Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

kaka

Bare et par forskjellige glimt til fra Proastio, før jeg tar turen over olivenlundene, - mot Patrovouni.

Jeg lurer på om det har vært et kloster eller noe slikt i haven bak porten.

I et av smugene hadde noen funnet på en artig og billig løsning for regnvannet :) (Gjenbruk er tingen!)

- så var det å begi seg ut i marken, og håpe på en grei tur, uten gjeterhund
- og det ble det, som nevnt.
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Hvor langt er det å gå fra Proastio til Patrovouni og hvordan er det å gå der?
Dag.

kaka

27. Jul 15, 08:22:58 #590 Last Edit: 27. Jul 15, 08:42:51 by kaka
Jeg tror jeg bruker en liten time, nå når jeg ikke lenger roter meg bort inne på olivenlunden på hver tur :)
Det er veldig fint å gå der, Dag. Skal se om jeg kan finne noen bildeeksempler.

Det ligger noen midt på siden, her:
http://hellasforum.net/index.php?topic=3704.135

Den fine lille stien, omkranset av rose blomster (om våren( kommer vi på etter å ha gått i litt "krattete" område.

Her er et bilde inne på olivenlundene, i slutten av mai
KariK

kaka

Det er stor forskjell i fargespillet inne på olivenlundene, - ettersom når på året vi er der.

Dette bildet er fra samme område, like ved der veien (ikke bilveien) tar opp fra Petrovouni. Bildet er tatt 10. juli, en siste morgentur der jeg fulgte hvordan solen bredte sitt lys over landskapet
(er det rart jeg syntes det var leit å forlate stedet?)
KariK

kaka

En liten kommentar ifbm forskjellige tider for besøk i området:
Jeg har alltid sagt at Kardamili ikke er et sted jeg vil besøke om sommeren, alt for varmt å gå turer
- og ikke et sted jeg tror barnefamiliene vil finne seg så godt tilrette, -for lite å finne på, og ikke så gode strender.

I år dro jeg to uker i månedskiftet juni/juli. Den første uken kunne jeg veldig greit gå turer i flere timer.
Etterhvert ble dagene varmere, men da var morgenturene flotte!
Motforestillingen mot sommerbesøk i Kardamili forsvant i løpet av denne ferien  :)

- og ang, barnefamilier, så jeg ganske mange. Barn fra vognstadiet og til større tenåringer, - og det virket som alle koste seg  :)
Dette gledet meg stort å se!
Det var også tilrettelagt så fint på en bitteliten strand inne i byen. Der så jeg bla en bestefar som lekte i vannet med 3 barnebarn - flere dager.
Steiner, men av en slik størrelse at det var greit, særlig med badesko.
I tillegg gikk det trapp ned fra bryggen, - og den brukte jeg :)
KariK

Athina

Proastio er en herlig liten landsby, og turen over til Petrovouni er så fin...
Føler nesten jeg har vært der en liten tur nå på formiddagen, ved hjelp av dine ord og bilder, kaka :)

Den lille stranda på det siste bildet, er det like nedenfor der tavernaen Kiki lå før?
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

dagstaalesen@hotmail.com

Snakk om å besvare mitt spørsmål med ord og bilder Kaka, helt fantastisk ja den turen skal vi ta helt klart.
Vi syntes Kardamili passer bra for barnefamilier også, bade sko  ja de har vi alltid med .
Dag.

kaka

Quote from: Athina on 27. Jul 15, 11:27:02
Proastio er en herlig liten landsby, og turen over til Petrovouni er så fin...
Føler nesten jeg har vært der en liten tur nå på formiddagen, ved hjelp av dine ord og bilder, kaka :)

Den lille stranda på det siste bildet, er det like nedenfor der tavernaen Kiki lå før?


Så koselig, Athina (og Dag, hvis dere ikke har tatt den turen er det et must. Men : følg merkingen!! Jeg gikk meg bort omtrent de 10 første årene :) )

Ja, stranda er der du tror. Nå har det åpnet en taverna som heter Psaras, - og da blir det jo lett å ta en enkel lunsj der også. (må erkjenne at jeg sviktet bestemorstranda) De som drive der nå er faktisk de som hadde Voula, oppi bakken mot Palataki, der det knapt var folk innom. Det er veldig koselig der de driver nå. Et bilde på dagtid, - og et når kvelden faller på
KariK

kaka

Her er et glimt at stedet de drev nedenfor Palataki, - der jeg aldri (nesten) så gjester
KariK

Athina

Quote from: kaka on 27. Jul 15, 12:35:52
De som drive der nå er faktisk de som hadde Voula, oppi bakken mot Palataki, der det knapt var folk innom. Det er veldig koselig der de driver nå.


Aha, håper (og tror) de har flere gjester nå som de har flyttet ned i byen. Og koselig ser det ut, ja :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Katherina

 :bye: Hei og god sommer til en hver av dere! I en intens, veldig trivelig sommertid med sommergjester og innspurt på jobb før jeg går over i de pensjonertes rekker i september, har det bare blitt en liten titt innom Forumet nå og da. Jeg har frydet meg og kjent på en lengsel når jeg har hatt et lite pusterom og har kunnet trekke meg litt tilbake i en krok for meg selv med pc'en eller Ipaden. Mye kjent og kjært i både den ene og andre tråden. Nå stakk barn og barnebarn og Bestefar Sverre ut for å leke i regnet. Noen må rydde og stelle litt og vips da det var gjort, ble det litt tid for dere, mine Hellasvenner. Dere som deler kjærligheten til Peloponnes og Kardamili med meg.  :winking:

Da vi var i Kardamili tidlig i vår, så vi at de holdt på og gjøre klar det som er blitt Psaras. Vi gledet oss over tanke og kunne sitte der en deilig kveld i september. Fint at de har laget ei lita strand der også. Vi hadde en koselig kveld med deilig fisk i den tidligere tavernaen deres sist vår. Så fint at de har fått en taverna så sentralt.

:) Turen mellom Proastio og Petrovoni kan absolutt anbefales. Jeg bruker nok lengre tid enn de fleste av dere, men Sverre går der rett som det er og sier at det tar en times tid med vanlig gange. Vi /Sverre går som regel motsatt vei. Fra Kardamili til Petrovoni og videre til Proastio. Etter en deilig hvil og en forfriskning er det fint å gå ned til Kalamitsi stranda. Kanskje ta et bad Tilbake til Kardamili går det en sti gjennom en olivenlund før man kommer opp på bilveien.

:) SUKK! Kjenner jeg lengter ned. Trøster meg med at tida går nok fort, så mye som jeg har på programmet! :)

:) Kan ikke la være å legge inn noen bilder fra en tur i mai 2012.



Rett etter Petrovoni









På vei ned mot Kalamitsi







filhellener

Quote from: kaka on 27. Jul 15, 20:03:42
Her er et glimt at stedet de drev nedenfor Palataki, - der jeg aldri (nesten) så gjester


Jeg må bare innrømme at vi aldri har spist der  :-[ - men gått f  o r b i  der mange ganger, det har vi...
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...