Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg stoppet ikke mer opp i Ag. Nikolaos, men bega meg til stien(etterhvert, veien) mellom Ag. Nikolaos og Stoupa.
Jeg hadde lest/sett at Katherina og Sverre hadde en stopp omtrent midtveis, på et sted jeg tidligere ikke hadde sett åpent.
Det stedet ble målet for en liten lunsjstopp. Det var deilig å sette seg i skyggen, nyte en toast, og bare se meg rundt.
KariK

kaka

Etter en god pause, bar det videre til Stoupa.
Jeg nyter alltid å se meg rundt, på fjellene og åsene som omkranser områdene.

Inne i byen hadde jeg egentlig tenkt å ta meg et bad, - kanskje legge meg ned og lese litt.
Jeg hadde jo båret et nett i tillegg til sekken, med badetøy, håndkle og bok, for denne muligheten,
men, - av en eller annen grunn orket jeg ikke legge meg blant så mye folk (har vel blitt en ensom vandrer, som trives godt med det  :) )
KariK

kaka

23. Jul 15, 10:23:01 #566 Last Edit: 23. Jul 15, 10:46:30 by kaka
Det var fortsatt minst  1/2 - 3/4 time før jeg kunne regne med å få bussen tilbake til Kardamili.
Jeg er ikke så god på denne ventingen, så jeg bestemte meg for å ta hovedveien fatt, - og satse på at bussen innhentet meg før eller senere.

Det gjorde den ikke . Rundt Foneas (der jeg også hadde vurdert å ta et bad), begynte jeg å bli litt sliten, og gikk og snudde meg etter bussen hele tiden, helt til jeg ble svimmel og ør  :)

Fant forresten et skilt som vekket oppmerksomheten: Gorege Nupadi. Var det den jeg hadde lest om turer til, kanskje?
Fant ikke ut av det da, - (sjekket nå, og fant en interessant side
:http://www.mygreece.travel/en/things-to-see-and-do/nature/canyons/gorges-in-mount-taygetos.php

Jeg trasket videre, og kjente at jeg ble temmelig slakk etterhvert, og vannet var i ferd med å ta slutt.  Jeg trøstet meg med landemerker som fortalte at jeg stadig nærmet meg heimen: Der bilveien kommer ned fra Proastio (jippi! , - der gikk jeg nettopp, - ikke langt igjen nå), - så forbi Kalamitsi, - og endelig Palataki (mitt "tidligere" hjem").
Nå var det bare ned bakken, gjennom sentrum og opp på rommet  8).
Jeg gikk dette asfaltstrekket  mellom kl 3 og 4, i den varmeste tida, og kjente at det var litt i overkant    :-[
Først etter en drøy 1/2 time (tror jeg)  hørte jeg bussen gå forbi utenfor.

Jeg hadde virkelig gått fra Platsa til Kardamili!! Kjentes som en dagsmarsj, og så var det ikke mer enn rundt 16 km fant jeg etterhvert ut på kartet  :D
Jeg forsøkte å få til bilde av turen på kartet, med det får bli med en lenke.
https://www.google.no/maps/dir/Platsa,+Messenia,+Hellas/Kardamyli+240+22,+Hellas/@36.8756857,22.3207712,11.75z/am=t/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x1361ea3d8d5180cf:0xb1d8182904b31857!2m2!1d22.3184706!2d36.8050548!1m5!1m1!1s0x1361bf652b6326e5:0x500bd2ce2babec0!2m2!1d22.2329977!2d36.8870432!3e2?hl=no
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 22. Jul 15, 15:04:19
Jeg får helt vann i munnen, Filhellener!! :)

Har lyst til å oppleve olivenhøstingen også.



:smile12:   " litt" ekstra reising må være en fin "startpåpensjonisttilværelsenGAVE" til deg selv, kaka  :smile12:
Kari

Magnolia

Dette er imponerende Kaka. Jeg vet hvor langt det er, og å gå på glohet asfalt med sola stekende rett over hodet - midt i den varmeste tida på dagen - ja, det kaller jeg en bragd. :) Well done.
Jeg tenker det var godt å komme opp på rommet etterpå. Da kunne du virkelig hvile på laurbærene.
Takk for flotte bilder og inspirerende fortelling. Du trigger lengselen........ (5 uker igjen). :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Quote from: Magnolia on 23. Jul 15, 14:32:00
Dette er imponerende Kaka. Jeg vet hvor langt det er, og å gå på glohet asfalt med sola stekende rett over hodet - midt i den varmeste tida på dagen - ja, det kaller jeg en bragd. :) Well done.
Jeg tenker det var godt å komme opp på rommet etterpå. Da kunne du virkelig hvile på laurbærene.
Takk for flotte bilder og inspirerende fortelling. Du trigger lengselen........ (5 uker igjen). :)


Ja, det ble en lang tur i sola, Magnolia, - og det var deilig å kunne slappe av inne på et mørkt rom noen timer :)

Der skal du være, over gangen, om 5 uker :) Jeg kommer etter, men det kjennes alt for lenge til!
Å legge ut bildene, og fortelle om turene, hjelper litt med å korte ned tiden  :)
KariK

filhellener

23. Jul 15, 16:00:25 #570 Last Edit: 23. Jul 15, 16:02:36 by filhellener
Quote from: kaka on 23. Jul 15, 10:23:01
Det var fortsatt minst  1/2 - 3/4 time før jeg kunne regne med å få bussen tilbake til Kardamili.
Jeg er ikke så god på denne ventingen, så jeg bestemte meg for å ta hovedveien fatt, - og satse på at bussen innhentet meg før eller senere.

