga bad!

Två veckor gick fort och det var dags och återvända till kylan och snön. Känns att det är lite lättare och härda ut när man har en massa fina minnen och tänka på.

Skulle inte ha något emot en ny olivplockningsresa  i framtiden. Tiden får visa hur det blir.

Tack för att ni följde med på min resa!

Riitta

Tusen tack för hjälpen Ole :cheers:  :flower:
Hoppas någon har glädje av min berättelse :bom:

Riitta

bengalow

Åh, så kul att få följa med på din resa Riitta!. Jag kände nästan doften av den friska, nya oljan som rann ut ur krossen. Och fina bilder var det!!!
Tack!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Ja, Riitta, det er veldig morsom å lese og se bilder fra denne annrledesturen du hadde. Morsomt å lese hvordan du ser på oliventrær etter denne erfaringen.
Det høres virkelig flott ut å få være med i hverdaglivet på denne måten!
Noe helt annet enn å ligge på en solstol med en bok (kan være fint det og, selvsagt  :cheese: )
KariK

Annlaug

Så flott å få være med deg på denne turen Riitta:)) Du kunne gjerne ha fortalt enda mer detaljer for dette er veldig interessant. Flott dokumentasjon med bilder. Men vil gjerne ha mer.......

IngeS

Meget godt skrevet Riitta og fine bilder. Håper du legger inn flere av bildene fra turen i forumet
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Athina

Quote from: \"Riitta\"Hoppas någon har glädje av min berättelse :bom:

Riitta

Ja, gjett om, Riitta :cheers:
Dette var helt fantastisk å få være med på :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Sjøløve

Tusen takk for en spennende beretning Riitta  :cheers:  :cheers:
Det må utvilsomt ha vært spennende å få være med på dette  :flower:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Riitta

Tusen tack för alla snälla kommentarer :flower:

Riitta

Diddi

Så artig å se!! Flotte bilder og fin fortelling!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anne

Tusen takk for en kjempefin fortelling i ord og bilder fra turen din Riitta. Det var gøy og lese og lære litt om olivenplukking. Flotte bilder :-) Det må jo ha vært en STOR opplevelse og få være med på dette.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Magnolia

Dette var en stor opplevelse, både i ord og bilder.

Du hadde en drøm som du fikk virkeliggjøre, og jeg er sikker på at du har inspirert mange andre å prøve det samme. Jeg må si det frister meg også, men jeg tror ikke ryggen min vil like det. Stå på dere som har helse til det, og gjør som Riitta. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...