Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

kaka

21. Jul 15, 10:58:43 #540 Last Edit: 21. Jul 15, 11:20:05 by kaka
Quote from: dagstaalesen@hotmail.com on 21. Jul 15, 08:41:55
Fine bilder gir mange fine minner men som jeg sa under lengtebilder til Katherina nå må vi inn å se etter tur hos Lilleput. :)
Du vet hvordan det er med Kardamili feber Kaka ?


Jeg vet absolutt hvordan Kardamilifeberen kan herje, - og det finnes ingen kur som helbreder, - annet enn å reise ned igjen :)
Jeg tror faktisk det er nødvendig med en langtidskur også!!

KariK

Athina

Så fin historie fra Agios Nikolaos, kaka  :sol:
Gleder meg til turen videre! 
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

filhellener

Quote from: kaka on 21. Jul 15, 10:46:53
Fint at du har hatt glede av innleggene mine, Filhellener. :)
Synd dere ikke kommer nedover i høst, slik dere pleier.

Agios Nikolaos er en levende og sjarmerende liten fiskerlandsby, ja med faste innslag (personer) jeg kjenner igjen fra de første gangene jeg var der. :)
lir alltid hilst av (minst) en av brødrene som går frem og tilbake i havna.

Kanskje du har lyst til å bli med opp i høyden, og ta turen tilbake også?  :)


Jeg blir g j e r n e med deg opp i høyden, kaka, er fortsatt full av beundring over det vakre området :--
- og av ditt vågemot, at du vandrer alene  :o - det hadde jeg aldri gjort, j e g ville holdt meg langs veien :)

Dessverre er vi ikke i Kardamili hvert år..., vi var der sist i oktober 2013, vi har "stilt oss så dumt" vi vet du ;)
- har altfor mange favorittsteder  :help: - det er jo et luksusproblem da ;D - og vi er veldig godt fornøyde uansett hvike av dem vi velger  :smile12:
Kari

kaka

Det er mange perler i Hellas, ja. Jeg er enig med deg i det Filhellener, og har hatt glede av å "følge" dere på flere.
Jeg pleier jo selv å være på faste steder (= Peloponnes og Lesvos), men har gjerne gjort noen nye erfaringer innimellom i tillegg.

Men, i år har jeg helt tapt mitt hjerte i Mani  :hjerte34:

Du synes jeg er modig som går alene, på stiene. Det er noe av det jeg liker aller best  :)
Det jeg ennå ikke har lært meg, er å reise utenom charter. Det er dere gode på har jeg skjønt :)

Når det har blitt nesten umulig å bestille 3 uker i strekk, - og jeg blir pensjonist, - jeg bare finne ut av det å reise via Athen.

Men, nå tar vi turen i høyden :)

Jeg mener det er her drosjesjåføren, Nikos er fra, og da skulle det være et nybygget amfiteater oppe i /ved Platsa.
Jeg gikk inn i butikken og spurte etter det, og fikk beskjed jeg måtte opp igjen på hovedveien, - videre bortover og så ved en kirke, osv...
Ja vel, - opp på veien igjen og videre.
Jeg gikk et stykke, men fant ikke ut av det (og hadde jo en annen tur foran meg), - så jeg ga opp å finne stedet der Nikos skal holde konsert :)

KariK

kaka

Jeg tok meg en liten runde inne i Platsa, for å se litt, og for å finne turstien mot Pigi.

Det var relativt stille i byen, og inne i butikken, (som også hadde servering både inne og ute) var de ikke så veldig opptatt av besøkende utenfra.
Men, jeg fikk nå låne toalettet før jeg bega meg videre og lette opp skiltene for min videre vandring.
(Må innrømme at jeg tenkte litt på at jeg var helt alene, utenfor allfarvei og neppe ville bli etterspurt helt her oppe, filhellener :) )
KariK

Athina

Storkoser meg med bilder og fortelling fra Platsa :)
Når det gjelder amfiteateret, tror jeg ikke du var så langt unna, men du måtte antakelig litt lenger ut av byen. Det ligger litt nedi skråningen like ved den gamle Agios Nikolaos-kirken.
Her er et bilde jeg tok for et par år siden:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kaka