Det gjorde den ikke . Rundt Foneas (der jeg også hadde vurdert å ta et bad), begynte jeg å bli litt sliten, og gikk og snudde meg etter bussen hele tiden, helt til jeg ble svimmel og ør  :)

Jeg trasket videre, og kjente at jeg ble temmelig slakk etterhvert, og vannet var i ferd med å ta slutt.  Jeg trøstet meg med landemerker som fortalte at jeg stadig nærmet meg heimen: Der bilveien kommer ned fra Proastio (jippi! , - der gikk jeg nettopp, - ikke langt igjen nå), - så forbi Kalamitsi, - og endelig Palataki (mitt "tidligere" hjem").
Nå var det bare ned bakken, gjennom sentrum og opp på rommet  8).
Jeg gikk dette asfaltstrekket  mellom kl 3 og 4, i den varmeste tida, og kjente at det var litt i overkant    :-[
Først etter en drøy 1/2 time (tror jeg)  hørte jeg bussen gå forbi utenfor.

Jeg hadde virkelig gått fra Platsa til Kardamili!! Kjentes som en dagsmarsj, og så var det ikke mer enn rundt 16 km fant jeg etterhvert ut på kartet  :D



16km er absolutt godkjent som dagsmarsj for meg, kaka  :-- - og med den siste etappen langs asfaltveien,... i d e n varmen, m e r enn "godkjent"..p u h h h

Skal jeg nevne et eneste  "minus" i  Kardamili/Stoupa/ Agios Nikolaosområdet så e r det transporttilbudet, eller retter sagt, mangelen på det  :(
- det er jo ikke a l l e som har lyst til å gå 16 km heller ::)

Taxi skal man heller ikke regne med å få tak i... ikke finnes det mange, og de er vel på langturer iblant  :)

Vi dro til Stoupa en dag og hadde tenkt å ta taxi hjem sen ettermiddag....., men noen taxi fikk vi ikke tak i da vi ringte....,
- på tavernaen vi hadde spist lunsj spurte vi om de visste om flere taxisjåfører...., "vi skal nok få tak i en", fikk vi til svar, "sett dere ned med litt drikke mens dere venter"...

Og det gjorde vi, men det begynte å nærme seg tiden da de som spiser middag tidlig kom på tavernaen, og vi som kom fra "strand og bading" og var kledd deretter,
følte oss ikke helt vel... Hadde det ikke vært for det, kunne vi tilbrakt kvelden der og tatt kveldsbussen tilbake til Kardamili...

Etter ei stund gikk jeg og spurte verten om han visste når vi kunne regne med at Taxien kom...?

"Når vil dere reise da?" var svaret,... helst så fort som mulig. sa jeg.... og d a kom taxien øyeblikkelig  ;)
- han ropte inn på kjøkkenet og ba dem kaste ut bilnøklene... og kjørte oss hjem  :smile12:

Kari

kaka

Herlig, Filhellener  ;D
Godt dere var på ferie  :)

Er enig med deg i at transporten er litt "tynn" i området. Den har jo også blitt redusert gjennom årene.
Tidligere kunne vi busse til flere av landsbyene i høyden på dagtid.

Jeg ringte en gang etter taxi fra supermarkedet ved veien til Stoupa, da jeg hadde mistet bussen. (Der er det så utrolig kjedelig å stå og vente!)
Fikk beskjed om at sjåføren spiste middag, så det passet litt dårlig, men han skulle sjekke om broren kunne komme.

Etter en stund dukket en taxi opp, - og det viste seg å være Nikos. Jeg visste ikke da at det var han jeg ringte :)
- og han hadde tatt bryet med å komme selv likevel, for å kjøre meg  :)

Det er ikke noe å si på servicen fra hans side.
KariK

marjana

Så fine bilder og fine fortellinger fra vandreturene dine, kaka! Det virker som du legger ut på tur hver dag? Går du i flere timer daglig?

Moren min og samboeren har lyst til å dra til Hellas og spurte meg hvor da burde dra. Jeg foreslo Lilleput reiser til Kardamili, evt. de andre landsbyene i nærheten etter inspirasjon fra deg/dere som drar dit ofte, og er så begeistret i fortellinger og bilder derfra. Tror ikke det blir feil for dem å dra dit!
Glika i zoi

kaka

Så hyggelig, Marjana
Ja, jeg går tur hver dag, men når det blir for varmt, blir det helst morgenturer og kanskje noen små kveldsturer.
Men om våren og høsten kan jeg være i heia flere timer  :)

Hyggelig om moren din og samboer kan ha glede av tur til området.
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

23. Jul 15, 20:29:08 #574 Last Edit: 24. Jul 15, 06:22:56 by dagstaalesen@hotmail.com
Jeg er imponert over  de  fine bildene hvor vi kjenner oss godt igjen :D.
Dag.

kaka

Med de vakre omgivelsene, blir gjerne bildene fine (uavhengig av fotograf).

Mulig andre begynner å synes det er litt mye Kardamili nå, men da er det jo bare å komme med bidrag fra andre steder :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...