Takk Athina. Det var noe med en kirke i nærheten, ja  :)
Satser på at jeg får med meg en konsert der, før eller senere.
Kanskje neste jazzfestival tar turen innom :)
KariK

Athina

Quote from: kaka on 21. Jul 15, 19:23:34

Kanskje neste jazzfestival tar turen innom :)


En veldig god idé, kaka! :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Magnolia

Fantastiske bilder med fascinerende tekst. Jeg følger deg hvert steg og kjenner på følelsen. Akkurat nå er jeg veldig plaget av Kardamilifeberen. Bildene fyrer godt opp under lengselen. :)
Det var dumt du ikke fant amfiteateret i Platsa, Kaka. Det ligger litt sør for selve Platsa, på høyre side når du går sørover. Ute på ei slette ligger ei av de eldste kirkene i området, Agios Nikolaos (som Athina nevnte). Amfiteateret ligger i skråningen ned mot havet - bare et par steinkast fra kirka.
Jeg tror vi får ta oss en tur dit sammen under jazzfestivalen. Vi kan jo be Nikos komme med drosjen og bouzoukien. Da regner jeg med vi får en uforglemmelig opplevelse. ;)
Jeg foreslo forresten for Bjarne å ha en av konstertene neste år i amfiet. Han likte tanken, men trodde det ble vanskelig å gjennomføre. I mitt hode vlle det være helt perfekt. Å sitte der å nyte flott musikk mens sola går ned i havet og mørket kommer snikende......... Kan det bli bedre?
Legger ved et bilde av kirka, så blir det lettere å finne amfiet om du rusler rundt der aleine igjen. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Nydelig kirke, Magnolia.
Jeg var nok ganske nær, ja :)

Vi ser fram til en intimkonsert i amfien (blir kanskje ikke intimt i en slik setting :) )
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 21. Jul 15, 14:02:02
Men, i år har jeg helt tapt mitt hjerte i Mani  :hjerte34:
Du synes jeg er modig som går alene, på stiene. Det er noe av det jeg liker aller best  :)
Det jeg ennå ikke har lært meg, er å reise utenom charter. Det er dere gode på har jeg skjønt :)

Når det har blitt nesten umulig å bestille 3 uker i strekk, - og jeg blir pensjonist, - jeg bare finne ut av det å reise via Athen.


Ja, jeg synes virkelig du er modig :-- Jeg vet ikke hvordan det er med mobildekningen der du bruker å ferdes? Men, husk å "si fra hvor du går" :)

Å reise på egenhånd er jo så enkelt, d e t fikser du som ingenting, kaka  :sol: - jeg kan ikke tro at du kommer  til å savne Charter!

Men for all del, det er ikke noe feil med Charter, om man ønsker det! Men når det ikke passer i reiselengde med ønskene, d a er det en g o d grunn til å ordne opp selv  :)

Jeg sjekket lavpriskalenderen til SAS nå, i september finnes både 3 og 4 ukers turer/ flighter Oslo - Athen -Oslo til  kr. 2599 :)

- da er det ikke verre enn å ta en taxi ( det kan du jo koste på deg, første gangen i hvertfall) til bussterminalen, kjøpe billett til Kalamata! og når du kommer d i t, er du jo hjemme  :)
Oftest rekker man ikke å komme til Kalamata før med den bussen som er der ca kl 18, den bussen korresponderer med buss videre til Kardamili :)

Aegean Airlines flyr Stockholm - Kalamata, men dessverre ikke Oslo - Kalamata nå i høst i hvertfall, men man kan  jo fly til Stockholm og reise videre derfra, om man får tiden til å passe :)
Litt dyrere blir det nok, men å komme direkte til Kalamata er kanskje verdt noen kroner?

Bare for at du skal ha litt å tenke på , kaka  ;) - hvor lenge har du igjen å jobbe forresten?  :)

Kari

kari

Veldig flott å få være med deg på tur. Som sagt tidligere;- dette er definitivt et område man må besøke.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...